Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått tilbud om å binde boligrenten på 2,99 % i 5 år. Har 4,3 mill i boliggjeld. Hadde dere gjort det? Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymkode: 0a41f...fbd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har fått tilbud om å binde boligrenten på 2,99 % i 5 år. Har 4,3 mill i boliggjeld. Hadde dere gjort det? Hvorfor/hvorfor ikke?

Tilbud uten at du spurte?

Anonymkode: 93bea...8fe

AnonymBruker
Skrevet

Ja! Jeg bandt på 2,5% for et halvt år siden (for 10 år), og ville tatt 3% nå uten å mukke. Seneste i dag var det en fyr fra SSB og spådde fire renteøkninger i år, styringsrente på 1,75% og boliglånsrente på ca 3,5% innen 2023. 

Har hatt flere diskusjoner om det her inne, og motargumentene er som regel "historisk sett har det stort sett vært dyrere med fastrente". Men det de glemmer er at vi er i (eller på vei ut av) en periode med historisk lav rente. Men såklart, hvis du tror den historisk lave renten vil fortsette i fem(!) år til, så er flytende rente best for deg.

Et annet aspekt å tenke over er risikoen. Binder du renta nå, men er max uheldig og renta holder seg usannsynlig lav i 5 år til, har du i verste fall tapt 2-3 tusen i måneden. 

Skulle det motsatte skje, og vi får noen skikkelige rentehopp, risikerer du med en flytende rente et hopp på flere titalls tusen i måneden. 

Alt i alt, en svært billig forsikring som du med litt flaks uansett tjener inn på. 

Anonymkode: c2b97...382

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tilbud uten at du spurte?

Anonymkode: 93bea...8fe

Nei vi har bedt om tilbud, beklager om jeg formulerte meg uklart 🙂

TS

AnonymBruker
Skrevet

Ja! Jeg bandt på 2,5% for et halvt år siden (for 10 år), og ville tatt 3% nå uten å mukke. Seneste i dag var det en fyr fra SSB og spådde fire renteøkninger i år, styringsrente på 1,75% og boliglånsrente på ca 3,5% innen 2023. 

Har hatt flere diskusjoner om det her inne, og motargumentene er som regel "historisk sett har det stort sett vært dyrere med fastrente". Men det de glemmer er at vi er i (eller på vei ut av) en periode med historisk lav rente. Men såklart, hvis du tror den historisk lave renten vil fortsette i fem(!) år til, så er flytende rente best for deg.

Et annet aspekt å tenke over er risikoen. Binder du renta nå, men er max uheldig og renta holder seg usannsynlig lav i 5 år til, har du i verste fall tapt 2-3 tusen i måneden. 

Skulle det motsatte skje, og vi får noen skikkelige rentehopp, risikerer du med en flytende rente et hopp på flere titalls tusen i måneden. 

Alt i alt, en svært billig forsikring som du med litt flaks uansett tjener inn på. 

Tusen takk for innspill. Jeg har også lest (søren at jeg ikke husker hvor), at sist det var så høy inflasjon så lå Norges styringsrente rundt 9 % 😬 Men ja det er gambling, og historikken viser at flytende rente lønner seg. Men som du skriver så har renten vært historisk lav i flere år nå, og det tyder på at den norske renten skal opp på et sunt nivå igjen.

TS

Skrevet

Vi fikk tilbud fra Sparebank1 på fastrente i 10 år på 3,10% (effektiv), og signerte papirene i dag.  Det ble en økning på ca 200 kr per måned å betale i forhold til hva vi betaler i dag.  

Jeg anser merkostnaden for å binde renta som en forsikring.  

AnonymBruker
Skrevet

Bandt den på 1,65% høsten 2020. Usikker på om jeg ville bundet til nesten 3% nå..

Anonymkode: 42ef2...342

Skrevet (endret)

Jeg kjøpte leilighet i går😊 Har nå litt over 2,1 I lån. Er startlån fra husbank. Hører enkelte si at jeg burde binde renten nå siden husbanken har god rente nå.  Jeg må uansett vente til papirer er i orden. Så jeg har litt tid til å tenke på det. Men magefølelsen sier det er lurt siden jeg er alene med barn og liker forutsigbarhet 😊 og renten er vanskelig å spå helt sikkert. Er mye som spiller inn både med krig, økte drivstoffprisen, lønnsoppgjør ..  Men om du binder den på en pris en vet du kan tåle har du uansett forutsigbarhet 👌

Endret av bambyb82
AnonymBruker
Skrevet

Vi bandt renta i høst i 5 år til effektiv rente 1.5%, angrer litt på at vi ikke bandt i 10 år til 1.7 eller 2%, men men. Er iallefall godt fornøyd med valget nå og sikkert fremover også. Tror også den vil gå høyt fremover.

Anonymkode: df952...7d6

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har stor forståelse for at folk ønsker forutsigbarhet og derfor vurderer å binde renten. Men det er et par momenter som dere må være klar over.

Binder dere renten kan dere ikke refinansiere før fastrenteperioden er over. Dvs. at dersom boligen stiger i verdi og dere f.eks. betaler nok ned til at dere kan frigi egenkapital til f.eks. et oppussingsprosjekt så kan dere altså ikke gjøre det før fastrenteperioden er over.

Dere kan ikke betale ned ekstra kostnadsfritt fordi dere også binder betalingstiden.

Derfor anbefaler jeg dere å tenke dere godt om når det gjelder for hvor lang tid dere skal binde renten. 5 år er lenge. 

Skrevet
Blondie65 skrev (3 minutter siden):

Jeg har stor forståelse for at folk ønsker forutsigbarhet og derfor vurderer å binde renten. Men det er et par momenter som dere må være klar over.

Binder dere renten kan dere ikke refinansiere før fastrenteperioden er over. Dvs. at dersom boligen stiger i verdi og dere f.eks. betaler nok ned til at dere kan frigi egenkapital til f.eks. et oppussingsprosjekt så kan dere altså ikke gjøre det før fastrenteperioden er over.

Dere kan ikke betale ned ekstra kostnadsfritt fordi dere også binder betalingstiden.

Derfor anbefaler jeg dere å tenke dere godt om når det gjelder for hvor lang tid dere skal binde renten. 5 år er lenge. 

Eventuelt så kan man velge å binde deler av lånet, som også er mulig. Da unngår man problemene du skisserer

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
Mrs Robinson skrev (4 minutter siden):

Eventuelt så kan man velge å binde deler av lånet, som også er mulig. Da unngår man problemene du skisserer

Ja jeg glemte å nevne at det var en mulighet.

AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (1 time siden):

Er du helt sikker på dette? Fant ikke noe god info om det på nettet, men høres rart ut om ikke banken går med på å øke lånet, selv om renta er bundet. I min bank (DNB) for eksempel, tillater de blant annet å kjøpe ny bolig med fastrentelån, altså at man bytter ut sikkerheten med en annen. Så så lenge man beholder det originale lånet, ser jeg ikke hvorfor ikke. Jeg kan ta feil her, men synes det høres rart ut. 

Blondie65 skrev (1 time siden):

Det har du rett i! Men dersom man plutselig skulle få tak i mye mere penger i løpet av perioden enn antatt, kan man like gjerne sette dem i f.eks. fond frem til bindingsperioden er over, og så betale inn da. Gevinsten vil gå sånn ca opp i opp med boliglånrenta uansett, så man taper ikke noe på det. 

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du helt sikker på dette? Fant ikke noe god info om det på nettet, men høres rart ut om ikke banken går med på å øke lånet, selv om renta er bundet. I min bank (DNB) for eksempel, tillater de blant annet å kjøpe ny bolig med fastrentelån, altså at man bytter ut sikkerheten med en annen. Så så lenge man beholder det originale lånet, ser jeg ikke hvorfor ikke. Jeg kan ta feil her, men synes det høres rart ut. 

Dette var min erfaring. Spør gjerne din bank. 

AnonymBruker
Skrevet
Amossa skrev (10 timer siden):

Vi fikk tilbud fra Sparebank1 på fastrente i 10 år på 3,10% (effektiv), og signerte papirene i dag.  Det ble en økning på ca 200 kr per måned å betale i forhold til hva vi betaler i dag.  

Jeg anser merkostnaden for å binde renta som en forsikring.  

De var dyre, er mye rimeligere i andre banker!

Anonymkode: 4f1e2...e81

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De var dyre, er mye rimeligere i andre banker!

Hvilken bank er mye rimeligere? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvilken bank er mye rimeligere? 

Sjekk finanspoetalen!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Sjekk finanspoetalen!

Ja, ser ut som du tar feil da! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fastrente 2.33% i 10 år. Var det dumt av meg å binde renten?

Anonymkode: e860c...213

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fastrente 2.33% i 10 år. Var det dumt av meg å binde renten?

Anonymkode: e860c...213

Det syns jeg er et veldig dumt spørsmål, all den tid ingen får bundet for mindre enn minst 3 % nå 🙄

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...