Gjest Jaconandersen Skrevet 18. mars 2022 #1 Del Skrevet 18. mars 2022 (endret) Barn elsker dinosaurer, de blir tiltrukket av dem, nesten som et instinkt. Som et minne lagret i mennesket, alt fra det er født. Men moderne vitenskap sier at mennesket har aldri levd side om side med disse sakpningene og dersom våre forefedre, små pattedyr, såg disse dyrene. Så burde vel heller reaksjonen være avsky, slik vi føler mot edderkopper og slanger. Barna elsker insteden disse dyrene og det gjør voksne også. Helt siden mennesket begynte å lage tegninger, statuer og skrive ned tankene sine, har de skrevet om drager. Gigantiske slanger, krypdyr og firfisler. Forvokste reptiler som levde i naturen. Lignende dinosaurer, men ofte med egenskaper som ikke vi kjenner til at de hadde, slik som å sprute ild. Historiene handlet som oftest om å ta livet av vesenet. Det er ikke unaturlig å tenke, at dersom dette var ekte dyr, så hadde mennesket en hånd med i at de ble så mye færre, kanskje utryddet. Kanskje de hadde svakheter som ikke vi kjenner til, som gjorde at de hadde vansker med å konkurrere med mennesker eller kanskje de hadde vansker med å overleve i dagens klima. Klart, de brukte aldri ordet vi bruker i dag: dinosaur. For det ble først funnet opp på 1800-tallet. De brukte andre ord. Les litt om de gamle historiene her: https://en.wikipedia.org/wiki/Dragon#Proto-Indo-European Kan det til og med hende at disse vesenene fremdeles eksisterer, langt borte fra menneskelig sivilisasjon? Dypt inne i jungelen, i gjemte daler? Hvorfor har mennesket alltid vært så interessert i disse skapningene, når de aldri har sett dem? Endret 18. mars 2022 av Jaconandersen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nimbus2000 Skrevet 18. mars 2022 #2 Del Skrevet 18. mars 2022 (endret) Jaconandersen skrev (1 time siden): Helt siden mennesket begynte å lage tegninger, statuer og skrive ned tankene sine, har de skrevet om drager. Gigantiske slanger, krypdyr og firfisler. Forvokste reptiler som levde i naturen. Lignende dinosaurer, men ofte med egenskaper som ikke vi kjenner til at de hadde, slik som å sprute ild. Hi Det er nok også hvorfor vi liker dinosauerer, de er det nærmeste drager og monstre man kommer i den virkelige verden. Dinosaurer er også pensum på skolen i motsetning til drager og monstre. Må være drømmetimene for mange barn. Her kan de få se bilder av monstre og skryt for å kunne navnene deres. Endret 18. mars 2022 av Nimbus2000 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #3 Del Skrevet 18. mars 2022 Nei, dinosaurene er utryddet. Det finnes ikke hemmelige daler på jorden. Anonymkode: 1a1b0...ce7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 18. mars 2022 #4 Del Skrevet 18. mars 2022 Det er jo mange som tror at sjøormer er dinosaurer som har overlevd. Folk har sett sjøormer helt opp til vår tid, så ikke så rart at folk er fascinert. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #5 Del Skrevet 18. mars 2022 4 hours ago, Jaconandersen said: Kan det til og med hende at disse vesenene fremdeles eksisterer, langt borte fra menneskelig sivilisasjon? Dypt inne i jungelen, i gjemte daler? Om de er gjemt så tenker jeg de er i sjøen. Der er det lettest å gjemme et stort monster. Anonymkode: e2005...7e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #6 Del Skrevet 18. mars 2022 Jaconandersen skrev (5 timer siden): Hvorfor har mennesket alltid vært så interessert i disse skapningene, når de aldri har sett dem? Sikkert fordi de har snublet over noen fossiler av dinosaurer og dermed trodd de fantes ute i verden et sted. Anonymkode: 09800...0f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SVK Skrevet 18. mars 2022 #7 Del Skrevet 18. mars 2022 Min store drøm er å blir rik nok til å ha et stort hus med plass til dinosaurskjeletter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #8 Del Skrevet 19. mars 2022 Det begynte på 90-tallet, med filmen 'Jurassic Park' Anonymkode: cc44b...a44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #9 Del Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det begynte på 90-tallet, med filmen 'Jurassic Park' Anonymkode: cc44b...a44 Nei Anonymkode: 39dee...e2e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #10 Del Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det begynte på 90-tallet, med filmen 'Jurassic Park' Anonymkode: cc44b...a44 Nei, det begynte lenge før det. Jeg er født i 63 og var veldig fascinert av dinosaurer som barn. Foreldrene mine hadde en bok om «alt mulig». Der var det noen tegninger av dinosaurer. Den boken tok jeg frem gang på gang, og det var bare dinosaurene i den jeg var opptatt av. Anonymkode: ef885...e36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #11 Del Skrevet 20. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 19.3.2022 den 23.20): Nei Anonymkode: 39dee...e2e Jo. Du er ikke gammel nok til huske dette, zoomer. AnonymBruker skrev (16 timer siden): Nei, det begynte lenge før det. Jeg er født i 63 og var veldig fascinert av dinosaurer som barn. Foreldrene mine hadde en bok om «alt mulig». Der var det noen tegninger av dinosaurer. Den boken tok jeg frem gang på gang, og det var bare dinosaurene i den jeg var opptatt av. Anonymkode: ef885...e36 Allmenn interesse for dinosaurer starter etter Jurassic Park, jo. Før dette var det for spesielt interesserte og/eller små barn. Som du bekrefter selv. Anonymkode: cc44b...a44 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #12 Del Skrevet 20. mars 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jo. Du er ikke gammel nok til huske dette, zoomer. Allmenn interesse for dinosaurer starter etter Jurassic Park, jo. Før dette var det for spesielt interesserte og/eller små barn. Som du bekrefter selv. Anonymkode: cc44b...a44 Den allmenne interessen for dinosaurer gjelder stort sett kun barn. Det er ikke vanlig at voksne bruker mye tid på dinosaurer. Anonymkode: e2005...7e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #13 Del Skrevet 20. mars 2022 Fordi dinosaurer er kule, og barn liker kule ting Anonymkode: ff79d...86e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rogadame Skrevet 21. mars 2022 #14 Del Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 19.3.2022 den 23.17): Det begynte på 90-tallet, med filmen 'Jurassic Park' Anonymkode: cc44b...a44 Nei . Jeg var dinosaurfrelst jentunge født på slutten av 70 tallet og ville alltid låne bøker om de på biblioteket. Såg programmet "Magnus/magnum?" på nrk om vitenskap på 80/ 90 tallet Var dog ikke så populær i kristendomstimen på skolen da jeg prtotesterte på den konservative læreren som mente at dinosaurene døde ut med Noahs Ark.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #15 Del Skrevet 21. mars 2022 Har alltid vært dinosaur-interessert! Felte en tåre da jeg så Big Sue på Field Museum i Chicago 🥲 Vakker skapning! K30 Anonymkode: 50c1b...81c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2022 #16 Del Skrevet 21. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 20.3.2022 den 23.40): Den allmenne interessen for dinosaurer gjelder stort sett kun barn. Det er ikke vanlig at voksne bruker mye tid på dinosaurer. Anonymkode: e2005...7e5 Etter Jurassic Park gjorde de det jo. Men det dabbet fort av, siden oppfølgerne ikke var spesielt bra. Anonymkode: cc44b...a44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå