Gå til innhold

Hvor tidlig kan man avdekke multifunksjonshemmede?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er så redd for at barnet i magen, fødselen nærmer seg og jeg har helt angst. Hvor tidlig kan man se om et barn har store skader som multifunksjonshemmning? 

Anonymkode: efda9...41d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan bli skadet under fødsel, det kan bli påkjørt av en traktor som 2 åring, bli kvelt i barnehagen som 3 åring, brekke nakken som 13 åring i stupeulykke osv osv.

Du har aldri noen garantier. Dessverre.

Anonymkode: eea86...cd0

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det kan bli skadet under fødsel, det kan bli påkjørt av en traktor som 2 åring, bli kvelt i barnehagen som 3 åring, brekke nakken som 13 åring i stupeulykke osv osv.

Du har aldri noen garantier. Dessverre.

Anonymkode: eea86...cd0

Nei jeg vet det, men hvis det er medfødt, hvor tidlig kan man merke det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kommer helt an på hva det er snakk om. Store fødselsskader, endel alvorlige syndromer, da kan man mistenke det innen kort tid etter fødselen. Men det vil ofte ta litt tid å få en diagnose, og det kan være stor variasjon også innad innen grupper med mennesker som har samme diagnose. Ofte vil det ta lang tid før man ser hvordan funksjonsnivået blir. 

Anonymkode: ce0b3...e28

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Så dette er ikke noe man ser på ultralyd?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eller kjenner i magen grunnet lite bevegelser etc?

AnonymBruker
Skrevet

Kjære deg, det virker som du angster veldig akkurat nå. Sannsynligheten er liten for at babyen din blir skadet eller har en alvorlig multifunksjonshemming som er uoppdaget. Ikke oppsøk mer om dette akkurat nå. Prøv å slappe av litt, drikk og spis godt, se noe lettbeint og gled deg til babyen kommer snart. Les litt om nyfødt-tiden, hvordan ta vare på baby og deg selv med utgangspunkt i at du skal gi den lille de aller, aller beste vilkår. Dette kommer til å gå bra!

Anonymkode: 988da...c0b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tidlig ultralyd fra uke 12 kan oppdage svært mange avvik, i alle fall store avvik. Som hjertefeil, hjertefeil, om hender og føtter er normale, ryggrad etc. om alt er fint på tidlig ultralyd så går det mest sannsynlig bra.

Anonymkode: 6f574...3be

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Eller kjenner i magen grunnet lite bevegelser etc?

Man ser ikke alle hjerneskader, genfeil, autisme osv. Noen Får også vite at barnet har downs etter fødsel. 

Anonymkode: 9f522...ac4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

På tidlig ultralyd, på fostervannsprøve eller når ungen er ganske stor. Du har ingen garantier, så det der bør du nesten legge fra deg først som sist. Multifunksjonshemming er ikke en konkret diagnose.

Anonymkode: 531b9...c40

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.3.2022 den 23.01):

Noen diagnoser kan man se på ultralyd, mange ikke. Og så kan barnet bli multifunksjonshemmet under fødsel, eller i løpet av årene etter fødsel. Livet kommer ikke med garantier. 

Anonymkode: ce0b3...e28

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at i Danmark er det vanlig med sånn fostervanns-test for å avdekke downs-syndrom. Derfor er det nesten ingen med downs-syndrom i Danmark ifht. Norge, ettersom mange av de tar abort.

Anonymkode: b81f6...046

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vet at i Danmark er det vanlig med sånn fostervanns-test for å avdekke downs-syndrom. Derfor er det nesten ingen med downs-syndrom i Danmark ifht. Norge, ettersom mange av de tar abort.

Anonymkode: b81f6...046

Nå er det ikke akkurat Down syndrom hun frykter. Det gir vel sjelden multifunksjonshemming. Det blir vel avdekket på ultralyd hvis det er tilstander som viser seg før fødsel.

Anonymkode: 7632b...445

Skrevet (endret)

Man kan se mye på tidlig ultralyd hvis man oppsøker fosterdiagnostiker, og man kan også teste med utvidet NIPT i utlandet. OUL vil jo også kunne påvise flere tilstander. Det vil selvfølgelig være noen som fødes hvor det ikke er oppdaget, men sjansen er jo liten. Så er det jo som noen påpeker, ingen garantier for hva som oppstår i fremtiden - men det gjelder jo både oss voksne og barn.

Hvis du tenker på hvor raskt etter fødsel man oppdager multifunksjonshemning vil jeg tro man i de fleste tilfeller får raskt en mistanke.

Endret av nilie
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel relativt «vanlig» at fødselsskader (oksygenmangel til hjernen) kan gi cp? Som avhengig av hrad kan bety multifunksjonshemmet. Det er ingen garantier, dessverre.

Anonymkode: fea5d...497

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...