AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #1 Skrevet 18. mars 2022 Jeg er fra Oslo og har de siste par årene bodd og jobbet i nord-Norge. Jeg ønsker nå å flytte hjem igjen, og søker på jobber. Burde jeg skrive i søknaden hvorfor jeg søker jobber i Oslo, altså at jeg opprinnelig er fra Oslo og vil hjem igjen? Arbeidsgiver ser jo på adressen min at jeg bor langt unna. Vil dette ha noe å si for mine sjanser til å få jobb? Eller bryr ikke arbeidsgiver om slike ting? Anonymkode: 7fa44...1a3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #2 Skrevet 18. mars 2022 Tror jeg ville skrevet det i innledningen i søknaden. Anonymkode: faf28...b17
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #3 Skrevet 18. mars 2022 Ja det bør du. Ellers kan han tro du bare er desperat. Anonymkode: c6eb3...0c1 1
Summeer Skrevet 18. mars 2022 #4 Skrevet 18. mars 2022 Ja, jeg ville skrevet det i følgebrevet, evt en setning om at du ønsker et større fagfelle fellesskap og derfor er det på tide å vende snuta hjem til Oslo feks 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #5 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja det bør du. Ellers kan han tro du bare er desperat. Anonymkode: c6eb3...0c1 Hvor i søknaden ville du skrevet det? Og hvordan ville du formulert det? Anonymkode: 7fa44...1a3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #6 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Tror jeg ville skrevet det i innledningen i søknaden. Anonymkode: faf28...b17 Takk for tips:) Bare skrive en setning om at jeg er fra Oslo og nå ønsker å flytte hjem igjen? Anonymkode: 7fa44...1a3 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #7 Skrevet 18. mars 2022 Ja. Ellers kan de luke deg ut. Kanskje de teor du ikke har lest søknaden ordentlig siden du søker på noe langt vekk. Anonymkode: b28eb...62d 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #8 Skrevet 18. mars 2022 Jeg skrev i innledningen at ettersom jeg ønsket å flytte tilbake til hjembyen, ble jeg veldig glad for å se at en stilling midt i mitt interessefelt ble lagt ut. I litt andre ord. Anonymkode: b25a1...59e 1
Ullvott Skrevet 19. mars 2022 #9 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ja det bør du. Ellers kan han tro du bare er desperat. Anonymkode: c6eb3...0c1 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ja. Ellers kan de luke deg ut. Kanskje de teor du ikke har lest søknaden ordentlig siden du søker på noe langt vekk. Anonymkode: b28eb...62d Det er ikke noe galt i å skrive at man ønsker å flytte til det stedet jobben er, men ikke av de grunnene jeg har sitert. Sant å si er det egentlig revnende likegyldig for arbeidsgiver. Arbeidsgivere ønsker å ansette den mest kompetente søkeren, og ser det som åpenbart at den som ansettes bor et sted som gjør at h*n kommer seg til jobb. Det er ikke diskvalifiserende å bo et annet sted i landet. Arbeidsgivere sitter heller ikke og TROR at søkerne har manglende leseevne, manglende geografikunnskaper eller er desperate. Å luke ut de som søker bare fordi NAV krever et visst antall søknader i uka er enkelt, og handler nesten alltid om manglende kompetanse og mer sjelden om geografi. Hvis du skal skrive noe om det i søknaden må det være kortfattet, og ikke framstå som den viktigste årsaken til at du søker.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #10 Skrevet 19. mars 2022 3 minutter siden, Ullvott said: Det er ikke noe galt i å skrive at man ønsker å flytte til det stedet jobben er, men ikke av de grunnene jeg har sitert. Sant å si er det egentlig revnende likegyldig for arbeidsgiver. Arbeidsgivere ønsker å ansette den mest kompetente søkeren, og ser det som åpenbart at den som ansettes bor et sted som gjør at h*n kommer seg til jobb. Det er ikke diskvalifiserende å bo et annet sted i landet. Arbeidsgivere sitter heller ikke og TROR at søkerne har manglende leseevne, manglende geografikunnskaper eller er desperate. Å luke ut de som søker bare fordi NAV krever et visst antall søknader i uka er enkelt, og handler nesten alltid om manglende kompetanse og mer sjelden om geografi. Hvis du skal skrive noe om det i søknaden må det være kortfattet, og ikke framstå som den viktigste årsaken til at du søker. Det er overhode ikke revnede likegyldig for arbeidsgiver! Arbeidsgiver ønsker å gi jobben til en de kan vite at vil bli værende lenge. Om man søker seg tilbake til Oslo fordi man er derfra viser man at man ikke kommer til å bytte jobb fordi man skal flytte hjem igjen. Jeg ville absolutt nevnt det, men husk også å få med andre grunner til at du ønsker jobben! Anonymkode: e2f68...b31
Ullvott Skrevet 19. mars 2022 #11 Skrevet 19. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er overhode ikke revnede likegyldig for arbeidsgiver! Arbeidsgiver ønsker å gi jobben til en de kan vite at vil bli værende lenge. Om man søker seg tilbake til Oslo fordi man er derfra viser man at man ikke kommer til å bytte jobb fordi man skal flytte hjem igjen. Jeg ville absolutt nevnt det, men husk også å få med andre grunner til at du ønsker jobben! Anonymkode: e2f68...b31 Det er ikke noe arbeidsgiver gjør antakelser om når de skal velge ut noen til intervju; det er noe som eventuelt tas opp under intervjuet. Profesjonelle arbeidsgivere holder seg til fakta, ikke til gjetninger basert på teorier suget fra eget bryst. Arbeidsgivere vet dessuten at folk er mobile, og at det å ansette en med stedlig tilknytning ikke er noen garanti for et langt og stabilt arbeidsforhold. Men altså: det er ikke noe galt i å nevne det. Endret 19. mars 2022 av Ullvott
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #12 Skrevet 19. mars 2022 Du bør absolutt skrive det ja. Hvis ikke blir du lett forkastet. Anonymkode: b2590...1a6 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #13 Skrevet 19. mars 2022 Jeg har vært nettopp i samme situasjon, skrev i siste avsnitt på søknaden "Etter mange gode år i Nord-Norge, ønsker jeg å flytte til min hjemby Oslo". Anonymkode: 32d45...d51
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #14 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hvor i søknaden ville du skrevet det? Og hvordan ville du formulert det? Anonymkode: 7fa44...1a3 Er det noe som er desperat så er det å lytte til sånne advarsler som dette, og spørre vedkommende om enda flere råd. Jeg ville droppet det. Det setter ditt personlige liv i fokus. Ville ha fokusert på jobben jeg søker på og hvorfor akkurat jeg bør få akkurat den. Anonymkode: 8eb6b...d8e
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #15 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er overhode ikke revnede likegyldig for arbeidsgiver! Arbeidsgiver ønsker å gi jobben til en de kan vite at vil bli værende lenge. Om man søker seg tilbake til Oslo fordi man er derfra viser man at man ikke kommer til å bytte jobb fordi man skal flytte hjem igjen. Jeg ville absolutt nevnt det, men husk også å få med andre grunner til at du ønsker jobben! Anonymkode: e2f68...b31 Hva fader vet du om det? Du tar antageligvis utgangspunkt i egen bransje, men det er ikke slik at alle jobber er helt like og at alle arbeidsgivere er i en like desperat situasjon. I mange bransjer er det omvendt, da er det arbeidsgiver som sitter på makten. Anonymkode: 8eb6b...d8e
NiceOrNothing Skrevet 19. mars 2022 #16 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Takk for tips:) Bare skrive en setning om at jeg er fra Oslo og nå ønsker å flytte hjem igjen? Anonymkode: 7fa44...1a3 Ja, for eksempel skrive , hei er en oslo-jente/ gutt , som etter mange år i nord , ønsker å flytte hjem igjen .
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #17 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Tror jeg ville skrevet det i innledningen i søknaden. Anonymkode: faf28...b17 Jeg synes faktisk å skrive at man ønsker å flytte hjem til Oslo er en god innledning på søknaden. Som en slags introduksjon. En introduksjon er også viktig, mener jeg. Anonymkode: b2590...1a6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå