Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har en veninne som finner opp skrøner hele tiden. Vi begge er 19 år å ja i denne alderen ønsker man vel seg litt oppmerksomhet, men hun juger om ting som liksom har hendt henne eller som hun har opplevd som blir sett på som kult å gøy sånn at hun skal få oppmerksomhet. 
hun forteller enkelte ting helt plutselig som at moren hennes har visst puppene til en på vår alder. At hun hørte foreldrene pule i en ute-garasje. Eller lyver om at hun har slått opp med kjæresten men han «latt» henne ikke. 
dette er jo alvorlige løyner som går ut over andre. Hvis jeg faktisk hadde trodd på dette hadde jeg jo fått en helt annen synsvinkel på disse personene som hun nevner i historiene sine. Og da lurer jeg jo egentlig på hva hun forteller om meg til sine andre veninner.

hva skal jeg gjøre? Spørre henne hvorfor hun føler behov får å finne på disse historiene?? Å er dette en «sykdom» at hun bare er født «oppmerksomhetsyk»?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun virker ikke helt god as.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

To spørsmål:

Norasaka skrev (2 minutter siden):

Eller lyver om at hun har slått opp med kjæresten men han «latt» henne ikke.

1. Hva betyr latt? 

2. Hvordan vet du at det er løgn? Kanskje det hun forteller er sant? 

Anonymkode: 4ebac...f60

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjente noen som gjorde dette, og lang historie kort så handlet det om at personen var helt overbevist om at hen ikke var interessant nok slik hen var, så det var et forsøk på å være spennende eller underholdende for at de rundt hen ikke skulle forlate hen. Det var nettopp dette som hadde skjedd mange ganger før, lenge før løgnene startet, og var nok det som utløste det hele. Så hele greia var egentlig bare trist.

Anonymkode: cdf4b...d21

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg kjente noen som gjorde dette, og lang historie kort så handlet det om at personen var helt overbevist om at hen ikke var interessant nok slik hen var, så det var et forsøk på å være spennende eller underholdende for at de rundt hen ikke skulle forlate hen. Det var nettopp dette som hadde skjedd mange ganger før, lenge før løgnene startet, og var nok det som utløste det hele. Så hele greia var egentlig bare trist.

Jo, så bør ikke ts eller andre rundt denne personen prøve å hjelpe h*n med å få bedre selvtillit, for eksempel? Gode venner gjør det. 

Anonymkode: ce13e...d4e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jo, så bør ikke ts eller andre rundt denne personen prøve å hjelpe h*n med å få bedre selvtillit, for eksempel? Gode venner gjør det. 

Absolutt, det var derfor jeg delte dette. Min bekjent fikk alltid "det er for å få oppmerksomhet!!" slengt etter seg, men ingen tenkte på hvorfor hen ønsket det. Det er jo det interessante. Vet min bekjent fikk det bedre etter at hen flyttet ut og kom i behandling.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har samme erfaring med at dette ofte handler om et underskudd på oppmerksomhet, særlig i hjemmet. Jeg har hatt positive opplevelser når jeg har gitt disse personene mye oppmerksomhet, ros og hyggelige kommentarer, men ikke gitt oppmerksomhet når han/hun forteller historier. Så hvis hun sier f.eks. "Jeg hørte at X og Y hadde sex" så lar du være å respondere på det og snakker heller om noe annet.

Anonymkode: f877e...bf7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

To spørsmål:

1. Hva betyr latt? 

Ikke TS her, men ganske innlysende at det betyr at fyren har sagt at hun ikke får lov til. 

Jeg lar/lot deg ikke gjøre det. Du får ikke lov til å gjøre det. 

Anonymkode: b20df...f57

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

To spørsmål:

1. Hva betyr latt? 

Svar på spm nr 1: at han ikke lot henne slå opp med han*

svar på spm nr 2: det er jo enkelte ting jeg har fått svar på. Fks det med kjæresten som bare var funnet opp.

og min mor har ganske god kontakt med moren å vi bor på en liten plass så man vet jo om det har skjedd eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet

I værste fall kan dette bære personlighetsforstyrrelse, feks narsissisme eller psykopati. Da ville jeg kuttet vedkommende ut. Folk som lyger om alt (uansett store ting eller ikke) har en tendens Tim å utvikle seg til farlige folk å begi seg med, 

Anonymkode: 839a8...33f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I værste fall kan dette bære personlighetsforstyrrelse, feks narsissisme eller psykopati. Da ville jeg kuttet vedkommende ut. Folk som lyger om alt (uansett store ting eller ikke) har en tendens Tim å utvikle seg til farlige folk å begi seg med, 

Ja jeg tenkte også på noe likt det. Men hun er jo egt en veldig fin person det er bare den biten der hun alltid føler for at hun trenger å være så innteresang blandt hennes nærmeste som selfølelig er leit..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.3.2022 den 21.08):

Link til "tendens"? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.3.2022 den 20.31):

Absolutt, det var derfor jeg delte dette. Min bekjent fikk alltid "det er for å få oppmerksomhet!!" slengt etter seg, men ingen tenkte på hvorfor hen ønsket det. Det er jo det interessante. Vet min bekjent fikk det bedre etter at hen flyttet ut og kom i behandling.

Jeg hadde en sånn venninne før. Jeg synes det er viktig å si / vise til henne at hun er bra nok som hun er, at hun ikke trenger å finne på noe tull for å bli likt 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...