Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i en storby med samboer. Vi er oppvokst i hver vår del av landet. I utgangspunktet ønsket han at vi skulle etablere oss på hans kant (en annen storby), jeg ønsket meg til hjembygda. Etter mye diskusjon og vurdering, har han nå LYST til å flytte til bygda der jeg er oppvokst. Det har mange fordeler og mye av det vi ønsker oss (feks. lave boligpriser, gode oppvekstvilkår, friluftsliv osv.). Vi har kommet dit at vi har sagt opp nåværende leilighet og avtalt visninger i bygda. 

Men føler nå jeg står i et dilemma. 

Samboer har jobb som kan gjøres fra hjemmekontor. Dessverre er det få muligheter i arbeidsmarkedet for min del. Jeg har søkt på alt som er aktuelt, blant annet ei fast fulltidsstilling i nabokommunen. Når jeg hadde gjennomført intervju med god magefølelse, spurte samboer om jeg var klar for å pendle hver dag (det er 1,5timer hver vei....) Det var ikke i mine tanker engang, det har jeg ikke helse til. Tok det for gitt at vi da måtte finne bolig i nabokommunen. Dette vil han ikke, det er hjembygda mi han har "falt" for. Det forstår jeg og det er helst i hjembygda jeg vil bo og jobbe. 

Jeg har fått indikasjoner om at jeg er en god kandidat for å få denne stillingen i nabokommunen og skulle få vite noe i starten av neste uke. Men nå i dag har jeg fått intervju på en veldig interessant stilling i hjembygda. Intervju er i slutten av neste uke. 

Hva gjør jeg hvis jeg feks. får tilbud om stilling i nabokommunen på mandag? Er det ok å be om en ukes betenkningstid? Forklare situasjonen? Jeg synes dette er vanskelig... Dumt å takke nei til tilbud fra nabokommunen og så får jeg kanskje ikke stillingen i hjembygda.

Anonymkode: 568ef...330

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du får tilbud fra nabokommunen, ville jeg bedt om betenkningstid. Det vanlige er at man får en ukes svarfrist. Ville også sagt på intervjuet i hjembygda at du har andre jobbtilbud, men at du aller helst ønsker å få en jobb på hjemplassen. Da kan det hende arbeidsgiveren i hjembygda agerer raskere, dersom du er en aktuell kandidat. 

I verste fall kan du takke ja til jobben i nabokommunen og heller si den fra deg hvis du får tilbud i hjembygda. Det skjer oftere enn man tror at folk sier fra seg stillinger før de har begynt. De fleste har uansett prøvetid med kort oppsigelsesfrist, skulle en arbeidsgiver mot all formodning "kreve" at du starter opp og jobber noen uker før du slutter. 

Tok selv en jobb i nabokommunen på grunn av få jobbmuligheter, som førte til at jeg måtte ukependle noen år (lange avstander og dårlige kommunikasjoner). Det var kjedelig, men verdt det da jeg etter hvert fikk nye muligheter nærmere der jeg ville bo. 

Lykke til. :) 

Anonymkode: 22256...a7d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du får tilbud fra nabokommunen, ville jeg bedt om betenkningstid. Det vanlige er at man får en ukes svarfrist. Ville også sagt på intervjuet i hjembygda at du har andre jobbtilbud, men at du aller helst ønsker å få en jobb på hjemplassen. Da kan det hende arbeidsgiveren i hjembygda agerer raskere, dersom du er en aktuell kandidat. 

I verste fall kan du takke ja til jobben i nabokommunen og heller si den fra deg hvis du får tilbud i hjembygda. Det skjer oftere enn man tror at folk sier fra seg stillinger før de har begynt. De fleste har uansett prøvetid med kort oppsigelsesfrist, skulle en arbeidsgiver mot all formodning "kreve" at du starter opp og jobber noen uker før du slutter. 

Tok selv en jobb i nabokommunen på grunn av få jobbmuligheter, som førte til at jeg måtte ukependle noen år (lange avstander og dårlige kommunikasjoner). Det var kjedelig, men verdt det da jeg etter hvert fikk nye muligheter nærmere der jeg ville bo. 

Lykke til. :) 

Anonymkode: 22256...a7d

Tusen takk for svar! Får bare være ærlig og forklare situasjonen. Hvis jeg får en ukes svarfrist tenker jeg det skal gå greit. 

Anonymkode: 568ef...330

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...