AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #1 Skrevet 18. mars 2022 Hvordan blir man det? Hva kreves av utdanning og erfaring? Anonymkode: 297ef...278
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #2 Skrevet 18. mars 2022 Noen som har den minste peiling? Må man ha mastergrad? (Dumt spørsmål, men prøver meg) 🤔 Anonymkode: 297ef...278
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #3 Skrevet 18. mars 2022 Er det, i mitt felt og stilling er det iallefall bachelor som bakgrunn men kan sikkert være andre krav andre steder. Anonymkode: 57f06...88c 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #4 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er det, i mitt felt og stilling er det iallefall bachelor som bakgrunn men kan sikkert være andre krav andre steder. Anonymkode: 57f06...88c Jeg var 100% sikker på at man måtte ha master. Hva slags erfaring trenger man? Anonymkode: 297ef...278
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #5 Skrevet 19. mars 2022 Samme som svarte sist her, jeg har jobbet mye innenfor regnskap, lønn, og alt som hører til. Anonymkode: 57f06...88c
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #6 Skrevet 19. mars 2022 Jeg var spesialkonsulent i kommunen før (nå har jeg byttet jobb til staten, og i min nye virksomhet er ikke denne tittelen i bruk). Iallfall, de som var spesialkonsulent der jeg jobbet, hadde alle master og minimum 6-7 års jobberfaring. Vi var ganske få som hadde den tittelen, de fleste (også folk med master som hadde jobbet der i årevis) kom aldri høyere enn fagkonsulent. Anonymkode: 1e5e8...695
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #7 Skrevet 19. mars 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Samme som svarte sist her, jeg har jobbet mye innenfor regnskap, lønn, og alt som hører til. Anonymkode: 57f06...88c Kan jeg spørre hva lønna pleier å være hvis man har 180 studiepoeng og jobber som konsulent innenfor regnskap i kommunen? Anonymkode: b4c82...2d7
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #8 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg var spesialkonsulent i kommunen før (nå har jeg byttet jobb til staten, og i min nye virksomhet er ikke denne tittelen i bruk). Iallfall, de som var spesialkonsulent der jeg jobbet, hadde alle master og minimum 6-7 års jobberfaring. Vi var ganske få som hadde den tittelen, de fleste (også folk med master som hadde jobbet der i årevis) kom aldri høyere enn fagkonsulent. Anonymkode: 1e5e8...695 Så hvordan kom du gjennom nåløyet og fikk stilling som spesialkonsulent? Anonymkode: 297ef...278
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #9 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så hvordan kom du gjennom nåløyet og fikk stilling som spesialkonsulent? Anonymkode: 297ef...278 Jeg hadde vært fagkonsulent (i samme virksomhet) i 7 år, og argumenterte ved et av de lokale lønnsoppgjørene for at jeg syntes det var på tide å forfremmes til spesialkonsulent (begrunnet det bl.a. med at jeg hadde fått nye ansvarsoppgaver). Og det var lederen min enig i. Som sagt var det kun folk med master + noen års ansiennitet som i det hele tatt ble vurdert for spesialkonsulent-stillinger der. Anonymkode: 1e5e8...695
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #10 Skrevet 19. mars 2022 Det står vel gjerne i utlysningen hva slags kvalifikasjonskrav som stilles? I min kommune brukes ikke den stillingsbetegnelsen spesialkonsulent for øyeblikket, men etter hva jeg etter noen kjappe stikkprøver kan se av utlyste stillinger som spesialkonsulent er det bachelorgrad og en del års erfaring som kreves i de fleste. Hos oss er rådgiverstillinger mer og mer blitt forbeholdt folk med relevant mastergrad. De ulike konsulentbetegnelsene ligger "lavere" enn rådgiverbetegnelsene, men det er stor overlapp i lønn, avhengig av ansiennitet, arbeidssted og oppgaver. Anonymkode: bbb76...867 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #11 Skrevet 19. mars 2022 Kommer an på. I noen kommuner er slike titler forbeholdt folk som ikke duger, men man ikke blir kvitt. Anonymkode: 76e8a...b16 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #12 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kommer an på. I noen kommuner er slike titler forbeholdt folk som ikke duger, men man ikke blir kvitt. Anonymkode: 76e8a...b16 I min kommune heter de folka der seniorkonsulent og seniorrådgiver. Ikke sjelden er det folk som har jobbet årevis i kommunen og avansert til en seksjonsleder- eller enhetslederstilling, og så viser det seg, surprise surprise, at de er totalt udugelige og ubrukelige som leder. Samtidig har de ikke gjort noe som er så graverende at de kan sies opp. Da havner de på tørkeloftet som senior-ettellerannet. Anonymkode: bbb76...867 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #13 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): I min kommune heter de folka der seniorkonsulent og seniorrådgiver. Ikke sjelden er det folk som har jobbet årevis i kommunen og avansert til en seksjonsleder- eller enhetslederstilling, og så viser det seg, surprise surprise, at de er totalt udugelige og ubrukelige som leder. Samtidig har de ikke gjort noe som er så graverende at de kan sies opp. Da havner de på tørkeloftet som senior-ettellerannet. Anonymkode: bbb76...867 Haha, slik var det et sted jeg jobbet også Typisk en som hadde fått en avdelingsleder-stilling vedkommende ikke dugde til, og først ble plassert midlertidig som rådgiver for et eller annet «prosjekt» (som det heller ikke kom noe fornuftig ut av) og når «prosjektet» ble avsluttet fortsatte vedkommende i fast stilling som rådgiver. Hva disse menneskene faktisk gjorde er jeg fortsatt usikker på 🤷♀️ (annet enn å komme til meg og be meg utføre oppgavene fordi de ikke hadde peiling og læringskurven var ikke-eksisterende) Anonymkode: f42ad...06f 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #14 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Haha, slik var det et sted jeg jobbet også Typisk en som hadde fått en avdelingsleder-stilling vedkommende ikke dugde til, og først ble plassert midlertidig som rådgiver for et eller annet «prosjekt» (som det heller ikke kom noe fornuftig ut av) og når «prosjektet» ble avsluttet fortsatte vedkommende i fast stilling som rådgiver. Hva disse menneskene faktisk gjorde er jeg fortsatt usikker på 🤷♀️ (annet enn å komme til meg og be meg utføre oppgavene fordi de ikke hadde peiling og læringskurven var ikke-eksisterende) Anonymkode: f42ad...06f Herregud, ja, vi har tre sånne hos oss. Alle menn over 60. Anonymkode: 61bf4...4b5
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #15 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det står vel gjerne i utlysningen hva slags kvalifikasjonskrav som stilles? I min kommune brukes ikke den stillingsbetegnelsen spesialkonsulent for øyeblikket, men etter hva jeg etter noen kjappe stikkprøver kan se av utlyste stillinger som spesialkonsulent er det bachelorgrad og en del års erfaring som kreves i de fleste. Hos oss er rådgiverstillinger mer og mer blitt forbeholdt folk med relevant mastergrad. De ulike konsulentbetegnelsene ligger "lavere" enn rådgiverbetegnelsene, men det er stor overlapp i lønn, avhengig av ansiennitet, arbeidssted og oppgaver. Anonymkode: bbb76...867 I kommunen jeg jobbet, var det så og si ingen som hadde rådgiver-stillinger. Det var omtrent utelukkende folk som tidligere hadde hatt en lederstilling, men så pga ulike årsaker var blitt omplassert (overtallighet, dårlig fungering som leder etc) som hadde tittelen rådgiver. Alle andre (som ikke var ledere) hadde enten tittel fagkonsulent (som langt de fleste hadde) eller spesialkonsulent. 80-90 % av de jeg jobbet med hadde minimum mastergrad, det var veldig få som kun hadde bachelor. Anonymkode: 1e5e8...695
Rosa Dartle Skrevet 19. mars 2022 #16 Skrevet 19. mars 2022 Ut ifra min erfaring er de med bachelor førstekonsulenter, bachelor og mye erfaring spesialkonsulent eller seniorkonsulent, de med master rådgiver og de med master og lang erfaring seniorrådgiver. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #17 Skrevet 19. mars 2022 Jeg jobber ikke i kommunen men samarbeider ofte med saksbehandler innen helse og omsorg. De er gjerne vernepleiere eller er sosionomer med bachelor. Noen av de eldste har ikke utdannelse utover kontorfag, men har erfaring fra å ha jobbet i barnehage, på sykehjem, i hjemmesykepleien e.l. Anonymkode: 47e72...caa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå