Gå til innhold

Hvordan vet man at nå er babyen mett og ikke vil ha mer mat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg har 2 barn. Eldste er 3.5 og minste er 10 mnd gammel. Jeg har aldri skjønt hvor mye mat barnet trenger per måltid!!

Eldste ble flinkere til å spise fra han fylte 3. Spiser bra og klarer å regulere selv når og hvor mye han her sulten. Men når han var yngre da skjedde der ofte at jeg ga han for mye mat som gjorde at han tilslutt måtte kaste opp. Uff

Det samme er problemet med babyen nå. Jeg forstår ikke når hun er mett. Det hender ofte at hun ikke vil ha mer etter et par skjeer. Og da tenker jeg at hun har jo ikke spist noe...hun må gjøre ferdig maten som er i igjen i skålen. Og når hun ikke vil gape mer da er det desverre slik at jeg blir litt sint. Jeg vet jeg ikke bør gjøre sånn men jeg klarer ikke å slutte med dette.

Når vet man at stopp nå er barnet mett? De kan liksom ikke bli mett etter 1-2 biter? Eller hva? Når barnet ikke har spisr noe på 3-4 timer så må de virkelig være sultene.

Hvordan gjør dere det? Hvor mye spiser deres barn som er snart 1 år gamle

Anonymkode: 96cf1...15d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De sier jo tydelig ifra selv, på sin måte, når de er mette. Babyer spytter ofte ut maten når de er mett, eller snur seg vekk når du skal mate. 1- åringen begynner gjerne å sutre, eller leker med maten i stedet for å spise den. Noen ganger er ikke barna så sultne som vi tror. De gir i alle fall signaler selv når de vil/ vil ikke ha mer mat. Og vi må tolke signalene.... 

Anonymkode: 05699...392

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo prøve å la babyen spise noe mer selv heller enn bare å mate med skje, siden hun er 10 måneder er hun jo gammel nok til det. Da får hun nok selv en bedre følelse av sulten/mett og hva hun har lyst til å spise. Så er jeg enig i at to skjeer på et måltid er litt lite. Men kanskje spiser hun da mer til neste måltid? Hvis hun gjør det, ville jeg ikke stresset med at det bare ble to skjeer på ett måltid. Hun vil jo kjenne på om hun er sulten til det neste måltidet. Et alternativ er å gi noe mat som hun kan spise selv, og så mate noe med skje i tillegg, om hun generelt spiser dårlig. Min eldste var ikke særlig glad i mat og han fikk ha en skje eller litt mat i hånda og holde/spise med selv osv for at han skulle spise noe i det hele tatt. Tenkte at han burde ha i seg ca åtte-ti skjeer på et måltid som et minimum. Yngste er veldig glad i mat og bare spiser og spiser, så der må jeg heller begrense litt så det ikke blir for fullt i magen og maten gulpes opp igjen. Det er ikke så lett med de små, men jeg ser jo at han har fått nok når han ikke er så interessert i maten på bordet lenger. 

Anonymkode: 5129e...01b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I alle dager. Du burde jo ikke hatt barn hvis du blir sint på babyer som ikke er sultne

Anonymkode: 16d5c...9db

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I alle dager. Du burde jo ikke hatt barn hvis du blir sint på babyer som ikke er sultne

Anonymkode: 16d5c...9db

Hun sa at hun vet det godt selv at hun burde ikke bli sint på grunn av dette. Skal hun trylle bort barna sine? La henne være nå og heller kom med råd og hjelp!

Anonymkode: 3f2bb...9a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stol på at babyen kjenner dette selv. Et av barna mine er typen som blir distrahert under måltider, og stopper å spise selv om hun egentlig ikke er mett. Og så vil hun ha mer rett at vi har gått fra bordet. Hun er to år nå, men det var slik da hun var baby og. Med henne passer vi på å bli sittende litt til ved bordet/vente med å rydde opp og minne på å spise. Den andre er litt småspist, så at hun bare tar to tygg av brødskiven til lunsj er ganske vanlig (da spiste hun gjerne masse til frokost, eller ender med å spise masse til middag).

Det hender at de ikke er så sultne. Det hender et par skjeer faktisk er nok. Kan du prøve å tenke at det er viktig barna får kjenne på de, og øve på å regulere apetitten, uten at vi overstyrer det? Jeg ser som voksen at mannen min har problemer med å stoppe og spiser videre hvis han er mett eller masse til kvelds selv om han spiste flere store porsjoner middag, mens hus meg regulerer det seg mer naturlig. Han ble tvunget til å spise som barn fordi han var så liten og tynn, uten at det trenger å ha noe sammenheng. Jeg tenker uansett at det er viktig å ikke presse til å spise. 

Anonymkode: d90cf...7b1

AnonymBruker
Skrevet

Nå er babyen så stor at hun burde få spise selv. Gi henne skjeen, og tål at det blir litt gris. Når du blir sint av at hun ikke spiser, skaper det bare dårlig assosiasjoner til måltidet og barnet kan da vegre seg for å spise i redsel for din reaksjon. Kanskje du skal spise selv mens minsten spiser? Da er du litt mer opptatt av din egen mat og vil kanskje ikke bli så frustrert som når du kun fokuserer på hennes mating. I tillegg vil det kanskje gjøre at hun spiser mer.

Jeg antar at forøvrig mener at du blir frustrert og ikke sint. Hva kommer frustrasjonen av? Om du klarer å finne ut hvorfor du reagerer sånn, så kan du klare å jobbe med det. Er du bekymret for vekten hennes? Våkner hun mye om natten etter mat som gjør at du tenker at hun MÅ spise dette for at du skal få sove? Eller er det bare det at du så for deg at hun skulle spise en viss mengde? 

Når babyen ikke vil ha mer mat (kniper igjen munnen, snur seg vekk osv) må du slutte å mate. Selv om det bare var 2 skjeer med mat. Så får hun heller få mer mat om 1 time om hun er sulten da. Sett maten i kjøleskapet i mellomtiden.

Anonymkode: ad75d...7bf

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du - i likhet med meg - har hatt foreldre som har prentet inn i deg at du må spise opp maten din. Jeg er veldig opptatt av å la ungene styre matinntaket selv, så lenge de ikke spiser usunne ting mellom måltidene. Det har gått helt fint med min fireåring. Noen ganger spiser han mye, som oftest synes jeg han spiser litt lite. Men han følger kurven perfekt og er nesten aldri sur eller sliten. Han regulerer seg selv, og takker ja til mat når han er sulten.

Anonymkode: ac2cd...bd1

AnonymBruker
Skrevet

Babyen er for stor til å mates med skje. la være og problemet er løst. Og da slipper du sitte og følge med på hvor mye barnet spiser og lar det styre selv. 

du trigges tydeligvis av det

Anonymkode: 8a96d...522

AnonymBruker
Skrevet

Varierer veldig hvor mye mat babyer spiser. Noen dager spiser de noen skjeer til hvert måltid, andre ganger kan de spise en stor porsjon. Tenker du må lese kroppsspråket til babyen mer, snur hun hodet, eller spytter maten ut, så er hun mett, og du trenger ikke presse i mat. La hun begynne å spise selv, så får hun styre litt selv. Du merker fort hvis hun går sulten, da er det som regel gråting. 

Anonymkode: 04a73...3cc

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3/19/2022 den 7.55):

Du kan jo prøve å la babyen spise noe mer selv heller enn bare å mate med skje, siden hun er 10 måneder er hun jo gammel nok til det. Da får hun nok selv en bedre følelse av sulten/mett og hva hun har lyst til å spise. Så er jeg enig i at to skjeer på et måltid er litt lite. Men kanskje spiser hun da mer til neste måltid? Hvis hun gjør det, ville jeg ikke stresset med at det bare ble to skjeer på ett måltid. Hun vil jo kjenne på om hun er sulten til det neste måltidet. Et alternativ er å gi noe mat som hun kan spise selv, og så mate noe med skje i tillegg, om hun generelt spiser dårlig. Min eldste var ikke særlig glad i mat og han fikk ha en skje eller litt mat i hånda og holde/spise med selv osv for at han skulle spise noe i det hele tatt. Tenkte at han burde ha i seg ca åtte-ti skjeer på et måltid som et minimum. Yngste er veldig glad i mat og bare spiser og spiser, så der må jeg heller begrense litt så det ikke blir for fullt i magen og maten gulpes opp igjen. Det er ikke så lett med de små, men jeg ser jo at han har fått nok når han ikke er så interessert i maten på bordet lenger. 

Anonymkode: 5129e...01b

Åtte-ti skjeer? Hmm

Anonymkode: 96cf1...15d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...