Gå til innhold

20 uker på vei og har gått opp 7 kg..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! 
Fikk litt sjokk da jeg gikk på vekta i dag og ser at jeg har gått opp fem kg siden sist gang jeg var hos jordmor. Jeg er 20 uker på vei og har i alt gått opp 7 kg. Veide 57 kg før graviditeten og veier nå 64. Jeg vet veldig godt at man skal legge på seg i graviditeten, men kjente jeg ble litt stressa over at jeg har gått opp så mye på så kort tid.

Hvor mye av dette kan jeg regne med er fett på kroppen, og hvor mye er andre ting som økt blodmengde, vann i kroppen og lignende? Spiser stort sett det samme hver dag og trener (går, løper) jevnlig. Skjønner liksom ikke hvor kiloene kommer fra. Jeg har alltid hatt et anstrengt forhold til mat og vekt, så kjenner at dette er vanskelig for meg. Misforstå meg rett, jeg gleder meg skikkelig til å bli mamma, og prøver å ikke bry meg om at vekten øker og kroppen forandrer seg, men jeg klarer liksom ikke..

Jeg har mest lyst til å kaste vekta og ikke veie meg flere ganger i løpet av graviditeten, men jeg føler at jeg må følge med også. Er det noen av dere sommer det likedan og som kanskje har noen gode råd eller tips til hvordan jeg kan få et mindre anstrengt forhold til dette? 

Hilsen førstegangsgravid som gleder seg veldig til å bli mamma 

Anonymkode: 96aa2...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det høres helt normalt ut 😊 For normalvektige er anbefalingen å gå opp rundt 0,4 kg i snitt per graviditetsuke. På 20 uker blir det 8 kg.

https://nhi.no/familie/graviditet/symptomsjekker/vektokning-i-svangerskapet/

Her står det mye nyttig, og det har også et avsnitt som omhandler hvordan vekten fordeler seg. 

Jeg ville forøvrig vurdert å kaste vekta som du foreslår. At du går opp i vekt er som du vet helt uunngåelig nå, og det har ingenting for seg å drive og veie seg i tide og utide bare for å gjøre det. Det kommer bare til å stresse deg og fosteret unødig. Dessuten blir du jo veid på hver svangerskapskontroll, så sånn sett er det lite vits i at du følger med når lege/jordmor gjør det en gang i måneden, og enda oftere mot slutten av svangerskapet 😊 

Anonymkode: 81ecf...24e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Akkurat der du er i graviditeten nå er det vanlig å gå opp en del. Og det er ikke fett, men to liter ekstra blod i kroppen din, livmor, morkake, fostervann og til og med fosteret som nå veier mye mer enn i starten av graviditeten. Så de vil komme litt sånn uansett hva du spiser og trener, og det er meninga. Jeg la på meg klart mest i midten av graviditeten og bare litt i tredje semester (bortsett fra vann i kroppen siste trimester).

Om du blir stressa av tallet på vekta så er det helt innafor å ikke veie seg noe særlig. Husk at vektoppgang i graviditet er noe helt annet enn vektoppgang ellers, og mye forsvinner bokstavelig talt med fødsel. Og de kiloene som kommer som fettreserver forsvinner stort sett i løpet av ammeperioden. Fortsett med å spise sunt og variert og trene det du har ork til, og vær litt snill med kroppen din om du klarer - tenk så hardt den jobber med å skape et helt nytt liv! Da må den nesten få lov til å se litt annerledes ut ei kort stund ❤

Anonymkode: 1775f...3ca

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar! Setter skikkelig stor pris på at dere tar dere tid ❤️ Det hjelper å lese om deres erfaringer. Jeg skal prøve å ikke veie meg så ofte fremover, og tenke at vektoppgangen i svangerskapet er noe annet enn vektoppgang ellers. 

Anonymkode: 96aa2...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Akkurat der du er i graviditeten nå er det vanlig å gå opp en del. Og det er ikke fett, men to liter ekstra blod i kroppen din, livmor, morkake, fostervann og til og med fosteret som nå veier mye mer enn i starten av graviditeten. Så de vil komme litt sånn uansett hva du spiser og trener, og det er meninga. Jeg la på meg klart mest i midten av graviditeten og bare litt i tredje semester (bortsett fra vann i kroppen siste trimester).

Om du blir stressa av tallet på vekta så er det helt innafor å ikke veie seg noe særlig. Husk at vektoppgang i graviditet er noe helt annet enn vektoppgang ellers, og mye forsvinner bokstavelig talt med fødsel. Og de kiloene som kommer som fettreserver forsvinner stort sett i løpet av ammeperioden. Fortsett med å spise sunt og variert og trene det du har ork til, og vær litt snill med kroppen din om du klarer - tenk så hardt den jobber med å skape et helt nytt liv! Da må den nesten få lov til å se litt annerledes ut ei kort stund ❤

Anonymkode: 1775f...3ca

Fosteret veier ca 250g i uke 20. Så ca 2-3kg er reel gravid Vekt,  resten er fett per nå.

Anonymkode: 6d22c...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde gått opp 7 kg i uke 12! I uke 24 hadde jeg lagt på meg 18 kg. Vekta har derimot stått stille siden da (er i uke 29 nå), uten at jeg har endret verken kosthold eller fysisk aktivitet. Både min lege og min jordmor har vært veldig tydelig på at så lenge man spiser relativt sunt og får litt fysisk aktivitet hver dag skal man ikke stresse så mye med vekten eller sammenligne seg med andre mens man er gravid. Vi er rett og slett alt for forskjellige til at det kan finnes en "normal". Noen legger på seg mye selv om de lever veldig sunt, andre legger på seg lite selv om de ligger på sofaen og spiser snop i 9 måneder. Noen legger på seg mest i starten, andre legger på seg mest i slutten. 

Så lenge din jordmor/lege ikke er bekymret for vekten din, trenger ikke du å være det heller! Jeg har brukt altfor mye tid av min graviditet til å stresse og ha dårlig samvittighet over vektoppgangen min 😵

Anonymkode: bcf80...800

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Føler med deg. Er selv 19+3 nå og føler vekten lever sitt eget liv nå. Har lagt på meg rundt 4.5-5 kg. Siden første veiing hos lege i uke 10 så har jeg lagt på meg 2kilo. Jeg trener, spiser sunt og skeier litt ut på lørdager som jeg alltid har gjort. Men nå de siste ukene så føler jeg vekten bare øker og øker. Er bekymret hva resultatet blir dersom vekten øker mest i 3 trimester. Det er jo ikke babyen som veier så mye nå. 

Anonymkode: 7ceae...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Føler med deg. Er selv 19+3 nå og føler vekten lever sitt eget liv nå. Har lagt på meg rundt 4.5-5 kg. Siden første veiing hos lege i uke 10 så har jeg lagt på meg 2kilo. Jeg trener, spiser sunt og skeier litt ut på lørdager som jeg alltid har gjort. Men nå de siste ukene så føler jeg vekten bare øker og øker. Er bekymret hva resultatet blir dersom vekten øker mest i 3 trimester. Det er jo ikke babyen som veier så mye nå. 

Nå må dere roe litt ned! 5 kg i uke 19 er jo helt normalt! Dere er med på å spre syke ideer om vekt og svangerskap. 

7 kg i uke 20 er også HELT normalt. 

Det er heller ikke gitt at man legger på seg mer i 3. trimester. Jeg går alltid gått opp mest i 2. trimester. 

Og skulle du i uke 19 på 5 kg oppgang, legge på deg 10 kg til, så er du fortsatt innenfor normalen... (om du var normalvektig fra før). 

Synes denne posten her var vel anorektisk. Håper dere ikke vurderer å sulte babyene deres fordi helt normal vektoppgang ikke passer med planen deres. 

Anonymkode: 759a7...136

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fosteret veier ca 250g i uke 20. Så ca 2-3kg er reel gravid Vekt,  resten er fett per nå.

Eh, hallo! Fett et også "reell" gravidvekt. Det trengs reserver for amming, eventuelle infeksjoner, påkjennelse med fødsel/barsel osv. Det er ikke tilfeldig at mange får litt mer former under graviditeten. 

Jeg la på meg 16 kg i forrige svangerskap, men alt forsvant i amming ila 3-4 mnd. +3/4 kg til. Vanskelig å spise nok til å produsere melk, samtidig som man har en nyfødt klistret på seg hele dagen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eh, hallo! Fett et også "reell" gravidvekt. Det trengs reserver for amming, eventuelle infeksjoner, påkjennelse med fødsel/barsel osv. Det er ikke tilfeldig at mange får litt mer former under graviditeten. 

Jeg la på meg 16 kg i forrige svangerskap, men alt forsvant i amming ila 3-4 mnd. +3/4 kg til. Vanskelig å spise nok til å produsere melk, samtidig som man har en nyfødt klistret på seg hele dagen. 

Neida, men så spurte ts om 7kg var relatert til graviditeten eller kun fett. Derav mitt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Neida, men så spurte ts om 7kg var relatert til graviditeten eller kun fett. Derav mitt svar.

Ja, og jeg kommenterer at svaret ditt er feil. Fettreserver er også relatert til graviditeten, så det blir kunstig å skille disse. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen går opp mye i starten og lite videre utover, noen går opp lite i starten men mye mot slutten og noen litt mer jevnt over. Eller noen går opp lite og andre mye uten noen spesiell grunn til det. Så prøv å ikke stress med det :)

Anonymkode: edaff...d63

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, og jeg kommenterer at svaret ditt er feil. Fettreserver er også relatert til graviditeten, så det blir kunstig å skille disse. 

Spørsmålet til Ts var:

Hvor mye av dette kan jeg regne med er fett på kroppen, og hvor mye er andre ting som økt blodmengde, vann i kroppen og lignende?

Så jeg svarte på spm til Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det var ikke spørsmålet til Ts, men det misvisende svaret ditt jeg reagerte på. Du lager en kunstig kategori som du kaller "reell gravid Vekt". 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veide selv 55 og gikk opp til 85! Ikke noe gøy at dette er stress for deg, jeg skjonner det. Men det er virkelig helt normalt og du har ingenting å bekymre deg for angående vekten din. Du er flink og sterk!!! 

Alt av gravidvekt var borte etter 10 mnd her, pluss 3 kg til som jeg nå vil ha tilbake. Men det kommer seg!

Anonymkode: 14925...455

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tullerikke

Jeg hadde gått opp 5 kg da jeg var 20 uker og kjente på de samme følelsene som deg. Veide det samme som deg også. Gikk opp 10 kg til sammen og det var kun magen. Var like slank ellers. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå må dere roe litt ned! 5 kg i uke 19 er jo helt normalt! Dere er med på å spre syke ideer om vekt og svangerskap. 

7 kg i uke 20 er også HELT normalt. 

Det er heller ikke gitt at man legger på seg mer i 3. trimester. Jeg går alltid gått opp mest i 2. trimester. 

Og skulle du i uke 19 på 5 kg oppgang, legge på deg 10 kg til, så er du fortsatt innenfor normalen... (om du var normalvektig fra før). 

Synes denne posten her var vel anorektisk. Håper dere ikke vurderer å sulte babyene deres fordi helt normal vektoppgang ikke passer med planen deres. 

Jeg som er i uke 19 sulter i alle fall ikke. Jeg spiser mer enn før pga større matlyst. Spiser nok mer enn det som er anbefalt ekstra kaloriinntak for mitt trimester også. Er innenfor normalvekt men veier mye mer enn ts. Ikke meningen å spre "syke ideer" men jeg vil bare ikke gå opp 20-30 kilo. Håpet på maks 11, men akkurat det ser litt mørkt ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg som er i uke 19 sulter i alle fall ikke. Jeg spiser mer enn før pga større matlyst. Spiser nok mer enn det som er anbefalt ekstra kaloriinntak for mitt trimester også. Er innenfor normalvekt men veier mye mer enn ts. Ikke meningen å spre "syke ideer" men jeg vil bare ikke gå opp 20-30 kilo. Håpet på maks 11, men akkurat det ser litt mørkt ut. 

Du har gått opp 4,4 til 5 kg til nå... Normal vektoppgang er 1-2 kg 1. trimester, og deretter ca 0,4 kg i uka for normalvektige. Alle skjønner at dette er et gjennomsnitt. Gjennomsnittlig skal altså en kvinne i uke 19 ha gått opp 2,4 kg i 2. trimester, pluss 1-2 kg i første. = 3,4 til 4,5 kg. 

Fordi du har gått opp 0 til 500 gram mer enn gjennomsnittet, så mener du altså at at "vekta lever sitt eget liv" og "bare øker og øker". 

Anbefaler deg å søke hjelp i stedet for å spre grumset ditt her. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvorfor håper du på max 11, når opp til 16 kg er normalt for normalvektige kvinner? Hva om det er naturlig for kroppen din å legge på seg 16? 

Hvilke indikasjoner som helst har du på at du kommer til å gå opp 20-30 kg? Er det de 0-500 grammene over gjennomsnittet som er indikasjonen på det? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Du har gått opp 4,4 til 5 kg til nå... Normal vektoppgang er 1-2 kg 1. trimester, og deretter ca 0,4 kg i uka for normalvektige. Alle skjønner at dette er et gjennomsnitt. Gjennomsnittlig skal altså en kvinne i uke 19 ha gått opp 2,4 kg i 2. trimester, pluss 1-2 kg i første. = 3,4 til 4,5 kg. 

Fordi du har gått opp 0 til 500 gram mer enn gjennomsnittet, så mener du altså at at "vekta lever sitt eget liv" og "bare øker og øker". 

Anbefaler deg å søke hjelp i stedet for å spre grumset ditt her. 

Jeg synes du er rimelig krass i svarene dine AB ...136.

Det er veldig normalt å ha vanskelige følelser knyttet til forandringer og vektoppgang ift svangerskap. Det er raske endringer, mye hormoner ect.

Jeg sliter med det samme, og jordmor sa så fint " se på det som et midlertidig prosjekt. Der du låner bort kroppen din. Også etter fødsel, tar du tilbake kontrollen" det hjalp for meg iallefall.

Selv om jeg med gru går på vekta en gang i uka, og dessverre blir nedstemt når vekta peker oppover, selv om det ikke er mye for hver gang, og totalt sett "lite" foreløpig i uke 22, men jeg vet at det kommer på, og jeg jobber hele tiden med tankene mine om at det er naturlig, og viktig å gå opp. Så får jeg heller bare fortsette å tenke på hva jeg spiser, og være flink igjen etter fødsel og amming.

Men jeg synes samtidig det er viktig å anerkjenne at det er mange som finner det problematisk, og støtte og forstå. Men samtidig også si at det er lurt å prate med f.eks jordmor eller lege om tankene og følelsene. De har erfaringer med problematikken og kan komme med hjelpende råd og input.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...