AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #1 Skrevet 18. mars 2022 Vet ikke om han direkte unngår eller bare synes det er kjedelig samtaleemne, men jeg spør innimellom om han leker med noen på skolen osv. I barnehagen var han veldig tydelig på at han hadde mange venner, hvem dette var osv. I første klasse også - nevnte da navn. Han har besøk innimellom av en nabogutt på samme alder - men blir bare tullete i humøret om jeg spør åpent om hvem han pleier leke med. Er det noen gode måter å snakke om disse tingene på som gjør at unger lettere åpner seg om de er usikre selv? Husker jo at jeg som barn følte meg til tider ensom og litt utestengt og aldri snakket om det med noen. Anonymkode: 4a27a...ac8
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #2 Skrevet 18. mars 2022 Det er ikke alle barn som finner bestevenn i første klasse, noen møter kanskje sin i 2 eller 3, er kanskje bare har mange gode venner, det er travelt for små barn i dag, lange dager i barnehagen, så lange dager på skole sfo, når jeg var liten i 97-98 så gikk jeg hjem etter skolen og mamma jobba redusert og var der, gikk på jåndball, men det var maaaangw timer etter skolen, tenk så slitne de er, ikke rart de bare vil synke i sofaen med telefonene litt som oss Anonymkode: be964...6ab
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #3 Skrevet 18. mars 2022 Jeg har inntrykk at min 8 åring leker med de som ofte er på besøk hos oss eller som vi er sammen med på fritiden med (tur,akebakke, ski, kino, teater, lekeland osv vi bor i en by så flere ting å velge mellom på fritiden) Spør konkret hvem barnet ditt bil invitere på besøk/opplevelse med neste uke så blir det lettere å ha en samtale rundt om hn faktisk har noe nettverk og venner eller er egentlig ganske utenfor. Anonymkode: 7aa63...bf6
Gjest Bullabu Skrevet 18. mars 2022 #4 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Vet ikke om han direkte unngår eller bare synes det er kjedelig samtaleemne, men jeg spør innimellom om han leker med noen på skolen osv. I barnehagen var han veldig tydelig på at han hadde mange venner, hvem dette var osv. I første klasse også - nevnte da navn. Han har besøk innimellom av en nabogutt på samme alder - men blir bare tullete i humøret om jeg spør åpent om hvem han pleier leke med. Er det noen gode måter å snakke om disse tingene på som gjør at unger lettere åpner seg om de er usikre selv? Husker jo at jeg som barn følte meg til tider ensom og litt utestengt og aldri snakket om det med noen. Anonymkode: 4a27a...ac8 Bare si til han at du har veldig gjerne lyst å vite, at det betyr masse for deg. Mas til du får svar. Spør hvem han kunne tenkt seg å ha til venn
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #5 Skrevet 18. mars 2022 Vi bruker kveldsrutinen til å oppsummere dagen, og for å få et innblikk i barnas verden. Vi stiller ikke spørsmål som "hvem lekte du med?", men heller "Hva er det morsomste som har skjedd i dag?" "Hva er det verste/fæleste/kjipeste/rareste som har skjedd?" "Hva gjorde du i friminuttet?" Da er spørsmålene litt mer åpne, og innbyr til prat - samtidig som vi får et innblikk i deres opplevelser. Tidspunkt for når vi snakker har mest å si - det er ofte på sengekanten eller i bilen at de gode samtalene skjer. Anonymkode: 30522...6b9 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #6 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Vi bruker kveldsrutinen til å oppsummere dagen, og for å få et innblikk i barnas verden. Vi stiller ikke spørsmål som "hvem lekte du med?", men heller "Hva er det morsomste som har skjedd i dag?" "Hva er det verste/fæleste/kjipeste/rareste som har skjedd?" "Hva gjorde du i friminuttet?" Da er spørsmålene litt mer åpne, og innbyr til prat - samtidig som vi får et innblikk i deres opplevelser. Tidspunkt for når vi snakker har mest å si - det er ofte på sengekanten eller i bilen at de gode samtalene skjer. Anonymkode: 30522...6b9 TS her Vi gjør det samme hver kveld som leggerutine, men han liker best at vi snakker 😅 «Idag gjorde vi sånn og slik». I første klasse nevnte han liksom alltid navn, særlig 2 spesifikke. Men så flyttet han ene, og etter det dabbet det liksom av. AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg har inntrykk at min 8 åring leker med de som ofte er på besøk hos oss eller som vi er sammen med på fritiden med (tur,akebakke, ski, kino, teater, lekeland osv vi bor i en by så flere ting å velge mellom på fritiden) Spør konkret hvem barnet ditt bil invitere på besøk/opplevelse med neste uke så blir det lettere å ha en samtale rundt om hn faktisk har noe nettverk og venner eller er egentlig ganske utenfor. Anonymkode: 7aa63...bf6 Ja, her er nok litt av utfordringen tror jeg. Han hadde visstnok ifølge læreren en litt «høy stjerne» i klassen i starten. Flere ulike foreldre tok initiativ til å invitere ham hjem privat. Så kom covid, vi bor i Oslo = alt har vært stengt inntil egentlig relativt nylig. Ingen vennegrupper i klassen, ingenting. Gikk liksom greit før covid - under pandemien traff man jo sjeldent noen i det hele tatt egentlig på fritiden - og tja. Men det virker som han gjerne vil på samme aktiviteter som de i klassen, de har jo vært nedstengt lenge de også frem til nokså nylig-ish. Anonymkode: 4a27a...ac8
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #7 Skrevet 18. mars 2022 Bullabu skrev (57 minutter siden): Bare si til han at du har veldig gjerne lyst å vite, at det betyr masse for deg. Mas til du får svar. Spør hvem han kunne tenkt seg å ha til venn Hvordan skal denne tilnærmingen bidra til noe konstruktivt eller positivt? Anonymkode: b080a...4e4 1 1
Gjest Bullabu Skrevet 18. mars 2022 #8 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan skal denne tilnærmingen bidra til noe konstruktivt eller positivt? Anonymkode: b080a...4e4 Slik at 8åringen skjønner hvor viktig det er for moren...
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #9 Skrevet 18. mars 2022 Bullabu skrev (54 minutter siden): Slik at 8åringen skjønner hvor viktig det er for moren... Sånn at han får dårlig samvittighet om han ikke har noe å fortelle? Eller føle seg dårlig når mor ikke liker de svarene han kommer med...... Anonymkode: 27dbb...1aa 4 1
Gjest Bullabu Skrevet 18. mars 2022 #10 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sånn at han får dårlig samvittighet om han ikke har noe å fortelle? Eller føle seg dårlig når mor ikke liker de svarene han kommer med...... Anonymkode: 27dbb...1aa Hun må jo selvfølgelig si at det går bra om han ikke har noe å fortelle...
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #11 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sånn at han får dårlig samvittighet om han ikke har noe å fortelle? Eller føle seg dårlig når mor ikke liker de svarene han kommer med...... Anonymkode: 27dbb...1aa TS her Enig i denne, jeg kommer ikke til å mase frem et svar i lengden. Det tvinger bare frem ubehag om noen skulle vise seg å være usikre selv/eller bli klar over at vennskapene ikke kanskje er så gode som de selv synes. Vil nødig gjøre ham overbevisst på noe han egentlig kanskje er greit fornøyd med. Anonymkode: 4a27a...ac8
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #12 Skrevet 19. mars 2022 Så din bekymring er at han er lite åpen om hvordan han har det sosialt, og forteller lite om hva han gjør og hvem han gjør det med? Hvordan passer det inn med personligheten ellers? Er han en skravler? Har han ingen på besøk? Tar han eller dere kontakt med andre? Hvordan er samspillet på fritidsaktivitet? Du har sagt litt om hva skolen forteller, men er han alene der? Anonymkode: 30522...6b9
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #13 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så din bekymring er at han er lite åpen om hvordan han har det sosialt, og forteller lite om hva han gjør og hvem han gjør det med? Hvordan passer det inn med personligheten ellers? Er han en skravler? Har han ingen på besøk? Tar han eller dere kontakt med andre? Hvordan er samspillet på fritidsaktivitet? Du har sagt litt om hva skolen forteller, men er han alene der? Anonymkode: 30522...6b9 Som sagt, alt har vært nedstengt pga covid lenge - så ingen har gjort noe omtrent. For oss som bor sentralt i Oslo har livet vært ganske annerledes under pandemi enn for endel andre har jeg inntrykk av. Og med mye smitte har vi jo ikke invitert masse på tvers nei slik vi vanligvis ville gjort. Skolen forteller jo egentlig ingenting 😅 Ikke nå iallefall, men jeg tenkte be læreren gi tilbakemelding. Eller: AKS da. Samspill på fritidsaktiviteter får man jo heller ikke målt særlig, det har jo vært nedstengt lenge - og nå som det åpnet har ikke foreldre fått tilfang (vi må vente utenfor/i garderoben). 🤷♀️ Men tenker følge mer med fremover ja. Anonymkode: 4a27a...ac8
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #14 Skrevet 19. mars 2022 Jeg skjønner veldig godt at det har vært svært spesielt de siste to årene, spesielt i Oslo, heldigvis er alt åpnet igjen nå. Det er litt vanskelig å få tak i akkurat hva bekymringen din er, det var derfor jeg stilte de forrige spørsmålene. Jeg kjenner godt til å være bekymret for eget barn sosialt, men ut ifra det du hittil har fortalt er det mangel på informasjon og her og nå-beskrivelser fra eget barn, fritidsaktiviteter osv som bekymrer deg? Gir barnet uttrykk for misnøye, ensomhet, misfornøyd med situasjonen? Eller andre tegn som øker din bekymring? Også i Oslo har det vært åpent for vennebesøk dette skoleåret, selvfølgelig mer etter jul enn i høst. Mitt tips er å øke egen tilstedeværelse i foreldregruppa, melde seg som foreldrekontakt, ta kontakt med andre foreldre, invitere barn på besøk og aktiviteter. Fortsett å delta på fritidsaktiviteter nå som foreldre kan være tilstede igjen. Jeg er enig i din konklusjon om å ikke presse. Min erfaring er at de avslører oss uansett, så det kan fungere å snakke med han om det også, uten press eller påføring av skam. Være nysgjerrig på hvilke følelser han har rundt dette med vennskap, skole, fritidsaktiviteter. Vi tror vi skåner barna ved å ikke snakke om vanskelige ting, men ofte så er de veldig klar over det vanskelige selv, og tenker at egne følelser er veldig ille eller farlige når ingen tør å snakke om det. Anonymkode: 30522...6b9
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #15 Skrevet 19. mars 2022 Oops, overså helt at dere ikke kunne delta på fritidsaktiviteter enda, så det faller bort. Om det ikke er cuper, stevner osv da så klart, da håper jeg foresatte får være med. Anonymkode: 30522...6b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå