Majer Skrevet 18. mars 2022 #1 Skrevet 18. mars 2022 (endret) Når jeg påpeker at vi har bygget ned helsevesenet og andre ting får jeg høre at man ikke kunne forutsett x og y og at det dermed ikke er høyre og AP sin feil at folk har dødd unødvendig eller at vi har brukt unødvendig mye penger på støtteordninger. Sannheten er at det har vært enkelt å forutse at det ville skje ting. Hvordan skal man klare å debattere mot folk som lever i en slags parallell virkelighet der fortiden ikke blir ansett som et godt verktøy for å forstå fremtiden? Endret 18. mars 2022 av Majer 2
Illuminatum Skrevet 18. mars 2022 #2 Skrevet 18. mars 2022 Ja, nå har vi vel ikke bygget ned helsevesenet. Det har aldri vært så stort som nå og budsjettet er økt mye mer enn alt annet de siste år. 1
MorTil2 Skrevet 18. mars 2022 #3 Skrevet 18. mars 2022 Hvordan ser du for deg at politikerne skulle forutse Covid og Russlands invasjon av Ukraina? Eller retter sagt, forutse omfanget det har fått, følgene av det for alt annet i økonomien vår? Helsevesenet bygges opp rundt det som er normalen, ikke kriser. Men vi skal selvsagt ha beredskap for kriser som kan komme, og alt i alt synes jeg at helsevesenet klarte seg bra. Du skriver at folk døde unødvendig. Det kommer vel litt an på hvordan man ser det? Kanskje det heller var unødvendig å verne om eldre mennesker i en slik grad at de fikk noen ekstra måneder, men endte opp med å ikke se sine kjære, og dessverre for mange, å dø uten sine kjære hos seg? Det er ikke slik at helsevesenet og politikere for enhver pris bør verne lengst mulig liv for den enkelte. Livskvalitet er for de fleste viktigere. Jeg tenker at Ukraina/Russland konflikten, i forhold til forsvar, kan sees på som et gode. Noen ganger skal det en krise til for at man ser mangler. Det er vel for øvrig ikke matmangel, men heller mangel på transport og at transporten er blitt dyrere pga økte energipriser. Ja, økningen i etterspørselen etter energi burde man absolutt ha forutsett. Og har nok også gjort det, men valgt å skyve det foran seg. Nå er ikke dette en mulighet lengre. Og kanskje det også er et gode? Verden tvinges til å tenke nytt, du og jeg tvinges til å tenke energisparing? Til slutt tenker jeg at folk må slutte å rope opp om støtteordninger. Vi kan ikke hele tiden snakke om hvor rik vi er, og at staten skal hjelpe folk med alle mulige regninger som øker. Vi blir kjapt fattige hvis staten skal hjelpe alle og enhver pga økte bensin/dieselpriser, økte strømregninger, økte matvarepriser. Folk får heller la være å reise på ferie. Så enkelt er det. 2
Nicathv Skrevet 18. mars 2022 #4 Skrevet 18. mars 2022 MorTil2 skrev (13 minutter siden): Hvordan ser du for deg at politikerne skulle forutse Covid og Russlands invasjon av Ukraina? Eller retter sagt, forutse omfanget det har fått, følgene av det for alt annet i økonomien vår? Helsevesenet bygges opp rundt det som er normalen, ikke kriser. Men vi skal selvsagt ha beredskap for kriser som kan komme, og alt i alt synes jeg at helsevesenet klarte seg bra. Du skriver at folk døde unødvendig. Det kommer vel litt an på hvordan man ser det? Kanskje det heller var unødvendig å verne om eldre mennesker i en slik grad at de fikk noen ekstra måneder, men endte opp med å ikke se sine kjære, og dessverre for mange, å dø uten sine kjære hos seg? Det er ikke slik at helsevesenet og politikere for enhver pris bør verne lengst mulig liv for den enkelte. Livskvalitet er for de fleste viktigere. Jeg tenker at Ukraina/Russland konflikten, i forhold til forsvar, kan sees på som et gode. Noen ganger skal det en krise til for at man ser mangler. Det er vel for øvrig ikke matmangel, men heller mangel på transport og at transporten er blitt dyrere pga økte energipriser. Ja, økningen i etterspørselen etter energi burde man absolutt ha forutsett. Og har nok også gjort det, men valgt å skyve det foran seg. Nå er ikke dette en mulighet lengre. Og kanskje det også er et gode? Verden tvinges til å tenke nytt, du og jeg tvinges til å tenke energisparing? Til slutt tenker jeg at folk må slutte å rope opp om støtteordninger. Vi kan ikke hele tiden snakke om hvor rik vi er, og at staten skal hjelpe folk med alle mulige regninger som øker. Vi blir kjapt fattige hvis staten skal hjelpe alle og enhver pga økte bensin/dieselpriser, økte strømregninger, økte matvarepriser. Folk får heller la være å reise på ferie. Så enkelt er det. Slik: Koronaviruset, DSB | Gjentatte pandemi-advarsler ble nedprioritert: - Finnes ingen unnskyldning i verden (nettavisen.no) "I 2019 kom DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) med en rapport om hva de mente var de største truslene nordmenn sto overfor i tiden fremover. Helt i toppsjiktet var pandemi-trusselen, både på alvorlighetsgrad og sannsynlighet. Stort sett hvert år siden Erna Solberg ble statsminister, har DSB advart om det samme." 5
MorTil2 Skrevet 18. mars 2022 #5 Skrevet 18. mars 2022 Nicathv skrev (9 minutter siden): Slik: Koronaviruset, DSB | Gjentatte pandemi-advarsler ble nedprioritert: - Finnes ingen unnskyldning i verden (nettavisen.no) "I 2019 kom DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) med en rapport om hva de mente var de største truslene nordmenn sto overfor i tiden fremover. Helt i toppsjiktet var pandemi-trusselen, både på alvorlighetsgrad og sannsynlighet. Stort sett hvert år siden Erna Solberg ble statsminister, har DSB advart om det samme." Så kan vi snu litt på: hvor mange ganger har ikke økonomer rådet folk til å ha en bufferkonto i tilfelle uforutsette utgifter? Hvor mange ganger har vi blitt fortalt at vi må ha et kriselager i beredskap i tilfelle vi må klare oss selv i noen dager? Og hvor mange gjør dette? Selvsagt er det politikernes oppgave å se til at det som skal prioriteres, blir prioritert. Men når krisen kommer, så er det voldsomt så folk roper opp om hjelp. For de færreste har tatt inn over seg at den enkelte også har et ansvar når kriser faktisk kommer. Som sagt, jeg synes det er bra at forsvaret nå endelig prioriteres. Når til og med SV må ta inn over seg at vi lever i en verden hvor ikke alle er snille og greie, da har det virkelig skjedd en oppvåkning.
Gjest Adobyen Skrevet 18. mars 2022 #6 Skrevet 18. mars 2022 (endret) Når det brenner, må brannen slukkes for at folk skal overleve. Det har begynt å brenne flere steder og årsakene er forskjellige. Hva haster mest? Finne den skyldige eller redde folket? Det er sikkert ikke enkelt å være politiker, men veldig lett å kritisere. Endret 18. mars 2022 av Adobyen
Majer Skrevet 21. mars 2022 Forfatter #7 Skrevet 21. mars 2022 MorTil2 skrev (På 3/18/2022 den 11.39): Hvordan ser du for deg at politikerne skulle forutse Covid og Russlands invasjon av Ukraina? Eller retter sagt, forutse omfanget det har fått, følgene av det for alt annet i økonomien vår? Helsevesenet bygges opp rundt det som er normalen, ikke kriser. Men vi skal selvsagt ha beredskap for kriser som kan komme, og alt i alt synes jeg at helsevesenet klarte seg bra. Du skriver at folk døde unødvendig. Det kommer vel litt an på hvordan man ser det? Kanskje det heller var unødvendig å verne om eldre mennesker i en slik grad at de fikk noen ekstra måneder, men endte opp med å ikke se sine kjære, og dessverre for mange, å dø uten sine kjære hos seg? Det er ikke slik at helsevesenet og politikere for enhver pris bør verne lengst mulig liv for den enkelte. Livskvalitet er for de fleste viktigere. Jeg tenker at Ukraina/Russland konflikten, i forhold til forsvar, kan sees på som et gode. Noen ganger skal det en krise til for at man ser mangler. Det er vel for øvrig ikke matmangel, men heller mangel på transport og at transporten er blitt dyrere pga økte energipriser. Ja, økningen i etterspørselen etter energi burde man absolutt ha forutsett. Og har nok også gjort det, men valgt å skyve det foran seg. Nå er ikke dette en mulighet lengre. Og kanskje det også er et gode? Verden tvinges til å tenke nytt, du og jeg tvinges til å tenke energisparing? Til slutt tenker jeg at folk må slutte å rope opp om støtteordninger. Vi kan ikke hele tiden snakke om hvor rik vi er, og at staten skal hjelpe folk med alle mulige regninger som øker. Vi blir kjapt fattige hvis staten skal hjelpe alle og enhver pga økte bensin/dieselpriser, økte strømregninger, økte matvarepriser. Folk får heller la være å reise på ferie. Så enkelt er det. De rødgrønne ville stille krav til støtteordningene som ble gitt under pandemien. Jeg kjenner frisører og bartendere som fikk fullt opp med støtteordninger og som i tillegg har hatt flere kunder etter at samfunnet åpnet opp. Det har gjort at de har tjent mer enn sykepleiere og lærere som har stått på hele veien. De har også fått mer enn de vanligvis skulle fått. Man kan bare tenke seg hvor mye en del bedrifter har fått. Man forutså en pandemi og det var en av grunnene til at Senterpartiet og SV jobbet for å bevare depotlagre av medisiner. Helsevesenet har hatt korridorpasienter i tiden før pandemien og man har allikevel fortsatt fokuset på å fjerne sykesenger og bygge mindre sykehus. Jeg mener ikke sykehusene skal ha masse ubrukt plass, men man kan ha poliklinikker på sykehusene som kan gjøres om ved behov istedenfor å ha det i kontorbygg på Majorstua. En annen illustrasjon på hvor korttenkt politikken har vært er fiskekvotene høyre innførte. Nå er det en russer som har størst eierandel i nord. 1
Gjest brødskalle Skrevet 22. mars 2022 #8 Skrevet 22. mars 2022 On 3/18/2022 at 11:39 AM, MorTil2 said: Hvordan ser du for deg at politikerne skulle forutse Covid og Russlands invasjon av Ukraina? Eller retter sagt, forutse omfanget det har fått, følgene av det for alt annet i økonomien vår? Helsevesenet bygges opp rundt det som er normalen, ikke kriser. Men vi skal selvsagt ha beredskap for kriser som kan komme, og alt i alt synes jeg at helsevesenet klarte seg bra. De økonomiske følgene av krigen kommer hovedsaklig fordi mange land i vesten har sanksjoner mot Russland. Mange i vesten har hatt denne illusjonen om at vi kan enkelt sanskjonere Russland uten at det vil få konsekvenser for oss selv. Om de som har peil hadde blitt spurt, så ville vi fått vite at å sanksjonere Russland er en veldig dårlig ide som vil slå hardt tilbake på oss selv. Det er en reell mulighet at på lang sikt så vil det ramme vesten hardere enn Russland. Og dette vil bli verre fremover. Norge vil nok vere et av landene som klarer seg best mtp ressursene våre. Skal sies at det ikke vil hjelpe Ola og Kari Nordann, men Norge som nasjon vil nok klare seg fint. Med mindre vi provoserer Russland til krig. Da vil Russland fjerne oss som trussel. De har noen av verdens mest avanserte missiler som det ikke finnes anti-missil forsvar mot. Så de kan enkelt bombe flere sentrale mål i Norge uten at vi kan stanse dem. Russland har mange som vil handle dem utenfor vesten. Landene som ikke har sanksjonert Russland har over halvparten av verdens befolkning på sin side. Det er alltid morsomt når folk sier at "hele verden" står med Ukraina.
Gjest Lunaris Skrevet 24. mars 2022 #9 Skrevet 24. mars 2022 Nå sies det jo at det vil bli matmangel. Ukraina var en stor leverandør til korn, de sto for 30% av verdens hvete-/og byggproduksjon. Dette er krise.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå