Gå til innhold

20 uker på vei og har gått opp 7 kg..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Du har gått opp 4,4 til 5 kg til nå... Normal vektoppgang er 1-2 kg 1. trimester, og deretter ca 0,4 kg i uka for normalvektige. Alle skjønner at dette er et gjennomsnitt. Gjennomsnittlig skal altså en kvinne i uke 19 ha gått opp 2,4 kg i 2. trimester, pluss 1-2 kg i første. = 3,4 til 4,5 kg. 

Fordi du har gått opp 0 til 500 gram mer enn gjennomsnittet, så mener du altså at at "vekta lever sitt eget liv" og "bare øker og øker". 

Anbefaler deg å søke hjelp i stedet for å spre grumset ditt her. 

Anonymkode: 759a7...136

Det meste av vektoppgangen min etter uke 10 har skjedd de to siste ukene kanskje. Så ja det føles mye ut når den har vært "stabil" så lenge og så plutselig går jeg opp. Jeg ville bare si til ts at hun ikke er alene om å være bekymret for vekt, så det burde være lov å lufte tankene sine som gravid og vite at man ikke er alene om det. Kommer selvfølgelig til å ta det opp med jordmor også.

Anonymkode: 7ceae...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Trådstarter her :) Tusen takk for alle svar! Som jeg nevnte i det første innlegget mitt, har jeg helt siden ungdomsårene hatt et anstrengt forhold til vekt, men jeg prøver virkelig ikke å sulte babyen min. Jeg spiser normalt, sunt og trener jevnlig. Jeg ble bare litt frustrert da jeg så at vekten hadde gått opp så mye på kort tid, uten at jeg hadde gjort så mye annerledes. Jeg har ikke tenkt til å begynne å spise mindre, og vil fortsette å passe på at jeg får i meg de næringsstoffene jeg trenger. Grunnen til at jeg skrev dette innlegget var mest fordi dette plager meg og fordi jeg ville høre om noen andre hadde det på samme måte og hadde noen gode råd for hvordan man kan håndtere det. Og det føler jeg at jeg har fått ❤️ 

Anonymkode: 96aa2...b59

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvorfor håper du på max 11, når opp til 16 kg er normalt for normalvektige kvinner? Hva om det er naturlig for kroppen din å legge på seg 16? 

Hvilke indikasjoner som helst har du på at du kommer til å gå opp 20-30 kg? Er det de 0-500 grammene over gjennomsnittet som er indikasjonen på det? 

Anonymkode: 759a7...136

Jeg håper på max 11 for å gå ned i vekt etter graviditeten. Kan selvfølgelig ikke stanse vektoppgangen, jeg spiser normalt og sunt skeier ut av og til og blir det 20 kilo ut av det til slutt så er det lite jeg kan gjøre med det. Sier bare hva jeg håper på. Slik jeg svarte forrige person så er vektoppgangen på cirka 2 kilo de siste 2 ukene. Og jeg har forresten hele livet fått hørt av min overvektige mor som var normalvektig før hun fikk meg at jeg var grunnen til det. Så er nok der min egen bekymring kommer fra.

Anonymkode: 7ceae...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei TS, vi har et lignende utgangspunkt. Jeg er 175cm og var stabil på 58 kg før graviditeten. Jeg er nå i uke 19 og har lagt på meg 6,5 kg. Spesielt mye nå de siste 5 ukene. Jordmor sa det var veldig bra og normalt med økning nå i 2 trimester. Jeg bør legge på meg 3-4 kg i fettreserver, for å ha litt å gå på til ammingen. Jeg har og sett hvor viktig fettreserver er i praksis. Min søster er lignende meg i størrelse og hadde et passelig lag med fettreserver til amming.  Barnet vokste bra og var fornøyd. Men i løpet av de 1,5 årene hun ammet ble hun veldig tynn. Helt nede på 52 kg. Under neste graviditet la hun ikke på seg det samme fettreservene som i første svangerskap. Hun ble mager av ammingen og barnet fikk for lite melk. Hun stresset og syntes dette var vanskelig.

Med dette som utgangspunkt, samt generelle anbefalinger fra helsemyndighetene så er jeg fornøyd med egen vektoppgang. Jeg vet det er godt å ha litt og ta av. Anbefalt vektoppgang er 9-11 kg for normalvektige. Jeg var på grensen mot undervekt før graviditet og kan derfor fint gå opp 11-13 kg. 

Poenget mitt er hvert fall at 7 kg er helt fint, ikke stress over det. Lykke til videre😊

Anonymkode: 9bc59...1e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er nok mange som uroer seg for vektoppgangen og hvordan svangerskapet påvirker kroppen. Jeg vil tippe at dagens samfunn med dets økte fokus på kropp, vekt og utseende i stor grad har bidratt til denne uroen.

I utgangspunktet så tenker jeg at det er veldig bra at man kan få luftet bekymringer knyttet til dette. Det å sitte alene med slike tanker er ikke noe godt, og det er naturlig å søke erfaring hos andre. Om noe, så for å høre at man ikke er alene og for å se at det er stor variasjon.

Det som er "problematisk" med tråder som dette her, er at det samtidig gir gjødsel til frykten og engstelsen man har knyttet til vektoppgangen. Det kan være vanskelig å skulle dele tanker rundt dette uten å nevne detaljer som antall kg man har gått opp innen uke x og y, hvordan man spiser og beveger seg, hvor mange maks kg man håper å gå opp, hvor fort man vil gå ned etter fødsel osv. - og disse tingene kan nok dessverre påvirke negativt.

Selv har jeg hatt anoreksi siden jeg var 11 (er 32 nå). Det er under kontroll, men jeg vil aldri bli helt frisk - og det å hele tiden måtte passe på at jeg lever i balanse er en mye større kamp enn det å være syk.

Nå er jeg gravid i uke 26. Har gått opp i vekt, uten å gå inn på hvor mye. Hver dag er en intens kamp (jeg får oppfølging). Og tråder som dette både gir meg ro (fordi jeg ser at jeg ikke er alene), samtidig som at jeg også begynner å telle på desimalene hvor mange kg jeg har gått opp sammenlignet med andre. Er det for mye? Er det for lite? Er det fett? Vann? Baby? Hva er disse kiloene, og hva sier det om min kropp og min "kontroll" at jeg har gått opp så og så mye, når en annen her har gått opp mer/mindre og er lengre/kortere på vei osv.?

Var kanskje litt rotete skrevet det her, men poenget mitt er at det kan være lurt å tenke seg litt om når man formulerer seg og hvilke detaljer man legger ut. La oss støtte hverandre med erfaring og råd, uten å sammenligne oss på grammet ❤️

Anonymkode: c3d28...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hei TS, vi har et lignende utgangspunkt. Jeg er 175cm og var stabil på 58 kg før graviditeten. Jeg er nå i uke 19 og har lagt på meg 6,5 kg. Spesielt mye nå de siste 5 ukene. Jordmor sa det var veldig bra og normalt med økning nå i 2 trimester. Jeg bør legge på meg 3-4 kg i fettreserver, for å ha litt å gå på til ammingen. Jeg har og sett hvor viktig fettreserver er i praksis. Min søster er lignende meg i størrelse og hadde et passelig lag med fettreserver til amming.  Barnet vokste bra og var fornøyd. Men i løpet av de 1,5 årene hun ammet ble hun veldig tynn. Helt nede på 52 kg. Under neste graviditet la hun ikke på seg det samme fettreservene som i første svangerskap. Hun ble mager av ammingen og barnet fikk for lite melk. Hun stresset og syntes dette var vanskelig.

Med dette som utgangspunkt, samt generelle anbefalinger fra helsemyndighetene så er jeg fornøyd med egen vektoppgang. Jeg vet det er godt å ha litt og ta av. Anbefalt vektoppgang er 9-11 kg for normalvektige. Jeg var på grensen mot undervekt før graviditet og kan derfor fint gå opp 11-13 kg. 

Poenget mitt er hvert fall at 7 kg er helt fint, ikke stress over det. Lykke til videre😊

Beklager her ble det noen feil tall. Anbefalt vektoppgang er 11,5-16 kg for oss som er normalvektige😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er nok mange som uroer seg for vektoppgangen og hvordan svangerskapet påvirker kroppen. Jeg vil tippe at dagens samfunn med dets økte fokus på kropp, vekt og utseende i stor grad har bidratt til denne uroen.

I utgangspunktet så tenker jeg at det er veldig bra at man kan få luftet bekymringer knyttet til dette. Det å sitte alene med slike tanker er ikke noe godt, og det er naturlig å søke erfaring hos andre. Om noe, så for å høre at man ikke er alene og for å se at det er stor variasjon.

Det som er "problematisk" med tråder som dette her, er at det samtidig gir gjødsel til frykten og engstelsen man har knyttet til vektoppgangen. Det kan være vanskelig å skulle dele tanker rundt dette uten å nevne detaljer som antall kg man har gått opp innen uke x og y, hvordan man spiser og beveger seg, hvor mange maks kg man håper å gå opp, hvor fort man vil gå ned etter fødsel osv. - og disse tingene kan nok dessverre påvirke negativt.

Selv har jeg hatt anoreksi siden jeg var 11 (er 32 nå). Det er under kontroll, men jeg vil aldri bli helt frisk - og det å hele tiden måtte passe på at jeg lever i balanse er en mye større kamp enn det å være syk.

Nå er jeg gravid i uke 26. Har gått opp i vekt, uten å gå inn på hvor mye. Hver dag er en intens kamp (jeg får oppfølging). Og tråder som dette både gir meg ro (fordi jeg ser at jeg ikke er alene), samtidig som at jeg også begynner å telle på desimalene hvor mange kg jeg har gått opp sammenlignet med andre. Er det for mye? Er det for lite? Er det fett? Vann? Baby? Hva er disse kiloene, og hva sier det om min kropp og min "kontroll" at jeg har gått opp så og så mye, når en annen her har gått opp mer/mindre og er lengre/kortere på vei osv.?

Var kanskje litt rotete skrevet det her, men poenget mitt er at det kan være lurt å tenke seg litt om når man formulerer seg og hvilke detaljer man legger ut. La oss støtte hverandre med erfaring og råd, uten å sammenligne oss på grammet ❤️

Det var jeg som skrev innlegget, og jeg er så enig i det du skriver her. Jeg kjenner meg veldig igjen! Jeg begynner også å sammenligne meg med andre når jeg leser hvor mye de har gått opp i vekt, hva de veide i utgangspunktet osv.. Jeg burde latt være å dele detaljer. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det. Håper graviditeten ellers går fint for deg, og at du også klarer å nyte det også ❤️

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Beklager her ble det noen feil tall. Anbefalt vektoppgang er 11,5-16 kg for oss som er normalvektige😊

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare! Det setter jeg skikkelig stor pris på, for dette hjalp meg veldig. Jeg håper graviditeten ellers går fint for deg ❤️❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kroppen har ofte et ønske om å nå en viss vekt innen fødsel. For noen kommer kiloene gradvis, noen får det i starten, andre helt på slutten. De aller fleste klarer imidlertid å gå ned i vekt etterpå, så lenge en har et sunt kosthold og en ok mengde fysisk aktivitet. Noen må kanskje vente til ammeslutt før vekten får ned.

Selv gikk jeg opp 12 kg med førstemann, 19 kg med nr.2 og 13 kg nr. 3. Det rare med det, var at vekten jeg hadde ved fødsel var helt lik med alle 3, det var kun utgangspunktet som var annerledes. Jeg spiste heller ikke noe mer med nr 2 enn med de andre. 

Nå er jeg ferdig med barn og er tilbake til min trivselsvekt, og de kiloene jeg hadde ekstra en stund etter fødsel er bare et vagt minne. Det blir det nok for deg og skal du se.

Anonymkode: 4e183...900

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var jeg som skrev innlegget, og jeg er så enig i det du skriver her. Jeg kjenner meg veldig igjen! Jeg begynner også å sammenligne meg med andre når jeg leser hvor mye de har gått opp i vekt, hva de veide i utgangspunktet osv.. Jeg burde latt være å dele detaljer. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det. Håper graviditeten ellers går fint for deg, og at du også klarer å nyte det også ❤️

Forstår veldig godt at det er vanskelig å slappe helt av når man har problemer knyttet til kropp, og håper du også klarer å nyte det uten å tenke for mye på vektoppgangen. Jeg har brukt mye tid på å google meg halvt ihjel etter tall på hvor mye som er fett, hvor mye som er baby, hvor mange kg man skal gå opp per uke, hvor stort/lite SF-målet bør være osv. Og det er så slitsomt i lengden når man egentlig skal bruke tiden på å kose seg med babyen i magen.

Ikke sammenlign deg med andre - spis sunt og variert, få frisk luft og litt fysisk aktivitet hver dag, og prøv å tenke på at de kiloene du går opp er kroppen din som ønsker det beste for deg og baby 💞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...