Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

er det noen her som har jobb uten utdanning, hva jobber dere som, trives dere? 
har ingen utdanning, borsett fra yrkesfaglig vgs, vil ikke være lærling, jobber i klessbutikk og har jobbet i parfymeri tidligere, og trives med det, men føler det blir «sett ned på» siden jeg ikke har utdanning.

Anonymkode: 966d7...383

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ærlig jobb i seg selv blir ikke sett ned på. Her er det nok dine egne komplekser som snakker.

Anonymkode: a9d60...396

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hei, 

er det noen her som har jobb uten utdanning, hva jobber dere som, trives dere? 
har ingen utdanning, borsett fra yrkesfaglig vgs, vil ikke være lærling, jobber i klessbutikk og har jobbet i parfymeri tidligere, og trives med det, men føler det blir «sett ned på» siden jeg ikke har utdanning.

Anonymkode: 966d7...383

Ingen grunn til å bytte jobbe på grunn av hva andre synes, så lenge du trives selv.

Anonymkode: b2758...aa6

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare her ikke folk er pløsete og alt annet enn leger, sivilingeniører og advokater sees ned på. 

Det stemmer heller ikke at majoriteten tjener 800 000+ i året selv om mange liker å gi inntrykk for det her. 

Hold deg der du er hvis du trives. Har du jobber med salg og service i 5år/8000t og kan dokumentere dette kan du ta fagbrev i salg og service uten å være lærling eller gå ned i lønn.

Anonymkode: 59603...be9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er bare her ikke folk er pløsete og alt annet enn leger, sivilingeniører og advokater sees ned på. 

Det stemmer heller ikke at majoriteten tjener 800 000+ i året selv om mange liker å gi inntrykk for det her. 

Hold deg der du er hvis du trives. Har du jobber med salg og service i 5år/8000t og kan dokumentere dette kan du ta fagbrev i salg og service uten å være lærling eller gå ned i lønn.

"Ikke" skulle IKKE stå der😅

Uff det er tidlig..

AnonymBruker
Skrevet

Har selv ikke utdanning. Eller nå tar jeg fagbrev innenfor salgsfaget siden jeg har 15 år med butikkerfaring. I tillegg har jeg byttet jobb og skal bli barne og ungdomsarbeider etter å ha jobbet i 5 år med barn. Skole er ikke noe for meg. Tar erfaringen jeg har fra jobb og finner det som passer meg 🙂 

Anonymkode: b4712...f30

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Pløsete?

Anonymkode: 2c9ba...1be

AnonymBruker
Skrevet

Det er mennenskelig å sammenligne seg med andre. Ja, noen ser ned på lavtlønnsyrker. Noen ser ned på de med "ubrukelig" master som jobber i det offentlige, og noen ser ned på folk i statusyrker som "tror de er bedre enn alle andre". Sånn er det bare.

Hvis du liker jobben din og tjener til livets opphold er det mer en nok.

Anonymkode: 0467e...b0e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har en jobb du trives med og som gir deg mat på bordet så er jo det mer enn godt nok!

Drit i hva evt andre synes. 

Anonymkode: ce987...af9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Ærlig jobb i seg selv blir ikke sett ned på. Her er det nok dine egne komplekser som snakker.

Anonymkode: a9d60...396

Det spørs på kjønn og setting. Som mann blir du fort skutt ned i datingsituasjoner om du har lavere utdanning eller inntekt enn dama.

Anonymkode: aaa9e...dfe

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke utdanning og jobber som finansrådgiver I bank.

Har aldri sett ned på noen i noen yrker. Kjenner heller ingen jeg vet av som ville sett ned på noen som jobber i butikk.

Anonymkode: 09498...adb

AnonymBruker
Skrevet

At noen ser ned på deg eller at du føler det sånn er leit. Uten alle jobber som ikke krever utdanning hadde ikke verden gått rundt. Dere er viktige. De som tjener bra og har master- og doktorgrader har også bruk for å gå i butikker osv. At de skal se ned på andre er jo helt tåpelig. Utdanning har ingenting å si.  Hadde vært veldig kjipt hvis senteret måtte stenge fordi ingen vil jobbe der. 

Anonymkode: 1c4b0...0cb

AnonymBruker
Skrevet

Jobber som sekretær på sykehus. Jeg føler ikke at jeg blir sett ned på til daglig, jeg tror både kollegaer og pasienter respekterer meg og setter pris på meg. Pasientene har gjerne ikke så høye forventninger, men de blir desto mer takknemlige når jeg faktisk klarer å hjelpe dem. Det er noen som er frekke, men de er sånn med alle. Jeg er flink og engasjert i jobben min og jeg tror kanskje det gir meg litt høyere status en de som bare gjør det de absolutt må. 

Folk utenfor jobben føler jeg derimot at ser på meg som "bare en sekretær". Selgere fra legemiddelfirma behandler meg som luft. Konsulenter, prosjektledere osv. overser meg glatt, selv om jeg ofte er den som skal jobbe mest med produktet eller ideen deres. I familieselskap og sosiale sammenhenger er det ingen som vil høre om jobben min, og jeg får spørsmål om jeg ikke har tenkt å komme meg videre snart.

Jeg trives med jobben. Jeg synes ikke det er en enkel/kjedelig jobb. Jeg har mye ansvar og skal kunne mye, uten å ha hatt noe særlig opplæring. Jeg har hatt "finere" jobber før som har vært veldig mye lettere. Men jeg skulle ønske jeg hadde noen flere muligheter. Jeg har ingen innflytelse eller påvirkning på de store tingene på arbeidsplassen min, jeg må bare finne meg i det, og jeg drømmer ofte om å bare si opp i protest. Men uten utdannelse har jeg ingen bedre alternativ, og det føles litt tungt i lengden. 

Anonymkode: 9af31...f41

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt flaks, så her er min historie

Jeg har ingen utdannelse annet en 3år videregående. Som jeg strøk på.

Jeg begynte å jobbe dagen etter siste eksamen. Der har jeg jobbet med opp fra gulvet, til rådgiver til de på gulvet. Til leder, til større leder, til enda større leder og er nå sjefen sjøl. 

Jeg har alltid stått på, alltid stilt opp, aldri syk og gjør det jeg kan for at arbeidsplassen og selskapet skal gå rundt. Da jeg startet var vi 20stk. Nå er vi over 3000. Min ståpåvilje har også resultert i at arbeidsplassen har betalt lønna til kona, så jeg kunne droppe foreldrepermisjon. Jeg har kun 14år i arbeidslivet

Anonymkode: 79962...f90

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...