Gjest Jegerleimeg Skrevet 18. mars 2022 #1 Skrevet 18. mars 2022 (endret) har startet å spise denne typen kylling : https://oda.com/no/products/27880-den-stolte-hane-kyllingfilet-stekt-og-skivet-solto/?channable=017bec696400323738383082&clid=14342128317_126263623156_540275467080&keyword= ser det er noe E262, E270), stabilisator (E451, E450), surhetsregulerende middel (E301, E327, E325) i denne typen , er det noen her som vet om disse stoffene er ok e-stoffer eller de farlige ? tenker litt på en link som dette som sier kyllig er farlig for folks helse : https://plantbasednews.org/opinion/top-reasons-why-you-should-stop-eating-chicken/ aka . "Chickens are stuffed with cancer-causing arsenic" etc Endret 18. mars 2022 av Jegerleimeg
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #2 Skrevet 18. mars 2022 E262 - Natriumacetat, Natriumdiacetat: Salter av eddiksyre E260. Acetater blir fremfor alt brukt som syreregulatorer; de gjør en smak som er for sur mildere. E270 - Melkesyre: Melkesyre senker næringsmidlenes surhetsgrad og motvirker direkte noen hovedsakelig anaerobe bakterier, det er bakterier som lever uten surstoff fra luften. Blir brukt som surningsmidler i drikkevarer, søtsaker og hermetikk for å avrunde smaken. E451 - Pentanatriumtrifosfat, pentakaliumtrifosfat: Kompleksdanner, syreregulator, smeltesalt, stabilisator. Salter av trifosforsyre. Trifosfater har en sterkere evne til å løse propteiner enn difosfater. E450 - Dinatriumdifosfat, trinatriumdifosfat, tetranatriumdisfosfat, dikaliumdifosfat, tetrakaliumdifosfat, dikalsiumdifosfat, kalsiumdihydrogendifosfat: Kompleksdanner, syreregulator, smeltesalt. Salter av difosforsyre. Difosfater er kjennetegnet av en sterkt kompleksdannende virkning og blir derfor brukt som kuttemiddel (teknisk hjelpestoff for skjæring/hakking) og som smeltesalter. E301 - Askorbinsyre: Vitamin C. Askorbinsyre og dens natrium- og kaliumsalter. E327 - Kalsiumlaktat: Salter av melkesyre E270. Laktater blir brukt som syreregulatorer. E325 - Natriumlaktat: Salter av melkesyre E270. Laktater blir brukt som syreregulatorer. Hadde vært mer bekymret for sirupen, sukkeret og potetstivelsen, men det er lite av det. Husk at mange E-stoffer er faktisk naturlige stoffer. Men er du veldig bekymret for kunstige stoffer, så kjøp bare naturlige ingredienser og lag maten selv. Anonymkode: 6be3c...124 1 2
nisselue Skrevet 18. mars 2022 #3 Skrevet 18. mars 2022 Denne hadde jeg styrt langt unna hvertfall. Men nå styrer jeg unna all slik mat som er krydret eller marinert. Da heller kjøper jeg rent og krydrer selv med krydder jeg kjenner innholdet av. Jeg skyr også E450/451 som pesten da den ikke er godvenner med magen. Og sukker tilsatt kyllingen..? 1
Gjest Jegerleimeg Skrevet 18. mars 2022 #4 Skrevet 18. mars 2022 (endret) @nisselue , tror faktisk kyllig fillet innholder mere bakterier en disse typene produketer , men ikke sikker. Endret 18. mars 2022 av Jegerleimeg
nisselue Skrevet 18. mars 2022 #5 Skrevet 18. mars 2022 2 minutter siden, Jegerleimeg said: @nisselue , tror faktisk kyllig fillet innholder mere bakterier en disse typene produketer , men ikke sikker. Det gjør nok det, men er det et poeng i seg selv å ha så få bakterier som mulig? Kyllingfilé er jo typisk rå og dette produktet er stekt, så det rå har selvfølgelig mer bakterier. Da altså frem til du steker det selv. Da dør mesteparten om du gjør det riktig. Men det vil alltid bunne ut i hvilken hensikt du har med kjøpet ditt. Noen vil være snille med dyrene, andre vil ha ren mat, andre vil ha billig mat, andre vil ha økologisk, gluten/fett/sukker/osv -fri, og sikkert en haug andre varianter og kombinasjoner. 1
Gjest Jegerleimeg Skrevet 18. mars 2022 #6 Skrevet 18. mars 2022 (endret) Irriterende at kylling tar nesten lengre tid en biff å steke, jeg må hverfall ha det helt 100% krispy og gjennomstekt , derfor velger jeg ofte den varianten jeg viste først , sparer mye arbeid og tid med å bare varme opp den ferdige skivede kyllingen. Endret 18. mars 2022 av Jegerleimeg
nisselue Skrevet 18. mars 2022 #7 Skrevet 18. mars 2022 3 minutter siden, Jegerleimeg said: Irriterende at kylling tar nesten lengre tid en biff å steke, jeg må hverfall ha det helt 100% krispy og gjennomstekt , derfor velger jeg ofte den varianten jeg viste først , sparer mye arbeid og tid med å bare varme opp den ferdige skivede kyllingen. Dersom tid er en prioritet for deg er jo ferdigstekt et godt valg. Jeg anbefaler også å ikke sammenligne med slike artikler du linket i starten da de er fra USA. De har usedvanlig slappe regler for mat der borte. For eksempel klassifiserer ikke deres økologiske mat som økologisk her. De tillater ganske mye tilsetninger som er forbudt her. For eksempel inneholder pomfri hos McD i USA 14 ingredienser. Så om du finner slikt og det er fra USA kan du som regel ta det helt med ro i Europa. 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #8 Skrevet 18. mars 2022 Ser du har oppdatert HI med en kilde fra plantbasednews.org. De kunne like gjerne ha hett fakenews.org. Bare ignorer alt derfra i alle fall og baser deg på skikkelig kilder heller. Anonymkode: 6be3c...124 5
Gjest Jegerleimeg Skrevet 19. mars 2022 #9 Skrevet 19. mars 2022 Når det gjelder pålegg , tenker på "roast biff" i skiver , tenkte å bruke det istedet for kokt skinke som et bedre eller sunnere alternativ , men jeg leser at den roast biffen er varme behandlet eller hva den nå en heter osv , og at den har kreft fremkallende stoffer i seg pga dette , stemmer det ? burder jeg faktisk holde meg til kokt skinke i stedet eller er roastbiff pålegg ok å spise ?
nisselue Skrevet 19. mars 2022 #10 Skrevet 19. mars 2022 (endret) 6 hours ago, Jegerleimeg said: Når det gjelder pålegg , tenker på "roast biff" i skiver , tenkte å bruke det istedet for kokt skinke som et bedre eller sunnere alternativ , men jeg leser at den roast biffen er varme behandlet eller hva den nå en heter osv , og at den har kreft fremkallende stoffer i seg pga dette , stemmer det ? burder jeg faktisk holde meg til kokt skinke i stedet eller er roastbiff pålegg ok å spise ? Dette er innholdet i roastbiff pålegg fra Gilde: Flatbiff av storfe, vann, salt, konserveringsmiddel e326, e261, e250, pepper, aroma, farge e150c, dekstrose, antioksidant e301. Kokt skinke fra samme sted: Renskåret svinekjøtt av skinke (85 %), vann, salt, dekstrose, stabilisator E450, E451, E407, antioksidant E316, konserveringsmiddel E250, E261, E326. Man kan vel kanskje si at denne roastbiffen er bedre enn den kokte skinken, men vi snakker fortsatt om forskjeller i størrelsesorden "hvilken fastfoodkjede har sunnest pommes frites". Ingen av disse påleggene har noe som helst med sunnhet å gjøre. Dekstrose er forøvrig druesukker. E250 er forøvig nitritsalt (rosa salt, som de kaller det på slakteriet) som er et stoff som binder seg til de røde blodlegmene. Når du får dette i kropppen slutter ikke nitritsaltet å utføre denne oppgaven. Her hvor jeg bor er anbefalingen at barn ikke skal spise pølser mer enn en gang per uke grunnen nitritsaltkonsentrasjonen i pølser. Påleggkjøtt er noe av det første man kutter ut om man skal være et snev av sunn. En "artig" tekst om nitritsalt: "I kroppen kan nitritt omdanne hemoglobin til methemoglobin, og nitritt kan igjen danne stoffer som heter nitrosaminer. For mye methemoglobin reduserer de røde blodcellenes evne til å binde og transportere oksygen. Noen nitrosaminer er kreftfremkallende. EFSA, European Food Safety Authority vurderte senest i 2017 at det ikke er behov for å endre tidligere fastsatt ADI for nitrat og nitritt. De bemerket likevel at om man ser på nitritt fra alle kilder (tilsetningsstoffer, naturlig forekomst og miljøforurensning), kan inntaket av nitritt bli større enn ADI for spedbarn, småbarn og barn med et gjennomsnittlig inntak." Se på siste setning. Barn med gjennomsnittlig inntak - altså de som er som alle andre barn - står i fare for å få i seg for mye. Menmen... Nok om det. Endret 19. mars 2022 av nisselue 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #11 Skrevet 19. mars 2022 Leggeer inn en liiiiten aksje her om at folk også bryr seg om kyllingens livskvalitet. Vet tråden ikke handler om det. Men alle monner drar. Anonymkode: d3ff0...eb7 2
Gjest Jegerleimeg Skrevet 19. mars 2022 #12 Skrevet 19. mars 2022 Hva i helsikke skal jeg ha på knekkebrødet da ? går på knekkebrød kuren , bruker salat og ost , skinke eller roastbiff pålegg
nisselue Skrevet 19. mars 2022 #13 Skrevet 19. mars 2022 12 minutter siden, Jegerleimeg said: Hva i helsikke skal jeg ha på knekkebrødet da ? går på knekkebrød kuren , bruker salat og ost , skinke eller roastbiff pålegg Ja, det er et problem. Man kommer aldri utenom alle problemer med moderne mat så man må rett og slett velge seg hvilken linje man skal kjøre. Hvis du vil spise kjøttpålegg så gjør du det. Nå visste ikek jeg hva knekkebrødkuren var så jeg måtte google, og det ser ut som en kur for 1000-1200kcal per dag. I så fall er vel målet ditt at du skal spise magert pålegg og da ville jeg bare sett på kaloriene i maten. Dette for at man skal ta ett problem om gangen, og nå er visst fokuset mengde kalorier. Mitt råd er derfor å ikke tenke så mye på tilsetningsstoffene nå. Vær fornøyd så lenge det er mat godkjent i Norge og at du klarer å holde kaloriplanen du har satt deg. Når dette har normalisert seg litt, typisk ved et punkt hvor man ikke skal spise med like stort underskudd lengre, da burde du fokusere mer på innholdet i maten. Det eneste unntaket måtte være at du burde forsøke å velge mat med så lite sukker som mulig. Sukker har ikke bare mye kalorier men det gir også en sultfølelse kort tid etter at man har spist og kan ødelegge dietten for de mest hardbarkede slankere. Hovedgrunnene for å da fokusere på innholdet etter endt diett er at 1) det hjelper til å holde fokus på hva man spiser som da igjen hjelper til å ikke overspise, og 2) det er mye bedre for kroppen om man spiser sunnere.
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2022 #14 Skrevet 20. mars 2022 Er dere redd for at dere ikke får med dere alt det interessante som skjer på gamlehjemmet? Anonymkode: ccbf2...f92
nisselue Skrevet 20. mars 2022 #15 Skrevet 20. mars 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Er dere redd for at dere ikke får med dere alt det interessante som skjer på gamlehjemmet? Anonymkode: ccbf2...f92 Nei, men de årene som måtte være på slutten (uansett hvor gammel jeg da måtte være) ser jeg helst at ikke tilbringes som ufør hvor en må ha hjelp til alt som er. Når jeg først skal dø da skal det være av alder og ikke av en kropp som ikke orker mer misbruk. Folk som bor hjemme og klarer seg selv når de er 90+ er de som passer på disse tingene mens de som bor på gamlehjem når de bikker 70 er de som ikke passer på disse tingene. 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #16 Skrevet 1. september 2022 sakset fra : https://forskning.no/biologi-kreft-mat-og-helse/steking-kan-gi-kreft-i-tarmen/929801 Akrylamid kan føre til flere ulike kreftformer slik som bryst- og testikkelkreft i forsøksdyr, og er blant annet av WHOs kreftforskningsinstitutt klassifisert som sannsynlig kreftfremkallende også for mennesker. De vanligste matvarene som inneholder akrylamid er potetgull, pommes frites, knekkebrød, kjeks og kaffe sitat slutt sååå knekkebrødkur… Klarte ikke dy meg. Men om du skal mene du er opplyst ble du vel vite det over. Ganske allmennkunnskap syns jeg Der beste er å spise variert og ikke være hysterisk. Anonymkode: d3ff0...eb7
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #17 Skrevet 1. september 2022 Ble er bør Anonymkode: d3ff0...eb7
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #18 Skrevet 8. september 2022 Den har "hydrolysert vegetabilsk protein" og "krydderekstrakt" der en eller begge kan være MSG, siden de liker å tilsette det kamuflert i nesten samtlige ferdigprodukter. Produsenten av kyllingfileten må kun inkludere MSG på etiketten om de faktisk kjøper noe som heter MSG fra en produsent. Men de som lager "krydderekstrakt" og "hydrolysert vegetabilsk protein" trenger ikke inkludere MSG, de kan levere produktene sine uten innholdsfortegnelse, med MSG i. https://foodsthathealyou.com/over-34-hidden-names-for-msg/ https://brandessenceresearch.com/blog/top-5-hydrolyzed-plant-protein-manufacturers-2021 Anonymkode: 129c4...172
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #19 Skrevet 8. september 2022 Drikk i det minste Pepsi Max. Vanlig sukker cola fører til kreft. Anonymkode: feedc...c86 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #20 Skrevet 8. september 2022 AnonymBruker skrev (På 18.3.2022 den 3.05): Ser du har oppdatert HI med en kilde fra plantbasednews.org. De kunne like gjerne ha hett fakenews.org. Bare ignorer alt derfra i alle fall og baser deg på skikkelig kilder heller. Anonymkode: 6be3c...124 Det er ikke mye som er feil i den artikkelen. Anonymkode: 129c4...172
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå