Gå til innhold

Er jeg helt idiot som takker nei til personforsikring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nettopp tatt et boliglån med samboer. Småpenger i det store og det hele (1 mill til sammen). Banken gir seg ikke på at vi må ha personforsikring. Skjønner jo greia, men skulle en av oss dø, vil jo den andre fortsatt sitte igjen med mindre lån enn mange andre enslige har uansett. Forsikringen koster nesten 4000 i mnd for oss begge. Jeg syns dette er veldig dyrt. Men så sjokket som banken ble av at vi takket nei, begynner jeg å lure på om det er vi som er helt bak mål her, og om dette er noe alle har. Har ikke annet lån en dette (utenom studielån, og dette overføres vel ikke til partner ved dødsfall). 

Anonymkode: 34711...427

AnonymBruker
Skrevet

Sjukt dyrt med 2000 i mnd per pers, det er det jeg betaler i mnd for innbo, person, barn, hus...

Anonymkode: 842f8...527

AnonymBruker
Skrevet

Høres villt dyrt ut…

Anonymkode: f1940...bae

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye dekker personforsikringen? Personforsikring kan være både dødsfall, uførhet og alvorlig sykdom. Spesielt uførhet er viktig å ha forsikring for.

Anonymkode: 99950...6ad

AnonymBruker
Skrevet

Det er altfor mye penger pr mnd for et så lite lån. Helt unødvendig. 

Anonymkode: 309c6...5fe

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei det der hadde jeg aldri giddi. 4000. Har aldri slått meg noen gang jeg skal ha det, ingen bank har foreslått det heller... Hører aldri folk snakke om de har det. Virker bare merkelig det hele. 

Anonymkode: 8425c...141

Gjest Kutta
Skrevet

Mulig de i banken tjener på å få dere til å tegne forsikring, i såfall er det absolutt ikke nødvendig

AnonymBruker
Skrevet

Hva er inni den forsikringen? Det hørtes dyrt ut? Hvor gamle er dere? 

Anonymkode: ab50a...b83

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Har nettopp tatt et boliglån med samboer. Småpenger i det store og det hele (1 mill til sammen). Banken gir seg ikke på at vi må ha personforsikring. Skjønner jo greia, men skulle en av oss dø, vil jo den andre fortsatt sitte igjen med mindre lån enn mange andre enslige har uansett. Forsikringen koster nesten 4000 i mnd for oss begge. Jeg syns dette er veldig dyrt. Men så sjokket som banken ble av at vi takket nei, begynner jeg å lure på om det er vi som er helt bak mål her, og om dette er noe alle har. Har ikke annet lån en dette (utenom studielån, og dette overføres vel ikke til partner ved dødsfall). 

Person forsikring er det samme som livsforsikring? Jeg betaler ca 160 i mnd for en livsforsikring på 1 mill

Anonymkode: fb2cb...4ee

AnonymBruker
Skrevet

Ts her: er uføre og livsforsikring. Vi er tidlig i 30-årene. 

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her: er uføre og livsforsikring. Vi er tidlig i 30-årene. 

Kan være fordi dere er uføre den er så dyr, høyere risko

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her ligger mer bak enn kun å være ufør, når det koster så mye. Da jeg inngikk en slik forsikring på boliglånet, skulle det settes kryss på et skjema. Det gikk ut på hvor en lever, vekt mot høyde osv. Når det leveres er det en kontroll med en sjablon for å se om kryss passer med ”idealet”, det passet på meg og jeg fikk. Den har økt gjennom årene riktignok.

Anonymkode: 7eed9...762

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kan være fordi dere er uføre den er så dyr, høyere risko

Vi er ikke uføre. Jobber 100% begge to

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Her ligger mer bak enn kun å være ufør, når det koster så mye. Da jeg inngikk en slik forsikring på boliglånet, skulle det settes kryss på et skjema. Det gikk ut på hvor en lever, vekt mot høyde osv. Når det leveres er det en kontroll med en sjablon for å se om kryss passer med ”idealet”, det passet på meg og jeg fikk. Den har økt gjennom årene riktignok.

Anonymkode: 7eed9...762

Røyker ikke. Normal vekt. Ikke spesielt risikofylte jobber. 

AnonymBruker
Skrevet

Det hørtes veldig dyrt ut. Men det er lurt å kjøpe en uføreforsikring mens dere begge er friske (som kan koste mye mindre enn 2000 kr mnd), for det har mye å si for inntekten om en av dere faktisk blir ufør. 1 mill kan virke som småpenger nå når dere begge er i full jobb, men det kan fort endre seg. Hvis en av dere havner i rullestol og huset må bygges om trenger dere f.eks mer penger, hvis det er behov for tilrettelegging på annet vis trenger dere mer penger, hvis renta skyter i være og begge plutselig sitter med 60% av tidligere inntekt + kostnader for tilettelegging så er det greit å få inn litt forsikringspenger. Det er lett å tenke at man er frisk og ikke jobber med noe risikofylt, men du aner aldri hva som skjer. Du kan få sykdommer som nedsetter arbeidsevnen, eller du kan komme ut for ulykker som endrer hverdagen din totalt. 

Anonymkode: 8d4d7...cd7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa ja fordi jeg har en risikofyllt jobb. I tillegg lært av «feilen» andre har gjort med å takke nei. Ingen håper på å få brukt den noen gang, men dessverre mange som faktisk får bruk for den.. 

men ville uansett fått tilbud en annen plass for det hørtes sinnsykt dyrt ut! Vi betaler 2500kr i mnd tilsammen for personforsikring for meg og mannen, begge barna, huset, bilen og hunden. 

Anonymkode: e6cca...067

Skrevet

Hvorfor er den så dyr? Dere må sjekke om dere har missforstått summen. 

Vi betaler ca 2000 i mnd for alle forsikringene. Livs, hus, bil, reise, innbo, grunnforskning. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg stusser også på summen :klo:

Men personforsikring er lurt å ha. En dag har dere høyere boliglån, barn osv., og dersom dere har vært syke eller hatt en skade i mellomtiden får dere reservasjon på forsikringen ved uførhet eller død som kan være relatert til skaden/sykdommen dere har hatt tidligere. Dersom dere tegnet forsikringen før skaden oppstod får dere ingen reservasjon. 

Anonymkode: c8ceb...046

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg sa ja fordi jeg har en risikofyllt jobb. I tillegg lært av «feilen» andre har gjort med å takke nei. Ingen håper på å få brukt den noen gang, men dessverre mange som faktisk får bruk for den.. 

men ville uansett fått tilbud en annen plass for det hørtes sinnsykt dyrt ut! Vi betaler 2500kr i mnd tilsammen for personforsikring for meg og mannen, begge barna, huset, bilen og hunden. 

Anonymkode: e6cca...067

Det er feil at mange får bruk for den. Det er en super-lukrativ forsikring for forsikringsselskapene, som dekker andres skjødesløshet. Dette hadde jeg aldri sagt ja til, i det hele tatt syns jeg livsforsikring er unødvendig med mindre man har tatt mange dårlige valg gjennom livet. 

Anonymkode: 3e080...bf5

AnonymBruker
Skrevet

Ikke i nærheten om hva vi betaler - tror du må sjekke hva dette summen dekker.  Regner med det er en ufør forsikring, dette alene koster stort.  

Gå til Tryg - de har veldig gode forsikringer som koster ikke mye penger.   Passe på du får det skriftlig om hva det innebærer.  Vi har Tryg + som inkl reiseforsikring, innbo, dødsfall osv.  Ikke snakk om det koster så mye som det dere får tilbud for! 

Anonymkode: 26d9e...68f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...