Gå til innhold

Forstyrrende tanker der jeg ufrivillig tenker på hvordan det vil være om spesifikke personer dør

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forstyrrende tanker der jeg ufrivillig tenker på hvordan det vil være om spesifikke personer dør. Helt plutselig kan jeg tenke "hvilket bilde ville vi brukt..." eller "hvordan ville jeg fått beskjeden". Og andre scenarioer. Jeg synes det er veldig vanskelig å skulle få disse tankene når jeg ikke vil tenke på dem. Noen som har noen råd til hvordan en kan klare å unngå dem?

Anonymkode: 165d0...f36

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Kutta
Skrevet

Jeg har det sånn innimellom, har ikke noe bedre råd enn å prøve å tenke på noe annet. En periode var det så ille at jeg utviklet angst der jeg var redd for at noen skulle dø, og begynte på angstdempende/antidepressiva

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.3.2022 den 18.39):

Jeg har forstyrrende tanker der jeg ufrivillig tenker på hvordan det vil være om spesifikke personer dør. Helt plutselig kan jeg tenke "hvilket bilde ville vi brukt..." eller "hvordan ville jeg fått beskjeden". Og andre scenarioer. Jeg synes det er veldig vanskelig å skulle få disse tankene når jeg ikke vil tenke på dem. Noen som har noen råd til hvordan en kan klare å unngå dem?

Anonymkode: 165d0...f36

Hei, det høres ut som du kan ha tvangsforstyrrelser/OCD, kombinert med angst. Ta en prat med fastlegen din, og ta det derfra. Ønsker deg lykke til ❤️ 

Anonymkode: 3c2bc...41f

AnonymBruker
Skrevet

Har også til tider slike tanker angående de rundt meg (ikke ofte, og ikke sånn at det forstyrrer noe for meg). Tror det er vanlig å ha slike tanker i ny og ned. 

Men nå vet jeg jo ikke i hvilken grad du har disse tankene. 

Anonymkode: b8a00...fce

AnonymBruker
Skrevet

Det kalles inntrengende tanker, og er ganske normalt. Jeg har mye av de jeg også, slitsomt og veldig merkelig. 

Anonymkode: 1350f...e14

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt ufarlig og veldig vanlig. Litt det samme som å stå på kanten av en klippe og helt ut av det blå tenke: "Hva hvis jeg hadde hoppet?" Det betyr ikke at man egentlig vil eller har tanker om å gjøre det.

Anonymkode: 2e767...b5f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min sønn på 9 sliter med dette. Synes det er vanskelig og krevende i hverdagen..håper noen kan svare som har fått hjelp.

Anonymkode: 3b222...406

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Min sønn på 9 sliter med dette. Synes det er vanskelig og krevende i hverdagen..håper noen kan svare som har fått hjelp.

Anonymkode: 3b222...406

Anbefaler deg å ta en tur til lege, det kan være angst i alvorlige grader. Jeg har flere bekjente som har blitt diagnotisert med angstlidelse på grunn av tvangstanker som man ikke kan kontrollere, hvor de tenker det verste og bekymrer seg over sine egne tanker som ikke er realitet. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør dette, og har gjort det om alle jeg noen gang har kjent. 

For meg ligger det en frykt bak, å ikke være forberedt. Jeg må være forberedt på en hver mulig situasjon som kan oppstå. Jeg har ptsd da… Men det vil ikke si at alle med slike tanker har en psykisk lidelse. 

Jeg forbereder meg ikke bare for at folk dør. Jeg forbereder meg på bilkrasj, om jeg faller i trappa, om jeg skulle satt fast noe i halsen, at hvem som helst kan gå med kniv, ja, hva som helst som kan være farlig 

Anonymkode: 34807...b0f

AnonymBruker
Skrevet

Herregud, dette er jo helt naturlige tanker. 

Anonymkode: db129...57d

AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt å ha slike tanker av og til. Jeg har ofte slike tanker om både min ektefelle og en person jeg er veldig glad i, det er ett tegn på hvor mye de betyr for meg og at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal klare å leve uten de.

Anonymkode: 34d89...815

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har høy nivå F42 Obsessiv-kompulsiv lidelse (tvangslidelse). Men, ser jeg at du har ingen tvangshandlinger. Kanskje det er F42.0 Hovedsakelig tvangstanker eller tvangsgrubling en type av tvangslidelse.

F42.0 Hovedsakelig tvangstanker eller tvangsgrubling

Disse kan ta form av idéer, forestillingsbilder eller impulser til å handle, og er nesten alltid foruroligende for personen. Noen ganger er idéene en endeløs overveielse av alternativer som ikke gir noe klart resultat og som er knyttet til manglende evne til å ta trivielle, men nødvendige, beslutninger i dagliglivet. Forbindelsen mellom tvangsgrubling og depresjon er spesielt nær, og diagnosen obsessiv-kompulsiv lidelse skal bare brukes hvis grublingen oppstår eller vedvarer uten en depressiv periode.

Gå til psykologen først for korrekte diagnose.

Anonymkode: 03bdd...43f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...