Gå til innhold

Leie ut leilighet i huset til ei på jobb

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer har overtatt et flott hus i Oslo. Vi driver å renoverer huset, og leiligheten til moren min står tom og derfor tenkte vi å leie den ut. Vi fant mange som var interessert i å leie å mange var uten både husdyr og bil. 

Så fikk jeg god kontakt med ei på jobb som ønsket å leie, og jeg sa hun kunne komme å se på leiligheten. Hun ble helt solgt og hun flyttet nesten inn med en gang.. Problemet er at denne damen har en bil og en hund og hun tar mye plass allerede før hun flyttet inn.. Men så begynte den dårlige magefølelsen min fordi hun skal ikke flytte inn før Mai og hun ønsker nøkkel med en gang siden hun ønsker å sette ting og tang inne, og hun maser om at vi må ordne med ny stikkontakt på soverom selv om det allerede er en stikkontakt der, og hun maser om veldig mye og hun har ikke flyttet inn en gang. Hun ønsket stikkontakt på bade selv om hun har vaskerom.. Fortalte henne at det ikke lot seg gjøre da vi må sette inn ny sikring i sikringsskap og det vil koste veldig mye, og vi forstår ikke hvorfor hun skal ha vaskemaskin på badet når det er vaskerom.. Hun reagerte med å bli helt rar, og hun la på når vi ringte henne. I tillegg har hun vært noe ufin imot meg de siste dagene samt oversett meg på jobb osv, og dette var jo aldri det jeg hadde håpet på. Poenget er jo at jeg ønsket å leie ut til ei jeg hadde en god relasjon til, men når alt kommer til alt er det bare mas å dårlig stemning. 

i helgen kom hun plutselig innom med ei fra jobben da de ønsket å se på leiligheten sammen. Jeg følte jeg ble litt satt på siden og fikk bare beskjed om å levere hun nøkkelen..

Det med at hun skal ha nøkkel allerede nå er litt merkelig, og jeg sa at hun flytter ikke inn før mai så nøkkel blir vel å fås da. Har ikke skrevet kontrakt enda, å tenker nesten at jeg vurderer å trekke den..  Synes hun er litt ufin og krever mye av meg.. 

Anonymkode: 2764f...49e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kom deg ut av dette før det er for sent. Det der blir det bare bråk av. Hun kommer til å bli et mareritt. Og hun skal vel ikke ha nøkkel før hun overtar, med mindre hun betaler leie fra hun får nøkkelen. 

Hvis du krever leie fra nå, er du nok kvitt henne. Si du trenger leieinntektene.

Skrevet

Jeg ville ikke leid ut til henne. Hvis det blir et krevende leieforhold, så er du fremdeles nødt til å jobbe sammen med henne. Jeg tror det kan være ødeleggende for forholdet deres. Dessuten virker hun litt krevende allerede nå, før hun har flyttet inn.

• Liker 8
Skrevet

Hvis dere ikke har skrevet under kontrakt, hadde jeg funnet noen andre som kan flytte inn raskt. Dere skal ikke behøve masse styr og tapte leieinntekter for ingen grunn. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hun der ville jeg ikke hatt i hus. Det blir bare problemer. Høres ut som hun kommer til å ta over showet.

Finn dere noen andre leieboere.

Anonymkode: 15ba8...1cb

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg og samboer har overtatt et flott hus i Oslo. Vi driver å renoverer huset, og leiligheten til moren min står tom og derfor tenkte vi å leie den ut. Vi fant mange som var interessert i å leie å mange var uten både husdyr og bil. 

Så fikk jeg god kontakt med ei på jobb som ønsket å leie, og jeg sa hun kunne komme å se på leiligheten. Hun ble helt solgt og hun flyttet nesten inn med en gang.. Problemet er at denne damen har en bil og en hund og hun tar mye plass allerede før hun flyttet inn.. Men så begynte den dårlige magefølelsen min fordi hun skal ikke flytte inn før Mai og hun ønsker nøkkel med en gang siden hun ønsker å sette ting og tang inne, og hun maser om at vi må ordne med ny stikkontakt på soverom selv om det allerede er en stikkontakt der, og hun maser om veldig mye og hun har ikke flyttet inn en gang. Hun ønsket stikkontakt på bade selv om hun har vaskerom.. Fortalte henne at det ikke lot seg gjøre da vi må sette inn ny sikring i sikringsskap og det vil koste veldig mye, og vi forstår ikke hvorfor hun skal ha vaskemaskin på badet når det er vaskerom.. Hun reagerte med å bli helt rar, og hun la på når vi ringte henne. I tillegg har hun vært noe ufin imot meg de siste dagene samt oversett meg på jobb osv, og dette var jo aldri det jeg hadde håpet på. Poenget er jo at jeg ønsket å leie ut til ei jeg hadde en god relasjon til, men når alt kommer til alt er det bare mas å dårlig stemning. 

i helgen kom hun plutselig innom med ei fra jobben da de ønsket å se på leiligheten sammen. Jeg følte jeg ble litt satt på siden og fikk bare beskjed om å levere hun nøkkelen..

Det med at hun skal ha nøkkel allerede nå er litt merkelig, og jeg sa at hun flytter ikke inn før mai så nøkkel blir vel å fås da. Har ikke skrevet kontrakt enda, å tenker nesten at jeg vurderer å trekke den..  Synes hun er litt ufin og krever mye av meg.. 

Kom deg ut av dette. Det går over styr.  At hun vil ha leiligheten tilgjengelig men ikke betale før i mai er uaktuelt. Hund er slitasje og det ville du helle rikke. Si mannen har leid ut til en i familien sin som han ikke kunne si nei til. Du bør aldri leie ut til kollega eller noen du har relasjon til. Da blir det vanskelig å si fra om ting og man føler ikke man kan komme med krav på samme måte som om det var en ukjent. 

Anonymkode: b08dd...504

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (7 minutter siden):

Kom deg ut av dette før det er for sent. Det der blir det bare bråk av. Hun kommer til å bli et mareritt. Og hun skal vel ikke ha nøkkel før hun overtar, med mindre hun betaler leie fra hun får nøkkelen. 

Hvis du krever leie fra nå, er du nok kvitt henne. Si du trenger leieinntektene.

Ikke ta sjansen. Plutselig kan hun finne på å betale. Og hvem vet hva mer hun har fore. 

Anonymkode: b08dd...504

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du leverer IKKE fra deg nøkler før kontrakten er underskrevet og leien og depositum er på konto!

Hilsen en som har flere leiligheter til utleie!

Anonymkode: c4dd7...7e6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her 

Jeg er veldig sjokkert over væremåten hennes og jeg angrer som en hund på at jeg skulle leie ut til henne. Vi har to parkeringsplasser i hele huset, og hun har tilogmed tatt over showet med at vi skal ordne parkering til henne. 

Hun ønsker å slippe hunden i hagenhver dag og jeg har barn som skal være i hagen. Ser for meg masse styr med hunden og bare mas. 

Jeg sa at vi måtte leie ut til noen uten hund, og det ønsker jeg. I tillegg ønsker jeg å leie ut til noen uten bil. Kan jeg si at jeg ikke kan leie ut til henne grunnet mangel på parkeringsplasser? 

Hvordan går jeg fram her.. Hun vil nok spy ut alt fæle greier imot meg om hun ikke får leie.. Men jeg vil virkelig ikke bo i samme hus som henne..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde hun kom til å være hyggelig å imøtekommende men denne damen har vært et mareritt siden første dag. Å forlange nøkkel to må eder før overtagelse er også veldig spesielt.. 

Hun har også vært å stått utenfor huset mange ganger og bare sett på huset, og jeg har funnet dette litt rart. I tillegg har hun store planer om å nesten ta over hele huset virker det som.. 

Faen som jeg angrer på at jeg ønsket å leie ut til henne.. Glad er jeg for at vi ikke har skrevet noe kontrakt. 

• Liker 1
Skrevet

Lei ikke ut til noen du kjenner. Har leid ut i mange år, men unngår folk vi kjenner fra før.

Hva du gjør nå:

Si at du må være ærlig, og ser at dette ikke går. Allerede før utleie, påvirker dette relasjonen deres. Og du opplever at hun er misfornøyd. Dere kan ikke:

- Ha leieboer med bil

- Ha leieboer med hund.

-Leieboer/ hund har ikke tilgang på hagen

- Dere er ikke villige til å forandre noe elektrisk. Så lenge det er fungerende.

- Dere skal selvsagt ikke dele ur nøkler/ få inn møbler før leieperioden begynner.

- Hun kan ikke komme på visning når hun vil.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Har du muntlig lovet henne at hun skal leie? Kan du si at dere ikke vil gå glipp av pengene fra nå og frem til mai?

Anonymkode: 1eda1...b0a

AnonymBruker
Skrevet

Her ville jeg ha bedt om et møte med henne, lagt fram utfordringene og sagt at pga. dette blir dere nødt til å trekke tilbake tilbudet om å leie leiligheten. 

1. Leiligheten leies ut som den er. Det settes ikke inn ekstra stikkontakter eller lignende på deres regning.

2. Leiligheten leies ut UTEN parkeringsmulighet.

3. Hunder har IKKE tilgang til hagen deres (litt vanskelig å si dere ikke tillater hunder nå, etter at dere allerede har gått med på å leie ut til henne med hund. Men at hunder ikke har tilgang til hagen fordi du ikke vil ha tiss og avføring der fordi barna skal leke der er helt innafor) 

Anonymkode: 7238f...169

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har heldigvis ikke signert noe leiekontrakt med henne. 

Det jeg reagerte mest på er at hun omtrent tok over når hun var på visning. Hun flyttet inn med en gang selv om jeg sa at hun måtte fordi vi hadde flere som ønsket å se leiligheten. Hun tok rett og slett over, og viste ingen forståelse. 

Når hun fikk beskjed om at hun kunne få leie leiligheten ble hun helt likegyldig og viste ingen glede over at vi ønsket å leie til henne. I tillegg til at hun drasser med seg en hund og en bil så røyker hun også.. Hun er absolutt ingen godt valg, og hvor jeg angrer..

Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har heldigvis ikke signert noe leiekontrakt med henne. 

Det jeg reagerte mest på er at hun omtrent tok over når hun var på visning. Hun flyttet inn med en gang selv om jeg sa at hun måtte fordi vi hadde flere som ønsket å se leiligheten. Hun tok rett og slett over, og viste ingen forståelse. 

Når hun fikk beskjed om at hun kunne få leie leiligheten ble hun helt likegyldig og viste ingen glede over at vi ønsket å leie til henne. I tillegg til at hun drasser med seg en hund og en bil så røyker hun også.. Hun er absolutt ingen godt valg, og hvor jeg angrer..

Si fra til henne øyeblikkelig. Si dere skal disponere leiligheten selv og stå på ditt.

Vær 100 % klar på at det ikke blir aktuelt. Du kommer til å få en storm av motbør, anklager og argumenter, kanskje også trusler etter du har gitt beskjed. Men vær hard og standhaftig. 

Skift lås om nødvendig. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville funnet på en grunn til at renoveringen tar mye lengre tid enn planlagt, og at dere derfor må bo i leiligheten selv. 

Anonymkode: aa1b8...ed7

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde bare sagt rett ut at dere har ombestemt dere og at du har en dårlig magefølelse. At du ikke vil ha hund i leiligheten og at du ikke vil leie ut til henne. Hadde gjort dette så snart som mulig. Hun høres ut som et leieboermareritt!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg trodde hun kom til å være hyggelig å imøtekommende men denne damen har vært et mareritt siden første dag. Å forlange nøkkel to må eder før overtagelse er også veldig spesielt.. 

Hun har også vært å stått utenfor huset mange ganger og bare sett på huset, og jeg har funnet dette litt rart. I tillegg har hun store planer om å nesten ta over hele huset virker det som.. 

Faen som jeg angrer på at jeg ønsket å leie ut til henne.. Glad er jeg for at vi ikke har skrevet noe kontrakt. 

Du kan egentlig si hva som helst for å slippe det, mannen din hadde lovet noen andre leiligheten uten at du visste, dere trenger parkeringen selv, ungene er redd hunder, dere har ombestemt dere, blablabla, bare få det overstått.

Det blir ubehagelig der og da, men alternativet (å få henne på nakken konstant de neste årene) er mye verre. For hvis du lar henne flytte inn, blir du ikke kvitt henne.

Skrevet

Det store spørsmålet er hvor bundet dere er av denne avtalen selv om den ikke er underskrevet, og om oppførsel mellom at dere sier Ja og avtalt signering er ok grunn til å trekke tilbudet.

Jeg ville tatt meg råd til en avklarende samtale hos en advokat, så dere gjør dette rett. 

Til henne ville jeg nok sagt at dere trenger å ha et proffesjonelt forhold til leieboere, og at det dessverre blir for tett for deg å leie ut til en kollega. At de siste ukene viser veldig tydelig at dere har ulike forventninger til et slikt leieboerforhold. Og siden du ikke ønsker mix av roller må du derfor trekke tilbudet.

Men få avklart at du ikke blir erstattningspliktig før du sier dette. Er du så bundet at hun har «krav» må du bruke en annen grunn til å unngå denne leieavtalen. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...