Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå termin i mai etter at jeg ble gravid ved hjelp av ICSI i høst 🧡 Har begynt å tenke på om vi evt må ha hjelp også til neste barn. Ønsker meg 3-4 stk, og begynner å bli voksen. Håper jo at nr to kan gå av seg selv, men trolig må vi ha hjelp. Spørsmålet mitt er da; hvor kort tid etter fødsel kan det gå før man kan få starte opp en ny prosess med prøverør? Kan man få det før det har gått et år feks?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk beskjed om at jeg måtte være ferdig med amming. Det var som jeg forstod det både fordi noen av medisinene som brukes i behandlingen kunne gå over i melken og at hormonendriner som følge av ammingen kunne virke inn og gjøre hormonstimuleringen vanskeligere. 

Vi hadde termin med første barn i mai, og hadde time til oppstart på prøving på nr. to i august 1 år og 3 mnd. senere. Vi prøvde i påvente av det, uten særlig håp om å lykkes. Men så ble jeg gravid da førstemann var 11 mnd. 

Anonymkode: d4a9f...6c8

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du ha 3-4 stk?

det er en enormt slitsomt å ha så mange tette - hvis du er heldig å får 2 barn så vær takknemlig for de barna du får, lev livet her å nå isteden for drømmen om 4 barn.

Du kan bli naturlig gravid fort, eller du kan slite i flere år med hjelp. 
Hjelp betyr ikke alltid en vellykket gravididet 

Anonymkode: a5f7c...8f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skal du ha 3-4 stk?

det er en enormt slitsomt å ha så mange tette - hvis du er heldig å får 2 barn så vær takknemlig for de barna du får, lev livet her å nå isteden for drømmen om 4 barn.

Du kan bli naturlig gravid fort, eller du kan slite i flere år med hjelp. 
Hjelp betyr ikke alltid en vellykket gravididet 

Anonymkode: a5f7c...8f0

Hallo.. Skjønner helt ærlig ikke hvorfor du kommenterer hvor mange barn hun ønsker seg.. 🤷🏼‍♀️ Og for en teit kommentar å komme med.. Dette var ikke det hun spurte om 🙄

Anonymkode: 71f04...b50

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi fikk beskjed om at jeg måtte være ferdig med amming. Det var som jeg forstod det både fordi noen av medisinene som brukes i behandlingen kunne gå over i melken og at hormonendriner som følge av ammingen kunne virke inn og gjøre hormonstimuleringen vanskeligere. 

Vi hadde termin med første barn i mai, og hadde time til oppstart på prøving på nr. to i august 1 år og 3 mnd. senere. Vi prøvde i påvente av det, uten særlig håp om å lykkes. Men så ble jeg gravid da førstemann var 11 mnd. 

Jeg kan legge til at hvor raskt etter fødsel vi hadde fått starte om jeg ikke ammet, vet jeg ikke med sikkerhet. Men mannen min spøkte med at da ses vi i juni når denne babyen er født for å få et søsken, og legen var ikke sikker på at det var spøk, og sa tydelig at det var ikke aktuelt i hvert fall. For tette svangerskap kan utgjøre en risiko for både barn og mor. Men hvor tett fagpersonell setter grensen, vet jeg ikke. Jeg kan tenke meg at de fraråder å starte før det har gått 6 mnd. Men snakk med deres klinikk. Det kan godt hende de bruker skjønn og ser på individuelle forskjeller også. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.3.2022 den 20.31):

Jeg kan legge til at hvor raskt etter fødsel vi hadde fått starte om jeg ikke ammet, vet jeg ikke med sikkerhet. Men mannen min spøkte med at da ses vi i juni når denne babyen er født for å få et søsken, og legen var ikke sikker på at det var spøk, og sa tydelig at det var ikke aktuelt i hvert fall. For tette svangerskap kan utgjøre en risiko for både barn og mor. Men hvor tett fagpersonell setter grensen, vet jeg ikke. Jeg kan tenke meg at de fraråder å starte før det har gått 6 mnd. Men snakk med deres klinikk. Det kan godt hende de bruker skjønn og ser på individuelle forskjeller også. 

Jeg skjønner jo at dette er belastende for kroppen og at man må ha en pause. Nåværende graviditet har vært superfin med null komplikasjoner/ubehag, og jeg vet at det også ikke er noen garanti for at evt neste svangerskap blir likt. For deg over her som kommenterte om jeg MÅ ha 3-4 barn. Nei, et må jeg ikke. Kanskje kan jeg ikke få flere heller, og kanskje jeg synes 1-2 er mer en nok når den tid evt kommer. Men jeg har mange søsken selv, og har i utgangspunktet tenkt at dette er noe jeg ønsker for mine barn. Jeg har jo lært nå gjennom prøveprosess at selv om man ønsker noe, så blir det ikke nødvendigvis sånn. Men man må da få lov å tenke gjennom hva som kan være plan A. Og er den å få 3-4 barn, så må man jo planlegge deretter siden man ikke er fruktbar hele livet. 

Men da ser jeg hvertfall at amming kan være et tema, og jeg tenker å amme til barnet er et år (om jeg i hele tatt får til det, det vet man jo heller ikke). Så da vil de være en begrensning der, men sånn sett kanskje ikke så dumt å vente et år uansett mtp kroppen min :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...