AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #61 Del Skrevet 20. mars 2022 Nitrist tråd. Hvorfor få barn kun for partnerens skyld? Og den ene etter den andre kommer inn i tråden for å hjelpe TS med å finne smutthull, slik at hun slipper å være sammen med den nye babyen sin. Helt uforståelig. Hva slags syn har dere egentlig på barn som selvstendige, følende individer? Dere ser kun på dem som en eiendel dere skal forvalte. Og hvem som skal slippe å være sammen med dem, fordi permisjon er så kjedelig. Jeg finner egentlig ikke ord for hvor trist dette er på barnets vegne. Ja, da, far er også en god og viktig omsorgsperson, det er jeg helt med på. Men store deler av første leveår er mor faktisk viktigst, det er det liten tvil om. Generasjonen som får barn nå, er utrolig egoistisk. Permisjon er kjedelig for MEG, drit i ungen. Anonymkode: 331c1...315 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #62 Del Skrevet 20. mars 2022 Jeg har ikke orket å lese alle siden ts, men regner med du har fått en hel del pepper fra "mamma og ammebanden". Jeg har en kollega som har det akkurat som deg, jobber som sykepleier. Hun tok ut 8 ukers perm, mest for å komme seg etter fødselen og være sikker på at alt gikk greit med pumping og flaske, og så tok far resten av permisjonen. De bodde for langt unna jobb til at far kunne komme innom for amming, men hun pumpet seg en gang ila dagen, og barnet gikk over til mme fra hun var 4-5mnd. Sunn og frisk ungdom i dag. I mange land er det helt vanlig at mor gå tilbake til jobb etter kort tid, og merkelig nok blir det folk av de også, selv om man ikke skulle tro det sånn som propagandaen er i Norge. Viktig å huske at mor også skal ha en psykisk helse og fungere etter fødsel, gjør det som er best for dere. Anonymkode: ca04a...036 10 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 20. mars 2022 #63 Del Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 19.3.2022 den 9.25): Venter mitt femte barn. (Det ene døde som baby grunnet uventet sykdom, så blir fjerde i «praksis»). Kjenner jeg blir dårlig av tanken på å være hjemme enda et år. Jeg trives ikke med å gå hjemme og føler meg avskjermet fra samfunnet og blir rett og slett deprimert av det. Jeg ble mor tidlig og det siste året har vært mitt første år i jobb da jeg har tatt høyere utdannelse imens jeg har vært mamma. Elsker å være mamma, men hater å -bare- være mamma. Blir rett og slett kvalm av tanken på å gå hjemme og trille og dra på babysang, hente i barnehagen og ha klar middag og telle timer til mannen kommer hjem fra jobb. Følte meg egentlig ferdig etter jeg fikk nummer tre, men ble forelsket i en mann som ikke hadde barn fra før. Vet at jeg vil elske dette barnet når det kommer, men det er mye for hans del som ønsker seg to barn jeg gjør dette. Jeg har såvidt delt at jeg er gravid fordi jeg rett og slett gruer meg slik, er i uke 23. Forrige gang tok mannen foreldrepenger imens jeg studerte gradert, og han har veldig lyst å ta mye permisjon igjen. Jeg jobber som lærer i et årsvikariat nå, og vil si at det er stor sannsynlighet for tilbud om videre jobb neste år. Dette får jeg vite om et par uker da de er i en prosess med å velge ut rett kandidater for å få kabelen til å gå opp nå. Om jeg får tilbud om videre jobb har jeg termin i Juli og det klaffer fint med en eventuelt oppstart i August. I tillegg har jeg jo krav på to timers betalt ammefri per dag. Jobben ligger med gåavstand til der jeg bor. I tillegg er ikke all tid bunden, og dagene er fleksible med tanke på at jeg kan planlegge undervisning hjemme. Jeg har fire ukompliserte svangerskap og fødsler bak meg, der jeg har vært i god form kort tid etterpå. Hadde ikke turt om jeg var førstegangsfødende og ikke visste hva jeg gikk til. Om jeg velger engangsstønad kan far ta ut 40 ukers permisjon fra seks uker etter fødsel. Er innstilt på å pumpe meg for å gi barnet morsmelk, hvis ikke så er mme alltid et godt andre alternativ. Spørsmålet er om noen har noe erfaring med å gå tilbake i jobb så tidlig? Har prøvd å søke, og finner noen som har gått tilbake i jobb etter tre måneders tid. Men ingen rett etter de seks obligatoriske morsukene… Jeg har studert så tidlig etter fødsel, men aldri dratt i jobb. For meg virker det som en DRØM å kunne jobbe korte fleksible dager grunnet ammefri og få innspill utenfra og komme hjem og kose med baby etter jobb, imens superpappaen er hjemme med baby, henter i barnehagen, hjelper de to eldste med lekser og lager middag til jeg kommer hjem. Jeg føler meg nesten som en dårlig mamma bare av å vurdere tanken. Noen med erfaringer? Er jeg sprø som i det hele tatt vurderer det? Anonymkode: 654cc...749 du kan jo ta din kvote og så kan han ta sin pluss heke fellesperioden. Da trengwr du ikke ha så lang permisjon. Men han kan ikke ta over din kvote Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 20. mars 2022 #64 Del Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 19.3.2022 den 9.40): Unnskyld, men dette hørtes nesten ut som at du er surrogatmor til ditt eget barn. Kan være du har litt svangerskapsdepresjon. Ville kanskje snakket litt med jordmor om disse tankene, for jeg tror du vil skifte mening når babyen din kommer. Å jobbe etter 6 uker er ekstremt tidlig, og ikke gunstig for babyen. Selvom far er tilstede og tar morsrollen for deg. Min tante dro ut i jobb da barna var 4 mnd, så det er jo de som drar tidlig ut i jobb også. Og får normale barn. Men det ene barnet til min tante har en del emosjonelle problemer, så ikke alle barn som takler det at mor ikke er mye tilstede i starten. Anonymkode: 68a83...c59 hvorfor det? hvorfor er det så feil at far tar størstedelen av permisjonen? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 20. mars 2022 #65 Del Skrevet 20. mars 2022 Mt3 skrev (På 19.3.2022 den 9.47): Så sant fødselen går greit og kroppen din bruker å komme seg greit i form kjapt etter fødselen så skal det vel ikke være noe problem. Er jobben fleksibel nok til å kunne amme/pumpe minst hver 3.time som vel er det som må til for å øke melkemengden. Og mannen ønsker og trives med å være i permisjon så er det ingen problem med å gjøre det slik du ønsker. En vil så klart helt garantert få reaksjoner fra andre på å velge en annen løsning enn hva de fleste andre gjør, men det vil det alltid være. eller så kan de gi mme. Nema problema 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #66 Del Skrevet 20. mars 2022 Du har gjort dette såpass mange ganger at du vet hva du går til, skjønt ingen babyer er helt like. Jeg trivdes heller ikke i mine permisjoner, men vet selv at jeg ikke hadde greid å kombinere amming, nattevåk og babybobla med jobb. Dersom du tror du greier det ville jeg bare kjørt på. Du vet selv hva som er best for deg. Lykke til og gratulerer med graviditet! ❤ Anonymkode: 9a7be...aa1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #67 Del Skrevet 20. mars 2022 Jeg var tilbake i jobb når baby nr 2 var 5 1/2 mnd. Mistet melka i løpet av en måned da jeg ikke rakk å pumpe meg ofte nok på jobb til å opprettholde produksjonen (sykepleier). Men angrer ikke et sekund på at jeg gikk tidlig tilbake i jobb. Mannen min har kosa seg utrolig mye mer hjemme enn hva jeg har gjort. Han var hjemme i 9 mnd med nr 2 og de hadde det så herlig, og de har et helt spesielt bånd også i dag 🥰 Anonymkode: 75456...244 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 20. mars 2022 #68 Del Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 19.3.2022 den 10.12): Jeg beklager hvis dette er for hardt, men stakkars baby. Babyen trenger jo moren sin også.. Synes personlig ikke det er greit. Man får barn fordi man har lyst på barn. Om man ikke er hjemme et år, ihvertfall 6 mnd.. Anonymkode: ff63d...513 fedre får også barn 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 20. mars 2022 #69 Del Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 19.3.2022 den 11.56): Tja- lurer litt hvordan deres hverdagen ser ut med 4 barn hvor mor ikke vil være hjemme med barna. Anonymkode: 0fd48...14b da er far hjemme med de da 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 20. mars 2022 #70 Del Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 19.3.2022 den 12.39): Far får ikke fedrekvote om jeg velger engangsstønad, da faller fedrekvoten vekk Da er det bare hans selvstendige rett på foreldrepenger som gjelder. Jeg var ute etter erfaringer fra foreldre der mot gikk tidlig tilbake på jobb, ikke en opplæring i Nav sitt regelverk. Anonymkode: 654cc...749 men du trenger jo ikke det. Kvota di er jo bare 6 uker etter fødsel uansett. Så da kan du jo uansett gå tilbake i jobb etter 6 uker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #71 Del Skrevet 20. mars 2022 Jeg begynte å studere igjen en måned etter den første babyen vår var født. Et ganske krevende studie. Pappaen var hjemme med babyen i ett år. Jeg synes det gikk kjempefint. Fikk faktisk bare skryt fra folk rundt meg for at jeg klarte det (og pappaen fikk mye skryt for å være hjemme). Babyen fikk en blanding av pupp, flakse og mme. Han var en glad og fornøyd baby. Han sov natten gjennom fra han var 6 uker ca. Kan tenke meg det er mer slitsom å jobbe om man må amme mye på natt i starten. Anonymkode: cc769...44f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #72 Del Skrevet 20. mars 2022 Maleficenta skrev (55 minutter siden): hvorfor det? hvorfor er det så feil at far tar størstedelen av permisjonen? Jeg skrev ikke at det var feil at far tok størstedelen noen sted, skrev at det var ugunstig for en liten baby. Jeg reagerte hovedsakelig på ordlyden ts brukte, at det var mannen som ønsket et barn til, og hun var egentlig bare lei. Synd å gå gravid for å please noen andre. Skrev også at min tante gjorde det samme, dra ut i jobb tidlig, og at det gikk bra for dem. Let etter noe å kritisere et annet sted. Anonymkode: 68a83...c59 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #73 Del Skrevet 20. mars 2022 Maleficenta skrev (2 timer siden): fedre får også barn Ja, men de føder ikke. Anonymkode: ff63d...513 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 20. mars 2022 #74 Del Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Ja, men de føder ikke. Anonymkode: ff63d...513 men de klarer likevel å knytte seg til barnet etter at det er født 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 20. mars 2022 #75 Del Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg skrev ikke at det var feil at far tok størstedelen noen sted, skrev at det var ugunstig for en liten baby. Jeg reagerte hovedsakelig på ordlyden ts brukte, at det var mannen som ønsket et barn til, og hun var egentlig bare lei. Synd å gå gravid for å please noen andre. Skrev også at min tante gjorde det samme, dra ut i jobb tidlig, og at det gikk bra for dem. Let etter noe å kritisere et annet sted. Anonymkode: 68a83...c59 hvorfor er det så ugunstig? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #76 Del Skrevet 21. mars 2022 Maleficenta skrev (4 timer siden): hvorfor er det så ugunstig? Det kan være ugunstig for senere utvikling for babyen. Jeg sier ikke at far ikke kan være en god omsorgsperson, men det er noen ting en far ikke kan gi av biologiske årsaker. Som nærheten og tryggheten amming gir f.eks, han har heller ikke bært på barnet i 9 mnd hvor fosteret har blitt «knyttet» og vant til hans stemme eller høre pulsen hans fra innsiden, som roer en nyfødt når det legges på bryst eller inntil mor. For det er kjent og trygt for dem fra da de lå inni magen. Jo, foster blir vant til fars stemme også. Men ikke på samme måte fra fosterstadiet. Dermed er mor særs viktig i starten av en babys liv. Mother-infant bonding (MIB) is defined as an affective state of the mother including maternal emotions towards the infant, and considered to be the basis for the child's later attachment and sense of self [2] Anonymkode: 68a83...c59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #77 Del Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 19.3.2022 den 9.51): Du snakket om at dette barnet var mest for å behage mannen din, derfor jeg skrev det. Satte det på spissen, men beklager hvis det var for hardt. Jeg ville fortsatt ha snakket med jordmor eller noen andre, selvom du har gått igjennom dette tidligere. Kan være du får hjelp til å finne ut hva du kan gjøre (om du skal ut i jobb tidlig eller ikke) for at du og baby har det best mulig når den tid kommer. Anonymkode: 68a83...c59 Du gir uttrykk for et helt utrolig kvinnesyn. Man må ikke være syk for å ikke like å gå hjemme med en baby. Synes du fedre som ikke tar ut permisjon, feks for å få firma til å gå rundt, fremstår som sæddonorer?? Anonymkode: d1ec0...955 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #78 Del Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du gir uttrykk for et helt utrolig kvinnesyn. Man må ikke være syk for å ikke like å gå hjemme med en baby. Synes du fedre som ikke tar ut permisjon, feks for å få firma til å gå rundt, fremstår som sæddonorer?? Anonymkode: d1ec0...955 Sitat fra TS «Følte meg egentlig ferdig etter jeg fikk nummer tre, men ble forelsket i en mann som ikke hadde barn fra før. Vet at jeg vil elske dette barnet når det kommer, men det er mye for hans del som ønsker seg to barn jeg gjør dette.» Derfor skrev jeg det jeg skrev. At det er vanskelig for deg å forstå er en annen sak. Anonymkode: 68a83...c59 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #79 Del Skrevet 21. mars 2022 Dette er jo realiteten for veldig mange mødre, også i vestlige land. De har heller ikke ammefri. Og partner kan heller ikke være hjemme. Så barnet går rett på MME, og er med nanny i timesvis hver dag. Far er jo en like viktig omsorgsperson, og de drar jo rett tilbake på jobb etter to uker. Du virker reflektert, dette går bra. Bare overse negativiteten her inne. Anonymkode: 0a284...005 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 21. mars 2022 #80 Del Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det kan være ugunstig for senere utvikling for babyen. Jeg sier ikke at far ikke kan være en god omsorgsperson, men det er noen ting en far ikke kan gi av biologiske årsaker. Som nærheten og tryggheten amming gir f.eks, han har heller ikke bært på barnet i 9 mnd hvor fosteret har blitt «knyttet» og vant til hans stemme eller høre pulsen hans fra innsiden, som roer en nyfødt når det legges på bryst eller inntil mor. For det er kjent og trygt for dem fra da de lå inni magen. Jo, foster blir vant til fars stemme også. Men ikke på samme måte fra fosterstadiet. Dermed er mor særs viktig i starten av en babys liv. Mother-infant bonding (MIB) is defined as an affective state of the mother including maternal emotions towards the infant, and considered to be the basis for the child's later attachment and sense of self [2] Anonymkode: 68a83...c59 er flust av barn som ikke blir ammet og det går fint med de. Samme de som er adoptert av homofile foreldre. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå