AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #1 Skrevet 18. mars 2022 Har søkt sivøk til høsten på en høgskole (ikke nhh), er det et trygt yrke eller bør jeg velge noe annet? Anonymkode: 368d9...b54
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #2 Skrevet 18. mars 2022 Antar du har hørt om mediastyret ang. Ida Wolden Bache versus Jens Stoltenberg? Mannfolka blir alltid prioritert i det yrket. Anonymkode: 8730b...093 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #3 Skrevet 18. mars 2022 Min oppfatning som siv.øk. er at arbeidsmarkedet er meget bra, særlig nå for tiden, men også at det har vært bra over lengre tid. Ja, det kan være trangt om det eneste du ønsker er de mest populære bedriftene, men hvis du er litt åpen for sektor og størrelse på firma så vil du nesten garantert ende opp med god lønn og fast jobb. Mitt inntrykk er også at dersom du ikke går på NHH eller til dels BI så er det et fett hvilken skole (i Norge) du velger, men NHH har helt klart et fortrinn slik jeg ser det. Har ikke gått der selv. Anonymkode: 62cf1...2bd 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #4 Skrevet 18. mars 2022 Mitt inntrykk er at det er tryggest å spesialisere seg innen revisjon. Men jeg er ikke siviløkonom så jeg skal ikke si noe for sikkert. Anonymkode: beddd...542
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #5 Skrevet 18. mars 2022 Jeg er siviløkonom(spesialisering i finans) fra BI Brukte mange år på å få fast jobb. Hadde kun 2 intervjuer etter flere hundre søknader og tjener nå mindre enn en med bachelor i samme alder. Sivøk er hard konkurranse du må ha eksepsjonelt gode karakterer + fancy internships , relevante deltidsjobber for å komme deg opp. Jeg hadde kun nokså gode karakterer men ikke noe annet. Nettverk hadde jeg heller ikke. Viktig å tenke på om personligheten din passer til dette yrke eller fremtidige bransjer. Nå for tiden blir jeg ofte spurt hvordan jeg er på relasjonsbygging under intervju..og jeg greier ikke det. Har null kontakt med kollegaer, ledere og andre avdelinger. Så jeg kommer nok ikke lengre enn en senior eller fagsjef stilling i karrieren min. Anonymkode: e3f82...0cd
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #6 Skrevet 18. mars 2022 11 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er siviløkonom(spesialisering i finans) fra BI Brukte mange år på å få fast jobb. Hadde kun 2 intervjuer etter flere hundre søknader og tjener nå mindre enn en med bachelor i samme alder. Sivøk er hard konkurranse du må ha eksepsjonelt gode karakterer + fancy internships , relevante deltidsjobber for å komme deg opp. Jeg hadde kun nokså gode karakterer men ikke noe annet. Nettverk hadde jeg heller ikke. Viktig å tenke på om personligheten din passer til dette yrke eller fremtidige bransjer. Nå for tiden blir jeg ofte spurt hvordan jeg er på relasjonsbygging under intervju..og jeg greier ikke det. Har null kontakt med kollegaer, ledere og andre avdelinger. Så jeg kommer nok ikke lengre enn en senior eller fagsjef stilling i karrieren min. Anonymkode: e3f82...0cd Veldig generalisering. Jeg er siv.øk. og tjener 650k i fast jobb 2 år etter ferdig master. Jeg har helt middels karakterer og ingen "fancy" interships, men selvfølgelig hjelper det å ha hatt verv og relevant deltidsjobb (som i alle yrker). Man må ikke være et sosialt geni for å bli en god siviløkonom, men det hjelper jo selvfølgelig å kunne prate normalt med folk. Med utgangspunkt i mitt eget studiekull så var det nesten godt gjort å ikke få en bra betalt fast jobb relativt raskt etter studiet. Og jeg gikk som sagt hverken på NHH eller BI. Anonymkode: 62cf1...2bd 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #7 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Veldig generalisering. Jeg er siv.øk. og tjener 650k i fast jobb 2 år etter ferdig master. Jeg har helt middels karakterer og ingen "fancy" interships, men selvfølgelig hjelper det å ha hatt verv og relevant deltidsjobb (som i alle yrker). Man må ikke være et sosialt geni for å bli en god siviløkonom, men det hjelper jo selvfølgelig å kunne prate normalt med folk. Med utgangspunkt i mitt eget studiekull så var det nesten godt gjort å ikke få en bra betalt fast jobb relativt raskt etter studiet. Og jeg gikk som sagt hverken på NHH eller BI. Anonymkode: 62cf1...2bd Jeg snakker av egen erfaring og det trenger ikke gjelde alle. Jeg tok sivøk for å tjene penger. Men jeg tjener mindre enn deg etter 7 år i jobb i oslo. Min stilling krever minimum master innen matte/statistikk og eller økonomi. Så jeg jobber heller ikke med noe urelevant hvis man skulle tro det. Jeg kjenner flere fra mitt kull i min situasjon her. Kanskje dette ikke er normalt men man bør være obs at dette kan skje også. Det å ta en lang utdanning for å tjene dårlig i ettertid er ikke så lurt. Jeg studerte rett etter vgs og har aldri hatt noen form for pauser. Anonymkode: e3f82...0cd
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #8 Skrevet 18. mars 2022 25 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg snakker av egen erfaring og det trenger ikke gjelde alle. Jeg tok sivøk for å tjene penger. Men jeg tjener mindre enn deg etter 7 år i jobb i oslo. Min stilling krever minimum master innen matte/statistikk og eller økonomi. Så jeg jobber heller ikke med noe urelevant hvis man skulle tro det. Jeg kjenner flere fra mitt kull i min situasjon her. Kanskje dette ikke er normalt men man bør være obs at dette kan skje også. Det å ta en lang utdanning for å tjene dårlig i ettertid er ikke så lurt. Jeg studerte rett etter vgs og har aldri hatt noen form for pauser. Anonymkode: e3f82...0cd Helt enig i dette. Bra du deler! Anonymkode: 62cf1...2bd
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #9 Skrevet 18. mars 2022 Smart og smart. Synes du faget er interessant, go for it! Finnes mange jobber man kan ta. Anonymkode: 49376...635
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå