Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har idag fagbrev etter å ha gått VGS + læretid i bedrift, og har jobbet i samme yrket i 11 år, på 3 forskjellige arbeidsplasser. Jeg trives greit, men lønnsnivået er lavt, og bransjen er strukturert på en slik måte at oss "på gølvet" er roboter som skal masseprodusere, og lett kunne skiftes ut, med prosesser som krever lite opplæring og får folk raskt ut i produksjon. Det skal alltid effektiviseres og omorganiseres, og kundene vi har skal ha alt billigst mulig, raskest mulig.

Jeg anser meg selv som en av de glupere som ofte tar mer eierskap og lederskap til ting, og som ofte veileder andre kolleger eller får med meg ferske folk til opplæring. Jeg er ikke nødvendigvis den som jobber mest effektivt, men jeg er den som jobber mest presist, har bred erfaring og tar tak i de tingene som lederne ikke vil sende de mer uerfarne folkene på. Jeg har blitt spurt om hvordan jeg ønsker å utvikle meg og de har lurt på om jeg vil over i mer administrative stillinger. Men det blir litt feil, for jeg liker å jobbe praktisk og ser ikke for meg en jobb på en kontorpult med post-it lapper, Teams-møter og Outlook. Det er ikke noe mellomting her jeg jobber. Det er enten "gølvet" eller den velkjente office-pakken og post-it lappene.

Men jeg er litt sånn "smålei", og litt fanget i en blindvei. Det har fått meg til å komme inn på tanken på å videreutdanne meg. Jeg lurer på om jeg ikke er helt i mitt rette element i jobben jeg er i. Jeg er litt som en kokk som drømmer om å lage flotte retter til matglade kunder som vil betale det dette koster, men som istedet flipper burgere på MC donalds til de kundene som vil betale minst.

Men til det egentlige spørsmålet: Det er veldig lenge siden jeg har vært på skolebenken og hatt oversikt over hvilke studier som finnes. Videre så er det et økonomisk spørsmål om hvordan jeg skal få finansiert årene med skole (kveldsskole er ikke aktuelt). Jeg er medlem i fagforbund, og vet også at noen firma er villige til å dekke deler av videreutvikling. I tillegg har jeg blitt trukket ut til at jeg kan søke om 25000kr ekstra i stipend for 2 semestre i en prøveordning som er i disse dager. Jeg har ikke luftet tanken for arbeidsgiver enda, og vil heller ikke det før jeg har bestemt meg for hvordan jeg skal gå frem.
Hvor kan man få litt hjelp til å finne ut av disse tingene? Har høyskoler eller fagforbundene noen rådgivere som man kan ta kontakt med? Når folk snakker om studiepoeng, ulike grader, stipender og lånekasser så faller jeg ut. 😄

Anonymkode: 8dcb6...608

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange studier man kan ta på deltid, slik at du kan jobbe en del parallelt. 

Det finnes også studier som er beregnet til voksne, såkalte videreutdanning- eller etterutdanningsstudier. Og noen studier er samlingsbasert (feks oppmøte 3 dager ei uke i måneden).

Så det er mange muligheter for praktiske løsninger som lar seg løse for oss i jobb. 

Problemet er jo bare at de ulike høgskolene har best oversikt over sine tilbud. Alt står jo på nett, men det er jo en jungel å finne frem i om man ikke vet hvor man skal begynne. 

Videregående skoler har jo rådgivere som har en viss oversikt.  Nå er jo 14 år lenge siden vgs, men du kan jo sende en mail til skolen du gikk på sin yrkesrådgiver, for å høre om det hadde vært mulig med en samtale. Det verste som kan skje er jo at vedkommende sier nei. 

Fagforbund har jo varierende tilbud til videreutdanning. Alt kommer an på hvilket fagbrev du har. Men de har jo ofte folk som har ideer til videreutdanning til det aktuelle fagbrevet. Så det skader jo sjekke litt rundt, sende mail el. 

I din nåværende jobb ser jeg at du føler du har valget mellom gølvet og papirflytter. Men du må også tenke over om det er slik at det faktisk finnes reelle jobber som Michelin-kokk i din bransje, eller om du kun har valget mellom McDonald's og administrasjon. 

Anonymkode: c5e19...6ab

Skrevet

Det er klart at du kan betale en karriererådgiver for råd, men det er vel egentlig ikke nødvendig, dette kan du finne ut av selv. Utdanning.no eller karriereveiledning.no kan være greie steder å begynne hvis du er helt blank.

Ellers kan du jo bare google de mest aktuelle yrkene + utdanning, så ser du hva du kan tenke deg. Det finnes mange flere nettstudier og deltidsstudier nå enn for noen år siden, så man må ikke nødvendigvis si opp jobben og snu helt opp ned på tilværelsen for å studere nå om dagen.

AnonymBruker
Skrevet

Absolutt alle fylkeskommuner tilbyr gratis karriereveiledning til alle som trenger det. 

Google karriereveiledning og fylket ditt, så finner du kontaktinformasjon. 

Men, karriereveiledning er ofte meningsløst. Dem fokuserer på "hva ønsker du", "hva kan du", "hva vil du gjøre", "hva vil du lære" osv, for å få deg til å reflektere og finne svarene selv. Ingenting konkret altså. 

Og det er helt fabelaktig unødvendig å betale for karriereveiledning hos noen når du kan få det gratis. 

Anonymkode: d4195...bf1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt. Det virker som at du trives med yrket ditt, men at du synes utfordringene du får på nåværende arbeidsplass begynner å bli kjedelige. Hvorfor ikke bytte arbeidsplass? Jeg synes det virker litt drastisk å skulle ta en helt annen utdannelse når du egentlig trives med yrket og bare ønsker litt andre utfordringer. 

Anonymkode: fae87...fdf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden du allerede er en som har andre på opplæring, hva med lærer innen faget? 

Anonymkode: 9aeb1...43e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...