Gå til innhold

Finansieringsbevis og egenkapital

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har endelig fått finansieringsbevis fra banken og kikket litt nærmere på det i går. Da ser jeg at det som står som egenkapital i finansieringsbeviset er nesten 100 000 lavere enn det jeg faktisk har tilgjengelig. Har banken gjort en glipp her og lagt inn feil tall eller kan det være noen grunn til at de har lagt inn et lavere beløp her enn hva jeg faktisk har til rådighet? Er det eventuelt lett å få rettet på i finansieringsbeviset? 

Skal kontakte banken på mandag, men tenkte å høre om noen har vært borte i det samme. 

Anonymkode: 7e395...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan det være at 100 000,- av midlene går til å dekke omkostningene ved kjøpet og at de derfor er utelatt som direkte EK? 

Anonymkode: 67f51...a34

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kan det være at 100 000,- av midlene går til å dekke omkostningene ved kjøpet og at de derfor er utelatt som direkte EK? 

Anonymkode: 67f51...a34

Kan jo være 🤔 men jeg har jo tenkt at omkostninger inngår i totalsummen av hva jeg kan kjøpe for, altså Finansieringsbevisets sum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan jo være 🤔 men jeg har jo tenkt at omkostninger inngår i totalsummen av hva jeg kan kjøpe for, altså Finansieringsbevisets sum. 

Ja det er det det gjør - dvs. at du må ta det fra egenkapitalen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blondie65 skrev (4 minutter siden):

Ja det er det det gjør - dvs. at du må ta det fra egenkapitalen. 

Ok, så det vil si at hvis man har fått et finansieringsbevis på feks 2.200.000 så er ikke denne summen inkludert omkostninger? Er helt ny på dette 😅

Når jeg ser på boliger på finn så står jo også summen iregnet omkostninger under prisantydningen, så det er liksom den totalsummen jeg har sett på i forhold til finansieringsbeviset mitt og hva jeg kan by. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan maks lån 85% av boligens verdi (altså kjøpesummen) også kommer 2,5% av kjøpesummen i tillegg ved kjøp av selveier. Så hvis finansieringsbeviset sier maks kjøpesum kr 2.200.000, så blir maks lån 1.870.000 og egenkapital kr 330.000 og omkostninger (hvis du kjøper selveier) kr. 55.000

Men hør med banken på mandag du. Det burde jo vært spesifisert

Anonymkode: 491c4...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du kan maks lån 85% av boligens verdi (altså kjøpesummen) også kommer 2,5% av kjøpesummen i tillegg ved kjøp av selveier. Så hvis finansieringsbeviset sier maks kjøpesum kr 2.200.000, så blir maks lån 1.870.000 og egenkapital kr 330.000 og omkostninger (hvis du kjøper selveier) kr. 55.000

Men hør med banken på mandag du. Det burde jo vært spesifisert

Anonymkode: 491c4...f3e

Ja jeg får ringe de mandag. I finansieringsbeviset står det egenkapital 400 000, mens jeg har 500 000 på sparekonto (Boligsparing), derfor jeg stusser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja jeg får ringe de mandag. I finansieringsbeviset står det egenkapital 400 000, mens jeg har 500 000 på sparekonto (Boligsparing), derfor jeg stusser. 

Det er nok pga omkostninger ja. De får du ikke lån på, og de regnes ikke med til finansiering.

Anonymkode: 84dbe...7bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banken har nok tatt hensyn til at du trenger 50'000-70'000 i avgift til statskassen når du kjøper selveier, samt at du antagelig trenger litt penger til møbler, flyttebil og andre flytterelaterte kostnader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...