Gå til innhold

Må man ha alvorlig akne for å kunne begynne på isotretinoin?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurte på andres erfaringer rundt dette.

Jeg har slitt med akne siden begynnelsen av tenårene og fikk etter hvert alvorlig akne. Gikk ikke på noe behandling da og etter hvert ble huden litt bedre. Jeg har ikke store underjordiske kviser og store utbrudd over hele ansiktet nå lenger, men jeg sliter fortsatt med utbrudd, hudormer og en veldig fet hud.

Jeg har da prøvd ulike kremer på resept, Diane p-piller, antibiotika, kostholdsendringer og diverse hudpleie. I fjor oppsøkte jeg lege igjen for å spørre hva som kunne gjøres med huden, men da må jeg gjennom det samme igjen med først kremer på resept, så antibiotika og så er vel neste steg isotretinoin.

Fikk først resept på Epiduo, men den var for sterk. Prøvde tilslutt å bare bruke den 1-2 ganger i uken, men fikk utslett og huden ble ikke bedre. Fikk da resept på Differin fordi den skulle være litt mildere, men merket det samme med den så jeg orket egentlig ikke å prøve så mye med den. Så fikk jeg antibiotika og er ferdig med den for et par uker siden.

Nå visste jeg at de behandlingene jeg har gått gjennom tidligere så har flere av dem fungert godt mens jeg gikk på dem, men allerede før forrige helg så fikk jeg utbrudd igjen.

Legen sa at om jeg fikk utbrudd igjen så kunne jeg prøve å ta en ny runde med antibiotika, men jeg er lei av at ting ikke fungerer. Samtidig vet jeg ikke om jeg er en god kandidat for å begynne på isotretinoin, men jeg er lei av å ha utbrudd og kviser som ikke forsvinner på flere uker.

Anonymkode: 3b61f...6fd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei du kan få en svak dose. 

Anonymkode: 3da66...726

• Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Nei, i følge min hudlege kommer det helt an på type akne. Jeg hadde ikke mye, men det var typen som gir arr (røde flekker). 

Du bør IKKE gå til fastlegen med dette, men til hudlege. Jeg har venner hvor fastlege ikke har ønsket å henvise til hudlege, og de har endt opp med masse arr, groper og røde flekker som ikke går bort. De må bruke syke summer på laser for å bli bedre i huden. 

Spander på deg privat hudlege, det er verdt hver krone!

Anonymkode: 8e554...921

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med brukeren over - best å gå privat med dette. Min akne var heller ikke veldig ille, men selvfølgelig veldig plagsom for meg. Etter flere forsøk hos fastlegen fikk jeg god hjelp fra første stund hos Volvat.

Anonymkode: fab66...687

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Jeg har faktisk bestilt time hos privat hudlege så skal dit neste uke. Får se hva den hudlegen sier, men ville ikke gå til fastlegen fordi hun sa at jeg kunne ta en runde til med antibiotika om det ikke fungerte med en. Jeg tipper at det egentlig vil komme tilbake igjen og kjipt å gå tre måneder på antibiotika om det bare kommer tilbake.

Etter den runden med antibiotika som jeg hadde nå så synes jeg at huden er verre enn den har vært på lenge og jeg er så utrolig lei av aknen nå.

Anonymkode: 3b61f...6fd

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min på 16 fikk isotretinoin hos hudlege etter flere antibiotikakurer som ikke hjalp. Han var fin så lenge han gikk på antibiotika men så snart han sluttet, kom kvisene tilbake. Det var mest i panna og noen dype på nesen. Både far og jeg har hatt de samme problemene så ville ikke han skulle gå særlig lenge med det før vi tok kontakt med hudlege. Hudlegen var ikke tilhenger av gjentatte antibiotikakurer. Ved å gjøre noe med det nå, unngår han arr. Nå er han snart halvveis i kuren og han ser kjempefin ut. Perioder med tørr hud i ansiktet får han og tørre lepper. Men det er det eneste som løser problemet på sikt. Man skal ikke gå på antibiotika over lengre tid. 

Anonymkode: 02e02...188

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...