Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er bare 16 uker på vei da når vi kommer dit men ville dere dratt i bakken? Nå tenker jeg på ting kan skje.. man kan bli påkjørt/falle osv.. er jo liten sjangs men.. har aldri opplevd noen fallulykker men anyway … holde meg i langrennsløypa?😅

Anonymkode: 3c9bc...2c2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helsedirektoratet fraråder å stå på alpint når man er gravid, så jeg ville holdt meg i langrennsløypa. Du får opp kilde på det dersom du søker på alpint og gravid på Google. 

Anonymkode: ce568...07d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Uansett hvor stødig man står selv, så er det mange andre med mer eller mindre kontroll i bakken. Ville ikke risikert å bli påkjørt blant annet. :)

Anonymkode: 8e30b...dde

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det ca like langt på vei som deg med nr. 1 :) Men tok det litt roligere enn jeg pleier, og ble mest langrenn den ferien!

Anonymkode: dd8fe...0cf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ganske avslappet som gravid, men slalåm hadde jeg ikke tatt sjansen på. Særlig ikke i påsken som det sikkert er fullt i alle bakkene. 

Anonymkode: e8e1c...39b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke stått på langrenn heller, men nå står jeg hvert 4 år og ferdighetene er der etter 😅

Anonymkode: be6c6...15c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er helt avhengig av ditt ferdighetsnivå. er du relativt nybegynner eller stått lite i år hadde jeg droppet det. 

Du må også vurdere antall folk i bakken. 

Jeg har spurt min lege om dette basert på mitt ferdighetsnivå. jeg er viderekommende og står hver helg hele vinteren. Jeg fikk lov å stå ut sesongen /hensynet var til hvor stor magen var blitt og min balanse/bekken:) Er selv 16-17 uker I påska.I påska vil jeg samtidig passe mer på og kjøre rolig, og nok droppe de tidene og dagene det er tettest folk - kan alltid komme noen å kjøre på deg. 

Anonymkode: 27668...463

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sto på slalåm med stor mage. Tok etterhvert hensyn til min mor angående å ikke kjøre de bratteste bakkene, men jeg kjørte til jeg var 7 mnd på vei. Da forsvant snøen. 

Anonymkode: 09cc8...571

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det, og falt. Det var ikke veldig gøy å måtte overvåke bevegelser og hjerterytme i 24 timer. Med beskjeden om at man måtte følge med på om man begynte å blø, for det kunne være morkake som hadde løsnet. Det gikk heldigvis bra. Jeg falt rett på åpen bakke, ingen hindring eller noe. Grunnen var at tyngdepunktet var flyttet og det klarte ikke kroppen å holde følge med på i skibakken. Hadde droppet det om jeg var deg. 

Anonymkode: a2c6a...057

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde også det og også falt, og det resulterte i en blødning som skremte vettet av meg. Var ikke farlig, var sprukket blodåre på livmorhals (eller noe sånn, var på sykehus i utlandet så skjønte ikke alt). Så sett i ettertid, burde jeg kanskje ikke. Samtidig, har det gått fint, ungen er blitt 7 år allerede, og det var faktisk siste gang jeg sto på slalåmski. Fordi barneproduksjon begynte da, og sånn..  

Så, kan ikke si at jeg angrer så veldig.. Men vær veldig forsiktig. 

Anonymkode: 5a1bf...72b

AnonymBruker
Skrevet

Ville droppet. En ting er om du er veldig erfaren og har bakkene for deg selv, men i påsken er det uansett mange løse kanoner i smekkfulle bakker.

Anonymkode: 6438a...34f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det. Husk på at kroppens balanse forstyrres i graviditeten. Man faller lettere, og trår lettere over. Jeg gikk litt på ski rundt uke 13-15. Men tok det forsiktig, rant ikke ned bakkene.

Anonymkode: 5aade...96e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke gjort det. Noen ting dropper jeg lett for å unngå unødvendig risiko. 

Anonymkode: 5c6d7...ff3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dette er helt avhengig av ditt ferdighetsnivå. er du relativt nybegynner eller stått lite i år hadde jeg droppet det. 

Du må også vurdere antall folk i bakken. 

Jeg har spurt min lege om dette basert på mitt ferdighetsnivå. jeg er viderekommende og står hver helg hele vinteren. Jeg fikk lov å stå ut sesongen /hensynet var til hvor stor magen var blitt og min balanse/bekken:) Er selv 16-17 uker I påska.I påska vil jeg samtidig passe mer på og kjøre rolig, og nok droppe de tidene og dagene det er tettest folk - kan alltid komme noen å kjøre på deg. 

Anonymkode: 27668...463

Jeg står 4-7 ganger i uka gjennom vinteren, og på sommeren. Og det hjalp ikke meg da jeg likevel falt. Selvom man har ferdighetene, så er man utsatt. Ha det i bakhodet :) 

Anonymkode: a2c6a...057

AnonymBruker
Skrevet

Kunne godt stått, for lite sannsynlig at jeg faller, og ville bare stått så sakte at et fall hadde vært uproblematisk uansett. 

Man tåler faktisk et lite fall som gravid og. Ungen ligger trygt beskyttet der inne, og det eneste som skjer er at man får litt sår rumpe, som vanlig. Enkelte høres ut som om de magisk blir til porselen etter befruktning. 

Meeen, det jeg ikke tar sjansen på, er 80 kilos 15 åringen i 100 km/t uten kontroll, og spesielt ikke i påska når det er mye folk. 

Så for min del har jeg bestemt med for å droppe det. Er jo ikke så gøy når man må kjøre så sakte uansett. Da kan jeg like godt gå på langrenn. 

Anonymkode: 6ed65...1a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville droppa det. Selv om du er vant til å kjøre, er leddene litt løsere når du er gravid, og tyngdepunktet endrer seg etterhvert også. I tillegg er det såpass mye folk i bakken i påska, at selv om du er veldig forsiktig selv så kan du fremdeles falle fordi noen kjører inn i deg. 

Anonymkode: 36dd0...790

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kunne godt stått, for lite sannsynlig at jeg faller, og ville bare stått så sakte at et fall hadde vært uproblematisk uansett. 

Man tåler faktisk et lite fall som gravid og. Ungen ligger trygt beskyttet der inne, og det eneste som skjer er at man får litt sår rumpe, som vanlig. Enkelte høres ut som om de magisk blir til porselen etter befruktning. 

Meeen, det jeg ikke tar sjansen på, er 80 kilos 15 åringen i 100 km/t uten kontroll, og spesielt ikke i påska når det er mye folk. 

Så for min del har jeg bestemt med for å droppe det. Er jo ikke så gøy når man må kjøre så sakte uansett. Da kan jeg like godt gå på langrenn. 

Ja, barnet ligger ganske godt beskyttet, så det er ikke selve slaget mot magen/babyen som er det største problemet, men at et fall kan føre til morkakeløsning. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, barnet ligger ganske godt beskyttet, så det er ikke selve slaget mot magen/babyen som er det største problemet, men at et fall kan føre til morkakeløsning. 

KAN ja, men det er ekstremt sjeldent, og noe som ikke et vanlig fall i lav hastighet vil føre til hos friske kvinner. Det er hysteri. 

Morkakeløsning skjer stort sett ved fall type ned trapp, eller i bilulykker etc. 

Det er mye som KAN skje i livet, men som er veldig lite sannsynlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville vært forsiktig i bakkene, men langrenn ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med, forutsett at du ikke er helt nybegynner. 

Anonymkode: cd76d...5db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...