Purple_Pixiedust Skrevet 18. mars 2022 #1 Skrevet 18. mars 2022 Ja, da har jeg i tillegg til å ha betennelse i begge skuldre etter krykkebruk som jo hindrer meg i noen typer trening, nå også fått betennelse i hælen. Jeg har en knusingsskade i foten som jeg går til fysioterapi til og hvor jeg i det siste har hatt god framgang, men hælen har visst ikke tålt den belastningen. Det stresser meg skikkelig da jeg trenger turene mine og treningen. Men vet jo jeg må holde meg i ro. Noen som har erfaring med hvor lenge? Fysioterapeuten sa i hvert fall en uke, men det kommer an på hvor mye betent det er. Jeg kjente noe i hælen rett før forrige helg, men var først i på onsdag jeg begynte å ta hensyn til det. Har jo hatt sånn murring før uten at det har utviklet seg til slik som nå så. Synes dessuten det har blitt litt verre siden onsdag selv om jeg ikke har gått tur. Ble feks verre av å stå og lage middag. Men det skulle vel være uproblematisk med spinningsykkel og sykling ute? Har kjøpt meg nye sko da, som jeg håper vil være litt avlastende. Blir ikke kvitt betennelse i armene. Håper ikke det samme skjer med hælen. 😕 Noen råd?
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #2 Skrevet 18. mars 2022 Ikke for å skremme deg her, men jeg hadde planar fascitt i flere år. Det å holde foten i ro hjelper etter min erfaring ikke en døyt, bortsett fra at det selvfølgelig smertelindrer å ikke bruke foten. Jeg gikk på jobb og levde for det meste som vanlig, men kunne ikke ta lange fjellturer, for da ble det alt for vondt. Jeg kjøpte gode sko (joyja var de som fungerte aller best, ser ikke så pene ut med det driter jeg i), gjorde de tøye og strekk øvelsene som anbefales over alt og tok smertestillende når det ble for ille. Men det som hadde aller beste effekt og virkelig gjorde hele forskjellen, og som alt for få faktisk anbefaler i Norge, er å strekke muskulaturen og dermed senene skikkelig. Den første øvelsen beskrevet her er gull, da kjenner du at det strekker skikkelig i leggen og under foten, gjør den flere ganger om dagen. https://uploads-ssl.webflow.com/5c8668b2544f6a968639fd64/5da4256d848a163fe2def65b_Instruksjon Gastrocnemius tøying Skandmed PRINT.pdf I tillegg anbefaler jeg å kjøpe en skinne som sørger for å holde strekk i muskulaturen over tid. Mange steder står det at man skal sove med den, det klarte aldri jeg, men hadde den på om ettermiddagene når jeg likevel satt noen timer i sofaen med nett, tv og strikketøy. Jeg hadde denne, men vær obs på at de selges mye billigere om man bestiller fra utlandet. https://www.fysioett.no/produkter/andre-ortoser-stodbandage/plantar-fasciitis-night-splint Anonymkode: 85388...38b 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #3 Skrevet 18. mars 2022 Enig med forrige taler. Det hjelper ikke meg å ha foten i ro heller. Jeg har gått med det i flere år nå, det kommer og går. Hadde det i to år, var kvitt det i noen år, er tilbake nå og har jeg hatt det i to år igjen. Gode sko, og eventuelt såler, hjelper meg absolutt best. Om jeg holder meg i ro og plutselig bruker foten, blir det mye verre enn om jeg bruker foten som vanlig. Anonymkode: 67e73...be0
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #4 Skrevet 18. mars 2022 Jan Emil Sakkestad Olsen som driver Aktiv behandling i Kristiansand, klarte å fjerne min plantar fasciit. Fikk i tillegg beskjed om å strekke hele beinet, inkludert glutimus maximus. Siden jeg er utsatt for å få pf igjen, tar jeg en time hos Jan Emil så fort jeg kjenner antydning til pl smerter. Anonymkode: b22f2...6c5
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #5 Skrevet 18. mars 2022 Jeg hadde det i mange år, prøvde etter hvert trykkbølgebehandlig og det hjalp. Men etter et års tid kom det tilbake. Måtte til slutt operere og har heldigvis ikke hatt problemer siden. Anonymkode: ba2e2...4d0 1
Lonehill Skrevet 18. mars 2022 #6 Skrevet 18. mars 2022 En artikkel publisert på den britiske nettsida plantarfasciitis.co.uk gir noen råd. Kommentarene til artikkelen er også interessante. Løsninga som blir foreslått er å tilføre mineraler og vitamin som kroppen bruker for å gjenoppbygge beinbrudd og bekjempe betennelser: Kalsium, magnesium og vitamin D. Mange vil nok mene at dette er kjerringråd og placebo. Artikkelen understreker også at mineraler og beinbrudd ikke blir forska på av legemiddelindustrien. Hovedårsaken til det er naturlig nok at mineraler og vitaminer ikke er legemidler. Rådenene bygger derfor på observasjoner: Pasienter som får tilskudd med kalsium, magnesium og vitamin D opplever at de raskt blir smertefrie og problemet løser seg. Om dette handler om kjerringråd og placebo, er det så farlig, hvis folk blir friske av det? Behandlingen koster en femmer om dagen og er uansett fri for bivirkninger. Enn om...? 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #7 Skrevet 18. mars 2022 Jeg og hadde plantar facitt i flere år, fikk faktisk et par gode øvelser av fysio for å hjelpe på og da gikk det seg til. Men tur og gode sko hjelper på. Anonymkode: 4f515...c7f
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #8 Skrevet 18. mars 2022 Knust hæl? Hvordan oppstår det? Tramper dere hardt i gulvet? Anonymkode: 4ae54...288
Purple_Pixiedust Skrevet 18. mars 2022 Forfatter #9 Skrevet 18. mars 2022 Takk for svar alle sammen. Blir litt mange å sitere. Skal sjekke ut linkene i kveld, og kjøpe magnesium og kalsium. Vitamin D bruker jeg allerede 80 mcg daglig. Er veldig bekymret for å bli gående lenge med det da det er så viktig for meg å gå turer. Egentlig er jeg en jogger, men kan ikke det pga bruddene i foten.
Lonehill Skrevet 18. mars 2022 #10 Skrevet 18. mars 2022 Purple_Pixiedust skrev (20 minutter siden): Takk for svar alle sammen. Blir litt mange å sitere. Skal sjekke ut linkene i kveld, og kjøpe magnesium og kalsium. Vitamin D bruker jeg allerede 80 mcg daglig. Er veldig bekymret for å bli gående lenge med det da det er så viktig for meg å gå turer. Egentlig er jeg en jogger, men kan ikke det pga bruddene i foten. Gjerne gi ei oppdatering om hvordan det går. Det hadde vært interessant å høre. Når du tar såpass mye D-vitamin, kan det være lurt å forsterke inntaket av sink også. Enzymet som cellene lager for å omdanne D-vitamin til steroidhormonet kalsitriol må ha sink for å dannes. Lite sink gir lite enzym og da får ikke cellene omdanna D-vitamin til hormon fort nok. Når cellene har rikelig tilgang til D-vitamin, kan det være lurt å sikre rikelig tilgang til sink også.
Purple_Pixiedust Skrevet 18. mars 2022 Forfatter #11 Skrevet 18. mars 2022 Lonehill skrev (11 minutter siden): Gjerne gi ei oppdatering om hvordan det går. Det hadde vært interessant å høre. Når du tar såpass mye D-vitamin, kan det være lurt å forsterke inntaket av sink også. Enzymet som cellene lager for å omdanne D-vitamin til steroidhormonet kalsitriol må ha sink for å dannes. Lite sink gir lite enzym og da får ikke cellene omdanna D-vitamin til hormon fort nok. Når cellene har rikelig tilgang til D-vitamin, kan det være lurt å sikre rikelig tilgang til sink også. Skal prøve å huske på å oppdatere om noen uker. 😊 Jeg må ikke ta blodprøver i forkant av å starte med sink, magnesium og kalsium? Man kan vel ikke få for mye av det?
Titania Skrevet 18. mars 2022 #12 Skrevet 18. mars 2022 Her var det mye tips jeg skal teste også, etter til nå beskjeder som "bruk ullsokker", "ikke belast foten for mye" og "trykkbølgebehandling hjelper". Trykkbølgebehandlingen tok de verste smertene, men det er jo fortsatt vondt. Å ikke belaste den er ganske vanskelig, og ullsokker er for varmt
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #13 Skrevet 18. mars 2022 Fysioterapeuten min anbefalte meg Hoka sko. Til å begynne med brukte jeg dem inne også. Etterhvert bare ute, og så Crocs inne. Da ble jeg endelig smertefri. Har vært fin nå i tre år. Men må alltid bruke en form for sko innendørs, ellers trigges det fort igjen. Anonymkode: 570a3...515
Muskath Skrevet 18. mars 2022 #14 Skrevet 18. mars 2022 (endret) 8 minutter siden, Purple_Pixiedust said: Skal prøve å huske på å oppdatere om noen uker. 😊 Jeg må ikke ta blodprøver i forkant av å starte med sink, magnesium og kalsium? Man kan vel ikke få for mye av det? Jeg tror det er lurt å ta blodprøve. Mineralene og vitaminene avhenger av hverandre på diverse måter. Tar man x, så må man ta y, osv. Endret 18. mars 2022 av Muskath
Purple_Pixiedust Skrevet 18. mars 2022 Forfatter #15 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fysioterapeuten min anbefalte meg Hoka sko. Til å begynne med brukte jeg dem inne også. Etterhvert bare ute, og så Crocs inne. Da ble jeg endelig smertefri. Har vært fin nå i tre år. Men må alltid bruke en form for sko innendørs, ellers trigges det fort igjen. Anonymkode: 570a3...515 Jeg kjøpte meg faktisk Hoka på onsdag. Har tenkt på det lenge, men betennelsen gav meg en dytt. Jeg bruker sandaler inne pga knusingsskaden i foten, men de kunne nok vært mykere. Muskath skrev (4 minutter siden): Jeg tror det er lurt å ta blodprøve. Mineralene og vitaminene avhenger av hverandre på diverse måter. Tar man x, så må man ta y, osv. Okei. Jeg får sende melding til legen. 😊
Lonehill Skrevet 18. mars 2022 #16 Skrevet 18. mars 2022 Purple_Pixiedust skrev (56 minutter siden): Skal prøve å huske på å oppdatere om noen uker. 😊 Jeg må ikke ta blodprøver i forkant av å starte med sink, magnesium og kalsium? Man kan vel ikke få for mye av det? Det er umulig å få i seg for mye vitaminer og mineraler ved inntak innenfor offisielle referansegrenser. Magnesium skal vi normalt ha 25 gram av på lager, det meste i beinmassen. Her holder det ikke å måle blodnivå, fordi kroppen regulerer nivået av magnesium i blodet innenfor små marginer og sjelden varierer. Du vil ha ekstrem magnesiummangel før det kan registreres i blodet. Øvre anbefalt inntak av magnesium er 350 milligram pr. dag. Kalsium i blodet er også nøye er også nøye regulert. Går kalsiumverdiene i blodet utenfor referanseverdiene er det som regel på grunn av kreft. Kalsium lagres i kroppen i kilovis og opptaket fra fordøyelsen er nøye regulert av hormoner. Kroppen regulerer også opptaket av kalsium fra fordøyelsen og tar normalt ikke opp mer kalsium enn den trenger, om du så drikker 17 liter melk hver dag. Anbefalt dagstilskudd er 800-900 milligram pr. dag. Øvre toleransegrense for kalsiumtilskudd er satt til 2.5 gram pr. dag. Sink har ikke kroppen noe lagringssystem for, så det bør vi spise hver dag i en eller annen form. Når kroppen trenger ekstra sink (som ved infeksjoner, forkjølelse, beinbrudd eller brannskader), er det lurt å ta tilskudd for å sikre tilgangen. Øvre anbefalte tilskudd av sink er 25 milligram/dag. Når det gjelder vitamin D, sier Helsedirektoratet at 100 mikrogram (4.000 IE) er trygg øvre dagsdose for alle over 11 år. Hvis du spiser mindre enn 100 mikrogram vitamin D pr. dag trenger du ikke å måle først, for det vil ikke gi D-vitaminnivå ut over øvre normalreferanse på 150 nmol/L. Ifølge det europeiske matsikkerhetsbyrået EFSA er det aldri observert negative helseeffekter av dagsdoser vitamin D på 250 mikrogram (10.000 IE). Øvre anbefalte dagsdose vitamin D er ifølge kosttilskuddsforskriften 80 mikrogram (3.200 IE). Anbefalt dose for å forebygge mangelsykdommen rakitt er 10 mikrogram (400 IE) vitamin D. Det er denne anbefalingen som markedsføres av helsemyndighetene.
Purple_Pixiedust Skrevet 18. mars 2022 Forfatter #17 Skrevet 18. mars 2022 Lonehill skrev (50 minutter siden): Det er umulig å få i seg for mye vitaminer og mineraler ved inntak innenfor offisielle referansegrenser. Magnesium skal vi normalt ha 25 gram av på lager, det meste i beinmassen. Her holder det ikke å måle blodnivå, fordi kroppen regulerer nivået av magnesium i blodet innenfor små marginer og sjelden varierer. Du vil ha ekstrem magnesiummangel før det kan registreres i blodet. Øvre anbefalt inntak av magnesium er 350 milligram pr. dag. Kalsium i blodet er også nøye er også nøye regulert. Går kalsiumverdiene i blodet utenfor referanseverdiene er det som regel på grunn av kreft. Kalsium lagres i kroppen i kilovis og opptaket fra fordøyelsen er nøye regulert av hormoner. Kroppen regulerer også opptaket av kalsium fra fordøyelsen og tar normalt ikke opp mer kalsium enn den trenger, om du så drikker 17 liter melk hver dag. Anbefalt dagstilskudd er 800-900 milligram pr. dag. Øvre toleransegrense for kalsiumtilskudd er satt til 2.5 gram pr. dag. Sink har ikke kroppen noe lagringssystem for, så det bør vi spise hver dag i en eller annen form. Når kroppen trenger ekstra sink (som ved infeksjoner, forkjølelse, beinbrudd eller brannskader), er det lurt å ta tilskudd for å sikre tilgangen. Øvre anbefalte tilskudd av sink er 25 milligram/dag. Når det gjelder vitamin D, sier Helsedirektoratet at 100 mikrogram (4.000 IE) er trygg øvre dagsdose for alle over 11 år. Hvis du spiser mindre enn 100 mikrogram vitamin D pr. dag trenger du ikke å måle først, for det vil ikke gi D-vitaminnivå ut over øvre normalreferanse på 150 nmol/L. Ifølge det europeiske matsikkerhetsbyrået EFSA er det aldri observert negative helseeffekter av dagsdoser vitamin D på 250 mikrogram (10.000 IE). Øvre anbefalte dagsdose vitamin D er ifølge kosttilskuddsforskriften 80 mikrogram (3.200 IE). Anbefalt dose for å forebygge mangelsykdommen rakitt er 10 mikrogram (400 IE) vitamin D. Det er denne anbefalingen som markedsføres av helsemyndighetene. Ok. Takk.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #18 Skrevet 18. mars 2022 Antar dette er prøvd : https://fotbutikken.no/haelspore/haelspore-pakken-4-stk?gclid=Cj0KCQjw29CRBhCUARIsAOboZbJ7aEBY6KnHFSTRaU-cvsHMS9qbGdlmTVC-vXINjfxw4uoks7oKXjsaAhU-EALw_wcB Hælinnlegg i gel hjalp meg. Anonymkode: 8bfc2...6f1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #19 Skrevet 18. mars 2022 Det viktigste for meg var å unngå belastningen som hadde gitt betennelsen, gode sko og aldri uten dempende sko/sandaler - ikke engang inne. Pluss litt tøyeøvelser. Min gikk tilbake med dette. Er det tilfeldig at du har så mye betennelser samtidig? Håper du raskt opplever bedring, det høres strevsomt ut! Anonymkode: 01f47...2be
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #20 Skrevet 18. mars 2022 Jeg sliter med plantar fascitt. Har legeskrekk så jeg bruker sportstape under føttene. Det hjelper litt. 2 tapebiter under foten på hæl og foran tærne. Anonymkode: 3fe8c...f75
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå