Gå til innhold

Gått opp 5 kg på kort tid «uten grunn»

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, men det jeg stusser på er at disse 5 kg har kommet på kort tid og har alltid spist pizza, godt og cider i helgene

Anonymkode: 1ebb2...2ae

kanskje det kan være fordi på samme måte som kroppen kan bruke lang tid på å gå ned 5 kg, så kan den i noen tilfeller bruke lang tid på å gå opp 5 kg. men plutselig en dag/uke, så er du der, 5 kg pluss eller minus. har lært at kroppen ofte jobber og justerer seg selv i sitt tempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.3.2022 den 17.06):

Går aldri over 2000 kalorier, spiser klassisk grønt og protein til middag og pizza og søtsaker kun i helgene. Drikker bare vann i ukedagene. Trener 2-3 ganger i uka og går 10 000 skritt hver dag. 

Syns jeg var så rund i kinnene i dag og så vekten har gått opp til 58, for bare 4 uker siden var den på 55 og før jul på 53. Jeg begynner å bli redd for om dette ikke vil stoppe snart og jeg ender opp på 80 kg hvis dette fortsetter i samme tempo. Hva annet enn å sulte meg kan jeg gjøre for å hindre mer vektoppgang? Stoffskifte og blodsukker er fint, bruker ingen medisiner. Drikker en del vin eller sukkerfri cider i helgene, kan det alene føre til såpass vektøkning? 

Er alkoholen som har skylda ja, kutt den ut, så ser du forskjell.

Anonymkode: 5ac8e...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med andre ting, som søvn, hormonbalanse og syklus, stressnivå, humør, osv? Vekt handler, Dessverre, om mye mer enn kun kalorier inn og ut da en rekke faktorer spiller inn om kompliserer regnestykket. Har.å noe endre seg i livet ditt? Hvordan ser en typisk matdag ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det er rart at det er så mange som sier at 2000 kcal om dagen er for mye. Hun har en aktiv livsstil og 1700 er jo for henne en slankekur. 5 kg er 35000 kalorier ekstra. Mistenker enten hormonell årsak og væskeretensjon eller mat som ikke registreres slik at inntaket er høyere enn det ts tror selv. 
Kan bare si at jeg er kvinne 168 cm og 48 kg, og holder stabil vekt på 2400kcal om dagen

Anonymkode: 3eb47...bc2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei, dere som har foreslått væskeretensjon har nok hatt rett i tillegg til mer cider, i dag var nemlig vekten nede på 56, gått ned 2 kg på 2 dager. Har veldig høyt stressnivå på jobb og går konstant med høy puls så kan kanskje virke litt inn det også. Takk for svar forresten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Synes det er rart at det er så mange som sier at 2000 kcal om dagen er for mye. Hun har en aktiv livsstil og 1700 er jo for henne en slankekur. 5 kg er 35000 kalorier ekstra. Mistenker enten hormonell årsak og væskeretensjon eller mat som ikke registreres slik at inntaket er høyere enn det ts tror selv. 
Kan bare si at jeg er kvinne 168 cm og 48 kg, og holder stabil vekt på 2400kcal om dagen

Anonymkode: 3eb47...bc2

Jeg er 170cm og 56kg, og jeg holder vekten stabil med 1600kcal om dagen. (36år). Så det er ikke noen fasit. Dersom ts går opp i vekt er det jo fordi inntaket av noe er for høyt for hennes kropp. Man må finne ut hva som gjelder for en selv, ikke stole på generelle kalkulatorer osv.

Anonymkode: db05a...bdd

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.3.2022 den 19.58):

Et glass rødvin er jo også 85 kalorier da. 

Anonymkode: 23f94...b6a

Og et glass hjemme er sjeldent et glass, sånn mengdemessig 😅 er vel snakk om sånn 2-3 cm i glasset

Anonymkode: 91164...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke å telle kalorier. Men jeg har gått opp fra 59 kg til 66 kg i løpet av bare 2 år. Synes det er mye. Men antar at det skyldes alder også. I visse perioder av livet så legger man ofte litt på seg. 

Et råd er å trene mye kondisjon. Jeg forsøker å trene litt kondisjon via løpemølle for å få litt styr på vekten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...