Gå til innhold

Lego eller Duplo?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For oss som vokste opp som barn med Lego og Duplo på 90-tallet. Hva syntes dere var best? Jeg syntes at Lego alltid var så stort og smått samtidig. Duplo var perfekt å leke med. Det var større figurer og en stor plate som forestilte en dam og gress som man kunne bygge hus med store klosser med. Det fulgte med både dyr og mennesker i Duploen også. Legoen vant helt klart overlegent over Duploen og er fortsatt populær. Men dere som var 90-talls barn som meg, hva likte dere best som barn? Duplo eller Lego? 

Anonymkode: 0ea7f...2c6

AnonymBruker
Skrevet

Duplo er lego

Anonymkode: 04857...1fc

• Liker 4
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Duplo hadde jeg ikke, gikk rett på Lego. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Duplo er lego

Drit i det. Jeg tenker hvis du kunne ha valgt mellom store og små klosser. Sånn som barn kunne på 90-tallet. Hva likte du best? 

AnonymBruker
Skrevet

Passer vel for ulike aldersgrupper. Elsket duplo, men det er lego jeg fortsatt bygger.

Anonymkode: b424a...29d

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Drit i det. Jeg tenker hvis du kunne ha valgt mellom store og små klosser. Sånn som barn kunne på 90-tallet. Hva likte du best? 

Lego selvfølgelig. Duplo er jo for babyer

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hver til sin tid. Elsket duplo en god stund, så var det over på lego. Lego liker jeg fortsatt, 20 år senere.

Anonymkode: 779fb...53e

AnonymBruker
Skrevet

Du bygde aldri Duplo? 

• Liker 1
Skrevet

Syns det var mer gøy å leke med duplo. Kunne bygge "store" hus, og jeg hadde møbler og kjøretøy og dyr og figurer.

Lego var gøy når jeg bygde for å bygge men ikke direkte for å leke med det etterpå  :)

Har mye duplo fra jeg var liten og nå er det barna mine som leker med det  :) super koselig  :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du bygde aldri Duplo? 

Noen som aldri har vært baby, tydeligvis 🤪

Anonymkode: d315b...a2d

AnonymBruker
Skrevet
Xertio skrev (Akkurat nå):

Syns det var mer gøy å leke med duplo. Kunne bygge "store" hus, og jeg hadde møbler og kjøretøy og dyr og figurer.

Lego var gøy når jeg bygde for å bygge men ikke direkte for å leke med det etterpå  :)

Har mye duplo fra jeg var liten og nå er det barna mine som leker med det  :) super koselig  :)

😊❤️👏

AnonymBruker
Skrevet

Her har barna lekt mest med Duplo i barnehage-alder opp til 4–5-6 år, Lego over. Men har en stor kasse med Duplo som skolebarna bygger med innimellom fortsatt om de skal bygge noe stort.

Anonymkode: c0c41...aee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo beregnet for ulike aldre. Så spørs jo om du spør en 2 åring eller 6 åring. De minste har ikke nok utviklet finmotorikk til å beherske lego. 

Jeg lekte med begge deler etter alder. Men synes ikke lego var så gøy, da det var mest biler og det som fenget gutter. Som mor til en datter har jeg derimot oppdaget den nye legoen. Fra Lego Disney, Friends og Harry Potter. Koser meg med bygging som voksen og vet jeg hadde elsket det som barn om det som finnes nå hadde vært da!

Lego (inkludert Duplo) er fantastiske leker🤩🤩

Anonymkode: 195f1...88f

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

De kan da fortsatt velge? Mine har begge deler. Leker med duplo når de skal lage store ting og lego når de går litt mer inn i sin egen verden.

Anonymkode: 6fc90...4b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Duplo! Var såå misunnelig på en venn av meg som hadde mengder med Duplo, blant annet bondegård og mange dyr. Vi lekte med dette i mange år. 

Anonymkode: 8e252...c44

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

6-åringen her liker godt duplo. Jeg synes det er gøy selv jeg 😂 
Han har begynt med lego også nå. 
Jeg liker begge deler, men skulle jeg kjøpt meg noe selv ville det såklart blitt lego. 

Anonymkode: b7a56...a5c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo an på alderen. Begge deler er jo lego. De begynner med Duplo. Mine begynte å få vanlig lego til 4-årsdagen, og så pakket vi vekk Duploen når minstemann også ble 4.

Begge deler er jo best til sin aldersgruppe. En 1-åring vil jo stappe smålegoen i munnen og kan sette i halsen, mens en 7-åring vil synes Duploen er barnslig.

Anonymkode: 5bd7b...a1f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Duplo er bare en serie innen Lego, på lik linje som ninjago, friends, elves, Disney, spirit osv. Duplo er vel gjerne beregnet for små barn (fra ca 1,5 år), mens andre typer Lego passer for eldre barn. Det finnes nok av figurer, dyr, fantasidyr (drager feks) osv innen lego for større barn. Synes egentlig det er blitt ganske mye større utvalg idag i forhold til når jeg var barn (34 nå). 

Anonymkode: c8718...af8

Skrevet (endret)

Vår 5-åring leker med begge deler, men på litt ulike måter. 

Selv kan jeg ikke huske at jeg lekte noe særlig med verken Duplo eller Lego.. Husker mer at vi lekte rollelek, med dukker, He-man, Keepers osv.

Endret av Rosa Dartle
Skrevet

Tråden er ryddet for krenkende ytringer og siteringer av slettet innhold.

-Rhodiola, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...