Gå til innhold

Barnet mitt tar hånda ned i bleien sin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg lurer på hvordan jeg bør gå frem, eller om jeg skal overse det. Jeg beklager for detaljert skriving, men jeg håper på forståelse. 

Dattera mi er fem år og bruker fortsatt bleie på natten. Hun merker ikke at hun tisser. Hun er tørr på dagen og vært det siden hun var to. 

Men... Hun tar hånda ofte i bleien sin på kvelden, styrer med tissen, om hun klør eller peller, jeg vet ikke, men hun driver etterpå og tar fingrene i munnen. Hun forteller også at hun pleier å ha hånda i bleien når hun tisser.. Jeg merker også at hun har hatt hånda si bak også (pga lukt). 

Jeg forklarte henne at dersom hun skal ta hånda nede i bleien, er det lurt å vaske hender etterpå, så hun slipper å få tiss og bakterier i ansiktet. Jeg har forklart at bakteriene på rumpa kan man få vondt i magen av, så man må ikke ta fingrene i munnen etter å ha klødd seg bak. 

Hun sier det ikke klør, men hun kjeder seg. 

Jeg reagerer på dette fordi det kommer sterk lukt på både hendene og i ansiktet hennes pga det hun gjør. Fordi hun bruker bleie så vasker vi henne hver dag på morgenen med lunkent vann og olje, noen ganger babysåpe overfladisk om det er mye lukt. Skyller med lunka vann og tørker med papir etter bajs på do, da hun fortsatt trenger hjelp til å tørke seg bak. Bruker ikke såpe underlivet, vi bruker baby såpe på kroppen hun dusjer to, tre ganger i uken. Hun har ikke lukt på dagen, det er kun på kvelden og på morgenen hele henne lukter sterkt underliv... 

Hun har holdt på med dette en stund og jeg aner ikke om det er normalt? Er dette noe jeg bør ta opp litt mer tydelig og direkte? Blir det ikke feil å si "ikke ta på tissen din"? Føler kanskje det blir flaut for henne om jeg sier "det er ekkelt og det lukter ikke godt".. Men det er jo sant. 

Anonymkode: 4dca4...d27

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sagt at hun ikke får ta hånda nedi bleien. Bedre at hun tar på tissen når hun kun har på truse så hun slipper tiss på fingrene. 

Anonymkode: 9edc8...3bc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg hadde sagt at hun ikke får ta hånda nedi bleien. Bedre at hun tar på tissen når hun kun har på truse så hun slipper tiss på fingrene. 

Anonymkode: 9edc8...3bc

Ja, det er jo av praktiske årsaker? Det er vel innafor å si? 

Hun er veldig sånn at hun tar ting bokstavelig, sier jeg "ikke gå fra bordet før du er ferdig å spise" kan hun spørre om å gå fra bordet å skifte klær fordi hun søler vann over hele seg feks.. 

Er så redd for at hun feks klør eller må fikse på bleien, også "tørr" hun ikke fordi jeg har sagt at hun ikke skal putte hånda oppi der. Også ligger hun der med ubehag.. 😕

Det er sikkert jeg som overtenker.. 

Anonymkode: 4dca4...d27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...