Gå til innhold

Hva er tryggest, SUV eller varebil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Jeg og mannen og dattera på 7 år skal til oslo på lørdag. Det er en og halv times kjøring. Vi blir ikke enige om hvilken bil vi skal kjøre. Alle lange turer og korte,har vi brukt min bil SUV. Men han vil bruke hans imorgen, varebilen, slike med 3 seter foran. Han sier han har snakket med naf og de sa at det er tryggest med varebil i en kollisjon pga den er større og høyere enn de fleste biler, som er vanlige lave biler.det er sikkert sa t, men for passasjerer som sitter i bilen, tror jeg ikke gjelder for dem. Jeg vet ikke. Så jeg trenger hjelp til å motbevise dette. Han har alltid rett iflg han.

Min tanke er at med SUV så sitter dattera vår bak sjåføren. OM det blir kollisjon, har hun døra på siden og førerseta foran. Mens varebilen har hun ingenting på begge siden og foran er et gigantisk bilvindu. Jeg tebker i forhold til et "kast" i stor fart i en kollisjon, er det ikke bedre at hun har noe som stenger av slik at hun ikke fyker gjennom bilglasset? Som er mye mer sårbar. Tanken er far som sjåføren, dattra i midten og meg på den andre siden. Bak oss er en "vegg", slik varebiler vanligvis er bygd opp. Dattra bruker bilsete. Vi har kjørt med bilen hans masse tidligere men bare korte turer.

Anonymkode: e3507...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta buss eller tog.  Du kommer til å bli koko av sånne tankerekker.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud, for en gubbe! Selvsagt er SUVen tryggere, bare gå inn på EuroNCAP sine nettsider og finn begge biler.

"Trygghet" kommer av kontrollert energiforbruk i tilfelle kollisjon. Dvs. du trenger plass til å la energien forsvinne ut i karosseriet. En varebil er optimert til mest mulig vareplass; kollisjonssikkerheten fremme er ikke all verdens.

Kjøreegenskapene er nok dritt på begge, det teller under aktiv sikkerhet (i motsetning til passiv sikkerhet overfor, når uhellet er ute).

Anonymkode: 0f303...218

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror det er greiest om du/dere holder dere hjemme

Anonymkode: d7831...e33

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei

Jeg og mannen og dattera på 7 år skal til oslo på lørdag. Det er en og halv times kjøring. Vi blir ikke enige om hvilken bil vi skal kjøre. Alle lange turer og korte,har vi brukt min bil SUV. Men han vil bruke hans imorgen, varebilen, slike med 3 seter foran. Han sier han har snakket med naf og de sa at det er tryggest med varebil i en kollisjon pga den er større og høyere enn de fleste biler, som er vanlige lave biler.det er sikkert sa t, men for passasjerer som sitter i bilen, tror jeg ikke gjelder for dem. Jeg vet ikke. Så jeg trenger hjelp til å motbevise dette. Han har alltid rett iflg han.

Min tanke er at med SUV så sitter dattera vår bak sjåføren. OM det blir kollisjon, har hun døra på siden og førerseta foran. Mens varebilen har hun ingenting på begge siden og foran er et gigantisk bilvindu. Jeg tebker i forhold til et "kast" i stor fart i en kollisjon, er det ikke bedre at hun har noe som stenger av slik at hun ikke fyker gjennom bilglasset? Som er mye mer sårbar. Tanken er far som sjåføren, dattra i midten og meg på den andre siden. Bak oss er en "vegg", slik varebiler vanligvis er bygd opp. Dattra bruker bilsete. Vi har kjørt med bilen hans masse tidligere men bare korte turer.

Anonymkode: e3507...df1

Kjør lastebil i stedet. Alle lastebiler overlever en kollisjon med personbiler. Jo større, jo bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det høres skikkelig slitsomt ut å analysere mulige katastrofer slik hele tida, og lage diskusjoner/krangler ut av det.

Kjør den bilen dere har lyst til? Ingen kommer til å daue av en tur til Oslo... Om ikke en narkis knivstikker deg for småpenger så klart, der har man en ny ting man kan krisemaksimere over 😅

Anonymkode: 5e071...f96

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor gjør dere narr av en mor som ønsker å reise mest mulig trygt med sin datter?

Anonymkode: 8b6f6...1ec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke biler er det snakk om?

Det spørs litt på oppbyggingen av bilene også, ikke bare tyngde. Generellt ville jeg gått for suv bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAF har ikke kommet med et slikt råd som det påstås av TS.

Den tryggeste bilen kommer ann på mer enn bare bil vs varebil. Skal du ha råd må du som et minimum opplyse om bilmodeller og årsmodeller. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor gjør dere narr av en mor som ønsker å reise mest mulig trygt med sin datter?

Anonymkode: 8b6f6...1ec

Fordi det grenser til sykelig

Anonymkode: d7831...e33

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt det komfortable. Tre personer i en varebil er alt annet enn det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 1 år senere...

SUVer er de mest utrygge bilene man kan kjøre. Varebil er trygger og man kan faktisk frakte ting med en varebil!! Ikke at SUVeiere trenger å frakte noe som helst der de kjører med tomme lasteplan på de lille lastebilene sine. 

Anonymkode: 2c53c...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at tråden er veldig gammel men det tryggeste for en 7åring er å sitte i bilsete i baksetet. De skal ikke sitte foran aktiv airbag som det sikkert er foran i en arbeidsbil (vet at det ofte ikke går an å skru av airbag i disse). Sånn om noen andre skulle lure på det samme...

Anonymkode: f3fc2...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange SUVer har lasteplan. Blir aldri brukt…

Ryddet for sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Finnes det en SUV med lasteplan? Kalles ikke det vanligvis for pickup? 

Endret av Perelandra
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om. Hvilke modeller er dette?

Anonymkode: f3081...f16

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod  

Send gjerne en link med et bilde av en SUV med lasteplan? 

Anonymkode: 68f84...ed5

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...