AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #1 Skrevet 19. mars 2022 Stemmer dette? Er det veldig rart om man ikke eier egen bolig enda i tretti årene? Anonymkode: 72f65...ff5
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #2 Skrevet 19. mars 2022 Nei. Rødt flagg er å bry seg om det. p.s. Hvor mange slike tråder skal vi ha egentlig? Anonymkode: 04d9d...7af 7 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #4 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei. Rødt flagg er å bry seg om det. p.s. Hvor mange slike tråder skal vi ha egentlig? Anonymkode: 04d9d...7af Kan du linke tråden? Jeg kan ikke finne en tråd om dette 😄 Anonymkode: 72f65...ff5
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #5 Skrevet 19. mars 2022 Ja. Mener du liksom at godt voksne folk skal leie? Anonymkode: c8444...40c 4
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #6 Skrevet 19. mars 2022 Det kan være mange årsaker til at man ikke eier. Men om man ikke har egenkapital nok til å kjøpe og være med å bidra på dette området, da ville det vært dealbreaker, ja. Anonymkode: e6cd1...f96
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #7 Skrevet 19. mars 2022 Det kan være et rødt flagg, spørsmålet er hvorfor og hvordan noen er blitt opp i 30 årene, og fortsatt ikke har klart å spare opp penger til egenkapital. Det sier litt om hvordan man håndterer økonomi. Og det å ikke klare å spare penger, det er et rødt flagg. *Det finnes selvsagt de som rett og slett har for lite penger, ufør, som ikke klarer å spare. Men jeg tenker på en person med en god jobb, som tjener normal lønn. Den personen har absolutt all mulighet til å spare penger. Jeg sparte faktisk selv penger, når jeg var student. Hadde lån og stipend, og sommerjobb utenom. Anonymkode: d863f...2d6 5
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #8 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ja. Mener du liksom at godt voksne folk skal leie? Anonymkode: c8444...40c 30+ er ikke "godt voksne" Anonymkode: 04d9d...7af 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #9 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 30+ er ikke "godt voksne" Anonymkode: 04d9d...7af Jo Anonymkode: c8444...40c 6
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #10 Skrevet 19. mars 2022 Det finnes ikke nok boliger til at alle kan eie, så nei. Majoriteten på KG faller i følgende kategorier uansett: 1.Offentlig bolig 2. leier 3. fant seg partner med hus. Anonymkode: cf815...c7e
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #11 Skrevet 19. mars 2022 Jeg har lagt av hundre tusen hver av årene der jeg har vært i full jobb, og jeg tjener litt over fire hundre i året. Hvordan kunne jeg spart mer? Har en ganske ordiner jobb. Anonymkode: 72f65...ff5 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #12 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har lagt av hundre tusen hver av årene der jeg har vært i full jobb, og jeg tjener litt over fire hundre i året. Hvordan kunne jeg spart mer? Har en ganske ordiner jobb. Anonymkode: 72f65...ff5 Dette du skriver her svarer jo litt på det jeg skrev med at det kan være et rødt flagg. Du viser jo her at du kan være sparsom, og at du også har penger stående på sparekonto. Altså da er det ikke et rødt flagg, som noen som er opp i 30 årene som ikke nesten har en krone i banken. Jeg antar du kanskje ikke har vært for mange år i jobb, evt. bor i et område der man må ha veldig mye i egenkapital for å kjøpe. Selv kjøpte jeg leilighet, 300k i egenkapital 1,8 i lån. Med din sparing er det da snakk om sparing i 3 år. Leilighet 55kvm, 2 soverom. Anonymkode: d863f...2d6 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #13 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jo Anonymkode: c8444...40c Nei. Godt voksne er 50 ish Anonymkode: 04d9d...7af 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #14 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette du skriver her svarer jo litt på det jeg skrev med at det kan være et rødt flagg. Du viser jo her at du kan være sparsom, og at du også har penger stående på sparekonto. Altså da er det ikke et rødt flagg, som noen som er opp i 30 årene som ikke nesten har en krone i banken. Jeg antar du kanskje ikke har vært for mange år i jobb, evt. bor i et område der man må ha veldig mye i egenkapital for å kjøpe. Selv kjøpte jeg leilighet, 300k i egenkapital 1,8 i lån. Med din sparing er det da snakk om sparing i 3 år. Leilighet 55kvm, 2 soverom. Anonymkode: d863f...2d6 Virkelig? Det er oppløftende å høre. Kanskje jeg er skikkelig dum når det kommer til økonomi, jeg har spart i åtte år. Tror jeg bør se etter noe litt utenfor byene. Anonymkode: 72f65...ff5
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #15 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Virkelig? Det er oppløftende å høre. Kanskje jeg er skikkelig dum når det kommer til økonomi, jeg har spart i åtte år. Tror jeg bør se etter noe litt utenfor byene. Anonymkode: 72f65...ff5 Om du har spart 100k i året, i 8 år, da burde du ha noen muligheter. Var jeg deg, ville jeg tatt en samtale med banken og hørt om hva du kan få i lån, og derfra se på hvilke muligheter du har. Anonymkode: d863f...2d6 1
Gjest Blondie65 Skrevet 19. mars 2022 #16 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Virkelig? Det er oppløftende å høre. Kanskje jeg er skikkelig dum når det kommer til økonomi, jeg har spart i åtte år. Tror jeg bør se etter noe litt utenfor byene. Anonymkode: 72f65...ff5 Hvis du har som mål å kjøpe bolig er det viktigste å få foten innenfor. Da bør du tenke mindre på hvor du skal bo de neste 25 årene og mer på hvor skal bo de neste 5. Ta meg som eksempel: jeg kjøpte et krypinn på 28 kvm. I løpet av 7 år økte verdien slik at boligen ble solgt for 1,5 gangen av kjøpsprisen. Uansett hvordan du regner - noen er veldig flinke til å brøle om vedlikeholdsbehov - gikk jeg fra 0 egenkapital (kommunalt lån som gjorde at jeg hadde 100 % finansiering) til å kunne kjøpe en bolig til over dobbelt så mye i kjøpesum etter 7 år. Du må rett og slett tenke "la meg komme meg inn i boligmarkedet for enhver pris", men fortsatt et objekt som kan selges. Da er kanskje en ett roms i et populært strøk overkommelig. Eller en liten toroms - de 28 kvm mine var to roms. NÅ har jeg kjøpt bolig til 3 ganger verdien av den første boligen. Og greit nok, så har inntekten min også økt på disse årene, men det viktigste her har vært nedbetaling av lån og verdistigning. Dette har tatt 12 år. Ingen av boligene jeg har eid har vært umulige å bo i - den på 28 kvm var relativt sentralt i Bergen. Men dessverre alt for lang reisevei til jobb.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #18 Skrevet 19. mars 2022 Det er ikke et rødt flagg, men for mange kan det nok være en dealbreaker for et forhold. Jeg er 30 og klar for å stifte familie, da bør man ha bolig i orden - i 30-årene har man hatt nok tid til å spare seg opp egenkapital om man har en ryddig økonomi. Anonymkode: 3771f...f95
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #19 Skrevet 19. mars 2022 Blondie65 skrev (2 minutter siden): Hvis du har som mål å kjøpe bolig er det viktigste å få foten innenfor. Da bør du tenke mindre på hvor du skal bo de neste 25 årene og mer på hvor skal bo de neste 5. Ta meg som eksempel: jeg kjøpte et krypinn på 28 kvm. I løpet av 7 år økte verdien slik at boligen ble solgt for 1,5 gangen av kjøpsprisen. Uansett hvordan du regner - noen er veldig flinke til å brøle om vedlikeholdsbehov - gikk jeg fra 0 egenkapital (kommunalt lån som gjorde at jeg hadde 100 % finansiering) til å kunne kjøpe en bolig til over dobbelt så mye i kjøpesum etter 7 år. Du må rett og slett tenke "la meg komme meg inn i boligmarkedet for enhver pris", men fortsatt et objekt som kan selges. Da er kanskje en ett roms i et populært strøk overkommelig. Eller en liten toroms - de 28 kvm mine var to roms. NÅ har jeg kjøpt bolig til 3 ganger verdien av den første boligen. Og greit nok, så har inntekten min også økt på disse årene, men det viktigste her har vært nedbetaling av lån og verdistigning. Dette har tatt 12 år. Ingen av boligene jeg har eid har vært umulige å bo i - den på 28 kvm var relativt sentralt i Bergen. Men dessverre alt for lang reisevei til jobb. Takk svaret Det satte ting i perspektiv. TS Anonymkode: 72f65...ff5
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #20 Skrevet 19. mars 2022 Støtter det @Blondie65 sier. I 2004 var jeg enslig mor med to små barn, og hadde 350.000 i egenkapital. Fikk lån og kjøpte min første bolig. I 2015 solgte jeg og flyttet til min nåværende bolig. Nå sitter jeg med en nedbetalt bolig som pr. i dag har en salgsverdi på i overkant av tre millioner.😊 Anonymkode: f6eeb...f7a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå