Gå til innhold

Hva er tryggest, SUV eller varebil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det du påstår om meg kan også sies om hele HI lol og jeg er ikke den eneste som reagerte på det 

Mange SUVer har lasteplan. Blir aldri brukt…

Anonymkode: 2c53c...b9e

Nevn 3 SUV med lasteplan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tråden er ryddet for latterliggjøring, brukerdebatt og svar til dette 

Perelandra, mod  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er forskjeller på SUV'er, og på varebiler. SUV betegnelsen kan jo være så mangt, igjen, så kan varebil. 

Jeg ville heller kjørt en nyere Mercedes Sprinter enn en gammel Toyota Rav4, f.eks. Men hadde nok valgt en Volvo XC90 foran en gamme Toyota Hi Ace. 

Anonymkode: 30f29...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, et velment råd: Har du vurdert å snakke med en profesjonell om disse tankene? Dette er både krisemaksimering og micromanaging på én gang. 

Anonymkode: 225ad...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/17/2022 at 9:36 PM, AnonymBruker said:

Hei

Jeg og mannen og dattera på 7 år skal til oslo på lørdag. Det er en og halv times kjøring. Vi blir ikke enige om hvilken bil vi skal kjøre. Alle lange turer og korte,har vi brukt min bil SUV. Men han vil bruke hans imorgen, varebilen, slike med 3 seter foran. Han sier han har snakket med naf og de sa at det er tryggest med varebil i en kollisjon pga den er større og høyere enn de fleste biler, som er vanlige lave biler.det er sikkert sa t, men for passasjerer som sitter i bilen, tror jeg ikke gjelder for dem. Jeg vet ikke. Så jeg trenger hjelp til å motbevise dette. Han har alltid rett iflg han.

Min tanke er at med SUV så sitter dattera vår bak sjåføren. OM det blir kollisjon, har hun døra på siden og førerseta foran. Mens varebilen har hun ingenting på begge siden og foran er et gigantisk bilvindu. Jeg tebker i forhold til et "kast" i stor fart i en kollisjon, er det ikke bedre at hun har noe som stenger av slik at hun ikke fyker gjennom bilglasset? Som er mye mer sårbar. Tanken er far som sjåføren, dattra i midten og meg på den andre siden. Bak oss er en "vegg", slik varebiler vanligvis er bygd opp. Dattra bruker bilsete. Vi har kjørt med bilen hans masse tidligere men bare korte turer.

Anonymkode: e3507...df1

Hva er en suv? 

Er det en litt bola VW up eller snakker vi Audi Q7 / BMW X5? 

Når det kommer til varebil. Snakker vi Berlingo eller snakker vi opp Mercedes Sprinter? 

Det er ganske vesentlig. En sprinter er nok tryggere enn en bola WV up. 

En Q7 er nok tryggere enn en sprinter. 

Uansett så er den største bilen tryggest. Stor suv med 2 stjerner kommer til å knuse en liten by bil med 5 stjerner i en front kollisjon 

Anonymkode: b7e1c...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.3.2022 den 21.36):

Hei

Jeg og mannen og dattera på 7 år skal til oslo på lørdag. Det er en og halv times kjøring. Vi blir ikke enige om hvilken bil vi skal kjøre. Alle lange turer og korte,har vi brukt min bil SUV. Men han vil bruke hans imorgen, varebilen, slike med 3 seter foran. Han sier han har snakket med naf og de sa at det er tryggest med varebil i en kollisjon pga den er større og høyere enn de fleste biler, som er vanlige lave biler.det er sikkert sa t, men for passasjerer som sitter i bilen, tror jeg ikke gjelder for dem. Jeg vet ikke. Så jeg trenger hjelp til å motbevise dette. Han har alltid rett iflg han.

Min tanke er at med SUV så sitter dattera vår bak sjåføren. OM det blir kollisjon, har hun døra på siden og førerseta foran. Mens varebilen har hun ingenting på begge siden og foran er et gigantisk bilvindu. Jeg tebker i forhold til et "kast" i stor fart i en kollisjon, er det ikke bedre at hun har noe som stenger av slik at hun ikke fyker gjennom bilglasset? Som er mye mer sårbar. Tanken er far som sjåføren, dattra i midten og meg på den andre siden. Bak oss er en "vegg", slik varebiler vanligvis er bygd opp. Dattra bruker bilsete. Vi har kjørt med bilen hans masse tidligere men bare korte turer.

Anonymkode: e3507...df1

Det kommer jo helt an på bilen og hvilket sikkerhetsutstyr den har. Tenker da på bremser, automatisk nødbremsing, airbagger, sikkerhetsbjelker i dører som tar av for sidekollisjoner osv.. Alle biler har airbagger i dashbord og ratt, mens en del har mange airbagger rundt omkring som nærmest pakker folk inn i luftputer på alle kanter om det smeller. En moderne liten bil kan være mye tryggere ved kollisjon enn en gammel og stor varebil. Nyere biler er som regel bedre enn gamle, fordi det kommer stadig strengere krav til sikkerhet på bilene som må tilfredsstilles for å få godkjent bilen for salg.

Størrelsen på bilen kan ha noe å si ved kollisjoner med andre biler, hvor det kan være en fordel å sitte i den største og tyngste bilen, men totalt sett er det nok hvordan bilen er laget som har mest betydning.

Om turen er kort eller lang, spiller ingen rolle. Kollisjoner og utforkjøringer kan like gjerne skje 100 meter hjemmefra som 100 kilometer hjemmefra.

Fordi deres datter sitter i barnebilstol, tror jeg nok hun er tryggest i baksetet, hvor barnesetet kan festes i solide ISOFIX-fester eller i 3-punkts belter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er en suv? 

Er det en litt bola VW up eller snakker vi Audi Q7 / BMW X5? 

Når det kommer til varebil. Snakker vi Berlingo eller snakker vi opp Mercedes Sprinter? 

Det er ganske vesentlig. En sprinter er nok tryggere enn en bola WV up. 

En Q7 er nok tryggere enn en sprinter. 

Uansett så er den største bilen tryggest. Stor suv med 2 stjerner kommer til å knuse en liten by bil med 5 stjerner i en front kollisjon 

Anonymkode: b7e1c...892

At større biler er tryggere er en myte.

Anonymkode: 2c53c...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...