AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #1 Skrevet 18. mars 2022 Vi har nettopp kommet oss gjennom en koronapandemi og nå skal vi ta imot flere titals tusen uvaksinerte flyktninger som i tillegg har tuberkulose. Det er så lett for de som ikke jobber i helsevesenet å mene vi må hjelpe så mange som mulig. De sitter på sine høye hester og forlanger enda mer av oss før vi har fått hodet opp av vannet. Jeg kommet til å bli kalt hjertelig selv om jeg valgte yrket mitt for å hjelpe andre. Mange av de som kaller meg det er folk som valgte yrket sitt på bakgrunn av lønn Anonymkode: 335a7...a6b 16 3 2
AprilLudgate Skrevet 18. mars 2022 #2 Skrevet 18. mars 2022 Du skal jo ikke jobbe i krigsområdene, men her hjemme under helt trygge forhold. Dette er livet som helsepersonell. Jeg skjønner mange er slitne etter mye overtid under pandemi, men arbeidsoppgavene blir for dumt å klage på. Da må man nesten bytte jobb. Er det slik at arbeidsgiver kommer til å pålegge mye overtid også nå for å vaksinere nyankomne? 47 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 Populært innlegg #3 Skrevet 18. mars 2022 Plagsomt når mennesker i krise, som rømmer fra krig, skal forstyrre oss her i Norge. Vi gidder ikke ha noe merarbeid. Holder det ikke å dele Ukrainas flagg i sosiale medier? Det er offer nok. (Har vi en sarkasme-emoji?) Anonymkode: 53180...49d 78 7 17
Sensi Skrevet 18. mars 2022 #4 Skrevet 18. mars 2022 Jeg forstår at du er sliten og lei. Sykepleie er mer enn varme hender. Leger er også overarbeidet. Det er stor mangel på helsepersonell og pårørende bør stille opp enda mer for å avhjelpe presset. Der de kan og det er forsvarlig. Mange er allerede flinke. Mange klager og krever. Vi skal være så glade for at det er vi som hjelper flyktninger og at det ikke er vi som må flykte til Ukraina. Det vi som ikke er helsepersonell kan gjøre, er å ha anbefalt beredskap i hjemmet og gjøre det vi kan for å holde oss friske. Gjøre vårt for å unngå å belaste helsevesenet. Og slik at vi i kriser, kan være selvhjulpne. Så til alle… ta vare på dere selv og hverandre vær sterke og stå sammen. Og da mener jeg faktisk at når du holder deg hjemme når du er syk, så passer du på helsevesenet og de du møter på din vei. 10
Gjest brødskalle Skrevet 18. mars 2022 #5 Skrevet 18. mars 2022 9 minutter siden, Fløff said: Du skal jo ikke jobbe i krigsområdene, men her hjemme under helt trygge forhold. Hallo? Skal man ikke få lov å komme med noen meninger uten å bli møtt med "du er ikke i krig, du har det bra!!" Det er selvsagt helt innafor for TS å lufte bekymringer. Vi vil ikke ha den type knebling av mennesker sine meninger. Ja, folk har det sikkert verre andre steder, men det betyr ikke at vi skal slutte snakke om alt som kan være kjipt i Norge. Det er en hersketeknikk
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #6 Skrevet 18. mars 2022 Folk som ikke jobber i helsevesenet, vil aldri forstå denne belastningen vi står i 24/7. Om det var én bransje der fri pengeflyt og masse goder burde være en selvfølge, er det i helse! Men realiteten er at det er STIKK MOTSATT. Folk har jobber med fleksitid, hjemmekontor og goder i overflod - og så sitter de å uttaler seg om oss helsepersonell og arbeidsoppgavene våre som om de er verdensmestre. Utrolig PROVOSERENDE. Du må bare innse at folk flest er idioter. Helsevesenet har fått en veldig uheldig dreining mot at det omtrent er pasienten i dag som bestiller og avgjør hvilken behandling og undersøkelser en skal få, folk er ekstremt kravstore og urealistiske. Pasientautonomien og fokuset på dette, har gått altfor langt. Folk generelt mangler respekt for helsepersonell og vår kunnskap. Dette kommer til å bite folk hardt når velferdsordningene våre stadig innskrenkes. Anonymkode: c08c7...d8d 19 7
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #7 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Vi har nettopp kommet oss gjennom en koronapandemi og nå skal vi ta imot flere titals tusen uvaksinerte flyktninger som i tillegg har tuberkulose. Det er så lett for de som ikke jobber i helsevesenet å mene vi må hjelpe så mange som mulig. De sitter på sine høye hester og forlanger enda mer av oss før vi har fått hodet opp av vannet. Jeg kommet til å bli kalt hjertelig selv om jeg valgte yrket mitt for å hjelpe andre. Mange av de som kaller meg det er folk som valgte yrket sitt på bakgrunn av lønn Anonymkode: 335a7...a6b Vi må da på jobb uansett om det er flyktninger eller andre, så for meg spiller det vitterlig ingen rolle hvem jeg hjelper. Anonymkode: 0fb22...c6a 28 5
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #8 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Plagsomt når mennesker i krise, som rømmer fra krig, skal forstyrre oss her i Norge. Vi gidder ikke ha noe merarbeid. Holder det ikke å dele Ukrainas flagg i sosiale medier? Det er offer nok. (Har vi en sarkasme-emoji?) Anonymkode: 53180...49d Ja, ironiflagget: Ligger nederst, der hvor alle de gode gamle KG-emojiene har blitt flyttet etter å ha blitt fortrengt av standardemojiene som er på alle mobiler nå. Anonymkode: 269ee...be1 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #9 Skrevet 18. mars 2022 Vi burde hvertfall ha nok jordbærplukkere i sommer Anonymkode: 07e73...aba 5
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #10 Skrevet 18. mars 2022 Nå kneler Norge A/S snart.Flykningstrøm,ny kåråna"krise" + det skjøre helsevesnet. Anonymkode: 27e76...9e2 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #11 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Folk som ikke jobber i helsevesenet, vil aldri forstå denne belastningen vi står i 24/7. Om det var én bransje der fri pengeflyt og masse goder burde være en selvfølge, er det i helse! Men realiteten er at det er STIKK MOTSATT. Folk har jobber med fleksitid, hjemmekontor og goder i overflod - og så sitter de å uttaler seg om oss helsepersonell og arbeidsoppgavene våre som om de er verdensmestre. Utrolig PROVOSERENDE. Du må bare innse at folk flest er idioter. Helsevesenet har fått en veldig uheldig dreining mot at det omtrent er pasienten i dag som bestiller og avgjør hvilken behandling og undersøkelser en skal få, folk er ekstremt kravstore og urealistiske. Pasientautonomien og fokuset på dette, har gått altfor langt. Folk generelt mangler respekt for helsepersonell og vår kunnskap. Dette kommer til å bite folk hardt når velferdsordningene våre stadig innskrenkes. Anonymkode: c08c7...d8d At helsevesenet burde hatt mer penger er greit, men at du ønsker fri pengeflyt og masse frynsegoder er absurd, hvor skal disse pengene komme fra? Anonymkode: 24ee6...1c7 15 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #12 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): At helsevesenet burde hatt mer penger er greit, men at du ønsker fri pengeflyt og masse frynsegoder er absurd, hvor skal disse pengene komme fra? Anonymkode: 24ee6...1c7 Kan bytte mot tester for 5 milliarder kansje?? Anonymkode: 27e76...9e2 7
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 Populært innlegg #13 Skrevet 18. mars 2022 Jeg er spesialsykepleier i spesialisthelsetjenesten, og er overhodet ikke enig med deg, ikke i det hele tatt. Vi som er oppvokst og bor i Norge er så vanvittig privilegerte. Du nevner vaksinestatus. Vi nordmenn har fått alle nødvendige vaksiner opp gjennom, dekket av staten, satt gratis av helsesøster. Vi er fulgt opp på alle måter om det skulle være noen medisinske problemer, vi får dekket behandling og medisiner, vi er i verdenssammenheng alt for bortskjemt med å få ting, tar det som en selvfølge at staten skal dekke mye og at noen fikser når det er et problem. Så kommer det mennesker som mot sin vilje må flykte fra hjemme sitt, fra alt de har bygget opp, alt som er trygt, fra venner og familie, for å være trygge og overleve. De har ikke hatt samme privilegerte gullskje i munnen som nordmenn, f.eks ikke fått alle vaksiner. Det utgjør ingen trussel for deg om du er fullvaksinert. Heldigvis kan vi dele med disse menneskene, de kan få vaksiner her, barna kan vaksineres ihht barnevaksinasjonsprogrammet, FHI har allerede retningslinjer for hvordan man skal vaksinere barn som kommer hit fra andre deler av verden, flyktninger eller ei. Hvis jeg skal ha et gitt antall pasienter på jobb så har jeg det antallet, uavhening av om det er Ahmed fra Uganda, Jana fra Ukrania, bankdirektør Løvenfeldt fra Asker eller uføre Ulla fra Balsfjord. Alle sammen er mennesker med en sykdom/skade som trenger behandling, mitt ansvar er å gjøre en god jobb for de pasientene jeg har, uavhengig av nasjonalitet, hudfarge, religion og størrelse på bankkonto. Jeg skjemmes over de holdningene du viser. Jeg jobber i en del av spesialisthelsetjenesten som kommer til å få pasienter fra Ukrania, og jeg ser på det som mitt mikroskopiske bidrag i å gjøre noe for mennesker som har opplevd et helvete vi er forskånet fra. (gjelder alle flytninger i grunnen) Fra før har jeg lært meg noen fraser på andre språk som kan være nyttige, nå er jeg i gang med å lære litt ukrainsk og russisk. Det er greit at du er sliten, men grav hodet opp av gullgryten og se rundt deg hvor heldig du egentlig er. Og er du utbrent så er det lett å bytte jobb som sykepleier til noe som føles mindre belastende. Anonymkode: f735d...94c 43 12 11
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #14 Skrevet 18. mars 2022 Åh herregud da, TS. Du får brette opp ermene og skjerpe deg, eller bytte arbeidsoppgaver/yrke. Ditt yrkesvalg er selvsagt, og man må kunne forutse slike kriser - også i helsevesenet. Anonymkode: c950c...132 11 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #15 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Åh herregud da, TS. Du får brette opp ermene og skjerpe deg, eller bytte arbeidsoppgaver/yrke. Ditt yrkesvalg er selvsagt, og man må kunne forutse slike kriser - også i helsevesenet. Anonymkode: c950c...132 Selvvalgt mente jeg* Anonymkode: c950c...132
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #16 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan bytte mot tester for 5 milliarder kansje?? Anonymkode: 27e76...9e2 Kan man gjøre, men da bør de ikke klage på koronapasienter. Anonymkode: 24ee6...1c7 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #17 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Folk som ikke jobber i helsevesenet, vil aldri forstå denne belastningen vi står i 24/7. Om det var én bransje der fri pengeflyt og masse goder burde være en selvfølge, er det i helse! Men realiteten er at det er STIKK MOTSATT. Folk har jobber med fleksitid, hjemmekontor og goder i overflod - og så sitter de å uttaler seg om oss helsepersonell og arbeidsoppgavene våre som om de er verdensmestre. Utrolig PROVOSERENDE. Du må bare innse at folk flest er idioter. Helsevesenet har fått en veldig uheldig dreining mot at det omtrent er pasienten i dag som bestiller og avgjør hvilken behandling og undersøkelser en skal få, folk er ekstremt kravstore og urealistiske. Pasientautonomien og fokuset på dette, har gått altfor langt. Folk generelt mangler respekt for helsepersonell og vår kunnskap. Dette kommer til å bite folk hardt når velferdsordningene våre stadig innskrenkes. Anonymkode: c08c7...d8d Men DU står ikke i noen belastning 24/7, for du har også FRI. Jeg har selv en mann som jobber i helsevesenet (lege), og jeg har hatt mye større belastninger og ekstraarbeid på jobb pga covid enn det han har hatt. Kjenner faktisk jeg er ganske lei av klagingen fra helsearbeidere her inne. Jeg er også ganske lei av denne oppfatningen om at vi har så mange «goder» bare fordi vi har hjemmekontor - under store deler av pandemien skulle jeg virkelig gitt nesten hva som helst for muligheten til å gå på et fysisk arbeidssted i stedet for å sitte hjemme alene og råtne og ha depresjon pga isolasjonen! Ikke har jeg noen goder, heller! Jeg får heller ikke overtid, selv om jeg har hatt masse ekstraarbeid pga korona, jobbet både kvelder og helger. Uten et eneste tillegg. Avspasering har jeg ikke tid til å ta ut. Mens mannen min? Han for betalt for vakansvakter og overtid, helge- og nattillegg. Og flyktningeflom? Det er ikke sånn at de FLESTE flyktningene fra Ukraina har TB eller uvaksinerte. Herlighet. Jeg TROR også at flyktningenes problemer er ganske mye større enn dine. Og selvsagt kan det ikke være fri flyt av penger i helsevesenet, det sier seg selv - da hadde landets økonomi brutt sammen etter kort tid. Anonymkode: 78a3b...067 14 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #18 Skrevet 18. mars 2022 https://www.tv2.no/a/14648436/ Sitat Norsk sykehus ruster opp for å hindre spredning av tuberkulose Ukraina er et av landene i verden med høyest forekomst av multiresistent tuberkulose. Nå trenger sykehuset i Østfold flere radiografer for å klare å undersøke alle flyktningene som kommer til Norge. Kanskje dumt at man har fjernet BCG-vaksinen (mot tuberkulose) fra barnevaksinasjonsprogrammet i Norge for flere år siden.......... Anonymkode: 38f49...c47 6 2
I Grosny Skrevet 18. mars 2022 #19 Skrevet 18. mars 2022 Fløff skrev (2 timer siden): Du skal jo ikke jobbe i krigsområdene, men her hjemme under helt trygge forhold. Dette er livet som helsepersonell. Jeg skjønner mange er slitne etter mye overtid under pandemi, men arbeidsoppgavene blir for dumt å klage på. Da må man nesten bytte jobb. Er det slik at arbeidsgiver kommer til å pålegge mye overtid også nå for å vaksinere nyankomne? Men det er jo en stor del av problemet. Mange helsearbeidere bytter jobb fordi presset blir for stort. 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #20 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): https://www.tv2.no/a/14648436/ Kanskje dumt at man har fjernet BCG-vaksinen (mot tuberkulose) fra barnevaksinasjonsprogrammet i Norge for flere år siden.......... Anonymkode: 38f49...c47 Nei. Vaksinen er ikke spesielt effektiv, og sykdommen er ikke særlig smittsom. Man må som regel ha ganske nær kontakt med en smittet person over ganske lang tid for å bli smittet selv. Så ukrainske flyktninger med TB utgjør ikke noen fare for de fleste av oss. https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/tuberkulose/tuberkulose---faktaark/ Anonymkode: 78a3b...067 1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå