Gå til innhold

Skal søke barnehagelærer til høsten, er det vanskelig?

Yesyes123

Anbefalte innlegg

Skal søke barnehagelærer i Stavanger til høsten. Er dette studiet vanskelig? Er det lett å stryke på eksamen? Er UIS en bra skole? Kom gjerne med all informasjon dere har om dette temaet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Barnehagelærer er vel noe av det enkleste man kan studere.

Du blir lært hva du skal lære barn. Barn. Du blir presentert mye pedagogikk der du lærer hvordan du skal tilnærme deg barn. Ikke kvantefysikk.

Anonymkode: 06dfa...0c4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke vanskelig, men ikke enkelt heller. Nok av de som slutter fort fordi de finner ut at de faktisk må lese og jobbe for det. Selv om det var lett å komme inn på studiet, er det ikke like lett å komme ut igjen. Du klarer det så lenge du er interessert i faget, villig til å lese, og kommer på forelesningene. 
Vil anbefale deg å skaffe pensum og begynne å lese med en gang du starter opp, da slipper du å «henge etter».

verden trenger folk som er flinke med barn! Lykke til🤞🏼

Anonymkode: ccb81...776

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

UiS har et veldig sterkt forskningsmiljø på utdanningsfeltet, med flere viktige forskningssentre (Lesesenteret, Læringsmiljøsenteret, Filiorum, Kunnskapssenter for utdanning). Dette smitter også over på lærerutdanningene, så du har gjort et godt valg. 

Anonymkode: 0588b...160

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Foe guds skyld, ikke ta barnehagelærer

Anonymkode: 2ef45...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette

Anonymkode: 1f798...958

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnehagelærere trengs, så ikke hør på de som er negative til yrket. Alle er interessert i ulike ting og takler situasjoner ulikt. Følg drømmen, også får du ha lykke til! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette

Anonymkode: 1f798...958

Hvorfor fraråder dere TS å ta barnehagelærerutdanning? Om det handler om at man er låst i barnehagen, så er det feil. Det trenger ikke å være slik. Om det handler om arbeidsforhold, kan jeg forstå det. 

Har hørt om så mange barnehagelærere som angrer og klager på utdannelsen sin, basert på lite muligheter. Men da innser jeg at det bare er mangel på kunnskapsutviking, fordi barnehagelærere har muligheter for å komme seg ut av barnehagen. Det finnes videreutdanninger innenfor ledelse, administrasjon, psykososialt arbeid med barn og unge, psykisk helsearbeid, spesialpedagogikk, rådgiving etc som også barnehagelærere er kvalifisert til å ta. Har sjekket litt opp i dette selv. 

Man kan spisse utdanningen sin litt som man ønsker seg om man ser mulighetene rundt seg. Jeg har en bachelor i pedagogikk, men angrer på at jeg ikke valgte barnehagelærer utdanning. Jeg synes jeg har for mange muligheter igjen, for jeg er kvalifisert til så mye - men kan ikke jobbe i barnehage som pedagogisk leder. Da må jeg ha dispensasjon. 

Anonymkode: 23528...dd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjenner flere som har gått barnehagelærer i Stavanger og har sett litt på pensumet deres. Det er en av de enkleste bachelorene man kan ta.

Anonymkode: f705c...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet ikke helt hva du vil ha som svar?

Noen synes nok det er vanskelig, andre ikke, dette er helt forskjellig. Så lenge du er interessert i faget og er forbedret på å studere i 3 år klarer du deg nok. Det er ikke romfysikk akkurat, men det å studere er jo vanskelig for mange.

Anonymkode: d41d5...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ett faglig litt krevende studie men også veldig kreativt og morsomt. Man må jobbe for å klare det. Mange studenter ble plukket ut av studiet fordi de ikke egnet seg feks i praksis. Har du interesse for pedagogikk og er glad i kreative utfordringer så er du på god vei. 

Anonymkode: a53b9...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her. Lurer på de som fraråder meg dette studiet jobber i barnehage selv, for det gjør nemlig jeg.

Anonymkode: f21ab...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror ikke folk fraråder deg fordi de er kjipe, men fordi det er et krevende yrke. Hvis du ser på statistikken så er det ikke et yrke man blir gammel i. Det er det gode grunner til. Hvor mange folk over 60 kjenner du som jobber i barnehagen? Det er sikkert ikke mange. Jeg jobbet selv i barnehagen i 6 år som barnehagemedarbeider før jeg begynte på barnehagelærerutdanning. Jeg vil ikke si at jeg angrer, men hadde jeg kunne valgt om igjen så hadde jeg heller valgt å bli sosionom eller barnevernspedagog. Grunnen til hvorfor mange slutter er ikke fordi de hater jobben sin. Det er kjempegivende å jobbe med barn, det er det som motiverer barnehagelærer å komme på jobb. Det som trekker det ned er hvor psykisk og fysisk krevende det er over tid. Man får belastningsskader, og det blir ikke lettere jo eldre man blir. Så til spørsmålet ditt. Jeg vil ikke si at det var et vanskelig studie, men det var ikke så lett som folk skal ha det til. Det viktigste er at du er motivert og det kjennes riktig ut for deg. Jeg var motivert og da var det lett å knytte praksis til teori, og få gode karakterer. De som slet på studie var de som var usikre på om de ville jobbe som barnehagelærer i utgangspunktet. Tror mange studenter fikk litt sjokk da de skulle ha lederuke praksis, og hvor krevende det faktisk er å være pedleder over tid. Jeg har nå jobbet i barnhagen i 16 år, og elsker jobben min. Samtidig så kjenner jeg på kroppen at det er på tide å gjøre noe annet. Selv med mange videreutdanninger så er det ikke så enkelt å få seg en annen jobb nå. Tror det var enklere før å få jobb i en annen instans. Det er lettere for eksempel for en barnevernspedagog å få jobb i barnehage, enn en barnehagelærer å få jobb i barnevernet. Så mitt råd er, føles det riktig så studer barnehagelærer, men er du i tvil så velg heller noe som gir deg flere muligheter. Yrkeslivet er langt, og man kan alltid studere noe annet senere. Men det er gode grunner til hvorfor de fleste barnehagelærere slutter etter noen år. 

Anonymkode: f55ac...0c9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Studier er ikke kjempe krevende, men det er de samme akademiske kravene som ved et annet studie. Jobber og studerer deltid i barnehage samtidig, det som er utfordrende er at min kunnskap gjennom og praksis og erfaring ikke er verdt noe når det kommer til oppgaveskriving, alt må forankres i pensum og det er en utfordring for meg og de fleste i klassen, vi er alle voksne og har jobbet mange år i barnehage.  

Anonymkode: f3dc4...68f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Barnehagelærer er vel noe av det enkleste man kan studere.

Du blir lært hva du skal lære barn. Barn. Du blir presentert mye pedagogikk der du lærer hvordan du skal tilnærme deg barn. Ikke kvantefysikk.

Hmmm. Er uenig.

Hva med språkutvikling og evnen til å slippe seg løs under en ekstrem presset situasjon som praksis? Hvor man skal være leder for noen man egentlig ikke er leder for , for å LÆRE å være leder? Hva med alle nål øyene man må gjennom når ansatte er uenig og man vippes av pinnen.

Anonymkode: 6cb39...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg kjenner flere som har gått barnehagelærer i Stavanger og har sett litt på pensumet deres. Det er en av de enkleste bachelorene man kan ta.

Anonymkode: f705c...f98

Tror ikke du har satt deg inn i hva det innebærer mtp egnethet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hmmm. Er uenig.

Hva med språkutvikling og evnen til å slippe seg løs under en ekstrem presset situasjon som praksis? Hvor man skal være leder for noen man egentlig ikke er leder for , for å LÆRE å være leder? Hva med alle nål øyene man må gjennom når ansatte er uenig og man vippes av pinnen.

Dette er jo ikke unikt for studiet.

Pensumet man lærer er ikke umulig å fåtte. Praksis kan jeg forstå er utfordrende

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Studiet er ikke vanskelig dersom man er interessert nok, jeg synes akademisk skriving er litt knotete men det er noen som tar det lett, praksisen er ikke spesielt vanskelig men det krever jo at man jobber.

Det er mye belastningskader i yrket, vanvittig tungt med løft, støy og vær heler tiden, jeg er glad i yrket og barn men kroppen blir jo faktisk ødelagt etterhvert.

Anonymkode: 65061...c62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...