AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #1 Skrevet 18. mars 2022 Jeg skulle gjerne hatt noen tips til hvordan en kan komme inn i en god rutine med husarbeid. Er det noe jeg er skikkelig dårlig på så er det dette med å vaske klær, støvsuge, ta ut av oppvaskmaskinen osv osv. Klærne blir liggende i skittentøyskurven til jeg ikke har noen reine klær igjen, det kan lett gå 2 uker mellom da jeg støvsuger. Ja, dere skjønner tegninga. Anonymkode: 7de77...4b2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #2 Skrevet 18. mars 2022 A slob comes clean. Google it 😊 Anonymkode: 832b3...efa 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #3 Skrevet 18. mars 2022 Gjør det på faste dager. Anonymkode: 59595...8b3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #4 Skrevet 18. mars 2022 Faste dager, og så tar du to dager i stedet for en? Da blir det ikke like mye jobb, og du venner deg raskere til rutinen Anonymkode: b5ec9...782 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #5 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gjør det på faste dager. Anonymkode: 59595...8b3 Ja, også en god idé. Hvis du er interessert i dette, sjekk «howjendoesit» på YouTube 😊 haha jeg har også mange andre forslag 😆😂😭 Anonymkode: 832b3...efa
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #6 Skrevet 19. mars 2022 14 hours ago, AnonymBruker said: Faste dager, og så tar du to dager i stedet for en? Da blir det ikke like mye jobb, og du venner deg raskere til rutinen Anonymkode: b5ec9...782 Enig, enten faste dager hvor du gjør litt mer, eller så kan du også gjøre litt hver dag (men det funker ikke for meg, noen dager har man for mye annet å gjøre). Jeg prøver å gjøre mindre ting oftere enn 2 dager i uka. I dag tok jeg ut av oppvaskmaskinen og ryddet kjøkkenet før frokost mens rundstykkene stekte i ovnen. Det tok meg altså 10 min. Anonymkode: 1bdbd...936 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #7 Skrevet 19. mars 2022 Jeg brukte habitica.com for å komme inn i rutiner. Det er et slags (veldig kjedelig) spill, der du gir deg selv oppgaver du skal utføre. Gjør du oppgavene får du gull du kan bruke til å kjøpe nye kostymer, eller du får egg som du kan klekke til pets du kan samle på. Funker nok bedre for enkelte personlighetstyper enn andre, men jeg ble veldig motivert av det. Har brukt det både til rydding og diett, nå bruker jeg den mest som huskelapp. Har som oppgave å vanne blomster hver fjerde dag f.eks., da slipper jeg å huske når jeg vanna sist, jeg bare gjør det når oppgaven dukker opp. Da jeg holdt på med det oppdaga jeg at for meg funker det iallfall best å ha små oppgaver som jeg skal utføre på faste tidspunkt. Jeg har f.eks. alltid tenkt at jeg skal vaske badet en gang i uka. Men når jeg ikke har noen fast dag så tenker jeg alltid at jeg har jo nettopp vaska, jeg trenger ikke gjøre det i dag, kan ta det senere. Så har det plutselig gått tre uker. Nå har jeg heller bestemt at tirsdag er badvaskedag, og da vasker jeg uansett om det trengs eller ikke. Jeg synes det verste er å komme igang. Hvis jeg skal vaske ned hele badet blir det bare utsatt og utsatt. Men på badevaskedagen min nå er regelen bare at jeg skal vaske over vasken og doen. Det er fort gjort, trenger ikke psyke meg så voldsomt opp til det. Men når jeg først står der og vasker, og kanskje har satt på en podkast, blir det som regel til at jeg fortsetter med litt støvsuging, sveiper over speilene og gjerne mopper over gulvet også. Også funker det best for meg å ikke ha for høye ambisjoner. Jeg har prøvd sånne fly lady-greier, men det blir alt for mye unødvendig jobb for meg. Jeg bor alene med en katt og lager ikke middag hver gang en dag, det er ikke nødvendig å shine vasken daglig. Jeg hadde som regel en gang at jeg ikke skulle legge meg før kjøkkenet var fint og rydda. Men så orka jeg ikke en dag, og da orka jeg ikke neste heller osv. Nå har jeg heller bestemt at jeg skal rydde kjøkkenet før jeg legger meg fem dager i uka. Og da blir det fort til at jeg gjør det i dag, så jeg slipper i morgen, og så blir det ryddig hver dag likevel. Jeg vasker badet tirsdag og støvsuger (og smårydder) hele leiligheten torsdag. Jeg prøver å vaske opp og rydde kjøkkenet fem dager i uka. Lørdag kvitter jeg meg med en pose av noe (pante flasker, kaste en pose i glass/metall/fretex-boksene, levere noe til gjenbruksbutikken). Lørdag tørker jeg støv i ett av fire rom, har en rulleringsliste, sveiper bare fort over med en støvkost i 10 minutter. Søndag setter jeg på en klesvask før jeg lager frokost. Bytter sengetøy annenhver fredag, mandagen etterpå vasker jeg sengetøy/håndklær. Ting jeg gjør sjeldnere enn hver tredje uke må jeg skrive ned en dato for, ellers blir det glemt. Jeg HATER å ta ut av oppvaskmaskina. Jeg tvinger meg selv til å ta litt hver gang jeg bare står på kjøkkenet og venter på noe (venter på mikroen i 2 min, 3 min til pastaen er ferdig). Anonymkode: 643ce...1fe 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #8 Skrevet 20. mars 2022 Jeg var veeeldig dårlig på å støvsuge frem til jeg skaffet meg en trådløs støvsuger som er så enkel å dra frem, og som bare kan stå i gangen. Nå støvsuger jeg flere ganger i uka. Når jeg har en fridag tar jeg klesvasken. Jeg liker å ta alt på en dag så jeg husker på når maskinen er ferdig. Oppvasken prøver jeg å ta etter middag eller i «pausene» under matlaging. Jeg hadde faste dager i oppveksten, men det er vanskelig å vedlikeholde med turnus-arbeid. Så da blir det litt hver dag, utenom klesvask. Anonymkode: 6f98a...cb3
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #9 Skrevet 20. mars 2022 FLYlady babysteps Anonymkode: 53c1a...c31
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #10 Skrevet 20. mars 2022 -kjøkken/oppvaskmaskin: Ha som regel at du tar ut av oppvaskmaskinen enten hver kveld eller hver morgen, det som passer best for deg. Da starter du dagen med tom maskin og ren kjøkkenbenk hver dag. Rydd alltid rett inn i oppvaskmaskinen og ikke la ting mellomlande på kjøkkenbenken. -støvsug fast en dag -vask badet fast en dag. Kun do og vask som krav. Og så tar du ofte mer når du uansett er i gang, men ikke ha det som krav for da føles det tiltak. Vask av do og vask tar ikke lang tid. Ha sånn dosåpe i doen så ser den ren ut mellom hver vask. https://www.felleskjopet.no/hjem-og-fritid/huset/rengjoeringmidler/husholdningsvaskemidler/duck-wc-hygiene-3stk-50330534/?gclid=CjwKCAjwoduRBhA4EiwACL5RP4CnEt88r7ysDrNo3Go5PSmVgA6EJDsMe3abcHZdnID_UTECevx4WxoCegIQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds -vask klær feks hver torsdag. Eller fast en dag som passer deg. Og skitne klær skal rett i skittentøyskurven, ikke la de mellomlande på gulvet eller oppå stol ol. Kjøp en knaggrekke du kan henge opp klær som kan brukes en dag til. Anonymkode: dd5c5...f00 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #11 Skrevet 20. mars 2022 Gjør ting mens du gjør noe annet. Mens kaffen koker/egg koker/el.l - ta ut så mye du rekker fra oppvaskmaskinen, ha engangskluter på benken så en kjapp tørking over flater, eller dra over gulvet med en engangsmopp. Samme på badet. Ha engangskluter og mopp framme/lett tilgjengelig, tørk over vasken, speilet mens du pusser tenna. Vask dusjen rett før du skal dusje. Det er lettere å holde rent, enn å gjøre rent. Skal ikke mange minuttene i daglig vedlikehold til, før det sparer deg for mye tid i storrengjøring. Brett klær mens du ser på tv/Netflix/YouTube. Anonymkode: 72d19...5ce 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå