Gå til innhold

Ditt beste ryddetips!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg kjenner på et behov for å kvitte meg med endel saker i hus og hytte.  Ser at endel ryddetips går ut på å rydde etter kategori, for eksempel alle klær fra alle rom samles i en haug og så sorterer man og kaster/gir bort. Jeg har vanligvis ryddet rom for rom.. dvs at jeg kan for eksempel rydde i klærne mine på soverommet en dag og så tar jeg ytterklær som henger i boden og i entreen en annen dag. 

Det gjelder jo ikke bare klær men også alle andre kategorier. 

Jeg deler heller inn områder, men vil gjerne høre andres erfaringer. 

Hva et ditt beste ryddetips? 

Anonymkode: 585ac...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har opprydning hvert år, og er ganske tøff når det gjelder å kvitte meg med ting. Hos oss finner du kun 1 ostehøvel, akkurat nok gryter og panner, sengetøy for ett skift og så videre.  

Å sortere etter kategori passer ikke for meg.  Jeg må ta ett og ett rom.  Dvs. at noe forsvinner hvert år.  Forskjellen i år er at jeg gikk kraftigere til verks.  Tok for meg klesskapene og bodene med klær.  Spurte meg selv om dette var noe jeg kom til å bruke, eller som andre ville bruke.  Alt annet ble kastet.  

Derfor er mitt beste ryddetips å bruke hodet.  Spør deg selv om du virkelig tror du kommer til å få bruk for eller bruke.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En bekjent av meg setter fyr på huset av og til for å begå forsikringssvindel (han bor ikke i Norge, men en bandittstat), og da tar han bare med seg et par kartonger med helt essensielle eiendeler før han setter fyr på huset. Resten går opp i flammer. Uortodoks, men det fungerer.

Anonymkode: 99edc...8e8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

En bekjent av meg setter fyr på huset av og til for å begå forsikringssvindel (han bor ikke i Norge, men en bandittstat), og da tar han bare med seg et par kartonger med helt essensielle eiendeler før han setter fyr på huset. Resten går opp i flammer. Uortodoks, men det fungerer.

😂😂😂

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjøper generelt lite, og er god til å kaste hvis noe er ødelagt. Har ryddige kjøkkenskuffer med bare det jeg bruker. 

Klær kan fort hope seg opp. Jeg tar gjerne ut alt i en kategori og deler det så inn i beholde-usikker-donere. Usikker-haugen får ligge litt, og jeg prøver å ikke la over halvparten der få bli.

Jeg prøver også være fornøyd med mindre, kjøper meg heller noen dyre sko av god kvalitet og bruker de til de er utslitt, enn 3-4 middelmådige.

Anonymkode: 6ad5c...93d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Leie en container. Fantastisk deilig å bare fylle opp, uten tanke på kildesortering 😊 Men er du opptatt av "grønt skifte" er det neppe tingen 😂

Anonymkode: 30a5f...be3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Leie en container. Fantastisk deilig å bare fylle opp, uten tanke på kildesortering 😊 Men er du opptatt av "grønt skifte" er det neppe tingen 😂

Ikke helt innafor å gjøre det,  men skal innrømme at det høres deilig ut 😂

Anonymkode: 585ac...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Legg ut ting og klær til salgs på Finn. Legg det ut til litt høyere pris slik at du ikke må selge det, men det er god følelse om det blir solgt. Klær du har likt men som er litt for små, klær dom var litt for dyre men ikke helt din stil, sko som var dyre og lite brukt men litt vonde. Og om det ikke blir solgt så er veien kort for å levere til Fretex eller dumpe prisen, for da er du allerede klar for det. 

Anonymkode: 92042...eba

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Legg ut klær til salgs eller gi bort på Finn. 
- Ikke kjøp noe nytt du ikke trenger. 
Vet det er mye fristende, men tenk over om dette bare blir enda en ting som blir i veien.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lunaris

Doner klærne til flyktninghjelpen. Send ting du ikke lenger vil ha/ikke trenger/ikke lenger gir deg glede til bruktbutikk. Skal du selge alt, blir du aldri kvitt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kun eie det du virkelig trenger og bruker, og det som gir deg mye glede. Tenk deg om, og alt som er "i tilfelle" må du vurdere når du sist faktisk brukte, eller skal bruke neste gang.

Det betyr at snowboardet du sist brukte for 5 år siden ryker (du kan leie), mens garnet ditt kan du ha så lenge du faktisk planlegger prosjekter med det innen et par år. 10 sett treningstights, bruker du de alle? Du kan sannsynligvis redusere til 5. Sengetøy? Ett til hver seng, og ett skift til de sengene som brukes aktivt. Osv. 

Har kvittet meg med 60% av det jeg eide i en alder av 25. Nå er jeg 30 og har full oversikt. Ingen rom eller skuffer er overfulle, har nok av tom plass, og på loftet er kun julepynt, noen få sesongklær og et par kasser med barndomsminner. Går kjapt å vaske, for det er alltid ryddig her. Trenger ikke rydde først, det gjør jeg i løpet av 5 min på kvelden.

Anonymkode: 49b29...775

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.3.2022 den 0.29):

Hehe jeg har vært deprimert hele helgen helt til jeg så denne nå🤣

Er irritert over drittbilen min og har vurdert å sette fyr på den mange ganger😅

Anonymkode: 3b164...76b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt beste tips, ikke ta vare på skrot du ikke trenger.
Kast ting med en gang, ikke legg det i boden/loftet/kjelleren til senere.
Få det vekk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klær: Går gjennom skapet innimellom. Kvitter meg med det jeg ikke har brukt på en stund. Ok å gå gjennom sommerklær etter sommeren. Hvilke klær ble ikke brukt gjennom sommeren? Bli kvitt! Still deg spørsmål. Hvor ofte bruker jeg veldig pene kjoler? 3 ganger i året? Da trengs ikke 7 penkjoler. 

Anonymkode: d7ceb...f42

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 3/19/2022 den 17.35):

Det er akkurat det som er problemet. Det tar så lang tid å sortere! 

Men har tenkt tanken på å arrangere russ/unge med bil, idrettslag osv. Noen som kan tilby henger og er villig til å sortere, kjøre på BIR og gjenbruksbutikker. Mot betaling selvsagt. 

Anonymkode: d7ceb...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...