Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg lurte på om det er flere her inne som får svimmelhets anfall som varer i noen sekunder? Jeg har hatt dette siden jeg gikk på ungdomsskolen og er nå 30 år. Har vært hos vanlig lege, øre nese, hals lege og de mener det ikke er relatert til løse krystaller i ørene. De mener heller det stammer fra knuter/anspenthet i nakke og skuldre. Selvom jeg har fikset oppi det så kommer det i tide og utide alikevel. Lurer på om noen andre sliter med det samme? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får det alltid når jeg har mensen. Og om det er lenge siden jeg har spist eller ikke husket på å drikke vann. Jeg må alltid passe på å spise litt til frokost, ellers går jeg ganske svimmel utover dagen.

Kommer det ofte da?

AnonymBruker
Skrevet
Tigeren skrev (2 minutter siden):

Hei! 

Jeg lurte på om det er flere her inne som får svimmelhets anfall som varer i noen sekunder? Jeg har hatt dette siden jeg gikk på ungdomsskolen og er nå 30 år. Har vært hos vanlig lege, øre nese, hals lege og de mener det ikke er relatert til løse krystaller i ørene. De mener heller det stammer fra knuter/anspenthet i nakke og skuldre. Selvom jeg har fikset oppi det så kommer det i tide og utide alikevel. Lurer på om noen andre sliter med det samme? 

Ja, sliter med det samme som deg. Også hos meg kommer det nok fra nakke og skuldre. Selv om jeg troor jeg slapper av så henger det veldig igjen og jeg tar meg selv stadig i å stramme musklene i nakke og skuldre. For meg er det eneste som hjelper yoga og meditasjon. 

Anonymkode: 3286c...4b6

AnonymBruker
Skrevet

Hvor svimmel blir du under anfallene da?

Anonymkode: e9b0c...84d

Skrevet

Når skjer disse svimmelhet anfallene? 

Det kan være blodtrykksfall, eller komme fra nakke og skuldre blandet annet. 

Skrevet

Er svimmelheten roterende (som på karusell?) eller gyngende (som på båt)? Cervicogen svimmelhet (roterende) er nesten alltid relatert til nakkemusklatur. Nautisk svimmelhet (gyngende) stammer ofte fra problemer med ørene (evt selve balanseorganet) avt andre forhold i hodet. 

Ville startet med en MR for å utelukke noe alvorlig. Dog svimmelhet er nesten alltid et uskyldig symptom 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om anfallene skjer når du skifter posisjon (snu seg i senga er typisk utløser), så er det gjerne krystallsyken. Har du vært hos kiropraktor/fysioterapeut som har utelukket det? Min erfaring er at fastlegen ikke hadde så bra greie på det, så han anbefalte kiropraktor. For å sette diagnosen (i mitt tilfelle i hvert fall) gjorde kiropraktoren en manøver på meg for å utløse et svimmelhetsanfall, og så så han klart og tydelig at jeg hadde nystagmus under anfallet, noe som var nok til å stille diagnosen krystallsyke. Jeg ble bra igjen etter noen behandlinger og noen få uker sykmelding.

Anonymkode: f9485...c28

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det i flere år. Helt til jeg en dag fikk hjerneslag. Få det sjekka.

Anonymkode: e09eb...e0e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvor gammel var du når du fikk hjerneslag?

AnonymBruker
Skrevet

Det kan høres ut som Krystallsyke, men du sier du har vært utredet for det?

Anonymkode: 6a8e0...784

Skrevet

Jeg har det også. Dritt lei legen finer ikke it av det. De sier det kan bære på grunna angst. Å det har jeg ikke. Men nå blir jeg ikke så mye svimmel som før. Men tung i hode helle tiden. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Akkurat det samme skjedde faktisk meg. Dog mente de at det ikke hadde noen sammenheng. 

AnonymBruker
Skrevet
Sirinna skrev (11 timer siden):

Er svimmelheten roterende (som på karusell?) eller gyngende (som på båt)? Cervicogen svimmelhet (roterende) er nesten alltid relatert til nakkemusklatur. Nautisk svimmelhet (gyngende) stammer ofte fra problemer med ørene (evt selve balanseorganet) avt andre forhold i hodet. 

Ville startet med en MR for å utelukke noe alvorlig. Dog svimmelhet er nesten alltid et uskyldig symptom 

Man har gått bort fra dette skillet i senere tid, da det er for uspesifikt og sier lite om årsaken til svimmelheten. Man kan ha hjerneslag med rotatorisk svimmelhet og bare ustøhet ved BPPV/krystallsyken (selv om sistnevnte er atypisk).

Uansett, svimmelhet er vanskelig og ofte umulig å skille bare på klinisk undersøkelse. Jeg jobber med dette, og lar meg stadig overraske over at det man var tilnærmet 100 % sikker på at var perifer svimmelhet (øre/nakke) viser seg å være slag i lillehjernen, og motsatt. Støtter videre grundig utredning med evt. MR. 

Anonymkode: eaa8c...305

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvordan ble du sjekket for eventuell krystallsyke?

Om du ikke ble sjekket med mørkebriller så er testen bortkastet. Du skal da ha fått briller som gjør alt helt mørkt for deg, og de ser på øynene dine på en skjerm.

Så skal du sjekkes på begge sider, i 3 posisjoner. 

Det å skille mellom nautisk og rotatorisk svimmelhet hjelper lite fordi krystallsyke gir alle slags symptomer - og ved andre lidelser kan hjernen oppfatte litt av hvert. 

Mange tror de har blitt utredet for svimmelhet, men de har ikke det dessverre. Fordi leger og ØNH’ er først faktisk ikke har utstyr og kompetanse. 

MR viser hjerneslag, men ikke krystallsyke/pppd osv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Samme her.

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvor gammel var du når du fikk hjerneslag?

Jeg var 32.

Sirinna skrev (11 timer siden):

Akkurat det samme skjedde faktisk meg. Dog mente de at det ikke hadde noen sammenheng. 

Hos meg hadde det sammenheng. Viste seg at det var en liten "aneurisme" som lå i rette område og "dryppet" før den endelig sprakk skikkelig.

Anonymkode: d6c06...6ff

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre om noe? Er det sånn at rotatorisk svimmelhet med nystagmus alltid er krystallsyke? Det sier fastlegen min. Jeg ønsker egentlig å utredes men fastlegen sier bestemt at det kun kan være krystallsyke. Mine plager dukket opp første gang etter at jeg hadde vært til sjøs i røff sjø. Plagene er blitt mindre og mindre med årene, men kan fremdeles utløses av stress, hard trening, bilkjøring, å ta heis, å se bevegelser på TV m.m. Jeg føler at jeg er nødt til å begrense livet mitt ganske mye pga dette. Fastlegen sier jeg bare må akseptere det. 

Anonymkode: eb048...1a8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Kan jeg spørre om noe? Er det sånn at rotatorisk svimmelhet med nystagmus alltid er krystallsyke? Det sier fastlegen min. Jeg ønsker egentlig å utredes men fastlegen sier bestemt at det kun kan være krystallsyke. Mine plager dukket opp første gang etter at jeg hadde vært til sjøs i røff sjø. Plagene er blitt mindre og mindre med årene, men kan fremdeles utløses av stress, hard trening, bilkjøring, å ta heis, å se bevegelser på TV m.m. Jeg føler at jeg er nødt til å begrense livet mitt ganske mye pga dette. Fastlegen sier jeg bare må akseptere det. 

Nei, det stemmer ikke. Ofte er det sånn, men det finnes alltid unntak og du bør helt klart utredes. 

Anonymkode: eaa8c...305

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har ikke hørt om at det kan være noe annet og har slått meg til ro med diagnosen jeg har fått. Jeg opplever også at det kommer tilbake i stressende perioder. Jeg overser det, rett og slett. Blir det ille må jeg ta en rolig dag, men det skjer nesten aldri.

Anonymkode: 72c2a...124

• Liker 1
Skrevet

Jeg er svimmel hver dag! Ble utredet for alt mulig og fikk til slutt diagnosen episodisk ataksi. Dette er en arvelig sykdom i min familie, men tror den kan oppstå plutselig også.

Min svimmelhet er som å være på båt. Jeg har også en del synsforstyrrelser og får fatigue. Får «anfall» av lyder, lys, bevegelser, stress og innimellom uten kjent årsak.

Be om henvisning til nevrolog!

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, ikke nødvendigvis.

En ting som gjerne oppstår etter det du beskriver er landgangssyndrom - man antar det er relativt sjeldent. Det kan oppstå spontant, men kommer oftest etter tur på båt/tog/fly osv. Da gyngende som regel, men kan sikkert variere. 

Fastleger har ikke kompetanse eller utstyr til å vurdere dette.

Om du vil undersøkes av landets beste ver du om henvisning til Karl Nordfalk ØNH i Oslo. Han har offentlig avtale. 

Jeg var også innom nevrolog på veien som noen her nevner, men mistet jo all arbeidsevne av svimmelheten. Så jeg gjorde altså MR, nevrolog og var innom en ØNH uten resultat. Karl Nordfalk fant krystallsyke på noen sekunder. Han kan også utrede alt annet svimmelhetsrelatert, og har oppdatert utstyr. 

Om man mistenker hull på balanseorgan på man til Riksen på WEMPtest. Det henviser eventuelt han til ved mistanke. Eller nevrolog+++. 

Endret av Fløff
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...