AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #1 Skrevet 18. mars 2022 En på 11 mnd som ikke tar flaske og ikke vil ha noe annet enn vann i tutekopp, sugerørskopp og vanlig kopp... Spiser litt varierende, men har absolutt evnen til å spise fulle måltider, er bare mer interessert i pupp til både forrett og dessert, samt mellommåltid. Ammer nå minst hver 3. time gjennom dagen. Jeg må kjøre frem og tilbake fra jobb for å amme, og savner litt mer kontinuitet i arbeidsdagen. Jeg har 2 timer ammerfri, så det går jo greit nok, men skulle gjerne vært på jobb i 5,5 timer i strekk, istedenfor 2,5 pluss 2,5 så en halvtime-time på kvelden igjen. Bor i Oslo, så bompenger hver dag begynner å bli dyrt.... Har prøvd å være på jobb i 5 timer, men det ender med at ungen sitter fast i puppen hele ettermiddag, kveld og natt... det funker ikke. I allefall ikke kontinuerlig amming på natt... Ammer 2 ganger på natt til vanlig, det går helt fint... Bør jeg prøve å avvenne helt på natt, før jeg trapper ned på dagtid og? Kanskje vi da unngår at han tar igjen det tapte hele natta? Anonymkode: 48bbd...09a
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #2 Skrevet 18. mars 2022 Dette høres trasig ut for alle, du er en helt som står i det. Hvis baby ikke har vektproblemer, ville jeg kuttet ned på dagammingen. Først ved å amme hver 4 time, så hver 5 time over en uke, så hver 7 time neste uken for å se om det blir bedre. Anonymkode: 56a87...994
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #3 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Dette høres trasig ut for alle, du er en helt som står i det. Hvis baby ikke har vektproblemer, ville jeg kuttet ned på dagammingen. Først ved å amme hver 4 time, så hver 5 time over en uke, så hver 7 time neste uken for å se om det blir bedre. Anonymkode: 56a87...994 Vi har dessverre dårlig vektoppgang på toppen av det hele. Anonymkode: 48bbd...09a
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #4 Skrevet 18. mars 2022 Hvor lenge prøvde dere å redusere ammingen til å være på jobb i 5 timer? Det kan jo være en overgangsfase at ungen henger i puppen hele ettermiddagen og natta? Her gikk vi fra å amme på fri etterspørsel, til at jeg var borte på jobb 6 timer i strekk. Det var uvant i starten, og førte til mye klenging, kos og pupping på ettermiddag og natt, men etter en måneds tid var det gått seg veldig bra til. Han spiste veldig god lunsj med pappaen fordi han ble mer sulten enn når puppen var i nærheten. Anonymkode: a506b...87e
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #5 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvor lenge prøvde dere å redusere ammingen til å være på jobb i 5 timer? Det kan jo være en overgangsfase at ungen henger i puppen hele ettermiddagen og natta? Her gikk vi fra å amme på fri etterspørsel, til at jeg var borte på jobb 6 timer i strekk. Det var uvant i starten, og førte til mye klenging, kos og pupping på ettermiddag og natt, men etter en måneds tid var det gått seg veldig bra til. Han spiste veldig god lunsj med pappaen fordi han ble mer sulten enn når puppen var i nærheten. Anonymkode: a506b...87e Bare tre dager, så var jeg på hjemmekontor. Problemet med å bare fortsette er jo at jeg får null søvn og slutter å fungere i jobb 😆 Anonymkode: 48bbd...09a
Uglems Skrevet 18. mars 2022 #6 Skrevet 18. mars 2022 Ojj høres vanskelig ut.. Har dere prøvd velling eller mme på tutekopp? Evt pumpe ut melk og gi på tutekopp? Da til et av måltidene så du får vært lengre på jobb..
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #7 Skrevet 19. mars 2022 Uglems skrev (11 timer siden): Ojj høres vanskelig ut.. Har dere prøvd velling eller mme på tutekopp? Evt pumpe ut melk og gi på tutekopp? Da til et av måltidene så du får vært lengre på jobb.. Ja, vi har prøvd alle verdens kombinasjoner av mme/mm og ulike kopper, flasker, til måltid, utenom måltid, i stua foran TVen, mørkt rom, i vogna... Eneste mulighet jeg ser er jo at han må klare seg uten melk i 6 timer, uten at han tar det igjen hele natta. Det finnes jo masse 11 mnd gamle babyer som bare ammer morgen og kveld har jeg inntrykk av. Om bare 1 måned så er det slutt på betalt ammefri og 😬 Anonymkode: 48bbd...09a
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #8 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, vi har prøvd alle verdens kombinasjoner av mme/mm og ulike kopper, flasker, til måltid, utenom måltid, i stua foran TVen, mørkt rom, i vogna... Eneste mulighet jeg ser er jo at han må klare seg uten melk i 6 timer, uten at han tar det igjen hele natta. Det finnes jo masse 11 mnd gamle babyer som bare ammer morgen og kveld har jeg inntrykk av. Om bare 1 måned så er det slutt på betalt ammefri og 😬 Anonymkode: 48bbd...09a Jeg tror jeg ville gått for det, at han klarer seg uten melk i 6 timer. I en overgangsperiode som det ville jeg kanskje gått for å gi ham noe ekstra kaloririkt og søtt som bananlapper hvor du kan tilsette grøtpulver, kverna mangler eller kanskje cashew, peanøttsmør og steke det hele i kokosolje eller meierismør.. Det blir mykt og godt og smaker kake, så kanskje han liker det? Og han vil kanskje ta igjen litt på natten i begynnelsen, men når han spiser mer og mer på dag, vil det gå seg til om natten etterhvert. Det må kanskje bare bli sånn, og hvis han ser at du ikke er der uansett, så blir det kanskje lettere for pappaen å gi ham maten? Min eldste var også slik, hun drakk nesten bare melk, jeg slet virkelig med å få i henne noe annet fordi hun brakk seg. Jeg måtte heldigvis ikke ut i jobb, men jern nivået gikk jo ned 😕 Anonymkode: 1172b...637
Uglems Skrevet 19. mars 2022 #9 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tror jeg ville gått for det, at han klarer seg uten melk i 6 timer. I en overgangsperiode som det ville jeg kanskje gått for å gi ham noe ekstra kaloririkt og søtt som bananlapper hvor du kan tilsette grøtpulver, kverna mangler eller kanskje cashew, peanøttsmør og steke det hele i kokosolje eller meierismør.. Det blir mykt og godt og smaker kake, så kanskje han liker det? Og han vil kanskje ta igjen litt på natten i begynnelsen, men når han spiser mer og mer på dag, vil det gå seg til om natten etterhvert. Det må kanskje bare bli sånn, og hvis han ser at du ikke er der uansett, så blir det kanskje lettere for pappaen å gi ham maten? Min eldste var også slik, hun drakk nesten bare melk, jeg slet virkelig med å få i henne noe annet fordi hun brakk seg. Jeg måtte heldigvis ikke ut i jobb, men jern nivået gikk jo ned 😕 Anonymkode: 1172b...637 Ja skulle egentlig ikke skrive dette anonymt da 😅
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #10 Skrevet 19. mars 2022 Morsmelk skal i utgangspunktet var hovednæringen fram til barnet er 1 år. Det betyr at minimum 50% av næringen skal komme fra morsmelk, så det høres ut som dere er innenfor det som er anbefalt. Men jeg skjønner godt at det er slitsom, spesielt at du ikke får være på jobb kontinuerlig pga ammetid. Det hjelper ikke å pumpe melk og gi på flaske/tutekopp? Ville forøvrig prøvd å kutte den ammingen på dagtid, og heller ammet før jobb og etter jobb. Ammer du da også før kvelds og 1 gang på natten(den kan dere egentlig droppe og), så har baby fått dekket næringsbehovet. Småen trenger nok å bli vant til at puppene ikke er like tilgjengelig som når du var i permisjon, og de aller fleste små vil ta til seg fast føde i økt grad når tilgangen på morsmelk minker. Husk bare at det kan ta litt tid, så småen vil nok spise litt mindre totalt i starten om du kutter ammingen i arbeidstiden. Men det vil nok stabilisere seg etterhvert. Husk å gi næringstett fast føde om småen er småspist, men det antar jeg dere gjør allerede😊 Anonymkode: 58735...e65
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #11 Skrevet 19. mars 2022 Forresten, dersom lege kan bekrefte at amming i arbeidstiden er nødvendig for barnet etter fylte 1 år, har du fremdeles krav på betalt ammefri! Anonymkode: 58735...e65
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #12 Skrevet 19. mars 2022 Nå venter jeg bare på et forslag om at sykemelding for mor er løsningen Anonymkode: 3af8a...94a
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #13 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Vi har dessverre dårlig vektoppgang på toppen av det hele. Anonymkode: 48bbd...09a Hadde dårlig vektoppgang her også. Løste det med å ha litt olje i grøten, i samråd med helsestasjonen. Anonymkode: ae3e2...67f
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #14 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hadde dårlig vektoppgang her også. Løste det med å ha litt olje i grøten, i samråd med helsestasjonen. Anonymkode: ae3e2...67f Han får olje i grøten, cashewnøttsmør og masse avokado. Så spiser sånn sett nok, men puppen skal ha ha allikevel. "Problemet" er også litt at jeg har hjemmekontor to dager i uka, så har får liksom ikke mulighet til å venne seg til at puppen ikke er tilgjengelig 6 timer i strekk... Anonymkode: 48bbd...09a
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #15 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han får olje i grøten, cashewnøttsmør og masse avokado. Så spiser sånn sett nok, men puppen skal ha ha allikevel. "Problemet" er også litt at jeg har hjemmekontor to dager i uka, så har får liksom ikke mulighet til å venne seg til at puppen ikke er tilgjengelig 6 timer i strekk... Anonymkode: 48bbd...09a Mitt inntrykk er at det ikke trenger å være «alt eller ingenting». Da min var 1 år var det mye pupp i helgene, men han godtok å bytte det ut med lunsj i barnehagen og før det hjemme med pappaen i perm. Når de skjønner at puppen ikke er et alternativ gjør de andre ting for å ikke bli sultne! Men det kan jo ta litt tid før det går seg til. Jeg ville bare gitt det et par uker og selv om man blir trøtt etter dårlige netter, så satse på at det går seg til! Det er jo mye å både skulle miste mamma hjemme på dagtid, men også kutte ut amminga på natt samtidig. Ta det gradvis så går det seg til! Anonymkode: a506b...87e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå