AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #1 Skrevet 17. mars 2022 Hei. Jeg og samboer har bodd i en leilighet over huseier m/familie i ett halvt år. Hans datter flyttet vekk for 1mnd siden, og leier derfor ut den øverste etasjen med egen inngang og ny bygd gang. I kontrakten står det at det skal være stille etter kl23 med mindre noe annet er AVTALT. Vi har ofte fått meldinger nesten hver helg dette halvåret om at det kommer til å bli fest, og det har forsovet vært greit. Men begynner nå og få nok da dette byr på søvnløse netter. Dersom det skal være store folkemengder skal dette være på garasjen. Det er høy musikk, folk som likevel står ute og roper, tisser ute, går inn i huset osv. På den ene festen til dattera var det folk som røsket i dørene VÅRES, ringeklokka dems gikk i ett og folk trampet og gikk inne i huset. Foreldre var heller ikke hjemme. Vi ringte politiet da det var blitt langt ute på midtnatt, men ble likevell ikke stille etterpå. Fikk melding i går om at dattera hans som har flyttet vekk for 1mnd siden skulle ha fest her med vennene sine. Og også vårfest dagen etterpå. Jeg sa at dette var greit, dersom det var stille etter kl23 med tanke på at vi jobber denne helgen. Fikk derfor til svar at vi ikke burde bo under dems tak lenger, og at vi skulle sende oppsigelse så fort som mulig. Syntes dette var utrolig merkelig da dette var den ene lille gangen jeg faktisk sa i fra om noe. Han skrev også at festing og disse greiene her er bra for ¨barns utvikling¨, og at utvikling skjer ved sosialt samvær. Fikk også mange andre meldinger som jeg syntes var utrolig useriøst skrevet. Han er en voksen mann, i 40 årene ett sted tror jeg. I dag fikk jeg da melding om at dattera hans tydeligvis skulle flytte tilbake. Og han derfor skulle sende en oppsigelse til oss og vi må flytte ut etter 3 måneder fra og med 01.04. Og dette skjedde kun på 2 dager?? Dette var litt av en tilfeldighet tenker jeg da. Snakket med han ansikt til ansikt, syntes dette egentlig ikke hørtes så veldig troverdig ut. Hun har jobb der hun bor og bor med kjæresten sin langt unna. Jeg tror han prøver å finne en unnskylding for å få oss ut derfra? Eller hva tenker dere? Han har også leid ut her tidligere selv når dattera har bodd her tidligere. Så det at han sier hu trenger ett rom syntes jeg heller ikke er så veldig troverdig ut. Jeg tror jeg har noen slags rettigheter i dette. Jeg trenger noen andre sine syn på denne saken. Det var kanskje litt rotete skrevet, men jeg er stresset og forbanna fordi han ¨kaster¨ oss ut på denne måten. Hva burde jeg gjøre? Anonymkode: 1cef7...229
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #2 Skrevet 17. mars 2022 Flytt. Hvis det er fest hver helg vil du vel ikke bo det uansett? Anonymkode: 46721...595 8
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #3 Skrevet 17. mars 2022 Du har ingen rettigheter om huseier selv eller dennes barn skal bruke leiligheten. Bare oppsigelsestid. Anonymkode: 73e4c...237 5
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #4 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Flytt. Hvis det er fest hver helg vil du vel ikke bo det uansett? Anonymkode: 46721...595 Jo vi har tenkt på det lenge og har sett på leiligheter. Men det er ikke enkelt å finne noe som passer økonomien som det gjør her, vi ville flytte selv og bruke den tiden vi trenger. Hva om vi ender opp uten noe sted etter oppsigelsen? Anonymkode: 1cef7...229
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #5 Skrevet 17. mars 2022 Dette hadde jeg ikke giddet av husvert. Gi beskjed at dette er slitsomt og at dere flytter hvis de ikke roer ned festingen! Anonymkode: c5bb4...7da
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #6 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du har ingen rettigheter om huseier selv eller dennes barn skal bruke leiligheten. Bare oppsigelsestid. Anonymkode: 73e4c...237 Jeg sa dette i den andre tråden også. Det er den som har mest behov for leiligheten som får bo der. Jeg vant som sagt en sak mot huseier i Husleietvistutvalget Anonymkode: 7596f...8c2 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #7 Skrevet 17. mars 2022 Hva slags avtale er dette? Tidsbestemt eller tidsubestemt? Anonymkode: cc193...191
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #8 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg sa dette i den andre tråden også. Det er den som har mest behov for leiligheten som får bo der. Jeg vant som sagt en sak mot huseier i Husleietvistutvalget Anonymkode: 7596f...8c2 stemmer Anonymkode: cc193...191
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #9 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva slags avtale er dette? Tidsbestemt eller tidsubestemt? Anonymkode: cc193...191 Dette står: Tidsbestemt: Om tidsbestemte avtaler: En tidsbestemt leieavtale kan etter husleieloven ikke være kortere enn tre år. Hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus, kan minstetiden være ett år. Lovens regler om minstetid gjelder ikke for kontrakter som gjelder utleie av bolig som utleier selv har brukt som egen bolig, og som blir leid ut ved midlertidig fravær på inntil fem år. Anonymkode: 1cef7...229
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #10 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette står: Tidsbestemt: Om tidsbestemte avtaler: En tidsbestemt leieavtale kan etter husleieloven ikke være kortere enn tre år. Hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus, kan minstetiden være ett år. Lovens regler om minstetid gjelder ikke for kontrakter som gjelder utleie av bolig som utleier selv har brukt som egen bolig, og som blir leid ut ved midlertidig fravær på inntil fem år. Anonymkode: 1cef7...229 Hvilken dato står det at kontrakten gjelder TIL. Anonymkode: cc193...191
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #11 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvilken dato står det at kontrakten gjelder TIL. Anonymkode: cc193...191 15.09.2024. Men vi bor jo i samme hus som han, så vet ikke om det er andre regler da? Anonymkode: 1cef7...229
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #12 Skrevet 17. mars 2022 Tidsbestemt betyr bestemt frem til den tiden. Sjekk datoen. Anonymkode: cc193...191
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #13 Skrevet 17. mars 2022 PLUSS at det står at bindingstid IKKE er definert Anonymkode: 1cef7...229
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #14 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 15.09.2024. Men vi bor jo i samme hus som han, så vet ikke om det er andre regler da? Anonymkode: 1cef7...229 Står det at den kan sies opp med x måneder oppsigelsestid? Anonymkode: 46721...595
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #15 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Står det at den kan sies opp med x måneder oppsigelsestid? Anonymkode: 46721...595 Leieforholdet har 3 måneders oppsigelsestid. Partene er enige om gjensidig oppsigelsesrett. Fristen regnes fra den første dagen i den påfølgende måneden etter oppsigelse er mottatt Anonymkode: 1cef7...229 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #16 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 15.09.2024. Men vi bor jo i samme hus som han, så vet ikke om det er andre regler da? Anonymkode: 1cef7...229 "En tidsbestemt leieavtale kan etter husleieloven ikke være kortere enn tre år. Hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus, kan minstetiden være ett år. " Det står at det ikke skal være kortere enn tre år, men kan være. Han har ikke benyttet seg av kan. Anonymkode: cc193...191 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #17 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Leieforholdet har 3 måneders oppsigelsestid. Partene er enige om gjensidig oppsigelsesrett. Fristen regnes fra den første dagen i den påfølgende måneden etter oppsigelse er mottatt Anonymkode: 1cef7...229 En utleier kan ikke si opp uten videre selv om det er gjensidig oppsigelse på 3 mnd. Han må ha en begrunnelse. Du kan protestere mot oppsigelsen. Anonymkode: cc193...191
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #18 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 15.09.2024. Men vi bor jo i samme hus som han, så vet ikke om det er andre regler da? Anonymkode: 1cef7...229 Samme hus er ikke det samme som samme husstand hvis det er separate boenheter, innlegget ditt er forresten knotete å forstå siden det ikke kommer klart frem om dere bodde i samme leiligheten som datteren eller om dere bor i egen leilighet. Utleieren kan si opp avtalen hvis datteren skal flytte inn, men da må hun faktisk flytte inn og være registrert på adressen i folkeregisteret. Om han lyver til dere og datteren ikke flytter inn så kan dere ha en sak i ettertid, bare opplys om at dere kommer til å følge opp at datteren faktisk flytter inn. Uansett så bør dere finne en annen plass å bo. Anonymkode: 9f38b...278 1 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #19 Skrevet 17. mars 2022 La ham si deg opp. Så protesterer du. Så må han bringe saken inn for htu. Anonymkode: cc193...191
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #20 Skrevet 17. mars 2022 Men jeg ville flyttet når dette er samme hus og datter og de ville skapt et helv. Anonymkode: cc193...191
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå