AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #41 Skrevet 19. mars 2022 Vi har fint råd til mat, men ser at samme handlekurv koster litt mer nå enn før. Vi har alltid vært bevisste på hva vi handler, og følger litt med på salgskampanjer. Det er mye å spare på ukens tilbud/10 kronersmarked hos Spar og Meny. I tillegg kan man f.eks. bruke 300g kjøttdeig i stedet for 400g. Tilsette ekstra grønnsaker om man er flere m.m. Anonymkode: 6d707...c7a
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #42 Skrevet 19. mars 2022 Jeg har lagt merke til prisøkningen, men i dagens situasjon er det ikke noe jeg trenger å bekymre meg for. For ti år siden var situasjonen en annen. Som nyskilt mor til to tenåringer var det tre svært magre år hvor jeg levde helt på "kanten av stupet", og hvor både økte strøm- og matpriser hadde stresset meg veldig. Det er utrolig hvor fort man kan gå fra å ha det trygt og godt økonomisk, og til man må snu og vende på krona. Jeg sender varme tanker til de som sliter nå ❤️ Anonymkode: 286be...0d8 4 3
Gjest Blondie65 Skrevet 19. mars 2022 #43 Skrevet 19. mars 2022 Jeg pleier aldri å studere kassalappen så nøye fordi jeg faktisk har god råd. Men når jeg tar en pakke karbonadedeig fra hyllen på Obs og oppdager at den koster 60 kr pr kg mot tidligere 45, da skjønner man at noe er skjedd. Ja man kan bruke litervis med diesel eller tonnevis med kW på å kjøre rundt for å kjøpe tilbudsvarer i forskjellige butikker. Poenget er ikke at man kan handle smart og på tilbud - poenget er at prisene har gått opp og det blir dyrere å handle det man vanligvis handler der man vanligvis handler. Altså: man KAN bøte på det ved å endre vaner, men nå var det ikke det som var poenget.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #44 Skrevet 19. mars 2022 Og enda får bonden mindre betalt for melka enn før... 😥 Anonymkode: fb73f...ff1 5 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #45 Skrevet 19. mars 2022 Jeg er imponert over at så mange har kontroll på hva ting koster jeg. Jeg aner ikke hva en liter melk koster. Ei heller brødet jeg kjøper hver uke. En pakke egg? Kjøttdeig? Aner ikke. Det er jo veldig dumt da, for hver gang det er tilbud klarer jeg aldri vurdere om det er et godt tilbud eller ikke. Har ikke noe inntrykk av at vi bruker noe mer på mat nå, enn vi gjorde for 6 måneder siden. Anonymkode: 30654...a3b
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #46 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg er imponert over at så mange har kontroll på hva ting koster jeg. Jeg aner ikke hva en liter melk koster. Ei heller brødet jeg kjøper hver uke. En pakke egg? Kjøttdeig? Aner ikke. Det er jo veldig dumt da, for hver gang det er tilbud klarer jeg aldri vurdere om det er et godt tilbud eller ikke. Har ikke noe inntrykk av at vi bruker noe mer på mat nå, enn vi gjorde for 6 måneder siden. Anonymkode: 30654...a3b Da har du vel aldri hatt spesiell dårlig råd, kanskje? Samboeren min hadde ikke peiling på hva ting kostet, og derfor brukte han mye mer penger enn nødvendig. Hadde han visst prisen hadde han ikke vært villig til å betale overpris. Han har mer kontroll nå, det handler om å gidde å følge med. Han gadd ikke det før 🤷🏼♀️ Anonymkode: 4b7c4...45c 4
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #47 Skrevet 19. mars 2022 Jeg merket det veldig i starten av året, da gikk jeg en runde på coop og så at alle mine vanlige varer hadde gått opp 3-5 kr. Et produkt hadde steget fra 17 til 25 kr. Jeg ble rett og slett nødt til å handle annerledes. Nå har enkelt av prisene sunket og butikken er mer eller mindre som vanlig igjen. En dag koster 2 avokado 30 kr, en annen dag 24. Jeg kjøper kun når de koster 24. Samme med en pakke ost, det varierer fra 24-29 kr i samme butikk fra uke til uke, så jeg kjøper heller inn flere pakker når prisen er lav. Pleide å kjøpe blå skyr til 9 kr, nå koster den 11, det gidder jeg ikke bruke penger på. De andre fargene koster opp mot 20 kr. Jeg klarer meg, men det er fordi jeg handler smartere. Matprisene har blitt dyrere og for en ufør som meg er det vanskelig å henge med når alt annet også har steget - bortsett fra utbetalingene mine 😅 Anonymkode: 04e88...5d2 5
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #48 Skrevet 19. mars 2022 Jeg vet egentlig ikke hva ting koster, bare sånn ca, og prøver å planlegge og bruke det vi har hjemme. Har vi en rett med hvit ris den ene dagen, blir det stekt ris av restene den andre dagen. Vi kjøper mye tørrvarer og grønnsaker i internasjonale butikker, vet ikke om det er billigere, men det er mer utvalg og vi får kjøpt i større kvanta. Kjøtt kjøper vi på Grønland i Oslo eller i Sverige. Da er egentlig det meste dekket. Men så er det jo gjerne melk, brød, pålegg, smør og frukt, Bleier og hygieneprodukter.. Og sjokolade.. som vi kjøper på kiwi og jeg synes helt ærlig ikke prisene er så ille.. Men det blir kanskje det om man kjøper alt av mat der? Anonymkode: d1edc...d23
Gjest Chroma Skrevet 19. mars 2022 #49 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er mye å spare på ukens tilbud/10 kronersmarked hos Spar og Meny. Anonymkode: 6d707...c7a Noen av tilbudene er billige, men det er viktig å følge med på 10-kronersmarked, for mange av pakkene er mye mindre enn de som selges til vanlig, slik at man egentlig ikke sparer noe. Noen av varene er til og med dyrere enn de vanlige pakningene som er større.
Pilleville Skrevet 19. mars 2022 #50 Skrevet 19. mars 2022 Million skrev (13 timer siden): Iskaffe fra Tine. For å ta et eksempel det går mye av her, da sønnen min elsker det (han betaler 90% av det selv) Liten iskaffe, 330 ml. Før prisstigningen 12,90 på Kiwi og Rema. Etter prisstigningen 16,90. Stor iskaffe. 1 liter. Før prisstigningen 36,50 på Rema. Etter prisstigningen 40,90 kr. Hvis det er 3-5 kroner på alle varer omtrent, så blir jo sluttsummen på kassalappen en del høyere, hver uke, ja. Men for å svare på spørsmålet i overskriften; nei, jeg har enda ikke hatt knapt med penger til mat. Det går fint. Jeg er uføretrygdet, men har uføre-forsikringsutbetaling i tillegg til det fra NAV. Iskaffe er luksus. Trur og man kan kjøper iskaffe i pulverposer og blande sjølv med vatn. Forresten var det iste i pulver ,en kanskje likegodt🤩Drikker man melk MÅ det kjøpes på coop ekstra. 2 i slengen. Har man coop får man kuponger. Eg får på melk, egg osv. Om man er streng med seg sjølv kan det vere billigere å handle ofte for varer på prosent legges ut kvar dag👍 1
Million Skrevet 19. mars 2022 #51 Skrevet 19. mars 2022 (endret) Pilleville skrev (3 minutter siden): Iskaffe er luksus. Trur og man kan kjøper iskaffe i pulverposer og blande sjølv med vatn. Forresten var det iste i pulver ,en kanskje likegodt🤩Drikker man melk MÅ det kjøpes på coop ekstra. 2 i slengen. Har man coop får man kuponger. Eg får på melk, egg osv. Om man er streng med seg sjølv kan det vere billigere å handle ofte for varer på prosent legges ut kvar dag👍 Jeg har aldri sett iskaffe i pulver til å blande med vann. Det er iste. Det er vanlig. Lipton blant andre har iste i pulverposer som man blander selv. Men det er noe helt annet med iste enn iskaffe. Endret 19. mars 2022 av Million
Pilleville Skrevet 19. mars 2022 #52 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg merket det veldig i starten av året, da gikk jeg en runde på coop og så at alle mine vanlige varer hadde gått opp 3-5 kr. Et produkt hadde steget fra 17 til 25 kr. Jeg ble rett og slett nødt til å handle annerledes. Nå har enkelt av prisene sunket og butikken er mer eller mindre som vanlig igjen. En dag koster 2 avokado 30 kr, en annen dag 24. Jeg kjøper kun når de koster 24. Samme med en pakke ost, det varierer fra 24-29 kr i samme butikk fra uke til uke, så jeg kjøper heller inn flere pakker når prisen er lav. Pleide å kjøpe blå skyr til 9 kr, nå koster den 11, det gidder jeg ikke bruke penger på. De andre fargene koster opp mot 20 kr. Jeg klarer meg, men det er fordi jeg handler smartere. Matprisene har blitt dyrere og for en ufør som meg er det vanskelig å henge med når alt annet også har steget - bortsett fra utbetalingene mine 😅 Anonymkode: 04e88...5d2 Eg er som deg. Kremosten fra coop var veldig dyr ei stund etter jul, då gadd eg ikj kjøpe den, åt brunost isteden. Dei merka sikkert at eg slutta kjøpe den for nå gjekk den kraftigt ned😂🤩
Gjest Blondie65 Skrevet 19. mars 2022 #53 Skrevet 19. mars 2022 Pilleville skrev (4 minutter siden): Iskaffe er luksus. Trur og man kan kjøper iskaffe i pulverposer og blande sjølv med vatn. Forresten var det iste i pulver ,en kanskje likegodt🤩Drikker man melk MÅ det kjøpes på coop ekstra. 2 i slengen. Har man coop får man kuponger. Eg får på melk, egg osv. Om man er streng med seg sjølv kan det vere billigere å handle ofte for varer på prosent legges ut kvar dag👍 Enda en som ikke skjønner en dritt av hva dette handler om. For noen måneder siden trengte ikke @Million å tenke på hva iskaffen koster. NÅ har hun lagt merke til at prisen har steget. Hvor står det at dette betyr at hun ikke lenger kan kjøpe iskaffe eller er på jakt etter andre alternativer? Poenget er ikke å få råd i å handle stort eller "slutt med luksusforbruket". Poenget er at det vi for noen måneder siden kunne kjøpe uten å reagere på prisen nå plutselig har steget veldig. Karbonadedeig til 60 kr pr kg er heller ikke noe som man må ha som fattig og jeg kjøpte den på tross av prisen. Poenget er at den har steget. Ja jeg kunne løpt rundt for å finne tilbud, men det var ikke poenget.
Pilleville Skrevet 19. mars 2022 #54 Skrevet 19. mars 2022 Eg har Æ app, meny app og er Coop medlem. Kva vi har til frukt, grønnsaker og middag bestemmes ut fra kuponger og tilbud delvis. Bruker opp alle rester, tar opp skiver( brød) fra fryser etter behov. Kaster nesten ingenting. 1
Kvalitet Skrevet 19. mars 2022 #55 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har heller ikke merket noe? Går på AAP og handler kun en gang i uka. Anonymkode: 4c041...986 Altså, de fleste matvarer har steget. Jeg har god økonomi og ingen problemer med matpriser, men om man er litt orientert vet man at prisene har steget. Synes synd på lavinntekt familier og større familier. 5
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #56 Skrevet 19. mars 2022 Chroma skrev (19 minutter siden): Noen av tilbudene er billige, men det er viktig å følge med på 10-kronersmarked, for mange av pakkene er mye mindre enn de som selges til vanlig, slik at man egentlig ikke sparer noe. Noen av varene er til og med dyrere enn de vanlige pakningene som er større. Riktig, feks 6pk egg til 10kr er godt tilbud, ovsnbakt leverpostei til 10kr er også det for meg, men små pakker med pålegg og salater, som har fått mindre forpakning enn originalvaren, til 10kr, er mye dyrere. Det var ikke sånn før, da var det de samme tingene som ellers, til 10kr men nå har de erstattet mange med mindre pakninger og mindre innhold. Jeg sparer fortsatt mye på 10kr marked, men må være bevisst og våken. Hvis man ikke har kjent på prisstigning i det hele tatt så vil jeg si man er heldig eller ikke i spesiell nød, jeg må ha oversikt og jeg må handle i forskjellige butikker for å ha råd. Jeg er heldig som bor på en plass med flere matbutikker i kort gangavstand så jeg kan kjøpe kylling på rema og kaffe på coop feks. Jeg må det, jeg og familien har dessverre ikke allverden. Anonymkode: 2e069...306 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #57 Skrevet 19. mars 2022 Har begynt å hamstre fryseren full når butikkene har tilbud, får sykt mye mat for en slikk og ingenting 👌 Men ja, enkelte ting jeg kjøpte før har faktisk steget med 5-20%. Stigningen i februar var veldig merkbar. Det verste jeg så var en prisstigning på 50% på ett produkt jeg kjøpte mye av. Har ikke dårlig råd, men har gått litt i gjerrigknarkmodus etter alle krisene som har oppstått 😂 Anonymkode: 8c1f0...ac5
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #58 Skrevet 19. mars 2022 Million skrev (14 timer siden): Iskaffe fra Tine. For å ta et eksempel det går mye av her, da sønnen min elsker det (han betaler 90% av det selv) Liten iskaffe, 330 ml. Før prisstigningen 12,90 på Kiwi og Rema. Etter prisstigningen 16,90. Stor iskaffe. 1 liter. Før prisstigningen 36,50 på Rema. Etter prisstigningen 40,90 kr. Dette er da ikke basisvarer, dette er luksus man klarer seg fint uten. Mye billigere å lage det selv hvis man absolutt må ha. Anonymkode: f32a8...18f 3
Kvalitet Skrevet 19. mars 2022 #59 Skrevet 19. mars 2022 Pilleville skrev (32 minutter siden): Eg har Æ app, meny app og er Coop medlem. Kva vi har til frukt, grønnsaker og middag bestemmes ut fra kuponger og tilbud delvis. Bruker opp alle rester, tar opp skiver( brød) fra fryser etter behov. Kaster nesten ingenting. Det er veldig bra at du er sparsommelig , men det har ingenting med at matprisene har steget 3
Pilleville Skrevet 19. mars 2022 #60 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Planlegging hjelper ikke mot høyere matvarepriser. En kilo ost koster det den koster. Å handle smart kan mange spare på, ja, men matvareprisen er den samme. Og det er matvareprisen vi snakker om her, ikke smarthandling. Anonymkode: 4b7c4...45c Visst matvareprisene stiger så er det vel enda viktigere å handle smart. Sjå utveier og muligheter. At matvareprisene har steget er et faktum. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå