Gå til innhold

Gir ikke gave til voksne, ett av tre onkelbarn er myndig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I mannen min sin familie gir man ikke gaver til voksne* utenom bryllupsgaver.  Det innebærer at jeg aldri har fått gave av mine svigerforeldre eller svoger/svigerinne, og mannen har ikke fått gave på den tiden vi har vært sammen i alle fall (25 år).

* Jeg antar at mannens bror og kone og hans foreldre vil fortsette å gi gaver til henholdsvis barn og barnebarn.

Vi har ikke barn selv, men mannens bror og kona har tre barn ganske spredt i alder.  De har dog bursdag veldig nært hverandre, slik at alt feires samtidig (påskeferien).  Nå fyller eldste 19.  Da er det greit at hun ikke får, men de to yngste får, siden eldste nå er voksen?  (Jeg regner vel med at en 19-åring ikke blir sjalu fordi en 9-åring og en 12-åring får gave, spesielt siden det jo ikke er voldsomme greiene fra onkel og tante likevel?)  Eller blir dette rart?  Jeg ser liksom ingen annen måte å gjøre dette på, vi kan jo ikke fortsette å gi til yngstemann er blitt 18, for da vil jo hun få mye mindre?

(Vi har gitt en ålreit sum til konfirmasjonen og også en litt større gave til 18-årsdagen).

Anonymkode: ba4dd...dbd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det er en etablert praksis, er det helt greit at eldste ikke får. Sånn har det vært i min familie (grensen var 18 år på den ene siden 20 på den andre), og ingen har reagert på det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt, man gir jo til alle tre når de feirer bursdag samtidig. Dette er fortsatt «barn» i mine øyne, hen på 19 år er tenåring fortsatt og ikke voksen. 

Anonymkode: 6058c...7bd

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Syntes isåfall at dere kan informere om dette til mor og far til 19 åringen, så hen kan belage seg på å ikke få presang. Og at neste år da er en gunstig anledning til å ikke feire bursdag med de to andre. Jeg er ganske sikker på at 19-åringen blir misunnelig, jo. Det er da selvfølgelig når hen feirer med to andre som får gave. Forskjellsbehandling blir det. Og det føles nok slik også! 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ærlig talt, man gir jo til alle tre når de feirer bursdag samtidig. Dette er fortsatt «barn» i mine øyne, hen på 19 år er tenåring fortsatt og ikke voksen. 

Hvordan skal dette da gjøres "rettferdig"?  Når skal cut off være da?  Mannen var ikke spesielt eldre da denne regelen kom, jeg var 20 da jeg kom inn i familien og har aldri fått, som sagt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Når man er 19 år så er man voksen. Da hadde jeg bodd alene i 3 år og på vei mot svennebrev nr 1.  så når man er 19 så bør man hvertfall være voksen. Hvis ikke er oppdragelse feil. Min første flyttet og tok ansvar for sitt liv fra 17 år. Gaver slutter jeg å gi etter konfirmasjon til andres barn. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har samme regel i vår familie/svigerfamilie. Man sender ikke gave til voksne. 

Men - om bursdager feires, så gis det gave. Uansett om "bursdagsbarnet" er 19 eller 32. 

Anonymkode: 82cfd...ed7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det opplegget der er så jævlig sært! Jeg synes at man gir gave til bursdags«barnet» dersom vedkommende inviterer til selskap. Ikke noe selskap = ingen gave. Veldig enkelt å forholde seg til. Regner med at samme regel praktiseres til jul også? Hvorfor er folk så utrolig gjerrige? 

Anonymkode: 31a71...ff4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det opplegget der er så jævlig sært! Jeg synes at man gir gave til bursdags«barnet» dersom vedkommende inviterer til selskap. Ikke noe selskap = ingen gave. Veldig enkelt å forholde seg til. Regner med at samme regel praktiseres til jul også? Hvorfor er folk så utrolig gjerrige? 

Anonymkode: 31a71...ff4

Men dette er jo familiemedlemmer med stor aldersforskjell. En 19-åring inviterer sannsynligvis ikke ts i bursdagen sin.

Anonymkode: 597bb...0b3

AnonymBruker
Skrevet

Kan ta med noe enkelt, noe sjokolade eller lignende kanskje? Så får 19-åringen mer en oppmerksomhet?

Anonymkode: 081e2...218

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi har samme regel i vår familie/svigerfamilie. Man sender ikke gave til voksne. 

Men - om bursdager feires, så gis det gave. Uansett om "bursdagsbarnet" er 19 eller 32. 

Det gjøres ikke her.  Avhengig av hvilket tidspunkt påsken faller på, vil 3 av seks voksne også kunne ha bursdag på dette tidspunktet, men det gis ikke gaver likevel, selv om det "feires".  Nå er ikke bursdager en stor greie i min svigerfamilie, men man samles jo uansett på hytta i påsken, så det blir jo kanskje ei kake eller noe.

Dette er en regel de følger såpass strengt at det hender de blir litt sure når min mann får fin gave av mine foreldre (noe han gjør).  

AnonymBruker
Skrevet

Da hadde jeg innført en ny regel om at alle tantebarn får gave så lenge jeg lever, uansett hvor gamle de er. Jeg fatter ikke hvorfor det er så mye vrangvilje og regler hos enkelte familier når det kommer til å gi folk gaver. For meg er det helt utrolig at det innføres "aldersgrense" på presanger! Jeg bruker ikke mye penger på gaver til folk men, jeg syntes at familien min er verdt en oppmerksomhet på dagen sin uavhengi av alder. Du sier jo selv at det ikke er store greiene man får av tante og onkel likevel. Tar det liv av økonomien å gi en liten oppmerksomhet?

Anonymkode: e2461...05d

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da hadde jeg innført en ny regel om at alle tantebarn får gave så lenge jeg lever, uansett hvor gamle de er. Jeg fatter ikke hvorfor det er så mye vrangvilje og regler hos enkelte familier når det kommer til å gi folk gaver. For meg er det helt utrolig at det innføres "aldersgrense" på presanger! Jeg bruker ikke mye penger på gaver til folk men, jeg syntes at familien min er verdt en oppmerksomhet på dagen sin uavhengi av alder. Du sier jo selv at det ikke er store greiene man får av tante og onkel likevel. Tar det liv av økonomien å gi en liten oppmerksomhet?

Denne ville jeg også gått for. Gi tantebarna gaver. Andre kan ikke nekte deg det. 

Her, så ville min ene bror slutte å gi gaver til onkelbarna når de ble 18. Greit nok. Det som ikke var greit, var at han prøvde å overtale meg til det samme. Det brydde jeg meg ikke om. Jeg gir fortsatt gaver til tantebarna mine.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har samme regel på julegaver med aldergrense 15 år. Bursdag feirer vi ikke sammen, vi bor spredt.

Anonymkode: ddbcc...756

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er oppvokst med aldersgrense av den enkle grunn at jeg har 20 søskenbarn, det blir fort mange gaver. Søskenbarna var spredd ganske godt da, så var aldri 20 å handle til samtidig. Men var noen år der foreldrene min hadde ganske høye utgifter i gaver. 

Anonymkode: 081e2...218

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det gjøres ikke her.  Avhengig av hvilket tidspunkt påsken faller på, vil 3 av seks voksne også kunne ha bursdag på dette tidspunktet, men det gis ikke gaver likevel, selv om det "feires".  Nå er ikke bursdager en stor greie i min svigerfamilie, men man samles jo uansett på hytta i påsken, så det blir jo kanskje ei kake eller noe.

Dette er en regel de følger såpass strengt at det hender de blir litt sure når min mann får fin gave av mine foreldre (noe han gjør).  

Da er man sammen. Men samles ikke for å feire. To ulike ting. 

AnonymBruker
Skrevet

Sært p ikke gi gaver

Anonymkode: 818be...134

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gi nå den eldste en liten oppmerksomhet. Gavebudsjettet deres velter jo ikke økonomien, og hvis dere fortsetter å feire de tres bursdag på samlinger i påskeferien etter at alle er voksne, så gi noe til de bursdagsbarna som er tilstede. Det blir litt istedetfor vertinnegave. Jo eldre de blir, jo mer kan gaven være en fin påsksjokoladepose fra Anton Berg.

Anonymkode: 7d0d0...033

AnonymBruker
Skrevet

I min familie er det vanlig å gi bursdagsgave (og julegave) når man er invitert i selskap, uansett om "bursdagsbarnet" er under 18, eller over.

Hvis vi ikke er invitert i selskap er regelen at de over 18 ikke får gave.

Helt ærlig ville jeg følt meg frekk hvis jeg hadde dukket opp i selskap uten å ha med noe til den/de som blir feiret.

Anonymkode: 37390...03e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

På ene siden min har hele familien en fast grense på 18 år. Det er en ganske stor familie med ekstremt sprik i alder så det måtte nesten gjøres slik. Så dagen du fylte 18 ble det stopp. I den andre familien min var det også tanken, men siden jeg er mye eldre enn resten av barna så fikk jeg i mange år etter 18års dagen min, de andre barna fikk ikke etter 18 år. Men det skal sies at det ikke er normalt med bursdagsgave i mine familier med mindre det er bursdagsbesøk og det er ingen i mine familier som har hatt familiebesøk bursdag etter de er fylt 18. 

Jeg tror jeg bare ville avklart det med resten av familien? Jeg synes jo det er litt spesielt å ha familiebursdag som 19 åring da, og hadde hvert fall ikke brydd meg om jeg ikke fikk gave, men det er jo forskjellig i hver familie. 

Anonymkode: 8a2ed...93d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...