Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min beste venninne var på shopping for noen uker siden. Hun fant ei bukse som hun elsket. Den koster 800 kr, så hun hadde ikke råd. Hun hadde bursdag uken etter, så jeg spurte om hun kunne tenke seg den buksen i gave. Hun takket ja og jeg kjøpte den. 

Etterpå sa jeg at siden buksen kostet så mye, så blir  det ingen flere gaver fra meg. Så sier hun at hvis jeg følte at det ble for dyrt, så kunne hun vippse meg ett par hundre. Jeg skal tenke på det sa jeg.  Frekt av meg å si ja til det? Jeg tilbydde meg jo å kjøpe den 

Anonymkode: a1167...903

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mye mas for 200. Slå det fra deg, hun hadde ikke brukt pengene om du ikke tilbød. 

Anonymkode: 44b06...ac9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva var intensjonen med å fortelle at buksen kostet så mye?

Hvis jeg gir en gave, så gir jeg en gave. Uten forbehold, uten ekstra kommentarer. Hvis du ikke ville gi henne en gave til 800, så skulle du latt være - men du gjorde det motsatte. Å i ettertid si at du må tenke over om det ble for mye eller ikke, gjør at du fremstår som en usikker tenåring (beklager.).

Ja, det er frekt å si ja til det, men samtidig er mye av situasjonen beskrevet utenfor hva som er normalt, så hvorfor ikke fullføre det hele med å kreve tilbake penger for gaven du selv, oppfordret, ga?

Anonymkode: 36ed8...895

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva var intensjonen med å fortelle at buksen kostet så mye?

Hvis jeg gir en gave, så gir jeg en gave. Uten forbehold, uten ekstra kommentarer. Hvis du ikke ville gi henne en gave til 800, så skulle du latt være - men du gjorde det motsatte. Å i ettertid si at du må tenke over om det ble for mye eller ikke, gjør at du fremstår som en usikker tenåring (beklager.).

Ja, det er frekt å si ja til det, men samtidig er mye av situasjonen beskrevet utenfor hva som er normalt, så hvorfor ikke fullføre det hele med å kreve tilbake penger for gaven du selv, oppfordret, ga?

Anonymkode: 36ed8...895

Men hun tilbydde seg å betale litt av gaven. Men gjorde hun det kun fordi jeg påpekte hvor dyr den var? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men hun tilbydde seg å betale litt av gaven. Men gjorde hun det kun fordi jeg påpekte hvor dyr den var? 

Ja

Anonymkode: 999bc...45b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja

Anonymkode: 999bc...45b

Men hun burde ikke ha tilbydd å betale hvis hun ikke vil. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kommer an på hvor gode venner dere er , her høres det ut som du forsøker å kjøpe deg venner . Å hun til en viss grad skjønner det, å tilbyr seg å betale litt selv . Jeg hadde nok aldri krevd penger tilbake for en gave . Men hadde revurdert dette vennskapet i det store og det hele . 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke frekt, 800 kr i gave er mye penger, kommer litt ann på økonomien din selvfølgelig. Når jeg var ung og student gav jeg gaver på ca 200-400 kr. Nå kan jeg gi gaver til 500-1000. Du kan jo si at f.eks 400 var gave og be om resten på vipps?

Anonymkode: a659b...3cd

AnonymBruker
Skrevet

Helt greit å si at dette var gaven, men når hun spør om det var for mye, burde sagt «nei, selvsagt ikke» og ment det. Det var dumt av deg å tilby å kjøpe buksen, hvis du synes det var for dyrt. Du kunne jo også sagt før buksen ble kjøpt, at «hvis du virkelig ønsker denne buksen, kan jeg betale 600 på den, så betaler du resten selv, også blir det forskudd på gave fra meg». 

Anonymkode: dd6db...238

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sagt noe lignende som «ta med et par flasker vin og en pose potetgull så er vi «skuls» så gjør vi noe hyggelig ut av det» 

Anonymkode: 6a2fd...67e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men da burde jo heller ikke du foreslått gi henne den i gave, hvis du egentlig ikke ville gi noe så dyrt. Jeg vet ikke hva jeg synes er mest sært - å påpeke hvor dyr en gave er etter at du har gitt den eller å svare noe annet enn Nei, selvfølgelig ikke når mottaker føler det nødvendig å tilby seg å tilbakebetale deler av den.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, det er ikke frekt, 800 kr i gave er mye penger, kommer litt ann på økonomien din selvfølgelig. Når jeg var ung og student gav jeg gaver på ca 200-400 kr. Nå kan jeg gi gaver til 500-1000. Du kan jo si at f.eks 400 var gave og be om resten på vipps?

Anonymkode: a659b...3cd

Jo, det er frekt når hun først tilbyr seg å betale for den, men når den er betalt og kjøpt, så ombestemmer hun seg…. 

Anonymkode: dd6db...238

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...