Gå til innhold

Baby 12mnd kaster mat på gulvet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun har holdt på med det i flere måneder, men mer og mer ettersom hun spiser mer selv. Tror det er en kombinasjon av at hun begynner å bli mett, og kjeder seg 😄 Og også at hun ikke vil ha enkelte ting (for store biter, noe hun ikke liker etc). Har bare sagt «nei, maten skal ikke på gulvet», og lagt maten hun kaster til side. Men burde vi gjøre noe annet? Avslutte måltidet når hun begynner å kaste ned maten? Kvier meg litt for det også, for av og til begynner hun å kaste den ned før hun er mett også.. 

Anonymkode: 2b5ec...18b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Datteren min er 16 måneder og holder fortsatt på.. når hun er mett/lei kastes alt på gulvet. Rydder bare opp etterpå 😆

Anonymkode: 466a2...40e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min er litt eldre enn din, men vi pleier å si at "hvis du kaster maten så er du ferdig" (viser tegnet for ferdig). Da spiser hun gjerne litt til før hun gjør tegnet for ferdig.

Anonymkode: e8c7b...e79

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Datteren min er 16 måneder og holder fortsatt på.. når hun er mett/lei kastes alt på gulvet. Rydder bare opp etterpå 😆

Anonymkode: 466a2...40e

Godt å høre at det er flere 😂 Må være mulig å plukke vekk denne uvanen? 😆

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min er litt eldre enn din, men vi pleier å si at "hvis du kaster maten så er du ferdig" (viser tegnet for ferdig). Da spiser hun gjerne litt til før hun gjør tegnet for ferdig.

Hva er tegnet for ferdig? Kjekt om frøkna her kunne gjort det når hun er mett!! 😃

AnonymBruker
Skrevet

Det prøvde sønnen min seg på også, da han var baby. Jeg gjorde det sånn at jeg satt ganske nærme, og holdt falkeblikk på hendene hans. Hvis jeg så at hånden med maten svingte feil vei, altså ikke opp mot ansiktet men heller ut til siden eller opp i lufta, så var jeg lynsnart fremme og grep han rundt håndleddet og sa bestemt "Nei, vi kaster ikke mat på gulvet". Så ledet jeg hånden hans ned igjen og over tallerkenen, der jeg enten åpnet fingrene hans så maten datt ned på tallerkenen igjen, eller jeg spurte om han ville ha maten i munnen.

Å få sine planer om å kaste mat med vilje forpurret, var noe han likte svært dårlig, så i starten ble det noen trassige, sinte hyl fordi han ikke fikk herje som han ville og hive på gulvet. Men det ga seg, og etter en stund skjønte han at det ikke var lov og sluttet med det. 

Perioden med å hive mat på gulvet med vilje varte egentlig ikke så lenge med denne metoden. Han lærte.

Anonymkode: ed3ca...6d3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva er tegnet for ferdig? Kjekt om frøkna her kunne gjort det når hun er mett!! 😃

Søk på "tegn til tale ferdig" på Google så kommer det opp video med bilde og en dame som viser hvordan man gjør det 😃

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er da helt vanlig at småbarn kaster mat på gulvet. Jeg jobber i barnehage, og der er det faktisk 3-4 åringer som fortsatt kaster skorpene sine på gulvet! 

TS burde sette seg litt inn i baby led weeding, tror jeg. Mye nyttig der.

Anonymkode: e236d...c7a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Godt å høre at det er flere 😂 Må være mulig å plukke vekk denne uvanen? 😆

Det er helt normalt at så små barn kaster mat I gulvet. Og før eller siden vil barnet ditt slutte med dette av seg selv uten at det er en vane du trenger å plukke vekk.

Så du kan jo si "nei" og så ta bort maten hvis barnet bare tuller med den, men ut over dette syns jeg ikke dette er noe  du trenger å legge så mye krefter i.

Anonymkode: 4069c...c7f

Skrevet

Det er en helt normal ting i utviklingen. Babyen har mest sannsynlig gått igjennom "world of programs" ved at de ser sammenhengen mellom ting. Han kaster ned, du plukker opp. Eller han kaster ned, maten forsvinner. Det er læring i dette også for barnet, en ganske slitsom måte å lære på for oss voksne mtp ryddingen.. 😭 

Mest sannsynlig er barnet mett eller kjeder seg. Min pleier å tulle slik når han er mett, så da bare avslutter vi måltidet.. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...