AprilLudgate Skrevet 18. mars 2022 #21 Skrevet 18. mars 2022 Lillpia skrev (19 minutter siden): Jeg er svimmel hver dag! Ble utredet for alt mulig og fikk til slutt diagnosen episodisk ataksi. Dette er en arvelig sykdom i min familie, men tror den kan oppstå plutselig også. Min svimmelhet er som å være på båt. Jeg har også en del synsforstyrrelser og får fatigue. Får «anfall» av lyder, lys, bevegelser, stress og innimellom uten kjent årsak. Be om henvisning til nevrolog! Har du blitt utredet videre for dette uten kjent årsak? Nevrolog kan ikke utrede vestibulære lidelser generelt - de har jo ikke utstyret. Tror jeg hadde tatt meg en tur til den ØNH’ en jeg anbefalte bare for å utelukke at det ikke også skyldes andre faktorer. En vestibulær lidelse utløser festlig nok ikke sjeldent en annen 🙃
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #22 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, det stemmer ikke. Ofte er det sånn, men det finnes alltid unntak og du bør helt klart utredes. Anonymkode: eaa8c...305 Takk for svar! AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg har ikke hørt om at det kan være noe annet og har slått meg til ro med diagnosen jeg har fått. Jeg opplever også at det kommer tilbake i stressende perioder. Jeg overser det, rett og slett. Blir det ille må jeg ta en rolig dag, men det skjer nesten aldri. Anonymkode: 72c2a...124 Synd at så mange er plaget med dette. Men man jeg spørre hvordan du klarer å overse det? Klarer du å fortsette dagen din som normalt? Jeg mister fullstendig evnen til å gå når jeg får anfall. Prøver å krabbe på do, men faller sammen hele tiden. Fløff skrev (2 minutter siden): Nei, ikke nødvendigvis. En ting som gjerne oppstår etter det du beskriver er landgangssyndrom - man antar det er relativt sjeldent. Det kan oppstå spontant, men kommer oftest etter tur på båt/tog/fly osv. Da gyngende som regel, men kan sikkert variere. Fastleger har ikke kompetanse eller utstyr til å vurdere dette. Om du vil undersøkes av landets beste ver du om henvisning til Karl Nordfalk ØNH i Oslo. Han har offentlig avtale. Jeg var også innom nevrolog på veien som noen her nevner, men mistet jo all arbeidsevne av svimmelheten. Så jeg gjorde altså MR, nevrolog og var innom en ØNH uten resultat. Karl Nordfalk fant krystallsyke på noen sekunder. Han kan også utrede alt annet svimmelhetsrelatert, og har oppdatert utstyr. Om man mistenker hull på balanseorgan på man til Riksen på WEMPtest. Det henviser eventuelt han til ved mistanke. Eller nevrolog+++. Takk for langt svar, og takk for tips om lege! Leit å lese at du er så ille plaget. Håper du har en god hverdag selv om du ikke har arbeidsevne. Anonymkode: eb048...1a8
Lillpia Skrevet 18. mars 2022 #23 Skrevet 18. mars 2022 Fløff skrev (14 minutter siden): Har du blitt utredet videre for dette uten kjent årsak? Nevrolog kan ikke utrede vestibulære lidelser generelt - de har jo ikke utstyret. Tror jeg hadde tatt meg en tur til den ØNH’ en jeg anbefalte bare for å utelukke at det ikke også skyldes andre faktorer. En vestibulær lidelse utløser festlig nok ikke sjeldent en annen 🙃 Jeg ble utredet for vestibulær lidelse v/ Haukeland i tre år før det bar til nevrolog. Nå har jo jeg svimmelhet i familien, selv om det ikke ble diagnostisert før med meg kunne de jo klart se at det er arvelig. Jeg har også mistet all arbeidsevne. Går til fysioterapi to ggr/uke der jeg trener styrke og balanse, og har lært meg fallteknikk. Har krykker og rullestol for de virkelig ille dagene eller når jeg skal på noe spes.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #24 Skrevet 18. mars 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Synd at så mange er plaget med dette. Men man jeg spørre hvordan du klarer å overse det? Klarer du å fortsette dagen din som normalt? Jeg mister fullstendig evnen til å gå når jeg får anfall. Prøver å krabbe på do, men faller sammen hele tiden. Anonymkode: eb048...1a8 Jeg er heldigvis ikke sterkt plaget av krystallsyke lenger, det var bare helt i starten. De første anfallene var verst. Når jeg har anfall nå har jeg bare milde symptomer som jeg kjenner mest når jeg legger meg, snur meg i sengen eller bøyer meg. En svært sjelden gang, mindre enn en gang i året, er jeg såpass plaget at jeg må være hjemme og ta det rolig. Men ja, da kan jeg gå. Anonymkode: 72c2a...124 1
AprilLudgate Skrevet 18. mars 2022 #25 Skrevet 18. mars 2022 Lillpia skrev (24 minutter siden): Jeg ble utredet for vestibulær lidelse v/ Haukeland i tre år før det bar til nevrolog. Nå har jo jeg svimmelhet i familien, selv om det ikke ble diagnostisert før med meg kunne de jo klart se at det er arvelig. Jeg har også mistet all arbeidsevne. Går til fysioterapi to ggr/uke der jeg trener styrke og balanse, og har lært meg fallteknikk. Har krykker og rullestol for de virkelig ille dagene eller når jeg skal på noe spes. Ja, og forøvrig så skal det jo sies at det dessverre ikke er SÅ mye hjelp å få uansett utredning og svar om man ikke finner de enklere greiene (løse krystaller i bakre eller noe sånt). 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #26 Skrevet 18. mars 2022 Jeg har i de siste dagene fått svimmelhetsanfall. 10 - 11 ganger i løpet av en dag. I tillegg er jeg helt utslitt, må holde sengen. Anfallene kommer helst når jeg ligger, og beveger på hodet. Kan komme når jeg sitter og. Jeg har ikke vært til lege enda. Kan det være jeg har fått krystallsyken? Syns jeg hører så mange som har fått det i det siste. Anonymkode: 61bfb...de5 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #27 Skrevet 18. mars 2022 Fløff skrev (33 minutter siden): Ja, og forøvrig så skal det jo sies at det dessverre ikke er SÅ mye hjelp å få uansett utredning og svar om man ikke finner de enklere greiene (løse krystaller i bakre eller noe sånt). Nei Har heller ikke inntrykk av at det er mye hjelp å få mot svimmelhet. Så man bør spise sunt og trene forsiktig! Anonymkode: e9b0c...84d
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2022 #28 Skrevet 22. mars 2022 Jeg har problemer med svimmelhet også. Spesielt hvis jeg lener hodet litt mot venstre skulder og samtidig litt bakover. Blir kraftig svimmel i ca 15-30 sekunder før det roer seg gradvis. Mister total evne til å feste blikket. Samme resultat hvis jeg ligger på rygg og så snur slik at jeg ligger på venstre side. Har også merket litt ubehag i venstre øre, dvs. som om jeg holder på å få øre-betennelse. Vet ikke om dette har noen sammenheng. Er utrolig slitsomt og utmattende. Føler jeg har mindre overskudd fordi jeg går rundt og er kvalm og sliten i hodet hele tiden. Anonymkode: 7a99c...f40
Unn9 Skrevet 22. mars 2022 #29 Skrevet 22. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 3/17/2022 den 23.43): Jeg hadde det i flere år. Helt til jeg en dag fikk hjerneslag. Få det sjekka. Anonymkode: e09eb...e0e Sjekket du ikke blodtrykket? Jeg sliter nå med svimmelhet når jeg går, har sjekket blodtrykket. Det var litt på grensen, har hatt det en stund, så jeg har begynt med blodtrykksnedsettende medisin. Fremdeles er jeg svimmel når jeg går. Har vært litt sykemeldt pga av det, men nå har jeg begynt å jobbe igjen, for jeg tenker jeg må bare trene meg det bort. Går også tur, for å trene det bort. Jeg har hatt det sånn noen uker nå. Jeg lurer på om det kan være noe med balansenerven i øret. Jeg tror ikke det er krystallsyken, da jeg sover godt om natten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå