Gå til innhold

«Veslevoksen, er det positivt eller negativt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Prøver igjen jeg da🙄

Ville du tenkt at det var et negativt ord? Jeg var akkurat i en bursdag og da vi gav gaven så sa jeg til moren at «jeg så denne tingen og tenkte på … for hun er så veslevoksen». 

Jeg fortalte det i forbifarten til min søster, og hun mente at det kunne man ikke si, og at å kalle et barn veslevoksen ikke er positivt. 

hva tenker dere? Jeg mente ikke noe negativt, mente at barnet var modent og flink språklig. Har jeg driti meg ut? 

Anonymkode: ebe80...a83

Anonymkode: 4b13a...71d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Prøver igjen jeg da🙄

Ville du tenkt at det var et negativt ord? Jeg var akkurat i en bursdag og da vi gav gaven så sa jeg til moren at «jeg så denne tingen og tenkte på … for hun er så veslevoksen». 

Jeg fortalte det i forbifarten til min søster, og hun mente at det kunne man ikke si, og at å kalle et barn veslevoksen ikke er positivt. 

hva tenker dere? Jeg mente ikke noe negativt, mente at barnet var modent og flink språklig. Har jeg driti meg ut? 

Anonymkode: ebe80...a83

Anonymkode: 4b13a...71d

Veslevoksne barn er vel sånne belærende barn som skal fortelle andre hva de har lov til og hva de ikke har lov til, som oppfører seg som at de vet alt. 

Tror kanskje du mener at barnet er moden for alderen? Det er bra nok forklaring. 

Anonymkode: 60872...25c

• Liker 8
Skrevet

Noen liker sikkert veslevoksne barn. Jeg gjør ikke det 🤣

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Negativt. Litt sånn oppfører seg som barnet tror er forventet av voksne, ikke av egen lyst og spontantitet.

Anonymkode: 408a6...2e6

• Liker 1
Skrevet

Det kan slå begge veier. Niesen min er 11 år og er litt veslevoksen av seg av natur. Hun er veldig selvstendig, gir beskjed hvis noe ikke er greit, eller det er noe hun ikke ønsker. Hun hadde møtt en guttegjeng i 7 klasse, å de dreiv med hærverk og lurte på om hun ville bli med. Da hadde hun sagt blankt nei og gått. Har og kjefta på ei i klassen som kalte ei annen jente for feit. Hadde da sagt at man kommenterer ikke på andre sine kropper. 

Fornuftig er hun ihvertfall ❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes veslevoksen er positivt jeg da. Så kunne fint sagt det om andres barn. Typisk barn som er tidlig ute med å snakke, veldig sjarmerende med ting de sier osv. 

Anonymkode: b650e...f79

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjellige typer av veslevoksne barn. En er typen som skal belære andre voksne og prøve å hevde seg som bedrevitere (usj). 
En annen type er de som er veldig selvstendige, flink til å snakke for seg og generelt er hyggelig og «voksen» i oppførsel. Så man bør være forsiktig med å kalle andre barn for veslevoksne, nettop fordi noen kan tolke det som at du mener at ungene er belærende og irriterende. 

Anonymkode: 29778...9f5

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det er negativt. Min erfaring er at foreldre til disse barna ikke lar dem få være barn, men tvinger dem (som regel ubevisst) til å oppføre seg som små voksne. 

Anonymkode: 4bb47...94c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes det kan ha 2 betydninger, i din situasjon ville jeg tolket det som moden,altså positivt! I andre situasjoner så er veslevoksen gjerne en beskrivelse av et litt irriterende barn som legger seg opp i voksne sine samtaler, retter på andre osv.  

Vil anta at mor eventult også legger godviljen til, det hadde jo vært rart om du fornærmet bursdagsbarnet ;)

Anonymkode: ebb2e...86c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at dersom man mener veslevoksen betyr belærende, bedrevitere og irriterende, så er man selv som voksen belærende, bedreviter og irriterende. 

Da bør man ta en titt på seg selv og hvordan man fremstår 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Oppfatter det ikke som negativt. Kommer jo litt an på alder, men tenker at veslevoksne barn har et godt utviklet språk og godt "språkøre" (plukker opp fraser og ord som barn i alderen vanligvis ikke bruker). Kan være veldig sjarmerende det!

Anonymkode: 856a5...e7d

• Liker 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Jeg syns veslevoksne barn er ufordragelige. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er utelukkende negativt synes jeg. Snusfornuftig er et adjektiv for det. 

Moden for alderen, tidlig utviklet, smart.. Det er bedre ord. 

Anonymkode: ea4ce...11f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvordan man sier det, men jeg oppfatter det som oftest som noe man sier om irriterende oppførsel. Jeg synes ikke veslevoksne barn er irriterende! 😄 Og satt i sammenheng så tror jeg ikke hun trodde du mente noe negativt med det. Dette er ikke noe å tenke på 😊

Anonymkode: c3923...73f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt ene barn er/oppfattes som veslevoksen, for hun bruker et veldig voksent språk (er en lesehest). Jeg, og mange voksne oppfatter det positivt på alle måter.
Men: det var en gang en ungdom som jobbet på SFO som beskrev barna i en slags gjettelek, "Hvem liker spiderman over alt annet?" Så gjetta barna : Liam? Hvem har veldig langt hår og er søt og smiler alltid? -Emilie! Hvem er er veslevoksen/snakker som en voksen? -Min datters navn!

Det såra henne veldig. Alle vil jo være den søte, men veslevoksen? Som et stempel?

Anonymkode: b8c3f...665

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker på ordet som negativt ladet, som en eufemisme for et irriterende besserwisser-barn. Jeg hadde ikke tatt det som et kompliment dersom noen hadde sagt at døtrene mine var det.

Jeg vil ikke si du har dritt deg ut, men du burde gjerne sagt «voksen» og ikke «veslevoksen». 

Anonymkode: 66998...a70

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker på ordet som negativt ladet, som en eufemisme for et irriterende besserwisser-barn. Jeg hadde ikke tatt det som et kompliment dersom noen hadde sagt at døtrene mine var det.

Jeg vil ikke si du har dritt deg ut, men du burde gjerne sagt «voksen» og ikke «veslevoksen». 

Anonymkode: 66998...a70

Moden. Moden, smart, klok, kvikk. Og husk at veslevoksne barn ikke ønsker å være det, det er ikke noe man drømmer om akkurat (skulle ønske jeg virket eldre enn jeg er...)

Anonymkode: b8c3f...665

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at et veslevoksent barn er intelligent, altså positivt. Det kan tolkes begge veier.

Anonymkode: 46614...4c6

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker positivt hvis hun har lært å oppføre seg, negativt hvis hun er ei bitch.

Forbinder det mest med negativt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...