AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #1 Skrevet 18. mars 2022 Jeg ønsker meg veldig en golden retriever med gyllen pels som vil komme til en aktiv familie med barn. Men jeg kan ikke si at jeg kommer til å drive aktivt med noen hundesport som jeg ser er et krav hos veldig mange oppdrettere.. er det noen som vet om en oppdretter som selger gylne golden retrievere til mitt formål? Jeg ønsker meg en golden retriever som familiehund/selskapshund og tur/løpekamerat. Anonymkode: 72e30...bbe
NettoppJa Skrevet 18. mars 2022 #2 Skrevet 18. mars 2022 Hvis det er jaktgolden du skal ha (som er de gyldne, slanke GR), så bør du "uppe gamet" med aktivitet og tidsbruk på hund ja. En løpetur i ny og ne er ikke nok, du bør drive aktivt med/ha interesse for hundesport, søks, bruks el.l. i gode etapper hver dag. Altså, selv om dere er en aktiv familie, vil det ikke si noe om hvor aktivt livet til hunden blir, men mer om hvor mye annet dere er opptatt av... det er en grunn for at oppdretterne krever det! 5 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #3 Skrevet 18. mars 2022 NettoppJa skrev (Akkurat nå): Hvis det er jaktgolden du skal ha (som er de gyldne, slanke GR), så bør du "uppe gamet" med aktivitet og tidsbruk på hund ja. En løpetur i ny og ne er ikke nok, du bør drive aktivt med/ha interesse for hundesport, søks, bruks el.l. i gode etapper hver dag. Altså, selv om dere er en aktiv familie, vil det ikke si noe om hvor aktivt livet til hunden blir, men mer om hvor mye annet dere er opptatt av... det er en grunn for at oppdretterne krever det! Takk for svar. Finnes det en annen type golden retriever enn jaktgolden som har gyllen pels som er mer egnet for meg eller må jeg rett og slett se etter en annen type hund? Anonymkode: 72e30...bbe
Gjest Lucius Skrevet 18. mars 2022 #4 Skrevet 18. mars 2022 (endret) Massevis av tester på engelsk hvor du kan finne ut hvilken hund du bør ha. Her er en: https://dogtime.com/quiz/dog-breed-selector Den testen her spør om hva du kommer til å gjøre og hvordan du er, og så får du 5 hundetyper du kan ha. Vil anbefale. Endret 18. mars 2022 av Lucius
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #5 Skrevet 18. mars 2022 skal du ha en vanlig Golden holder det med en aktiv familie som du sier. Hva menes med det? Nei, du trenger ikke drive med noe sport. Tror neppe alle oppdrettere krever det.. Alle hunder skal ha fysisk og mental trening. Tror mange av stressproblemer osv skyldes mangel på dette. Anonymkode: 70760...7b0
NettoppJa Skrevet 18. mars 2022 #6 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Takk for svar. Finnes det en annen type golden retriever enn jaktgolden som har gyllen pels som er mer egnet for meg eller må jeg rett og slett se etter en annen type hund? Anonymkode: 72e30...bbe Flere oppdrettere som ikke avler på rene jaktlinjer, hadde startet å lese om de ulike oppdretterne og så fått kontakt med den lokale retrieverklubben: http://retrieverklubben.no/golden-retriever/oppdretterliste/ GR er fantastiske hunder, men hvis jeg var deg hadde jeg ikke vært så opptatt av farge, men hva du kan tilby hunden av tid og aktivitet. 4
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #7 Skrevet 18. mars 2022 Ikke skaff deg jaktgolden pga farge, de krever mye. En vanlig golden trenger også sitt. Det finnes flere "vanlige" goldner med ganske gylden farge, men du får neppe napp hos en oppdretter hvis fokuset ditt er farge... Anonymkode: 990a7...d15 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #8 Skrevet 18. mars 2022 ps Hun skal ha Golden R - Ikke jaktgolden🙃 Anonymkode: 70760...7b0
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #9 Skrevet 18. mars 2022 Problemet er at de oppdretterene med "vanlig" golden retriever har avla stort sett på de hvite. Synes gylden er mye finere forstår ikke hvorfor de skal vere hvite. Det heter jo "golden" Anonymkode: e3e25...90b 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #10 Skrevet 18. mars 2022 Velg farge på biler,klær og hus, ikke hund. Anonymkode: 70760...7b0 5
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #11 Skrevet 18. mars 2022 Lukter de ikke veldig hund? Anonymkode: addb2...946
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #12 Skrevet 18. mars 2022 Man velger ikke rase ut ifra kun utseende. Vil du ha en lykkelig hund velger du den rasen som passer dere og deres livsstil best. Fullstendig fortapt forelsket blir du uansett, selv om det ikke er den fargen du akkurat nå synes er penest. Anonymkode: eb72a...7f7 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #13 Skrevet 18. mars 2022 Jeg ser at de flere her som har hengt seg opp i at jeg ønsker en golden retriever som har gyllen pels.. og tror at det er eneste grunnen til at jeg vil ha en golden retriever 🤦🏼♀️ jeg trodde ikke det var nødvendig å måtte utdype her at jeg har så klart lest om mange forskjellige raser, tatt forskjellige tester om hvilken rase som passer til meg og min familie og da lander jeg alltid på golden retriever som beste valg. Kan dere ikke bare svare på spørsmålet om det finnes oppdrettere som selger golden retrievere som ikke har behov for at man driver med en hundesport?? Jeezes.. OG det må være lov å ønske seg en med gyllen pels og ikke hvit. Anonymkode: 72e30...bbe
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #14 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Problemet er at de oppdretterene med "vanlig" golden retriever har avla stort sett på de hvite. Synes gylden er mye finere forstår ikke hvorfor de skal vere hvite. Det heter jo "golden" Anonymkode: e3e25...90b Fordi fokuset ikke har vært på helse, og ikke farge. AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg ser at de flere her som har hengt seg opp i at jeg ønsker en golden retriever som har gyllen pels.. og tror at det er eneste grunnen til at jeg vil ha en golden retriever 🤦🏼♀️ jeg trodde ikke det var nødvendig å måtte utdype her at jeg har så klart lest om mange forskjellige raser, tatt forskjellige tester om hvilken rase som passer til meg og min familie og da lander jeg alltid på golden retriever som beste valg. Kan dere ikke bare svare på spørsmålet om det finnes oppdrettere som selger golden retrievere som ikke har behov for at man driver med en hundesport?? Jeezes.. OG det må være lov å ønske seg en med gyllen pels og ikke hvit. Anonymkode: 72e30...bbe De fleste oppdrettere av «vanlig» golden vil ha en eller flere valper som er litt gyldne en gang i blant, men jeg tviler på en av disse vil la deg kjøpe valp om fargen er grunnen til at de velger den valpen. Anonymkode: 990a7...d15 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #15 Skrevet 18. mars 2022 Jaktgolden er og blir en brukshund. Vi skal kjøpe det nå med mål om å satse i de høyeste klassene i lydighet. Føler det er nummeret før border collie. Anonymkode: 2c7c3...883
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #16 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jaktgolden er og blir en brukshund. Vi skal kjøpe det nå med mål om å satse i de høyeste klassene i lydighet. Føler det er nummeret før border collie. Anonymkode: 2c7c3...883 Jeg har hørt fra flere at jaktgoldenen krever mer en border collien, så er bare å brette opp erma😁😅 Anonymkode: 990a7...d15
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #17 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har hørt fra flere at jaktgoldenen krever mer en border collien, så er bare å brette opp erma😁😅 Anonymkode: 990a7...d15 Altså at det var deres personlige erfaringer Anonymkode: 990a7...d15
ada@ Skrevet 18. mars 2022 #18 Skrevet 18. mars 2022 (endret) Jeg syns også de gyldne goldene er finest. Helt til jeg fikk goldenen vår som er lys. Hun er jo bare verdens skjønneste! Der vi fikk vår fra kommer det av og til gyldne, men tror ikke du får bestemme det. Du får den som oppdretter mener passer best til deg og din familie. ps, vi har hatt gyllen golder tidligere, men de driver ikke med oppdrett lenger Endret 18. mars 2022 av ada@ 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #19 Skrevet 18. mars 2022 Vi har jaktgolden-valp nå, og selvom jeg har vokst opp med "showgolden" og drevet med mange forskjellige hundesporter så må jeg innrømme at jeg har fått litt bakoversveis av driftene. Og vår er liten, enda 😅 Har inntrykk av at det er veldig mange som ønsker golden, og oppdretteren vår hadde veldig!! mange interesserte. Vår oppdretter krever at man er aktiv i hundesport, allerhelst redning. Det ser ut til å være en gjenganger. Men jeg har sett folk spørre om "roligere" jaktgolden på gruppa på FB og fått svar om at det finnes oppdrettere av gyldne familiehunder. Anonymkode: ae683...be0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå