Gå til innhold

Fokus på propaganda

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Propaganda har eksistert til alle tider. Og særlig etter digitale medier eksploderte så har virkemidlene blitt sterkere enn noen gang. Det har likevel sjeldent vært snakk om det eller fokus på det.

Husker vi lærte om propaganda på skolen og det ble vist eksempler på 2.verdenskrig og de velkjente propaganda plakatene som ble brukt. Mange av disse plakatene er til og med stilt ut på eget museum.

Likevel har det vært lite snakk om propagandaen som blir brukt rundt om i verden i dag. Også i Norge. Da særlig i norske medier. Vi så det i stor grad ifm pandemien for å få flest mulig til å vaksinere seg. Og vi ser det nå ifm krigen i Ukraina.

I den siste tiden har det derimot plutselig blitt ganske stor fokus på bruk av propaganda. Da hovedsaklig Russlands propaganda. Vi kan være enig om at Putin og russernes propanganda kultur er ekstrem. Så overtydelig og overdreven at det ikke er tvil om hva de driver med. Ikke minst fordi våre medier fokuserer på det og skriver om det. Vi får beskrevet i hver minste detalj hvordan propagandaen foregår, hvilke virkemidler som blir brukt og hvordan den hjernevasket befolkningen. 
Samtidig er det ingen som snakker høyt om propagandaen vi samtidig blir utsatt for selv. Ingen nevner med ord Ukrainas talent for bruk av propaganda som hjelpemiddel for å vekke mest mulig sympati og støtte. Målet er å få vesten til støtte dem (og helst forsvare dem militært). Og  Ukrainas propaganda har funket som bare det i hele vesten. Vi har vel knapt sett et krigsrammet land få mer verken moralsk eller økonomisk støtte enn det vi ser Ukraina får nå. Og godt er det❤️

Lurer likevel på om folk flest er klar over at norske medier propper oss med propaganda her også.. på daglig bases? Eller er vi mest opptatt av at dette er noe som foregår alle andre steder. Da hovedsaklig i Russland?:

Anonymkode: b1240...d23

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er bra du setter fokus på det, og ja, de driver massiv informasjonskrig.

Noen ganger lyver de direkte, men langt vanligere er det å sitere noen som lyver og legge til egen vri. Indirekte løgn. Det mest vanlige er "lies by omission". Vi ser enormt mye slikt nå fra Ukraina der de f.eks. siterer ukrainske kilder som sier at de har forhøyet stråling ved Tsjernobyl, selv om IAEA sier det motsatte. Det er klart dette skremmer og påvirker.

For å ta et annet aktuelt eksempel:

De fleste vet knapt hva dette gjelder siden det ble totalt ignorert i media, men nå har de endelig bekreftet at det var ekte.

New York Post ble kastet ut av Twitter for å komme med disse nyhetene og alt ble slettet fra facebook og Twitter fordi det var "fake news".

Selvfølgelig måtte de lyve når innholdet var så ødeleggende for Biden som det var, men det er skremmende å se hvor mye kontroll media har, og hvor uærlige de er.

https://nypost.com/2022/03/17/the-times-finally-admits-hunter-bidens-laptop-is-real/

Om det er tilfeldig at dette kommer nå, når Biden holder tilbake litt på krigen, er ikke godt å si. Det ligger så mye stygt på den laptopen at Biden sikkert er villig til å "inngå kompromisser" for å hindre at det kommer ut.

Anonymkode: 7dbc3...116

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, jeg føler på ingen måte jeg blir utsatt for propaganda selv om der for all del finnes møkkaaviser i dette landet som hevder å være partipolitisk nøytrale, men ikke er det, aviser som kjører sensasjonsjournalistikk og skriver mer om hvordan oppnå ultimat orgasme enn noe i nærheten av gravende journalistikk osv, osv. Men jeg står fritt til å hente informasjon på et hav av Norske og utenlandske nyhetssider, av ymse kvalitet, og kan gjøre meg opp min egen mening, da jeg i utgangpunktet ikke tror hvert ord jeg leser noen steder.

Ei heller er jeg så dum at jeg tror Ukraina ikke ønsker å oppnå noe i sin massive kontakt med diverse statsledere og regjeringer. Klart de ønsker noe. De trenger all hjelpen de kan få. Og nå er det nå engang sånn at Ukraina faktisk ikke får det de ber om selv om de jobber svært hardt for det: Ukraina får ikke bli med i Nato og kanskje ikke i Eu heller, Ukraina får ikke voktet sitt luftrom av Nato selv om de ber, trygler og truer for å oppnå det. Men de snur ikke ryggen til fordi om de ikke får viljen sin og de oppnår en god del likevel og av gode grunner: Zelensky har karisma og er en naturkraft som klarer å samle folket sitt og han representerer Ukraina godt utad fordi han har alt som skal til for å bli godt likt. Men der er og noen andre luringer rundt han som også er gode grunner til at Ukraina lykkes med å nå verden med sitt budskap som Dmytro Kyleb, Sergij Kyslytsya og Mykhailo Fedorov. Ukraina har et godt knippe relativt unge ukrainske duracell-karakterer på toppen som er i pakt med sin samtid, kommuniserer smart og folkelig, og er villig til å ofre svært mye tid og energi for å nå ut til verden. Kombinasjonen av en nyskapende og vinnende regjering og brutaliteten Ukraina utsettes for er grunnen til at Ukraina vinner verden. Ikke propaganda.  

Anonymkode: 640ed...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Kombinasjonen av en nyskapende og vinnende regjering og brutaliteten Ukraina utsettes for er grunnen til at Ukraina vinner verden. Ikke propaganda.  

En vinnende regjering ja. Bla pga dyktig bruk av propaganda vil jeg si. Ved å hause opp nyhetene og Russlands angrep. Takke være gode journalister, reportere og fotografer hausse mange enkeltsaker opp og får frem brutaliteten på verst tenkelige måte. Det betyr ikke at det ikke skjer. Men at virkemidlene og vinklingene kanskje påvirker oss til å se det hele enda 10 ganger verre enn det er.

Et annet eksempel er all skremselpropandaen avisene rundt, inkl norske drev med for å skremme folk til å ta vaksinen. Ifm massevaksineringen var det daglig store overskrifter og bilder /videoer av pasienter som lå med oksygen på dødsleie og/eller sa de angret på at de ikke tok vaksinen før det var for sent.

Omtrent ingen som så hvor sterk propaganda dette var.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jaconandersen

Det verste med vestlig propaganda, er at den alltid går mot deres eget folks interesser. Alle handlingene de gjør både nasjonalt og i internasjonal sammenheng, de seneste 50 årene, har i alle tilfeller vært det verst tenkelige for oss.

Det er fordi de stemmer inn de samme folkene om og om igjen, som ikke har våre interesser i tankene.

Endret av Jaconandersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så mektig er altså løgnen, at den har råd til å klappe sannheten på skulderen og la den løpe fritt omkring.

(Kaj Munk)

Anonymkode: 233c4...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
On 3/19/2022 at 4:12 AM, AnonymBruker said:

Samtidig er det ingen som snakker høyt om propagandaen vi samtidig blir utsatt for selv. Ingen nevner med ord Ukrainas talent for bruk av propaganda som hjelpemiddel for å vekke mest mulig sympati og støtte. Målet er å få vesten til støtte dem (og helst forsvare dem militært). Og  Ukrainas propaganda har funket som bare det i hele vesten. Vi har vel knapt sett et krigsrammet land få mer verken moralsk eller økonomisk støtte enn det vi ser Ukraina får nå. Og godt er det❤️

Det er da mange som har tatt opp ukrainsk propaganda. Spesielt når Ukrainas president prøver å fremstille det som om Russland vil krige mot NATO-land om han ikke stoppes i Ukraina. Det skjønner de fleste er noe Ukrainas president kun sier for å prøve å få NATO land til å bli med i krigen mot Russland.

Når det er sagt så er det ingent tvil om at det er Ukraina som er offeret og Russland som er skurken.

Anonymkode: bc3bb...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.3.2022 den 5.01):

Nei, jeg føler på ingen måte jeg blir utsatt for propaganda selv om der for all del finnes møkkaaviser i dette landet som hevder å være partipolitisk nøytrale, men ikke er det, aviser som kjører sensasjonsjournalistikk og skriver mer om hvordan oppnå ultimat orgasme enn noe i nærheten av gravende journalistikk osv, osv. Men jeg står fritt til å hente informasjon på et hav av Norske og utenlandske nyhetssider, av ymse kvalitet, og kan gjøre meg opp min egen mening, da jeg i utgangpunktet ikke tror hvert ord jeg leser noen steder.

Ei heller er jeg så dum at jeg tror Ukraina ikke ønsker å oppnå noe i sin massive kontakt med diverse statsledere og regjeringer. Klart de ønsker noe. De trenger all hjelpen de kan få. Og nå er det nå engang sånn at Ukraina faktisk ikke får det de ber om selv om de jobber svært hardt for det: Ukraina får ikke bli med i Nato og kanskje ikke i Eu heller, Ukraina får ikke voktet sitt luftrom av Nato selv om de ber, trygler og truer for å oppnå det. Men de snur ikke ryggen til fordi om de ikke får viljen sin og de oppnår en god del likevel og av gode grunner: Zelensky har karisma og er en naturkraft som klarer å samle folket sitt og han representerer Ukraina godt utad fordi han har alt som skal til for å bli godt likt. Men der er og noen andre luringer rundt han som også er gode grunner til at Ukraina lykkes med å nå verden med sitt budskap som Dmytro Kyleb, Sergij Kyslytsya og Mykhailo Fedorov. Ukraina har et godt knippe relativt unge ukrainske duracell-karakterer på toppen som er i pakt med sin samtid, kommuniserer smart og folkelig, og er villig til å ofre svært mye tid og energi for å nå ut til verden. Kombinasjonen av en nyskapende og vinnende regjering og brutaliteten Ukraina utsettes for er grunnen til at Ukraina vinner verden. Ikke propaganda.  

Anonymkode: 640ed...977

Du ser ikke noe problem med å yppe til krig mellom to stormakter med atomvåpen altså, så lenge den ukrainske regjeringen er ung og dynamisk?

Vel, går det galt regner jeg med at Duracell-regjeringen rekker å komme seg i sikkerhet i Brasil eller noe før det smeller, mens både vi og det ukrainske folket ender opp som støv. Så får man jo håpe underholdningen deres var verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven
AnonymBruker skrev (På 19.3.2022 den 4.12):

Propaganda har eksistert til alle tider. Og særlig etter digitale medier eksploderte så har virkemidlene blitt sterkere enn noen gang. Det har likevel sjeldent vært snakk om det eller fokus på det.

Husker vi lærte om propaganda på skolen og det ble vist eksempler på 2.verdenskrig og de velkjente propaganda plakatene som ble brukt. Mange av disse plakatene er til og med stilt ut på eget museum.

Likevel har det vært lite snakk om propagandaen som blir brukt rundt om i verden i dag. Også i Norge. Da særlig i norske medier. Vi så det i stor grad ifm pandemien for å få flest mulig til å vaksinere seg. Og vi ser det nå ifm krigen i Ukraina.

I den siste tiden har det derimot plutselig blitt ganske stor fokus på bruk av propaganda. Da hovedsaklig Russlands propaganda. Vi kan være enig om at Putin og russernes propanganda kultur er ekstrem. Så overtydelig og overdreven at det ikke er tvil om hva de driver med. Ikke minst fordi våre medier fokuserer på det og skriver om det. Vi får beskrevet i hver minste detalj hvordan propagandaen foregår, hvilke virkemidler som blir brukt og hvordan den hjernevasket befolkningen. 

Lurer likevel på om folk flest er klar over at norske medier propper oss med propaganda her også.. på daglig bases? Eller er vi mest opptatt av at dette er noe som foregår alle andre steder. Da hovedsaklig i Russland?:

Ja vi har riktignok en fri presse. Men de er også en politisk aktør som forer oss med propaganda. Når de gjelder Ukrainas president er han relativt god på propaganda, men noen ganger kommer han med uttalelser som ikke har rot i virkeligheten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...