Gå til innhold

Veninne bruker opp alle pengene fra nav på én dag. Alltid fattig.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en veninne som er veldig hyggelig å være med. Eneste er at hun ikke eier økonomisk sans. Synes selvfølgelig synd på henne, siden hun er syk og går på aap. Jeg er i full jobb. Men hun får penger hver 14. dag (mandag kl 16). 

Hun får over 6000kr, og de forsvinner på et blunk. Går litt til medisiner, røyk, spise ute, brus og masse NIPS på butikker (f.eks. nille).

Så går mye til nettshopping, abonnement på alt av netflix og lignende, lotto.

Er hun så heldig å finner ut at hun hadde 10kr igjen på kortet så er det rett å kjøpe seg en ''griseflaks'' (skrapelodd).

Altså, jeg ''må'' jo hele tiden gi henne penger siden jeg er så ''rik''. Sannheten er at grunnen til at jeg alltid har penger på konto, er fordi jeg bruker mye mindre penger enn henne på én måned når det gjelder forbruk (inkludert medisiner). Jeg har atopisk eksem og en del allergi så jeg har medisinutgifter selv. Men dersom jeg skal være med henne så har hun aldri mat i kjøleskapet, så jeg føler jeg må kjøpe mat eller legge ut hele tiden. 

Hvorfor er det ikke en funksjon man kan hake av for, om at man helle kan få nav-pengene fordelt på 1 gang i uken fremfor annenhver?

Det mest ironiske er at hun egentlig synes det er teit at pengene kommer 2 ganger i måneden, da hun helst skulle hatt alt på én gang.

Hun skylder folk penger, kreditorer og alt. 

Altså jeg skulle bare ønske at nav kunne delt ut en sum mandag, og en sum fredag til slike folk. Hun har holdt på slik i åresvis, og det er nesten som at hun blir sykere av det. Hvorfor må alt gå gjennom verge? Er sikkert mange som hadde hatt bedre av en løsning med enda mer tvangssparing. (og ja, mange trenger at staten tvanggsparer for dem, er derfor man får feriepenger, siden folk suger på å spare/organisere/tenke langsiktig). De samme folkene som elsker å få igjen på skatten.

Anonymkode: 18c6d...fe9

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest BethD
Skrevet

Så pga at jeg elsker å få igjen på skatten så er jeg sånn som du beskriver? 😂

du virker ikke helt i vater du heller for å være ærlig 

Skrevet

Det gir henne sikkert litt glede i å handle disse tingene. Går selv på aap og det er ikke noe som booster psyken.. 

Slutt å gi henne penger å ikke anse andres pengeproblemer som dine.

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi økonomisk ansvarlige mennesker vil helst ha skattesmell..?

Anonymkode: 828c0...578

• Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor enabler du henne?

• Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å gi henne penger. Hvordan skal hun lære å ikke bruke opp alt på en gang om du sponser henne resten av tiden? 

Lærdom betyr å få en smekk. En smekk ville for henne vært å gå sulten. Da hadde hun lært noe. 

Nøden lærer naken kvinne å spinne heter et ordtak. Da kan vel nøden lære sulten kvinne å ikke søle vekk pengene sine på fjas på få dager også. 

Anonymkode: 92baf...c81

• Liker 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

NAV kan forvalte økonomien til personer med disponeringsproblemer. Som hovedregel må det foreligge en frivillig avtale, men det kan fattes vedtak om tvungen forvaltning dersom rus eller psykiske helseproblemer gjør at en person over tid viser at han ikke klarer å betale nødvendige boutgifter (står i fare for å miste boligen til tvangssalg eller fravikelse, avstengt strøm) og/eller søker hyppig om nødhjelp på NAV. Det må være gjort flere forsøk på mindre inngripende og frivillige hjelpetiltak.

Jeg ville sluttet å hjulpe økonomisk. Hvis hun spør kan du si at du (i likhet med mange) har det trangere økonomisk nå . Hun kan søke ekstra støtte hos NAV hvis det er krise, og gjør hun det ofte vil de gi råd og veiledning for å bistå henne med å disponere pengene sine bedre.

Anonymkode: 2fe3e...860

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Uff, glad jeg er økonomisk ansvarlig og ikke sløser på den måten. Kunne aldri falt meg inn å holde på slik venninnen din gjør, men hun får styre seg selv og lære av konsekvenser. IKKE lån penger eller kjøp inn mat til hun lengre, herregud noe så utrolig flaut for hun. Du er ikke ansvarlig ovenfor hun, du er heller ikke moren hennes - og dette har tydeligvis pågått over lengre tid, samtidig så har hun fortsatt ikke tatt til vettet. 

Jeg har også gått på AAP, men da har jeg prøvd å spare så mye jeg kan (det som går an)  , og har alltid hatt penger på kontoen. Det er viktig at hun også lærer seg nå, hun er da et voksent menneske. Igjen, noe så FLAUT! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
BethD skrev (12 minutter siden):

Så pga at jeg elsker å få igjen på skatten så er jeg sånn som du beskriver? 😂

du virker ikke helt i vater du heller for å være ærlig 

Lol! At du får igjen på skatten betyr bare at du har levd kjipere enn nødvendig hele året. Eller sakt på en annen måte; du har betalt mer skatt enn nødvendig.. Eller trodde du staten ga deg penger? For å være snill liksom? Du vant loddtrekningen i mars... 🤣

Anonymkode: 258c9...41d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lol! At du får igjen på skatten betyr bare at du har levd kjipere enn nødvendig hele året. Eller sakt på en annen måte; du har betalt mer skatt enn nødvendig.. Eller trodde du staten ga deg penger? For å være snill liksom? Du vant loddtrekningen i mars... 🤣

Og så? Det er jo likevel hyggelig å få igjen på skatten.

Anonymkode: f0984...f12

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

her må du sette en grense. dine penger er dine penger, og dem er det du selv som trenger. det er helt greit å si ifra om dette, og det gjør deg ikke til en dårlig venninne. leser her at andre sier nav kan hjelpe i denne situasjonen, så jeg anbefaler deg å dele dette med venninnen. her er du ikke ansvarlig. lykke til ❤️

Anonymkode: c086e...964

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og så? Det er jo likevel hyggelig å få igjen på skatten.

Anonymkode: f0984...f12

Bare fordi du ikke vil bli skyldig skatt. Gidder en finne ut av noe, slik som; hva tjener jeg omtrent i år, så fikser du skattekortet deretter og kommer ut i null. Dette er en rar form for sparing, så hun har litt rett, staten sparer for "oss", og vi blir happy når de betaler ut pengene til oss 😂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om du gir meg tusen kroner av lønna di, hver måned, så gir jeg deg 12000 + dagens rentesats hver juli. Så får du føle deg happy hver juli måned fordi du får penger av meg...

Virker litt rart, sant? 😂

AnonymBruker
Skrevet

Du må jo ingenting. Hun får vel sitte der med sitt nips og tomt kjøleskap, det er ikke ditt problem. 

Anonymkode: 5ecb0...d47

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Dette er åpenbart nok et trolle innlegg for å rakke ned på de som er uføre eller på aap

Anonymkode: cea6b...9e9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter derimot burde slutte å finansiere venninnens NIPS-forbruk. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om du gir meg tusen kroner av lønna di, hver måned, så gir jeg deg 12000 + dagens rentesats hver juli. Så får du føle deg happy hver juli måned fordi du får penger av meg...

Virker litt rart, sant? 😂

Virker litt nedlatende og påtatt med så mange lattersmileys. Just saying. 

Anonymkode: 1bddf...380

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er troll. Tror ingenting paa dette. Det er en nav stereotypi.

Anonymkode: 7cd65...62d

• Liker 4
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Har en veninne som er veldig hyggelig å være med. Eneste er at hun ikke eier økonomisk sans. Synes selvfølgelig synd på henne, siden hun er syk og går på aap. Jeg er i full jobb. Men hun får penger hver 14. dag (mandag kl 16). 

Hun får over 6000kr, og de forsvinner på et blunk. Går litt til medisiner, røyk, spise ute, brus og masse NIPS på butikker (f.eks. nille).

Så går mye til nettshopping, abonnement på alt av netflix og lignende, lotto.

Er hun så heldig å finner ut at hun hadde 10kr igjen på kortet så er det rett å kjøpe seg en ''griseflaks'' (skrapelodd).

Altså, jeg ''må'' jo hele tiden gi henne penger siden jeg er så ''rik''. Sannheten er at grunnen til at jeg alltid har penger på konto, er fordi jeg bruker mye mindre penger enn henne på én måned når det gjelder forbruk (inkludert medisiner). Jeg har atopisk eksem og en del allergi så jeg har medisinutgifter selv. Men dersom jeg skal være med henne så har hun aldri mat i kjøleskapet, så jeg føler jeg må kjøpe mat eller legge ut hele tiden. 

Hvorfor er det ikke en funksjon man kan hake av for, om at man helle kan få nav-pengene fordelt på 1 gang i uken fremfor annenhver?

Det mest ironiske er at hun egentlig synes det er teit at pengene kommer 2 ganger i måneden, da hun helst skulle hatt alt på én gang.

Hun skylder folk penger, kreditorer og alt. 

Altså jeg skulle bare ønske at nav kunne delt ut en sum mandag, og en sum fredag til slike folk. Hun har holdt på slik i åresvis, og det er nesten som at hun blir sykere av det. Hvorfor må alt gå gjennom verge? Er sikkert mange som hadde hatt bedre av en løsning med enda mer tvangssparing. (og ja, mange trenger at staten tvanggsparer for dem, er derfor man får feriepenger, siden folk suger på å spare/organisere/tenke langsiktig). De samme folkene som elsker å få igjen på skatten.

Anonymkode: 18c6d...fe9

Kanskje noen skulle tatt ansvar for økonomien hennes?  Delt ut litt penger til henne hver uke.   Hun har vel husleie å strøm å betale så hun har vel ikke så mye penger etter at hun har betalt sine faste utgifter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Virker litt nedlatende og påtatt med så mange lattersmileys. Just saying. 

Anonymkode: 1bddf...380

Mange? Ser ett, men uansett; det er jo litt komisk da, eller? At vi blir happy når vi får tilbake på skatten? Hadde du blitt like glad hver juli måned om du gitt med 1000 kr hver måned gjennom året, og jeg ga de tilbake til deg i juli?

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...