Gå til innhold

Dere som har tenåringer, hvordan gjør dere det med klær og utstyr?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en datter på 13 år som vil ha penger til nye klær hele tiden. Hun skal ha nytt hver sesong og stadig nye ting som dukker opp. Det er lite miljøvennlig og dyrt. Men hun påstår at «alle andre får»? 

Hva er vanlig? Hun er langt fra så gammel at hun kan begynne å jobbe. Så pengene kommer fra oss. 

Anonymkode: b2331...d49

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den gangen jeg var tenåring, så fikk jeg aldri nye klær bortsett fra bursdag, jul og eller hvis jeg hadde vokst ut av noe. Dette var normalen da, men skjønner at det var slik det var før. 

Anonymkode: b2331...d49

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har tre tenåringsgutter. Her arver de en del basisplagg etter hverandre (jeans, hettegensere, t-skjorter osv..). Det går helt fint, og er faktisk stas - måtte det vare😉. De ønsker seg også gjerne klær til bursdag og jul. De to eldste har deltidsjobb og styrer disse pengene selv. Ser imidlertid at de selvtjente pengene ofte spares i stedet, gjerne til større ting. Selvsagt får de ting når de trenger, men vi har en avtale om at hvis prisen er høy (f.eks om de vil ha en dyr merkegenser), så må de dekke en del av beløpet selv. Dette fungerer fint hos oss. Det er noe med å henge med i tida, men samtidig leve etter evne..  Målet er at de skal klare seg selv og være selvstendige i framtida😊

Anonymkode: 86bd9...b4a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde oppgaver hjemme og fikk ukelønn, som jeg sparte så jeg kunne kjøpe klær jeg ønsket meg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen vokset veldig  mye og uregelmessig til han ble 18 (20 nå) så han trengte hele tiden nye klær og sko.

Datter på nå 16 har vært veldig stabil og ikke vokst siden hun var 14 og hun og jeg er nesten samme størrelse i klær og sko og hun synes jeg har "en kul stil" haha så vi bytter en del klær mellom oss

Anonymkode: 038df...2c3

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg fikk det jeg trengte, men fikk ikke nytt og dyrt bare fordi jeg ville det. Hadde jeg vært deg så hadde jeg ordnet ukelønn og oppgaver (13 år er ikke for tidlig for å begynne å jobbe, men forstår at det kan være vanskelig å finne en jobb utenom hjemmet). Vil hun ha noe dyrere enn det du synes er fornuftig så kan hun spare og bruke egne penger.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min 14 åring får nye klær når han behøver det. Men kjøper ikke bare for at han har lyst på nye 

Anonymkode: 413fb...bd6

AnonymBruker
Skrevet

15 åringen (gutt) får nesten bare nye klær 3-4 ganger i året (bursdag, jul, 17. mai og skolestart), da er han fornøyd.  12-åringen kunne dratt på shopping hver helg om hun hadde hatt penger (kjøper ikke dyre klær), så vi begrenser litt hvor mye penger hun får. Bruker alle penger fra besteforeldre på klær og penger fra pant og om det blir litt til overs om hun drar og handler for oss.  Hun arver også klær av broren så klesskapet er stappfullt siden kun bukser som blir for smått. Har klær i størrelsen 134-S som passer i skapet. Nå er stilen baggy, så klærne kan passe i masse år til….    Vi har samme skostørrelse så hun forsyner seg av mine sko. 

Anonymkode: f829d...b08

Skrevet

Jeg fikk penger 2 ganger i året for å kjøpe klær, hva jeg kjøpte var opp til meg. Kjøpte jeg ett plagg for disse pengene var det det plagget jeg fikk da.

Mine barn er ikke opptadd av klær. Sønnen vokser mye ennå og får nye når de gamle er for små. Datteren vokser ikke så mye, og rydder ikke ut de klærne hun ikke lenger bruker og så lenge skapet er fult blir det ikke fylt på med nytt heller...

AnonymBruker
Skrevet

Det vurderer jeg fra gang til gang, plagg til plagg. Hun får jo ikke nytt bare fordi hun ønsker seg det eller ber om det, det handler om behov, pris, hvor sterkt ønske, hvor nyttig, hvor pent jeg syns det er, hvor lenge hun har ønsket seg det, om hun er villig til å vente, prioritere bort noe annet, vår økonomi den måneden .... osv. Min er 13, og hun får mer enn før, men får ikke nytt bare for å få nytt selvsagt, annet enn en sjelden gang vi "er på shopping", på ferie eller noe.  

"Alle andre får" , ja, alle andre får NOE, av og til, når de trenger noe eller bare fordi de har lyst på noe. Men alle andre får ikke alt, alltid. Det ser du vel selv, du kjenner vel vennene hennes? 

Men jeg gir ikke penger, i så fall er det til et konkret plagg vi har avtalt. Jeg betaler, så jeg bestemmer til slutt.Hun har aldri fått penger "til å kjøpe klær" generelt.

Anonymkode: 85b1d...be7

AnonymBruker
Skrevet

Mine får nye klær når de trenger det, i tillegg ønsker de seg ofte bestemte klesplagg til jul/bursdag. Ett av barna bruker i tillegg mye av egne penger på å kjøpe klær og sko.

det hender de innimellom spør om de kan få en genser eller noe, og da vurderer jeg det der og da. Har barnet fått mye penger/ting/opplevelser i det siste?

mine barn får ikke ukepenger, de får penger når de trenger det. Skal de ut å gjøre noe, så vippser jeg penger når de trenger det (dersom jeg synes det er forsvarlig).

Anonymkode: 7dab1...11b

AnonymBruker
Skrevet

Stort sett hver måned 

Anonymkode: eee5c...fe9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Stort sett hver måned 

Å min får selvsagt bestemme klær selv 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg selv kjøper klær til meg selv hver sesong og når jeg finner noe jeg har lyst på. Og da syns jeg det bare er rett at barna også får samme. De får jo ikke alt de peker på, for de må prioritere det de helst vil ha.

(Gutt 16 og jente 14)

Anonymkode: e4dd4...3cd

AnonymBruker
Skrevet

Mine er kjempe opptatt av merkeklær, og de ønsker seg «fordi alle andre får». 
vi opplever/opplevde også at mye av impulsive ønsker, og at jakker og klær ble liggende ubrukt fordi de egentlig ikke likte det så godt likevel. 
For oss har det løst seg sånn her: 

1. De måtte ønske seg dyre klær til jul/bursdag. Ventetiden gjorde at de noen ganger stryker ting av lista, eller de ble skikkelig glade da de fikk det og bruker plaggene MASSE.  
2. når det toppet seg med ønsker og forventninger hadde jeg en alvorsprat (eller utblåsning er mer riktig) der vi regnet på hvor mange penger «bomkjøpene» egentlig kostet, og hvordan det påvirker familieøkonomien. Jeg satte det i sammenheng med hvor lenge de kan bruke det før de vokser ut av det, og faktisk hvor mange timer jeg må jobbe for å tjene disse pengene. Det var VELDIG nyttig, og maset stoppet faktisk. 
3. vi har begynt å handle mye mer på Tise. Sist uke kjøpte jeg to gensere for tilsammen 600kr (inkl frakt) og strålende glade jente som har brukt dem hver dag siden (Nypris hadde vært 1600). 

Så noen ganger må man hjelpe dem til å få en forståelse av hvor mye de faktisk ber om, og lære dem å ønske seg.  Og klare å si nei, selv om man så gjerne vil gi dem alt 😉 det er virkelig ikke lett synes jeg… 

Anonymkode: e7373...a92

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mine er kjempe opptatt av merkeklær, og de ønsker seg «fordi alle andre får». 
vi opplever/opplevde også at mye av impulsive ønsker, og at jakker og klær ble liggende ubrukt fordi de egentlig ikke likte det så godt likevel. 
For oss har det løst seg sånn her: 

1. De måtte ønske seg dyre klær til jul/bursdag. Ventetiden gjorde at de noen ganger stryker ting av lista, eller de ble skikkelig glade da de fikk det og bruker plaggene MASSE.  
2. når det toppet seg med ønsker og forventninger hadde jeg en alvorsprat (eller utblåsning er mer riktig) der vi regnet på hvor mange penger «bomkjøpene» egentlig kostet, og hvordan det påvirker familieøkonomien. Jeg satte det i sammenheng med hvor lenge de kan bruke det før de vokser ut av det, og faktisk hvor mange timer jeg må jobbe for å tjene disse pengene. Det var VELDIG nyttig, og maset stoppet faktisk. 
3. vi har begynt å handle mye mer på Tise. Sist uke kjøpte jeg to gensere for tilsammen 600kr (inkl frakt) og strålende glade jente som har brukt dem hver dag siden (Nypris hadde vært 1600). 

Så noen ganger må man hjelpe dem til å få en forståelse av hvor mye de faktisk ber om, og lære dem å ønske seg.  Og klare å si nei, selv om man så gjerne vil gi dem alt 😉 det er virkelig ikke lett synes jeg… 

Anonymkode: e7373...a92

Tenker flere bør ta samtalen om særlig punkt 2 (hvor mye må foreldrene jobbe for å tjene inn klærne/utstyret - og hvor mye må de selv jobbe etter fylte 18 år basert på vanlig lønn for den aldersgruppen). 

Og så viktigste: se på dokumentar om klima, miljø og tekstilindustrien. Klær må man ha, men å bytte hyppig ut er uaktuelt av grunner som er langt større enn «alle andre får». 

AnonymBruker
Skrevet

Mine (gutter 12 og 14) er foreløpig ikke spesielt opptatte av klær, og har aldri nevnt spesielle merker. Den yngste arver en del av den eldste, og de får klær og sko når de trenger det. Hvis det er plagg de bare ønsker seg og ikke trenger, må de spare til å kjøpe det selv. Det gidder de vanligvis ikke, de bruker heller pengene på elektroniske duppeditter.

Anonymkode: 6c936...189

Skrevet

Har gutt 13 år. Han har hittil aldri ønsket seg et eneste klesplagg. Han vokser som ugress, og klærne blir for korte i beina og ermene, men det bryr han seg ikke om. Jeg kjøper klær til ham fordi jeg blir flau av å se ham i for korte bukser. Han vil helst ikke være med på butikken, og hvis jeg tvinger ham så tar han det første og beste og sier seg ferdig og vil hjem. Tror ikke han vet navnet på noen klesmerker, eller butikker for den del. Han blir fornøyd med alt jeg kjøper. Det har hendt et par ganger at jeg har lagt nye plagg inn i skapet, og han tar dem på seg uten å engang merke at de er nye...

Så jeg kjenner meg overhode ikke igjen i problematikken, sorry😅

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min blir snart 16 og er egentlig lite opptatt av det. Får når hun trenger. 
Hun vil heller på kino med venner, gå på senteret ol. 

Anonymkode: e9826...def

Skrevet

Jeg tenker at de selvsagt får det de trenger av klær men om de vil ha noe spesielt eller noe dyrt kan de ønske seg det til jul eller bursdag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...