AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #1 Skrevet 18. mars 2022 Jeg gikk rett fra vgs til femårig utdannelse. Til våren er jeg ferdigutdannet. Ingen av mine venner startet rett på studier, og jeg har også hatt veldig lyst på friår. Ville likevel bli fort ferdig, så jeg søkte meg inn på skole. Det står mellom å søke ny bachelor fordi jeg interesserer meg veldig for to ulike felt. Jobbe et år, før jeg søker arbeid innen studieretningen min året etter. Eller dra til Sør-Amerika hos slektninger i 3-6 måneder. Jeg har ingen studielån, og har spart litt under studier. Grunnen til at jeg ikke vil søke jobb i feltet mitt er fordi jeg ikke vil binde meg riktig enda. Det er et felt du må være "på", for å komme langt. I tillegg er jeg ung fremdeles så jeh vil utnytte sjansen før jeg får "ordentlig" jobb. Hva hadde du valgt her? Anonymkode: 49f00...bb4 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #2 Skrevet 18. mars 2022 Jeg er i akkurat samme situasjon. Jeg hadde ikke friår, og kjenner at det å jobbe fulltid resten av livet fra jeg er 24 år stresser meg. Så jeg har tenkt å søke meg inn på en språkskole i utlandet, kanskje for et semester eller et år, bare for å nyte den siste tiden av livet med frihet. Anonymkode: bf18b...e6e 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #3 Skrevet 18. mars 2022 Jeg lagde denne tråden. Går nå på vgs og vurderer sterkt et friår pga det du sier, at man skal jobbe resten av livet med forpliktelser og alt, og at man bør få utnytte tiden man har før det eventuelt skjer. Er friår overvurdert? Det som er er at foreldrene mine fraråder at jeg tar friår mellom vgs og universitetet. Hvis jeg absolutt må ha et friår mener de at det er best etter utdannelsen før man begynner i jobb, for da har man "sikra" graden, og det er da man kan puste lettet ut Anonymkode: d14b4...50e
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #4 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg lagde denne tråden. Går nå på vgs og vurderer sterkt et friår pga det du sier, at man skal jobbe resten av livet med forpliktelser og alt, og at man bør få utnytte tiden man har før det eventuelt skjer. Er friår overvurdert? Det som er er at foreldrene mine fraråder at jeg tar friår mellom vgs og universitetet. Hvis jeg absolutt må ha et friår mener de at det er best etter utdannelsen før man begynner i jobb, for da har man "sikra" graden, og det er da man kan puste lettet ut Anonymkode: d14b4...50e Jeg vil anbefale friår etter vgs, ikke etter endt utdanning. Du har så mange år til å være «voksen og seriøs» på, ett lite år der du gjør noe du har lyst til og får et avbrekk fra vanlig skole er kjempelurt! Uansett om du allerede vet hva du skal studere eller ikke. Selv gikk jeg folkehøgskole, men det finnes jo andre alternativer også ☺️ Jeg skal levere master snart, og nesten alle på studiet mitt som kom rett fra vgs sier at de angrer på at de ikke tok et friår. De er slitne, og selv om man selvsagt kan ta seg et «chilleår» etter studiet så blir det liksom ikke det samme når man er 24-25, enn om man hadde vært 18-19. Anonymkode: 3dd8f...de7
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #5 Skrevet 19. mars 2022 Friår! Dra og lev livet! Har du mulighet, ta en lang, velfortjent ferie ❤️ Anonymkode: 8f63d...f92
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå