Gå til innhold

Flere som sliter med å ha råd til mat :(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
hellokitty skrev (18 minutter siden):

Hvis man planlegger så kan det faktisk bli billigere på en måte. Da blir det ikke mye småkjøp og unødvendige kjøp.

Nei. Matvareprisene er det samme uansett hvordan man handler. Som sagt, å handle smart er det mange som kan spare mye på! Men matvareprisen er jo den samme. 

Anonymkode: 4b7c4...45c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
hellokitty skrev (41 minutter siden):

Hvis man planlegger så kan det faktisk bli billigere på en måte. Da blir det ikke mye småkjøp og unødvendige kjøp.

Hvis man allerede gjør dette så er det jo ikke mulig å spare mer på denne måten.

Om man bruker så lite som mulig på mat vil det jo bli dyrere når prisene går opp og man får ikke gjort noe med det.

Anonymkode: 2277a...b89

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nei. Matvareprisene er det samme uansett hvordan man handler. Som sagt, å handle smart er det mange som kan spare mye på! Men matvareprisen er jo den samme. 

Nettopp. Jeg reagerer ofte på meninger om at det lønner seg å handle sjelden. For oss med planleggingevner og god impulskontroll utgjør det jo ingen forskjell om man handler 1 eller 30 ganger i måneden. Bruker kanskje litt mer tid i ekstremtilfellene, men får også ferskere mat. Prisen er den samme.

Anonymkode: 441be...3bb

• Liker 5
Skrevet

Vi er heldigvis ukke i den situasjonen at en hundrelapp til på mat i uka velter lasset. Det er imidlertid forståelig at de som akkurat har råd merker prisendringene godt. På den andre siden er det ikke merkbart større endringer enn det var på samme tid i årene før, før prisene reduseres litt frem til sommeren , hvor de øker litt igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke merket så mye. Brukte bare 400 kr denne uka.

Anonymkode: 51d26...00d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg merker ingenting :sjenert: Jeg går på steder som Jacobs og Meny og der er det jo dyrere enn Kiwi uansett. 

Anonymkode: 1e289...438

• Liker 1
Skrevet

Har ikke merket så mye jeg heller. Vi handler 1 gang i uka og får varene levert.

Skrevet

Det handler i stor grad om planlegging av innkjøpene !

Dager føre høgtidsdager  som Jul-og påske, pinse etc er det oftest  lange køer foran matvarebutikken, og folk  hamstrer matvarer så ein skulle mest tru at butikkene aldri opnet igjenn.

Mange nytter bensinstasjonene til sine innkjøp som følge av manglende planlegging av sine innkjøp , og  prisen ekstrem høy.  

Tidligere kjøpte folk inn større kvantum  sukker, hvetemel, margarin for 1-2 mnd.

Eller var Folk flest var tidligere  selvforsynte m/ følgende matvarer fra egenproduksjon.  Matvarelageret er på butikkene, og langsiktig planlegging av innkjøp av matvarer i husholdningene er utgått på dato. 

Syltepålegg fra egen hage

,kjøttpålegg fra egen matproduksjon,

mjølkeprodukter -og fløte levert  direkte fra bonden

Klippfisk, boknasild, saltesild,

kjøttprodukter / saltkjøtt.

Osteprodukter.  

AnonymBruker skrev (På 18.3.2022 den 22.44):

Jeg har ikke merket så mye. Brukte bare 400 kr denne uka.

Anonymkode: 51d26...00d

Her  kommer det  vel alt an på hvor mange munner ein har å mette !

AnonymBruker
Skrevet
Skybe skrev (3 minutter siden):

Dager føre høgtidsdager  som Jul-og påske, pinse etc er det oftest  lange køer foran matvarebutikken, og folk  hamstrer matvarer så ein skulle mest tru at butikkene aldri opnet igjenn.

Mange nytter bensinstasjonene til sine innkjøp som følge av manglende planlegging av sine innkjøp , og  prisen ekstrem høy.  

Tidligere kjøpte folk inn større kvantum  sukker, hvetemel, margarin for 1-2 mnd.

Eller var Folk flest var tidligere  selvforsynte m/ følgende matvarer fra egenproduksjon.  Matvarelageret er på butikkene, og langsiktig planlegging av innkjøp av matvarer i husholdningene er utgått på dato. 

Osteprodukter.  

40- og 50-tallet er lenge siden og lite relevant for dagens matpriser.

Anonymkode: 9be4f...808

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er bare en myte at folk har fått dårligere råd, skriver TV2.

https://www.tv2.no/nyheter/14654449/

Anonymkode: 6e35f...060

Ja klart det, absolutt ingen økonimisk krise i det hele tatt... Han økonomfjotten har vel greit med penger, men folk sliter virkelig.

Anonymkode: c4982...b02

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.3.2022 den 19.10):

Flere som sliter med matprisene ?

Anonymkode: aac50...884

Hvilke matvarer har økt i pris?

AnonymBruker skrev (På 19.3.2022 den 0.30):

men folk sliter virkelig.

Folk? Hvem er det som sliter?

Anonymkode: f5bc4...d94

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg merker det godt på budsjettet ja :( Og for dere som snakker om luksus: First Price har også steget masse i pris! Før kostet Potetsalaten 9 kr, nå er det 17. Biffene kostet 30, nå er det 39. 

Anonymkode: d65bf...706

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg merker det godt på budsjettet ja :( Og for dere som snakker om luksus: First Price har også steget masse i pris! Før kostet Potetsalaten 9 kr, nå er det 17. Biffene kostet 30, nå er det 39. 

Anonymkode: d65bf...706

Men det har ikke skjedd nå helt plutselig, de kostet dette også før nyttår

Anonymkode: f5bc4...d94

AnonymBruker
Skrevet

Nei.Har ALLTID hatt "dårlig" råd og er vandt til å leve smått men er storfornøyd om dagen:)))

Anonymkode: 43faa...811

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nei.Har ALLTID hatt "dårlig" råd og er vandt til å leve smått men er storfornøyd om dagen:)))

Anonymkode: 43faa...811

Hva har skjedd med deg, da? Det har vel ikke akkurat blitt billigere der du bor?

Anonymkode: 441be...3bb

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, WilhelmineAmalie said:

Kyllingen jeg pleier å kjøpe har gått opp fra 69 til 75 kroner, pluss kjøttdeigen har steget en del. 

Kyllingfilet og kjøttdeig er jo dyrt da (og ikke dyrt nok til at alle produsenter kutter ut å bruke disse kyllingene som vokser alt for fort). Bytter man ut kjøttdeig/kylling med bønner eller linser (10 kroner boksen) en gang i uka sparer man mye mer enn prisstigningen. 

Anonymkode: d1155...b8e

AnonymBruker
Skrevet

Kjøtt, meieriprodukter og visse tørrvarer har steget med 2% i snitt. Det er kanskje 10-20 kr per handletur. Veldig mange varer har ikke steget noe særlig heller. Feks brødvarer og ferskvarer. Butikkene har en god konkurranse policy og følger hverandres tilbud. De har også ukentlige kampanjetilbud. Noen ganger er tilbudene svært bra. Er man smart, hamstrer man inn nåt det er tilbud av matvarer man vet man bruker mye. Tilbudene de kjører er ofte de samme som før prisene steg litt. Det ser man feks ved 10-kronersmarkeder. Da ser man i verste fall at varen ‘kun’ er 3 kroner billigere enn før, ikke 6 kr.

I stedetfor å fokusere på at du føler det ruinert av litt økte matvarepriser, ville jeg konsentrert meg om regnskap og budsjett. Se hvor du kan spare inn og hvordan du kan handle mest mulig fornuftig fremover. Følg med på gode tilbud og skaff deg et lite matlager🌸

Anonymkode: a99ef...cc6

AnonymBruker
Skrevet
Skybe skrev (6 timer siden):

Osteprodukter.  

Planlegging hjelper ikke mot høyere matvarepriser. En kilo ost koster det den koster. 

Å handle smart kan mange spare på, ja, men matvareprisen er den samme. Og det er matvareprisen vi snakker om her, ikke smarthandling.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

De som ikke merker noe, ser nok ikke på prisen. Melka har gått opp med 2 kroner, brødet har gått opp med 4-6 kroner, slt ettersom hvilket brød. Brelettboksen har gått opp med 3 kroner. Kaffekapsler mine har gått opp med 8 kroner. Hakkekjøtt har gått opp med masse, samne om det er 400g, 600g, karbonadedeig eller kjøttdeig. Svinekoteletter er gått opp, oksesteik er gått opp. Indrefilet av okse har gått opp med 100,- 😬

Frokostblandingen min har gått opp fra 46,- til 58,-. Fiskegrateng har gått opp, Frosne grønnsaker har gått opp med 3 kroner.

Det er blitt skamfert, skjedd gradvis over siste året mest. Siste månedene helt ekstremt. 

Anonymkode: c9ba7...a55

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...